Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ff zo
31-10-2011 om 09:10
Juridische vraag huisvesting
Mijn vriend en ik zijn na 14 jaar uit elkaar en hebben een dochter van 5. En een duur, op dit niet moment niet verkoopbaar huis. Mijn ex wil en kan er blijven wonen, voor mij is/wordt huisvesting een heel, heel groot probleem. Nou vertelde iemand me laatst dat ik recht zou hebben om een bepaalde periode met mn dochter in het huis te mogen blijven wonen en mn ex tijdelijk het huis uit te sturen. Ik kan er niets over vinden, maar wellicht weet een van jullie dit?

amk
31-10-2011 om 09:10
Sturen niet
Als jullie er in onderling overleg niet uitkomen wie de wonining gaat verlaten of dat jullie tijdelijk de woning delen, dan kun je dat voorleggen bij een rechter om een besluit te nemen. De zogenaamde voorlopige voorzieningen.
Het is een mogelijkheid die een rechter heeft bij het vaststellen van de voorlopige voorzieningen.
Maar hij kan ook beslissen dat dochter bij haar vader blijft in het huis en dat jij alsnog wat anders zoekt.
Je kunt hem er dus niet uitsturen.

ff zo
31-10-2011 om 10:10
Dus pech als hij niet wil
daar komt het op neer. Hij kan nl wel vrije sector betalen naast de hypotheek en ik niet, dus snel huren, maar hij wil dat niet. Ook niet voor mij om mij te helpen. Hij denkt dat we makkelijk nog wel onder een dak kunnen leven totdat ik wat heb gevonden en zolang niets tegen onze dochter zeggen. Ik wil liever -nog- geen rechter erbij betrekken, omdat we net met mediation zijn gestart en ik dat niet echt bevordelijk acht voor de situatie.
Dus dit valt af. Jammer maar helaas...

Vic
31-10-2011 om 11:10
Zoek de mogelijkheden
Gaat je vriend in het huis blijven wonen, en kan hij ook de hypotheek in zijn eentje dragen? Als er dan verder geen over-/onderwaarde te verrekenen is, zou ik dat stuk bij hem laten en regelen dat het huis en hypotheek op zijn naam komt.
Je kunt voor jezelf wel allerlei redenen verzinnen waarom jij in het huis zou moeten blijven, maar zo'n voorlopige voorziening is ook maar voor een half jaar. Daar ben je dus niet mee gered. Daarom kun je ook beter zoeken naar wat wel mogelijk is. Er zijn (althans hier, midden in de Randstad) best redelijk betaalbare twee- en driekamerwoningen, rond de 650 euro dus nét boven de sociale woningbouwgrens. Is dat een optie? Eventueel met een garantstelling door iemand? Of proberen meer uren te krijgen op je werk, zodat je meer kunt betalen. Misschien een woning kopen (kopersmarkt, onderhandeling mogelijk, evt overwaarde in je huidige woning?).

ff zo
31-10-2011 om 12:10
(on)mogelijkheden
ik kan idd de hypotheek niet opbrengen en door de crisis hebben we geen tot heeeel weinig overwaarde. Ik ben druk zoekende naar huurwoningen maar onder de rook van Utrecht is dat echt niet eenvoudig. Ben ook de mogelijkheden tot kopen aan het uitzoeken. Hij lijkt niet echt te willen meewerken aan een snelle oplossing, alles wat ik voorstelde bij de mediator werd van tafel geveegd en we konden wat hem betreft best onder één dak blijven wonen. Yeah right. Op termijn kan en wil ik meer gaan werken. Het is alleen nu van belang dat we niet bij elkaar zijn maar kennelijk ben ik de enige daarin. Waarom zou hij ook, hij blijft er wonen...Voor het gemak dacht hij dat we de scheiding ook maar even konden verzwijgen voor onze dochter tot ik een andere woning heb.
Het is iig veel te gecompliceerd om dat hier uit te leggen en ik heb al een antwoord gekregen op mijn aanvankelijke vraag, dus dat schrap ik van de lijst mogelijkheden.

