Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jo

Jo

09-04-2016 om 16:04

kinderalimentatie jongvolwassen

Ik ben een alleenstaande moeder van 2 volwassen studerende kinderen, 23 en 20 jaar. Mijn ex heeft tot en met oktober 2015 de kinder alimentatie (totaal € 110) voor beide kinderen altijd op mijn rekening overgemaakt. Ik heb zelf al 10 jaar geen contact met hem, mijn kinderen wel. Omdat ik er zo net pas achter ben gekomen dat hij geen alimentatie meer betaald ben ik gaan informeren bij de jongste. Haar vader heeft gezegd dat hij niet meer betaald. Heeft al te lang voor de oudste betaald..... en als zij wat nodig heeft dan vraagt ze het maar. (Dat zijn maar loze woorden, want hij weet toch dat ze te trots zijn om iets te vragen) De door Duo berekende ouderbijdrage ad. ca. € 70,- per maand per kind betaald hij ook niet. Kan hun vader onder deze verplichtingen uit komen?? De kinder alimentatie is mijnsinziens wettelijk verplicht, maar geldt dat ook voor de ouder bijdrage voor studie?
Dit is een zaak tussen mijn kinderen en hun vader. Ik ga hier ook niet tussen in zitten. Ik ben hier alleen voor advies voor mijn jongste dochter. De verhouding met haar vader is de laatste tijd al erg vertroebeld wegens onoverbrugbare cultuurverschillen. Juridische stappen zou water op het vuur zijn en die paar tientjes per maand niet waard. Heeft iemand andere suggesties? Alvast bedankt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-04-2016 om 16:04

Tot 21

Tot 21 jaar is de bijdrage verplicht voor studerende kinderen. Dat moet je dan natuurlijk nog maar zien te krijgen als een ouder niet betaalt. Overigens zou ik mijn kind adviseren om de trots opzij te zetten, juist omdat het zo vanzelfsprekend is dat ouders bijdragen. Daar mag je dus best om vragen.

Hortensia

Hortensia

09-04-2016 om 17:04

Aanvulling op Vesper Lynd

Het hoeft niet meteen juridische stappen te worden, maar ik zou zeker contact opnemen met het LBIO. Doe dat snel (of nee, je dochter moet dat doen) want je kunt max. een half jaar terug, en de laatste betaling was oktober '15. En kijk hier ook even: https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?St=328,E=0000000000046116458,K=1068,Sxi=1,Case=obj%282390%29,ts=OcwDuoNew

Alimentatie is geen cadeautje, maar een door de rechter vastgelegde verplichting. Denk er vanwege de lieve vrede of "ach, het is niet veel" niet te licht over.

Ernesta

Ernesta

10-04-2016 om 09:04

ouderbijdrage DUO niet verplicht

Inderdaad is alimentatie tot 21 jaar verplicht. En dat hij de oudste langer heeft betaald, is fijn voor oudste kind, maar kan hij niet compenseren met niet meer betalen voor jongste kind. Ik zou ook LBIO in laten schakelen door jongste.
Ouderbijdrage DUO is niet verplicht. Sterker nog, volgens mij wordt alimentatie ook gezien als een bijdrage door de ouder, dus als vader de alimentatie zou betalen, voldoet hij daarmee meteen aan de ouderbijdrage omdat die lager is dan de alimentatie.

Hortensia

Hortensia

10-04-2016 om 11:04

ouderbijdrage/alimentatie

In ons geval zou mijn kind niet in aanmerking komen voor de (helaas broodnodige) aanvullende studiefinanciering, want vader zou een bepaald bedrag per maand aan ouderbijdrage kunnen betalen en dat was dan blijkbaar een voorliggende voorziening. Dat vader ook de KA niet meer betaalde, was niet het probleem van het DUO.

We moesten kunnen bewijzen dat we er mee naar het LBIO waren gegaan zodat die de KA kon afdwingen (immers, was een verplichting, door de rechter opgelegd).

Omdat die KA niet te vorderen was (lang verhaal) hebben we buitenbeschouwinglating van de vader aangevraagd en die kregen we op verschillende gronden: er was geen alimentatie te innen, ook niet door het LBIO, en door allerlei ellende was de relatie tussen vader en kind tot ver beneden het vriespunt gedaald.

Een paar jaar later lukte het het LBIO om toch één keer een fractie van het KA-bedrag te innen. Kind heeft toen contact met het DUO opgenomen of dat verrekend moest worden. Omdat er nog steeds sprake was van geen contact meer met de vader, bleef de buitenbeschouwinglating bestaan en hoefde de KA niet verrekend te worden.

Aangezien hier sprake lijkt van een verstoorde relatie tussen vader en dochter zou ik toch de stap naar het LBIO én een buitenbeschouwinglating vanwege verstoord contact overwegen. Studeren is al duur genoeg en beide ouders moeten naar vermogen bijdragen. Ook de vader, ook al heeft die daar geen zin meer in. En als hij het niet kán zou hij naar de rechter moeten om een herrekening aan te vragen. Doet hij dat niet, dan mag hij daar zelf de gevolgen van dragen.

Jo

Jo

11-04-2016 om 07:04

bedank

Ik dank u allen voor de moeite en tijd om mijn vraag te beantwoorden. Ik zal uw suggesties verder met mijn dochter bespreken.

Incasso

Mijn ervaring met het LBIO ... Langzaam en langdradig

https://www.juristu.nl/incasso/ snel en kosteloos van de aanvrager.

De vraag is alleen of het jongste kind dat wilt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.