Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Is dit een stabiele, duidelijke situatie?

Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies nodig aangezien ik mijn situatie moeilijk te beoordelen vind.

Mijn vriendin en ik hebben samen twee kinderen (twee jongens van 2 en 6 jaar) en wij hebben na jarenlang ruziën vier maanden geleden besloten elkaar meer ruimte te geven om te kijken in hoeverre onze relatie nog is te redden. Ik woon nu op 10 minuten afstand van ons huis en zie mijn kinderen zo goed als elke dag, behalve de woensdag. Mijn (ex-)partner en ik gaan normaal met elkaar om en van haat en/of nijd is geen sprake. Sinds deze constructie is onze omgaan aanzienlijk verbeterd. Sterker nog, sinds jaren is deze niet zo goed geweest. Ik vroeg me alleen af of dit duidelijk is voor de kinderen. We hebben het de oudste uitgelegd, maar we kunnen er maar moeilijk vat op krijgen wat dit nu precies met hem doet. Hij is wel wat opstandiger en sneller boos om kleine dingen, maar dit speelde al ruim voor de huidige situatie. Ook kan dit gerelateerd zijn aan zijn leeftijd. Kortom, we kunnen het maar moeilijk inschatten.

Denken jullie dat onze constructie goed is voor vooral onze oudste? Er is balans en rust in huis, geen ruzie meer en de kinderen hoeven me niet te missen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Noet

Noet

12-06-2015 om 13:06

klinkt goed

Uit mijn ervaring zeg ik dat kinderen die de ruimte krijgen om te houden van papa en mama (maar ook van de nieuwe relaties die wellicht nog komen), en waarbij papa en mama vriendelijk met elkaar om gaan, maar wel steeds de bevestiging krijgen dat die niet meer bij elkaar gaan komen dat kunnen hanteren.

Voorwaarde is wel dat alle vragen die ze er over stellen eerlijk beantwoord worden.
Mijn dochter vroeg op die leeftijd (terwijl we toen al 5 jaar uitelkaar waren) of we niet samen in een huis konden wonen. Nee, dat gaat niet. En ook hun boosheid / verdriet mag er zijn en dat heb ik altijd benoemd. "ik snap dat je boos/verdrietig bent, en dat mag, maar ik kan het niet veranderen.

Dus duidelijkheid, en stabiliteit zijn heel belangrijk volgens mij. En dat bieden jullie op dit moment.

RemcoKL

RemcoKL

12-06-2015 om 15:06 Topicstarter

dank!

Noet, dank je voor je reactie!

Duidelijkheid voor jullie zelf

Je staat ervan te kijken hoe flexibel kinderen mee bewegen met veranderingen, is mijn ervaring. Het allerbelangrijkst is een veilige situatie, zonder spanningen en ruzies! Dus... stabiel: ja. Duidelijk... och. Ik denk dat jullie het vooral zelf duidelijk moeten hebben. Als het werkelijk zo is dat jullie relatie met wat afstand gered is... dan is het een fijne oplossing zo.

Maar wat als één van de twee iemand anders tegenkomt, zet dat de verhoudingen niet op scherp? Dat is natuurlijk in een 'normale' relatie ook zeker het geval, maar ik heb het idee dat het hier nog een beetje tussen toch nog wel en al niet meer in hangt. Misschien een wat minder abrupte/enge/pijnlijke manier om te breken...? Je schrijft 'ex-' tussen haakjes, impliceert dat dat je er nog niet uit bent of ze een ex is of nog je partner?

RemcoKL

RemcoKL

14-06-2015 om 20:06 Topicstarter

Nog onderzoekend

Hoi Leanne,

Dank je voor je reactie. We zijn er nog niet uit eigenlijk. We onderzoeken momenteel bij onszelf in hoeverre we nog in staat zijn met elkaar verder te kunnen/willen. Dat kost tijd, zeker nu er kinderen in het spel zijn. Je wil hun basis niet weg nemen zonder alles te hebben geprobeerd. Maar uiteindelijk moet een knoop worden doorgehakt. We kunnen dit natuurlijk niet voor altijd volhouden..

LAT-ten kan toch ook

als je merkt allebei meer ruimte nodig te hebben om goed samen te leven? Waarom zou je een knoop doorhakken als dit nu werkt?

Dat ruzien - ging dat om bepaalde onderwerpen? Hebben jullie in beeld waar dat geruzie vandaan komt? Vermoeidheid? Verschillende kijk op praktische zaken/geld/opvoedingsafspraken/tijdsbesteding?

Suze

Suze

20-06-2015 om 23:06

Remco

"We kunnen dit natuurlijk niet voor altijd volhouden.."

Hoezo niet?

Als dit goed werkt bij jullie, waarom kan dit dan niet altijd zo blijven? - of in elk geval tot de kinderen op zichzelf gaan wonen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.