Inge M
31-10-2011 om 18:10
Op wiens naam staat het huis
Als het huis van jullie samen is, dan zal je vriend jou uit moeten kopen. Het is dan niet alleen van belang hoeveel overwaarde er is maar ook hoeveel er al afgelost is of gespaard is via spaarhypotheek. Dit hangt af van het type hypotheek.

ff zo
01-11-2011 om 11:11
Inge
huis staat op beider naam maar ik kan het alleen niet opbrengen. Aflossing zal niet veel zijn. Moet nog worden uitgezocht, maar zal zeker geen basis zijn voor goede, nieuwe start.

amk
02-11-2011 om 10:11
Let op
het gaat niet alleen om het deel dat al afgelost is, maar ook om het bedrag dat in het spaardepot zit in een spaarhypotheek, dat moet ook verdeeld worden.

ff zo
03-11-2011 om 14:11
Mwah
grootste deel is aflossingsvrij en een deel is belegging, en dat zal ook geen erg groot bedrag zijn.
Ik vrees dat het echt schrapen zal worden. Maar goed, in de toekomst zal ik weer gelukkig zijn.

Mark van Abcoud
03-11-2011 om 15:11
"Ik vrees dat het echt schrapen zal worden. Maar goed, in de toekomst zal ik weer gelukkig zijn."
Dus je gaat scheiden en voilà, je bent weer gelukkig?
Wat een kul zeg. En je dochter dan? Wordt zij ook zo gelukkig van de scheiding?

Mark van Abcoud
03-11-2011 om 16:11
@joyeux
"Bovendien, zou jij echt willen dat jouw vrouw alleen maar bij jou bleef vanwege je geld?"
Zeer zeker niet, maar ik zou het liefst zien dat ouders het geluk en welzijn van hun kinderen niet opofferen voor hun eigen wensen.
Overigens reageerde ik meer op de stuitende naiviteit, dat ffzo vanzelf wel weer gelukkig zal worden na de scheiding. Heel vaak creeert een scheiding alleen maar meer ongeluk. Een scheiding is slecht voor kinderen, er is genoeg onderzoek daarnaar om dat te kunnen concluderen. Dus scheiden voor niet zulke ernstige redenen terwijl er kinderen zijn vind ik persoonlijk nogal twijfelachtig.
Maar goed, ffzo moet vooral doen wat haar goeddunkt, alleen later niet gaan klagen over de kinderen die zo moeilijk zijn, of die zoveel problemen hebben, dat er zo veel gezeur is met ex, ze heeft het allemaal zelf gewild.

ff zo
03-11-2011 om 16:11
Zeg mark
Waar bemoei jij je ineens mee?????????? Je hebt geen flauw idee in wat voor situatie ik zit, ik ben -vloek- al 4 jaar ongelukkig en heb er alles aan gedaan om ons gezinnetje bij elkaar te houden, maar meneer heeft er geen zin meer, dus doe mij een lol en houd alsjeblieft je mening voor je zeg! Ik word echt woedend om jouw reactie en dat is op dit moment echt zonde van mijn energie.

Ely
03-11-2011 om 20:11
Nou ff zo
Hoezeer ik je frustratie ook kan voorstellen 'waar bemoei jij je mee' is een ietwat curieuze vraag op een forum als dit. Dat is nl wat we hier doen- ons met elkaar bemoeien nav iemand die iets post. En dat heb je gedaan.
In ieder geval sterkte
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ff zo
03-11-2011 om 20:11
Nou ely
volgens mij startte ik mijn posting met een juridische vraag waar ik prima antwoorden op heb gekregen. Ik zit dan niet te wachten op de mening over het feit dat mijn relatie stuk is gelopen en dat daar een kind bij betrokken is. Alsof ik mijn best niet heb gedaan. Ik vind dan idd behoorlijk onbeschoft als iemand zich daar dan tegenaan bemoeit. Ik ga deze posting sluiten, ik heb de antwoorden die ik zocht en als bepaalde personen nog behoefte hebben zich te uiten over mijn situatie, ga vooral jullie gang. Ik weet beter.

