Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lottemarie

Lottemarie

23-03-2016 om 19:03

Kindgesprek verplicht?

Scheiding is in aanvraag, beschikking volgt in april. Vandaag kregen de oudste 3 kinderen (de jongste is nog geen 12) een brief van de rechtbank met een afspraak voor een gesprek met de kinderrechter.
De hele scheiding is in goede harmonie verlopen en contact met beide ouders, en onze nieuwe partners, is zonder meer goed te noemen. Model scheiding en model omgangsregeling. De kinderen hebben geen enkele behoefte aan een gesprek met de rechter. Moeten ze daar heen? Moeten ze een brief schrijven? Kan ik ze afmelden, of moeten ze dat zelf doen?
Hoor graag jullie ervaringen!

Contact opnemen

Ik zou even contact opnemen met de griffie en je probleem voorleggen. Zaken zijn al goed geregeld. Kinderen willen niet. Je wil die kinderen ook niet onnodig met allerlei zware zaken confronteren of vragen oproepen.
Kan best een 'pilotje' zijn om vechtscheidingen te voorkomen waar je niet verplicht bent aan deel te nemen en waar burgers waar zaken al naar behoren gaan meer last van hebben terwijl de vechtscheidingen er toch niet mee te voorkomen zijn.

niks pilot, vziw

Ik weet niet beter of kinderen hebben het recht hun mening te geven als de zaak over hen gaat en ze 12 jaar of ouder zijn. De vorm die dat dan krijgt is dat een kindergehoor (heet het meen ik) wordt ingepland en het kind daar een uitnodiging voor krijgt. Niks pilot dus.

Vziw kan kind ook een brief schrijven. Maar de tip van AnneJ is een goeie: bel even met de griffie. Het gesprek is sowieso niet verplicht.

De netste oplossing is waarschijnlijk om de drie kinderen elk een briefje te laten maken in hun eigen woorden en met een handgeschreven naam of handtekening eronder en de strekking: beste rechter, iedereen is het met elkaar eens, we vinden het prima zo, we hoeven geen gesprek.

Groeten,

Temet

Lottemarie

Lottemarie

24-03-2016 om 06:03

Dank jullie wel

Dat ga ik doen, griffie bellen. Dochter zei: ik ga niet hoor, moet ik ook nog tennistraining afzeggen. Bijna-ex is het er ook mee eens. Dus bellen en hooguit briefje.
Nogmaals dank!

Lennart_T

Lennart_T

29-03-2016 om 16:03

Adres

Hai Lottemarie,

Mag ik vragen of ze op het reguliere adres zijn verschenen. Ik heb namelijk een vrij nare scheiding achter de rug, en het meeste begint nu pas. En ik vraag me af wie die brieven krijgt als het zover is. Het lijkt me dat deze vrij makkelijk achter gehouden kunnen worden en ik vind dat als mijn dochter deze zou willen lezen en er iets mee wil doen ze ten minste de kans moet krijgen voor zichzelf hier een mening over te vormen...

kan ik ook een kopie krijgen hier, voor de dagen dat mijn dochter bij mij woont, zodat ik kan borgen dat ze de inhoud tenminste kan inzien?

Lottemarie

Lottemarie

31-03-2016 om 23:03

Lennart

De brieven waren aan de kinderen zelf gericht, met naam en toenaam. Ik was niet thuis toen de brieven op de mat vielen. Dochter maakt haar brief open en raakte er wat van in de war. Want ondanks dat alles in pais en vree verloopt en we goed contact hebben, vond ze het een naar idee om met een rechter te gaan praten.

Maar jouw angst begrijp ik wel. Wat blijkt: het is niet verplicht, brief schrijven hoeft ook niet en de afspraak hoeft ook niet te worden afgezegd. Dus ook als ik willens en wetens de brieven had achtergehouden was er niemand geweest die aan de bel trok. Ex wist ook niet van kindgesprek en de advocaat die wij (samen) hebben had er ook niets over gezegd. Dat laatste vond ik wel een misser trouwens.
Misschien dat het proces wat strakker verloopt bij moeizame scheidingen.

Weet je dochter dat ze met de rechter kan praten als ze daar behoefte aan heeft? Als ik jou was zou ik dat aan haar vertellen. De brieven kwamen overigens op dezelfde dag dat wij bericht kregen dat het verzoek tot echtscheiding bij de griffie was binnengekomen. Dus op die manier zou je het in de gaten kunnen houden. Een kopie wordt niet gestuurd.
Overigens geldt het alleen voor kinderen van 12 en ouder. En als ze 16 zijn mogen ze ook aangeven of ze het eens zijn met de financiele regelingen die zijn of worden getroffen.

Paddington

Paddington

01-04-2016 om 09:04

Kindgesprek

Onze kinderen hebben een kindgesprek gehad. Mijn dochter vond het eigenlijk wel heel prettig. Hij was heel aardig vertelde ze en ze had het gevoel dat hij echt naar haar luisterde.

De oudste twee van mijn vriend hebben er minder over verteld. Het klinkt heel zwaar, maar het viel de kinderen heel erg mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.