Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Indexering alimentatie | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Indexering alimentatie

Hoe leg ik aan mijn ex partner de indexering voor de alimentatie voor.

Ben bang er gelijk ruzie over te krijgen.

wie helpt mij dit zo goed mogelijk te verwoorden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

15-01-2013 om 18:01

Niet moeilijk doen

De jaarlijkse indexering van kinderalimentatie is wettelijk vastgelegd en dus een wettelijke plicht voor de betalingsplichtige (kort door de bocht gezegd).
Op de site van het LBIO kun je voorbeeldbrieven vinden, volg deze link: http://www.lbio.nl/kennisportaal/voorbeeldbrieven
Gebruik een voorbeeldbrief voor je ex partner en zet er eventueel een verwijzing in naar de website van LBIO zodat je ex partner het allemaal zelf kan nalezen.
En laat je niet boos maken.Gewoon losjes de schouders ophalen en je ex partner zeggen: Tja, ik heb het niet bedacht, het staat in de wet. En dan blijven herhalen, hoe boos de ex ook wordt.

Vic

Vic

15-01-2013 om 19:01

Zoals Sancy zegt. En dan antwoordt hij 'ik betaal al genoeg' en ga je voor die paar euro ook geen zaak aanspannen.

Tinus_p

Tinus_p

15-01-2013 om 19:01

Lbio

Vic:
"En dan antwoordt hij 'ik betaal al genoeg' en ga je voor die paar euro ook geen zaak aanspannen."
De indexering niet betalen is een vorm van wanbetaling waarvoor het LBIO in actie komt.

Vic

Vic

15-01-2013 om 22:01

Klopt

Maar ga je voor een paar euro het LBIO inschakelen? En wat doet dat voor de relatie?

amk

amk

15-01-2013 om 22:01

Soms wel

als je kind erg jong is tikken die paar euro nu, over de jaren toch behoorlijk aan. Zeker met een rente op rente effect. En als je 'm er nu mee weg laat komen is het de volgende jaren deste moeilijker.

Sancy

Sancy

16-01-2013 om 09:01

En dus, vic?

Maar niet aan beginnen, die indexering?

Vic

Vic

16-01-2013 om 13:01

Sancy

Dat wil ik niet per se zeggen, maar ik weet wel dat als je een dwarse betaler hebt, het lastig beslissen is wat je moet doen. Ik krijg al jaren niet waar ik recht op heb, ook de getrapte verhoging die we hebben afgesproken niet, maar ik weet zeker dat ex een verlaging gaat bedingen als ik het LBIO op zijn dak stuur. En aangezien ik niet kan inschatten wat zijn kansen zijn (hij heeft nogal lopen klooien qua werk en inkomen), ga ik daar niet aan beginnen.
Overigens vermoed ik dat je de meeste betalers wel om krijgt als ze ze wijst op de wettelijke verplichting. In die zin dat ze wel gaan mopperen, maar vervolgens gewoon betalen.

Ilse

Ilse

17-01-2013 om 12:01

Hier..

ik weet niet hoe de verstandshouding is tussen jou en je ex maar die van mij is wel goed te noemen. Ik heb dan ook alleen maar een email gestuurd met een FYI dat de alimenatie indexering voor 2013 zoveel procent is wat uitkomt op zoveel euro per maand. Erg kort en krachtig maar goed, hij stuurde terug dat hij het zou gaan aanpassen.

Succes, vond het de eerste keer ook heel moeilijk om het te vragen.

amk

amk

17-01-2013 om 14:01

Zakelijk meedelen

dit is hier altijd het enige zakelijke mailtje dat er gestuurd wordt.

Ik maak een overzicht van de indexering, de bijdrage kinderopvang die hij moet betalen. Laat zien hoe ik aan de gegevens kom en dat is het.

Dan komt daar een bevestiging op. We hebben afgesproken dat ik die berekening maak omdat alleen ik kan zien hoeveel kinderopvangtoeslag ik krijg.

Ik stuur die mail zodra de toeslagen berekend kunnen worden. Verder zit er ook nog het voorstel voor de vakantie verdeling in. En dat kost iets meer heen en weer mailen.

jacky68

jacky68

17-01-2013 om 14:01 Topicstarter

Dank

ik heb idd de voorbeeldbrief van het lbio gevonden en die verstuurd via de email. Heb nog geen reactie mogen ontvangen.
Ik wacht het maar af.

iig bedankt voor het meedenken

gr jacky

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.