Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Limbo man
07-04-2017 om 18:04
Kinderalimenatie
Onze oudste dochter is onlangs 21 jaar geworden. Zij woont al enige jaren niet meer bij haar moeder en heeft een eigen inkomen. Ik heb altijd op verzoek van dochter de kinderalimentatie aan haar moeder betaald. Onze 8 jarige zoon woont wel bij moeder. Nu de onderhoudsplicht voor dochter stopt, vraag ik mezelf af of ik ka door 2en kan delen omdat ik alleen nog voor zoon betaal ? Of gelden er andere berekeningen ? De alimentatie is voor beide kinderen nooit aangepast behalve de indexerinf, ook niet toen de situatie van dochter veranderde (ca 2,5 jr geleden)

Ernesta
07-04-2017 om 19:04
Als er nooit is aangepast voor de situatie, betekent dat dus dat de helft van de alimentatie voor dochter was en die stopt nu. Als ze al langer een eigen inkomen heeft, was de plicht er overigens al langer niet. Lief van dochter dat ze misschien heeft gedacht dat zij het niet nodig had en moeder wel en daarom jou verzocht het aan moeder over te maken, maar dat alles doet niets af aan de verplichting die wegvalt.

Lente
07-04-2017 om 21:04
De verplichting is weg
Maar als het financieel geen probleem is, zou je kunnen overwegen om te blijven betalen, of een deel.
Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat hangt natuurlijk niet alleen af van jouw eigen financiƫle situatie maar ook van die van je ex.
Als zij het niet nodig heeft, zou ik zeker stoppen.
Hebben jullie wel contact met elkaar?

madee
09-04-2017 om 14:04
niet meer aan moeder betalen
Ik ben geen jurist of financieel expert of zo, maar ik weet wel dat je vanaf 21 jaar niet meer plichtig bent om kinderalimentatie te betalen. In ieder geval, als je toch zou willen (waarom eigenlijk als ze zich zelf kan redden?!) zou ik het zeker niet aan moeder overmaken. Je kunt, als je dat wil, je dochter toch af en toe iets toestoppen? Wat zij er dan mee doet, is haar zaak. Maar pas op dat ze je niet als geldboom gaan zien, dat hebben wij hier met de volwassen kinderen van mijn man....

Limbo man
09-04-2017 om 17:04
Dank
Ik weet dat de plicht stopt, en ik ga het ook niet meer overmaken naar moeder. Dochter kan zichzelf prima bedruipen en in een niet gescheiden situatie zou ook de financiele ondersteuning stoppen. Ex vrouw is not amused over de helft betalen voor 1 kind. ik ben ook niet van plan om precies de helft te betalen maar ik vraag me wel of hoe het wettelijk gezien zit. Ik heb redelijk contact met moeder en sta ook achter de beslissing om door te betalen. Deze beslissing kwam vanuit mijzelf zonder bemoeienis van ex vrouw. Daarom is het best zuur dat er nu toch een soort van verwijt komt over de hoogte van het bedrag (nl 60% van de ka voor 2 kinderen ) voor onze zoon.
Bedankt voor jullie reacties
Limbo man
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.