Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kinderalimentatievraagje

Mijn partner is 12 jaar geleden gescheiden. Er is toen een bedrag (kosten voor het kind) vastgesteld door de rechter en afgeproken dat beide partners hiervan de helft betalen. Nu stelt ex dat zij zelf meer is gaan verdienen en dat hierdoor de kosten voor het kind hoger uitvallen. En dus dat mijn partner maar meer moet gaan betalen!
Dit staat dus in een officieel schrijven van haar advocaat. Maar... ben ik nou gek? Dit kan toch helemaal niet?? Het bij scheiding vastgestelde bedrag (op basis van de situatie voor de scheiding) kan toch nooit hoger worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grapjas!

Ze kan het proberen! De gedachte hierachter is dat een kind een bepaald percentage van het gezinsinkomen kost. Gaat het inkomen omhoog, dan zal het bedrag dat wordt uitgegeven aan de kinderen ook omhoog gaan. En de ex van je partner probeert dat nu zo uit te leggen dat dat hogere bedrag ook in door beide ouders moet worden opgehoest.
De enige juiste reactie is dat jullie blij zijn dat ze meer is gaan verdienen, dat jullie vasthouden aan de uitspraak die de rechtbank bij de scheiding heeft gedaan en dat als ze het tot een rechtszaak laat komen, jullie je zullen verweren en de mogelijkheid zullen aangrijpen de alimentatie te laten herberekenen.
Hopelijk is het gewoon een brief om te kijken wat er gebeurt. Mocht ze echt een zaak beginnen, dan zie je weer verder.

cqcq

cqcq

01-08-2012 om 22:08

Inderdaad grapjas

Maar dan wat mij betreft andersom. Een bedrag voor onderhoud van het kind dat 12 jaar geleden is vastgesteld? Een kind dat nu 12 jaar ouder is dan toen? Dan lijkt het mij heel waarschijnlijk dat de andere ouder al lang veel meer dan de helft van de kosten draagt. Want kinderen kosten als pubers veel meer dan als kleine kinderen.

Dat de andere partner daar ook een deel van gaat betalen lijkt me niet meer dan logisch.

amk

amk

01-08-2012 om 22:08

Theorie versus praktijk

ja, een kind kost meer als het ouder wordt, maar helaas daar houdt een allimentatieberekening geen rekening mee.
Niet alle salarisen stijgen elk jaar. En daarvoor is de jaarlijkse wettelijke verplichte indexatie.

In theorie klopt het dat als een inkomen stijgt de behoefte van het kind groter wordt. Dus al de ontvanger een hoger inkomen krijgt zou het in theorie zo zijn dat de allimentatie wegens een hogere behoefte hoger kan worden.

In de praktijk is deze opzet volgens mij nog nooit geslaagd.

Mijn eigen reactie: hoe haal je het in je hoofd om dan meer te gaan vragen. Je kind krijgt het al ruimer omdat je eigen inkomen stijgt, laat het dan ook beter krijgen bij de andere ouder door dat geld daar te laten.

Allimentatie is een totaal pakket en daar zul je vanaf het begin lange termijn planningen mee moeten doen. Dus geld apart zetten voor eventuele studie en andere kosten als de kinderen nog weinig kosten. Dat zou je ook moeten doen als je nog wel bij elkaar bent, ook dan gaan kinderen meer kosten als ze ouder worden, maar wordt er ook geen salarisverhoging toegekend alleen omdat de kinderen ouder worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.