Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jip
11-05-2016 om 20:05
Kind wil weekend niet naar vader
Mijn kind is vorige week een week bij zinn vader geweest.
Daar zijn wat heftige dingen gebeurd waardoor kind aankomend weekend niet naar vader wil. Kind staat wel open voor gesprek met vader om over de gebeurtenissen te praten. Het voorstel was dat kind dan 1 dag zou gaan zodat hij 1 op 1 met zijn vader kan praten.
Het vertrouwen van kind zal teruggewonnen moeten worden en ik denk dat dit een goede stap kan zijn.
Vader eist echter dat kind "gewoon" het hele weekend komt van weekend is volgepland en het komt heus goed. Met andere woorden we doen alsof er niks aan de hand is, terwijl hij heus wel weet dat hij fout is geweest.
Kind wil hier echter niks van weten en ik ga hem niet dwingen om te gaan.
Ik weet nu al dat dit een rel gaat worden aan de deur en dat wil ik niet voor andere kind, welke
stappen kan ik nemen om ervoor te zorgen dat kind even een weekend afstand kan nemen?
Kind is 14.
Ik ga verder niet uitwijden over wat er gebeurd is maar neem van mij aan dat het heftig genoeg is geweest voor kind om dit te willen.
Groetjes Jip

Christel
20-06-2016 om 16:06
Weet je
normaal gesproken ben ik erg voor normaal contact met beide ouders, maar in dit geval zou ik toch in elk geval in overweging nemen zoon niet te laten gaan. Hij is 14 en heeft hier in elk geval een stem in. Vakantie moet toch leuk zijn en niet iets waar je tegen op ziet? Ik vraag me af of hij wettelijk gedwongen kan worden. Een 14-jarige zonder telefoon met wifi is vragen om problemen, zeker als hij ook niet zo makkelijk contact met leeftijdsgenoten zoekt.

Lente
20-06-2016 om 17:06
Simkaart voor buitenland
Voor Frankrijk bestaat bijvoorbeeld deze: https://www.lebara.nl/
Gratis kaart waar je geld op kunt zetten. Kun je thuis al bestellen.
Als je zo'n kaartje meegeeft, kan hij in noodgevallen daar een prepaid kopen (moet wel simlockvrij zijn).

marie
tablet / ipad met simkaart mee?
Gewoon een ideetje. Kun je hem een kleine tablet of ipad (mini) meegeven met een simkaart er in?
Onder het mom van een e-reader? Zodat hij digitaal boeken kan lezen? Dat scheelt immers weer gewicht en volume in de auto?

Tijgeroog
E-reader
E-reader is inderdaad een goed idee. Op heel veel e-readers zit namelijk Wifi en een browser waarmee je een beetje simpel kunt internetten. Traag, en zonder kleur, maar genoeg om een mailtje te kunnen sturen. En het valt niet op dat je ermee kan internetten. ;-)

jip
wifi
Dan moet hij nog steeds wifi kopen. ..en dat mag niet. ..
Hij mag telefoon mee maar dan maar twee uur per dag erop zonder wifi..
Lief dat jullie zo meedenken maar hij krijgt gewoon niet de gelegenheid om wifi te hebben. ..
Ik heb inmiddels wel gemaild, wifi ook benoemd dat je daar afspraken over kan maken. ..ik doe dat ook we kopen samen een kaart en maken afspraken wanneer en hoe...werkt prima. .
Net nog even met zoon erover gehad..stel dat je kon kiezen zou je dan wel of niet meewillen? Na aarzeling koos hij toch voor niet...

Annie
20-06-2016 om 18:06
Simpel
Dan is het toch simpel. Ik neem aan dat je gezag hebt. En dan is een eerder geval van contact VERBIEDEN reden om geen toestemming te geven om de grens over te gaan. Dit omdat dit niet in het belang van het kind is.
Heb jij zijn paspoort?

Tijgeroog
20-06-2016 om 18:06
Wifi
Veel campings hebben tegenwoordig ook gratis Wifi. En als hij een paar euro onderin z'n tas heeft kan hij dat ook zelf kopen. Of gratis Wifi bij de supermarkt, of de macdonalds of...

jip
20-06-2016 om 19:06
gezag
We hebben allebei gezag dus dan toch evenveel rechten?
En ja ik heb zijn id kaart maar zonder kom je ook prima de grens over met de auto hoor..vorig jaar naar Frankrijk was hij ze ook vergeten...
Ja gratis wifi was er vorig jaar ook maar dan mag hij niet op die plekken zitten waar het is of hij had zijn telefoon niet...
Hij wil dat zoon meer gaat ondernemen dus zorgt hij ervoor dat hij zich dood verveelt om hem in beweging te krijgen..en hij denkt dat dat gaat werken...

