Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kandelaar4

Kandelaar4

06-03-2016 om 12:03

Je (stiefouder-) plek innemen

Ik las op internet een interessant stuk over als stiefouder (stiefmoeder in dit geval) je plek in het nieuwe samengestelde gezin innemen. Ze eindigde met: "ik heb mijn leven opgepakt. En ik heb mijn ware plek ingenomen, meer dan ooit tevoren, ongeacht of ik ‘m van de anderen krijg of niet." Waarschijnlijk moet je het boek kopen om te lezen wat ze nou precies bedoelt en daar heb ik nou net geen zin in ;-)
Zijn er medeforummers die snappen wat ze bedoelt en hoe ze dat dan gedaan heeft? Ik krijg bij de zin 'ik heb mijn plek ingenomen' namelijk altijd zo'n olifant-in-een-porceleinkast-gevoel.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-03-2016 om 14:03

Kandelaar

Ze schrijft niet hoe groot die plek is, het kan ook een heel klein plekje zijn. Maar ik interpreteer het dat ze haar rol in het gezin heeft gevonden. Dat zij bijvoorbeeld degene is die, tot ieders tevredenheid, zorgt voor het eten, of waar iedereen komt als er kleding gerepareerd moet worden. Die fijn kan voorlezen of handig en zorgzaam is bij verwondingen. Waar ze graag spelletjes mee spelen.
Maar dat ze ook de ruimte heeft genomen en gekregen voor haar eigen dingen. Het wekelijkse sportavondje. Een vast uurtje op de dag waarin ze zich terugtrekt in een boek en niemand haar stoort. Haar eigen spulletjes tussen die van de rest van het gezin.
Dingen waardoor ze zich thuisvoelen, dingen die haar "verantwoordelijkheid" zijn geworden en waar ze voor gewaardeerd wordt.

Kandelaar4

Kandelaar4

08-03-2016 om 12:03

Tijgeroog

ja dat kan inderdaad ook.... klinkt een stuk positiever dan hoe ik het las. gelukkig maar :-)

Imogen

Imogen

08-03-2016 om 18:03

ken het boek niet

'En ik heb mijn ware plek ingenomen, meer dan ooit tevoren, ongeacht of ik ‘m van de anderen krijg of niet.'

Ik ken het boek niet, maar het komt op mijn over alsof ze (eindelijk?) beseft dat ze niet afhankelijk is van de goedkeuring of toestemming van anderen om ruimte in te mogen nemen. Niet negatief dus, maar gewoon onderdeel van het proces van volwassen en zelfbewuster worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.