Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hartje
01-02-2015 om 15:02
Kinderrechten bij internationale echtscheiding
Een vriend van ons, een Nederlandse man, is zo'n 16 jaar geleden getrouwd met een Poolse vrouw. Huwelijk vond plaats in Polen, dat toen nog geen EU land was. Hij heeft haar meegenomen naar Nederland en hun kind is hier geboren. Kind heeft dus de Nederlandse nationaliteit en de Nederlandse achternaam van onze vriend. Na een jaar of twee is vriend met zijn gezin naar Polen verhuist, waar het vrij snel mis ging. Vriend is terug gaan naar Nederland, vrouw en kind zijn in Polen achtergebleven. Vriend heeft echtscheiding aangevraagd via de rechtbank in Den Haag. Rechter kon niet beslissen over omgang met het kind en vrouw werkte niet mee. Resultaat is dat onze vriend heeft zijn kind nu al zo'n 10 jaar niet heeft gezien.
Tot het kind een jaar of zo geleden ineens via social media contact opnam met onze vriend. Contact werd langzaam meer en nu heeft het kind aangegeven dat het naar Nederland wil komen. In principe voor vakantie. Kind is ondertussen 14. Vriend is uiteraard heel blij, maar zit nog met wat juridische haken en ogen, waarbij wij hem proberen te helpen. Omdat ik weet dat hier het een en ander aan juridische kennis zit, kom ik daarom hier.
Wat we ons afvragen:
- hoe zit het met gezag? Hoe dat gaat bij Nederlandse echtscheidingen weet ik wel, maar in dit geval? Zal vriend nog gezag hebben?
- hoe zit het de rechten van het kind? In Nederland heeft het kind vanaf 12 jaar het recht om (mee) te beslissen waar het woont. Zou dat nu ook zo zijn? Stel dat het kind in Nederland bij vader zou willen blijven? Of is er dan sprake van internationale kinderontvoering?
Natuurlijk gaat onze vriend een advocaat in de arm nemen, als kind inderdaad komt en misschien zelfs zou aangeven dat het wil blijven. Maar we denken vast met hem mee.. Wie kan ons iets meer vertellen?

polletje piekhaar
01-02-2015 om 16:02
vreemd...
Kind komt na jaar of 10 geen contact, bij vader op vakantie misschien, en je hebt het over in Nederland blijven en zelfs kinderontvoering???
Ik zou zeggen, kijk eerst eens of dat gaat lukken en hoe het loopt zo'n vakantie. Een overhaaste actie is al sowieso niet in het belang van kind.
Vader heeft ook weinig moeite gedaan begrijp ik, kind heeft contact gezocht toch?

AnneJ
01-02-2015 om 16:02
Op scherp zetten
Lijkt me nogal een valkuil om direct zaken op scherp te zetten. Je kunt beter je contactuele eigenschappen en de escalerende manieren oppoetsen want een internationale rechtsgang is een dure alles overhoop gooiende stress toestand die je niet wenst. Handiger is een opstelling van bereidwilligheid maar je wacht af wat je kind en zijn moeder daarin wensen.
Maar anders kun je nog kijken bij een aantal websites als
http://www.kinderontvoering.org/
en de website van buitenlandse partner
http://www.buitenlandsepartner.nl/content.php
waar je op het forum ook vragen kunt stellen.

Hartje
01-02-2015 om 19:02
Alleen maar info
Haha ik begrijp dat 't allemaal nogal drastisch klinkt.. drastischer dan 't bedoeld is. Het is alleen maar dat onze vriend bijna niets weet over de leef/woon omstandigheden van het kind daar. Daarom hebben we, in een avondje 'sparren', alle mogelijke scenario's over wat er kan gebeuren als het kind komt de revue hebben laten passeren. Toen kwamen er een aantal vragen langs waar hij het antwoord niet op weet. Die vragen stelde ik daarom in eerste instantie hier.
Als iemand het weet, hoor ik alsnog graag.

Emine
02-02-2015 om 17:02
Ik ze me daar....
.....eens lekker niet in mengen.
Niets van wat je vraagt is op dit moment namelijk relevant om te weten. Het hitst de zaak alleen maar op.
Laat vriend eerst maar eens een poging doen om zijn kind te leren kennen. Het een prettige tijd te bezorgen en het keurig terug naar huis te laten gaan.
Emine

mirreke
03-02-2015 om 22:02
Ik zou dat ook willen weten
Je kunt altijd maar beter te veel dan te weinig informatie hebben.
Inderdaad, heeft de vriend nog steeds ouderlijk gezag? Of is dat anders stel dat de ex in Polen opnieuw is getrouwd, kan die persoon dan het kind hebben geadopteerd? Geen idee?
En ik zou inderdaad ook willen weten hoe het zit als zo'n kind hier is en onverhoopt zou willen blijven. Ik zou het idd. netjes naar huis laten gaan, maar stel dat kind aangeeft toch liever bij zn vader te willen wonen? Waarom zou dat dan niet mogen/kunnen?
Dat zou ik ook willen weten gewoon vantevoren, beter dan achteraf...

Moni
03-02-2015 om 22:02
Mijn gedachten
Ik denk dat de moeder weet dat kind in Nl betere kansen heeft dan in Polen. Heeft jouw vriend daar met haar over gesproken?
Als het deze jongen goed bevalt in Nederland tijdens zijn vakantie en zijn relatie met zijn vader gaat goed, zit het er dik in dat hij naar NL wil. Dat hoeft niet direct. Zo ver weg is Polen niet en hij kan altijd opgehaald worden als hij dat echt wil.
Beter is om wat tijd te nemen om uit te zoeken hoe zijn toekomstperspectief eruit zoekt. En dat kan natuurlijk ook Polen zijn. Geef het tijd!

Emine
03-02-2015 om 23:02
Vind ik dus ook
Als het kind hier wil blijven, dan is het nog vroeg genoeg om de mogelijkheden te bekijken. Wat wou je dan doen? O wil je blijven? O dan blijf dan maar lekker hier. Zal je moeder wel even sms-en dat je niet meer terugkomt......nee, juist als hij zou willen blijven is het in het belang van het kind dat het dan op het gemak gaat. Samen de weg lopen. Toegroeien naar....
.....maar waarom zou het willen blijven? Bij een vader die het niet kent? Komt mij eerder over als iets wat vader zo graag wil dat het voor vader al een feit is dat kind zou blijven als dat het echt speelt.
Pas maar op dat het zo geen grote teleurstelling wordt.

AnneJ
03-02-2015 om 23:02
Er samen uitkomen
Je hebt samen dat kind gekregen. Je zult er samen alles aan moeten doen om iedereen in het gezin tevreden en betrokken te houden en te zorgen dat zaken in harmonie verlopen.
Ook als dat betekent dat je zelf niet altijd je zin krijgt. Samenwerken is het devies ook al is dat moeilijk in een echtscheidingssituatie.
Maar je kunt op je vingers natellen dat het onttrekken van kind aan het gezag van de moeder zaken op scherp zet.
En als de rechter er aan te pas komt is het niet meer in jou handen. Het recht volgt zijn eigen loop en je kunt niet vooraf de uitkomst becijferen omdat er rekening gehouden wordt met gevoelige zaken en er zaken gewogen worden waar de uitkomst op beslist wordt.
En het kost iedereen heel veel stress zo'n rechtzaak en veel geld.
Dat zijn geen zaken waar je licht over moet denken.
Primair zijn het de ouders ook die er uit moeten komen, ook al win je of verlies je, het gaat om je kind en om de harmonie. Die je kwijtbent in een internationale zaak.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.