Annie
20-06-2016 om 20:06
Gezag
Klopt, als een van beide geen toestemming geeft moet de andere zich daar naar schikken of vervangende toestemming vragen bij de rechter.

jip
Annie
Is dat echt zo?
Maar ja dan kan hij dat andersom ook doen..of maakt het uit waar de kinderen wonen?
Ik blijf in Nederland kan hij dat dan ook verbieden?

Lente
Hier was een draadje over
Een vader die zijn kinderen op vakantie wilde nemen maar moeder wilde geen toestemming geven.
Wie weet nog welk draadje dat was? Daar staat vast nuttige informatie in.

verhuiswagen
voeden en vervangende toestemming
Sorry Jip maar je voed de reserves van je zoon. Je zoon speelt jullie uit en ziet dat hij iets gedaan kan krijgen omdat jij he niet eens bent met de vader. Het is een tiener. Tieners denken wel eens vaker dat een vakantie misschien niet zo leuk kan worden. Dat hoort erbij. Je wil toch niet naar de rechter? Wist je dat dat 1500 euro voor de moeder EN 1500 voor de vader kost? Ongeacht wie wint. Je betaald dit beide. Been there done that.
Je zoon gaat hier niet dood van, het is een paar dagen anders dan hij zich nu misschien voor kan stellen. Daar wordt hij groot van. Je wekt de suggestie dat vader en nieuwe vriendin je zoon zullen negeren. Dat voelt je zoon en die ruimte neemt hij. Sus de zaak, laat hem dingen bedenken die hij daar kan doen. Zwemmen, disco-avond, lezen, dammen bouwen in een riviertje, vrienden maken, meehelpen op de camping, etc etc. Sorry maar ik vind je reactie en je actie (ik hou t tegen!!) zwaar en echt zwaar overdreven. Je kind is niet in gevaar, en hoe harder je dit gevecht in gaat hoe erger het wordt.
Hier wilde zoon van mijn vriend niet mee. Gevoed door zijn moeder. Uiteindelijk is hij wel meegeweest en heeft hij t heel leuk gehad. Het jaar daarop wilde hij dolgraag mee! Laat het los. Geef je zoon het vertrouwen dat hij dit kan. In plaats van mee te werken aan een verwijdering.

Annie
Ja dat is echt zo
En als je in Nederland blijft kan hij dat niet zomaar verbieden.
En verhuiswagen? Ben jij soms (de vriendin van) vader?

verhuiswagen
Annie
Nee ik ben niet de vader en ook niet de vriendin van vader.
Ik heb wel onlangs vervangende toestemming via de rechter moeten vragen. Is een heel topic over geweest.
Waarom ben ik direct de vader of de vriendin van vader als ik een ander geluid laat horen? Ik vind dat er hier overdreven gereageerd wordt op een vakantie met vader. En ik snap niet hoe er hier geadviseerd kan worden om de vakantie tegen te houden. Er wordt goed op hem gelet, als ik de resticties wbt wifi en telefoon zo lees, dus wees blij. Hij krijgt te eten, hij kan met zijn eigen tentje komen, wat wil je nog meer?

AnneJ
20-06-2016 om 21:06
Naar de rechter
Dat andere draadje was de andere kant. Moeder lag dwars om kinderen mee te geven aan vader en nieuwe vriendin. Vader kreeg vervangende toestemming van de rechter.
Dit zijn nu echt lastige dingen. Zoon gaat echt niet dood van de vakantie ook al ziet het er naar uit dat vader en stiefmoeder hem korthouden.
Maar als moeder heb je de pest in dat je je kind moet meegeven aan een vader die kind klein houdt en dwingt.
Uitspelen, Verhuiswagen, is een onzinnige opmerking, alsof het kind hier actief bezig is ouders tegen elkaar op te zetten. En daarvoor wat..... niet de kans moet krijgen? Absurde pedagogiek dit.
En dan dreigen met beiden 1500 euro moeten betalen. Dat zijn argumenten die er niet toe doen.
Het gaat er om of een kind een vakantie krijgt met vader en stiefmoeder of een puberdwangbuis. En of je daar wat aan wil en kan doen?

verhuiswagen
feiten
Ik dreig nergens AnneJ, ik geef de feiten weer. Vervangende toestemming kost je beide zo'n € 1500,-. Heb de rekening hier liggen.

