Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moedervan3
27-01-2011 om 21:01
Ik blijf twijfelen, tussen scheiden of blijven.
Ik kom er niet uit. Daarom ben ik op internet op zoek gegaan naar mensen die met me mee kunnen denken....
Ik heb 16 jaar een relatie met mijn partner, 11 jaar getrouwd en we hebben 3 kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar.
Er is heel erg veel gebeurd de afgelopen jaren, dingen die mijn man me aangedaan heeft waardoor ik toen allang had kunnen en moeten opstappen maar dit door omstandigheden en mijn intense onzekerheid die meespeelde niet gedaan heb. Ik heb ook een jeugd achter me waarin ik geestelijk mishandeld ben, en dit heeft zijn sporen nogal nagelaten....
Ik spreek echt over jarenlange emotionele mishandeling van mijn man, ook heeft hij me regelmatig geslagen maar niet tot verwondingen aan toe. Echte lichamelijke mishandeling is een te zwaar woord. Hij was vaak zeer agressief en je moest dan echt voor hem uitkijken, verschrikkelijke scheldbuien naar mij toe gericht, met gevaarlijke voorwerpen naar mijn hoofd gegooid, slaan, me naar de deur toe sleuren en buiten willen zetten, me vernederen en bedreigen. Ook is hij zwaar verslaafd geweest (niet aan drank of drugs hoor) en heeft hij me jarenlang overal alleen voor laten staan met de kinderen. De kinderen heeft hij nooit met een vinger aangeraakt, ook waren zij er bijna nooit bij als zijn gewelddadige buien zich afspeelden (meestal in de avonduren als ze op bed lagen).
Pas sinds heel kort weten we dat mijn partner een borderline stoornis heeft en vallen alle problemen die hij zijn hele leven eigenlijk al vertoon op zijn plek.
Hij is een aantal jaar geleden op eigen kracht gestopt met zijn verslaving, heeft psychische hulp gezocht, is aan de antidepresivia en heeft in therapie gezeten waarin hij heeft geleerd oa beter te communiceren en zich "normaler" te gedragen. Geen therapie gericht op borderline want dat was toen nog niet bekend.
Hij heeft talloze keren zijn spijt betuigd van alles wat hij me aangedaan heeft, is voor een groot deel veranderd in de zin dat hij nu normaal meehelpt met de kinderen en er een redelijk normaal gesprek mogelijk is. Hij heeft ook echt hele lieve kanten, behulpzaam, staat nu voor je klaar als je hem nodig hebt, hij doet echt zijn best dat moet ik hem nageven. Hij is ook altijd keihard blijven werken en heeft altijd voor geld op de plank gezorgd. We hebben ook eindeloze gesprekken over het verleden gehad en we hebben een paar gesprekken samen bij de psycholoog gehad over onze relatie.
Ondanks dat hij zijn best doet blijven er wel dingen spelen, zijn stemmingswisselingen, maar weinig aankunnen qua drukte ed en dan geirriteerd worden, star en streng naar de kinderen toe, als hij chagerijnig is dan heeft iedereen er onder te lijden, eigen gedrag nog steeds vaak niet willen zien of glashard ontkennen, ergens aan beginnen en het nooit afmaken, dingen beloven en het niet nakomen, manipuleren in ruzies, weinig empathie, snel zichzelf op de eerste plaats zetten, en een enkele keer nog zijn woedebuien al zijn die nu vrij zeldzaam geworden. Helaas is er afgelopen december wel weer 1 voorgevallen waarin hij mij voor de meest afschuwelijke dingen uitschold, me een klap gaf en hij zelfs mijn laptop kapot geslagen heeft. Achteraf spijt, maarja wat heb je daar dan nog aan....
Ik bracht toen een scheiding ter sprake, en hij bedreigde me: Ik maak je helemaal kapot, ik pak de kinderen van je af, je krijgt geen cent van me, en ik moest maar meteen opdonderen etc.
Maargoed. Er zijn dus 2 kanten, zijn duistere kant waar hij echt aan probeert te werken en zijn goede kant waar hij ook echt zijn best voor doet.
Maar bij mij speelt er ook een hoop, het vertrouwen is weg, als ik heel eerlijk ben voel ik me nooit echt 100% veilig bij hem, zelfs op de meest goede momenten ben ik heel diep van binnen toch op mijn hoede.