+ Brunette +
03-11-2011 om 23:11
Mark
Je reactie is inderdaad een beetje aanmatigend. Wat weet je van de relatie van ff zo af? Er is nogal een verschil tussen een ingedut huwelijk dat misschien best nog wel opgepept kan worden en een relatie vol ruzie en ellende zoals vreemdgaanderij, narcisme of andere hopeloze kost.

Nien
04-11-2011 om 14:11
Mark
Ik heb wel wat moeite met jou reactie omdat je helemaal niet weet wat ff zo heeft gedaan om haar huwelijk te redden. Het is haar niet gelukt. Dat weten we. En dat is heel verdrietig voor haar en zeker voor haar kind.
Maar dat ze hoopt of verwacht weer gelukkig te worden is helemaal niet verkeerd.

tsjor
06-11-2011 om 10:11
Naïviteit
Mark zegt dat hij vooral reageert op de naïviteit om te denken dat na een scheiding het geluk aanbreekt. In een reactie koppelde iemand dat aan geld (na een periode van weinig geld wordt het beter), maar geld maakt niet gelukkig (gebrek aan geld overigens wel ongelukkig).
Hoewel het geen juridische reactie was was de reactie van Mark wel zinnig (afgezien van zijn eigen voorkeur). Een scheiding brengt nogal wat met zich mee. Om te beginnen huisvestingsproblemen (basaal: waar ga ik wonen; en daarna verlies van kwaliteit van de nieuwe huisvesting, twee kunnen meer betalen dan één).
Tsjor

Nien
06-11-2011 om 21:11
Naief? tsjor
Uit de reactie van ffzo maak ik niet op dat ze denkt dat na een scheiding het geluk aanbreekt. Ik maar er uit op dat het misschien makkelijker zou zijn als er geld voor haar vrij zou komen uit de woning, maar dat dat niet het geval is, maar dat dat niet het gene is wat haar geluk bepaald.
Verder vind ik niet dat de reactie van Mark zinnig is in deze. Hoewel ik het met hem eens ben dat een scheiding vaak niet in het belang van kinderen is. En dat daar zeker naar gekeken moet worden. In dit verhaal is de reactie mosterd na de maaltijd. ff zo en vriend zijn al uit elkaar. Ik heb verder niet kunnen vinden dat het de keus van ff zo was. Kortom wat mij stoort aan de reactie is niet de mening van Mark. Maar de veronderstelling dat ff zo niet aan haar kinderen denkt.
Ben het dus ook niet met Tsjor eens dat de reactie van Mark zinnig is omdat een scheiding nogal wat met zich mee brengt. Om te beginnen huisvestingsproblemen. Dat die problemen er zijn weet ff zo al.

Tinus_p
07-11-2011 om 19:11
Over mark
Nien:
"Verder vind ik niet dat de reactie van Mark zinnig is in deze. Hoewel ik het met hem eens ben dat een scheiding vaak niet in het belang van kinderen is."
Maar dat was volgens mij het punt niet. Wat Mark beweert, is dat een scheiding nou niet bepaald een garantie is voor je eigen geluk. Een punt dat ik herken uit mijn omgeving.

Stoepkrijt
08-11-2011 om 09:11
Geen garantie
Het is geen garantie, maar ik vond Mark wel erg kort door de bocht. Je weet niet wat de startster van het draadje allemaal heeft meegemaakt. Hier waren het alcoholisme, agressie en schulden die mij hebben doen besluiten er een punt achter te zetten. Zielig voor het kind? Nee, anders waren kind en ik er onderdoor gegaan. Nu zijn we wel gelukkig, al is het keihard werken. Bij ons was een scheiding een voorwaarde om weer gelukkig te kunnen worden. En niet meer bang en ook nog schuldenvrij.