AnneJ
Zal best
Zal best waar zijn in jou geval verhuiswagen. Maar dat zou er voor mij niet toe doen. Wel of geen boete is hier hooguit vervelend maar geen reden om anders te besluiten. Het gaat om je kind niet om een boete.

Verhuiswagen
Geen boete
T is geen boete. Het is t kostenplaatje van het juridische traject. Verzoek indienen bij rechtbank, verweerschrift en dan de zitting zelf. Twee advocaten, n rechter en n griffier. Dat kosten die mensen.
Als je t geld niet hebt.......
En waar gaat het om? Geef je kind tools om het leuk te hebben binnen de gestelde grenzen. Lijkt me niet onmogelijk of vreemd.

jip
verhuiswagen
Het gaat niet om alleen vakantie met vader...er is heel wat aan vooraf gegaan...heb je alles gelezen?
En waar lees je, ik hou het tegen?

jip
recht
Ik was alleen benieuwd of ik in mijn recht zou staan als zoon daadwerkelijk niet mee wil/gaat..

Jippox
twijfel
Ik merk ook iets ongemakkelijks in deze discussie. Hoe dramatisch is zo'n vakantie nu? En hoeveel vul je alvast in, terwijl je ook niet weet hoe ze straks hun dagen in gaan vullen. Dat je ex bijvoorbeeld niet wil dat je zoon hele dagen met een scherm/telefoon doorbrengt, ik kan me er zo wat bij voorstellen. Hier gaan bijvoorbeeld nooit schermen mee op vakantie (oudsten zijn 15 en 12 en vinden dat geen enkel punt). Je kunt er een andere mening over hebben, prima, maar je kind gaat er echt niet dood van natuurlijk.
En hoe weet je of je zoon (na aarzeling ook nog) niet zegt dat hij liever niet mee wil omdat hij toch ook jou weerstand wel voelt? Met zo'n vraag creëer je volgens mij loyaliteitsconflicten. Jouw boodschap zou moeten zijn: "joh, je gaat op vakantie en het wordt vast leuk. En kijk vooral wat je zelf kunt doen om het leuk te maken"
Ik zou er echt niet 'voor gaan liggen' als ik jou was. En ik hoop dat mocht het zowaar meevallen (en toch best leuk zijn), dat je zoon voelt dat hij dat dan ook kan en mag vertellen aan je.

AnneJ
Niet onmogelijk wel vreemd
Je zou toch nooit meer kinderen wensen als je ziet in wat voor gedoe je terecht kunt komen?
Je zou toch wensen dat vader gewoon leuk met zijn kind optrekt in plaats van deze overdreven dwingende taferelen.
Je zou toch een hekel krijgen aan sommige ouders?
Ik krijg zelf de neiging om ouders een verwaarloosbare factor te vinden, de bron van alle kwaad.
Ouders! Ze gaan voor hun kinderen door het vuur en ze misbruiken hun macht om hun kinderen er onder te houden. Bah!

jip
Jippox
Nogmaals er js heel wat aan vooraf gegaan...thuis word hij ook zo kort gehouden en mag hij ook twee uur scherm inclusief telefoon...
En nee dood zal hij er niet aan gaan maar het zou wel fijn zijn als vader een beetje mee zou buigen met zoon...

jip
Annej
Ja dat zou ik zeker wensen en dat heeft hij ook altijd gedaan...totdat vriendin en hij gingen samenwonen...nu bepaalt zij wat goe den/ of slecht is blijkbaar...
Er word ook regelmatig ruzie gemaakt waar de kinderen bij zijn en over de kinderen...
Baal ik ook zo va ..vecht dat lekker uit als ze er niet zijn...die twee dagen dat ze er zijn in het weekend kan je het toch best leuk houden?

Jippox
tja
Nogmaals: je kunt het niet eens zijn met zo'n regel (maar 2 uur per dag op een scherm) maar echt dramatisch vind ik het ook weer niet. Ik zou dat ook los laten als ik jou was. Jij gaat over jouw regels, vader over de zijne. En tegen je zoon houd je het neutraal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.