Verder zijn mijn gevoelens voor hem weg. Ik wacht nu al maanden, misschien al jaren af of die gevoelens nog terugkomen....op de beste momenten voel ik hoogstens een vriendschapsgevoel, als hij goed meehelpt ook wel waardering, maar ik kan niet zeggen dat er van liefde nog sprake is....of ik herken het niet meer...
Op slechte momenten voel ik alleen maar afkeer en walging...en wil ik alleen maar weg! Maar dan gaat het weer een tijd goed en ga ik weer twijfelen.
Ik heb nu zelf gesprekken bij een psychiater en ben hard aan mezelf aan het werken en hierdoor ben ik ook al weken/maandenlang heel erg aan het piekeren over onze relatie. Het ene moment staat voor het voor me vast dat ik wil scheiden, het andere moment weer niet. Bij het "niet" spelen ook heel veel andere dingen mee, onze kinderen, mijn gezondheid, ik heb geen baan en ben afhankelijk van zijn inkomen, we hebben een koophuis met onderwaarde!, zijn bedreigingen, de angst dat de kinderen aan hem toegewezen worden (hij kan tegen de buitenwereld heel normaal overkomen als je hem niet goed kent en is heel intelligent) ik ben doodsbang dat hij zijn kinderen opeist en de rechter toestemt. Ik weet dat hij in staat is om me kapot te maken of me iig de voet zoveel mogelijk dwars te zetten. OOk heeft hij wel gedreigd met zelfmoord of werkt hij gigantisch op mijn gevoel: Hij kan niet zonder ons, hij zou de kinderen zo missen en wat ik de kinderen wel niet aandoe etc. Daarmee wekt hij mijn schuldgevoel op en blijf ik dus weer.
Maar ik heb het al zoveel kansen gegeven. Ik ben mijn zelfrespect ook kwijt. Hij is alsmaar over mijn grenzen gegaan en ik ben alsmaar gebleven. Ik haat mezelf daar om. Ik kan het voor mijn gevoel alleen rechttrekken als ik van hem ga scheiden. Ik ben ook absoluut niet gelukkig als ik diep in mijn hart kijk.
Maar alles is zo moeilijk. Ik twijfel verschrikkelijk, als ik al zeker ben van mijn zaak dan breng ik de kinderen enorme schade toe, ik trek ze uit hun vertrouwde leefomgeving, van hun vriendjes weg uit de buurt etc, ik zal ook niet zomaar een huurwoning hebben en in de tussentijd moet ik hier nog blijven samen met hem (hij zal ZEKER niet weggaan en ik ga niet zonder de kinderen en kan ook nergens terecht met 3 kinderen).
En hoe moet het met het huis, de financieen, is hij met zijn stemmingen en borderline te vertrouwen als de kinderen daar in het weekend heen moeten (hij kan echt enorm gestoord zijn op slechte momenten en ontkent dat dan glashard). De moed zinkt me al bij voorbaat in de schoenen. Als er iig maar een normale scheiding mogelijk was, en met mediation bijv, maar ik kan dat wel vergeten, hij flipt, ik durf het eerlijk gezegd niet eens te vertellen want ik ben doodsbang voor zijn reactie....
Wat moet ik toch doen....de scheiding doorzetten en alle gevaren en ellende die ermee gepaard gaat onder ogen zien (en daarmee ook egoistisch zijn, en dat vind ik juist zo verschrikkelijk moeilijk) of maar blijven, teren op de goede momenten en het uitzingen tot de kinderen iig ouder zijn of mijn gevoelens ooit nog terugkomen....
Het is een heel lang verhaal dat weet ik....maar ik weet me er ook geen raad mee. Het is zo'n rotsituatie. En het geluk van de kinderen gaat boven mijn eigen geluk, eigenlijk doe ik dat al jaren, maar ik voel dat ik dat niet eeuwig meer volhou...ik wil zo graag eens genieten van mijn leven. En LEVEN ipv overleven. Want dat laatste doe ik eigenlijk al mijn hele leven!
Groetjes van een beetje wanhopige moeder.

anoniem
27-01-2011 om 22:01
Mezelf
het lijkt net alsof ik dit zelf heb geschreven een aantal jaren terug. ik herken je onmacht, gevoel, twijfel, enz.
ook gedrag van man komt volledig overeen met die van mij.
ik ben inmiddels gescheiden, heb extra rechtszaak achter de rug en rvk.
is relatie onderling verbeterd, nee zelfs slechter.
ben ik gelukkiger? ja en denk waarom ben ik niet eerder gegaan. heb er trouwens 5 jaar over gedaan om zover te komen.
het blijft moeilijk. ex woont inmiddels al jaar samen, maar blijft het mij moeilijk maken. ik ben bang dat dit ook nooit zal stoppen.
nogmaals ik herken je angsten, maar jij bent degene die wat eraan kan doen. hulp zoeken is een groot punt. neem van mij aan, dit red je niet alleen. ik had gewild dat ik eerder hulp had gezocht. was burnout mijn bron waardoor ik voor eerst hulp zocht.
en verder zorg goed voor jezelf, dan ben je ook in staat om beter voor je kinderen te zorgen.
tja en verder kan ik je alleen wijsheid en alles goeds toewensen bij wat je ook beslist.
maar je bent niet de enige die in dit pakket zit of heeft gezeten. misschien dat je dat iets kan sterken.
ik vond het fijn in ieder geval, daardoor voelde ik mij op een of andere manier minder alleen.

Mari
Eigenlijk weet je het wel
Je wil en moet weg en het is hardstikke moeilijk omdat je al zoveel stations bent gepasseerd. Maar... je moet het niet stel op sprong doen, je goed voorbereiden (daar krijg je hier vast tips voor maar je kan ook in het archief kijken)en (voor mij het belangrijkste) wees verstandig maar laat je niet leiden door je angst maar door je moed. Bij elke stap zal je nieuwe energie krijgen waardoor je meer aankan.
heel veel sterkte. Mari

lin
Ommedraai
je verhaal lijkt wel wat op mijn.Ik kon het niet meer aan, was mij ook aan het voorbereiden het achter mij te laten, Maar hij is toen in behandeling gegaan,heeft zich laten opnemen(owv verslaving)Hij heeft daarna zijn uiterste best gedaan om zijn goede kanten te benadrukken, ik wou er voor open staan, hem de laatste kans geven, dat vroeg zeer veel van mij; maar nu ben ik er erg blij mee dat ik dat gedaan heb, we hebben het nu al enkele jaren echt veel mooier samen, hij weet dat ik het niet meer zover wil laten komen, hij weet hoe mooi het kan zijn en dat het van hemzelf voor een groot deel afhangt of we het zo mooi kunnen blijven hebben (financieel ben ik volledig zelfstandig, daarvoor ben ik dus niet gebleven)
Niemand kan in jouw plaats beslissen, ergens zal je wel weten wat voor jou het beste zal zijn

tsjor
27-01-2011 om 23:01
Samen leven
Moeder van 3, je bent niet alleen moeder van 3, maar ook partner van iemand met borderline. Mij viel in je verhaal vooral dit op: 'Pas sinds heel kort weten we dat mijn partner een borderline stoornis heeft en vallen alle problemen die hij zijn hele leven eigenlijk al vertoon op zijn plek.'
Datgene waar je al die tijd al tegen gevochten hebt heeft nu een naam: borderline. Ik weet niet of er na de diagnose verder nog enige begeleiding is. Ik hoop het eigenlijk wel, niet alleen voor hem, maar ook voor jou.
Met die diagnose kun je een paar dingen doen. In elk geval is het belangrijk dat je je omgeving op de hoogte brengt van wat er aan de hand is bij jou thuis (als je dat nog niet gedaan hebt). Het is nu iets gemakkelijker, omdat er een diagnose bij hoort. Maar het is zo verschrikkelijk belangrijk dat mensen die voor jou belangrijk zijn weten wat jij doormaakt. dat je ergens je verhaal kwijt kunt, dat mensen weten dat er achter de mooie voorkant een heel ander verhaal schuil kan gaan.
Het tweede wat je ermee kunt doen is dat het monster nu een naam heeft en dat jullie het allebei in het gezicht kunnen kijken. Daarmee bedoel ik twee dingen tegelijk. Het ene is dat voor jou de realiteit door kan dringen, dat de relatie waar je ooit op gehoopt hebt waarschijnlijk nooit zo mogelijk zal zijn. Hij zal waarschijnlijk niet op korte termijn en niet zonder behandeling veranderen in een betrouwbare, rustige, lieve partner. Hij zal zijn pieken en dalen hebben. Je hebt een partner met borderline. Dat is nu dan de realiteit.
Het tweede wat ik ermee wil zeggen is, dat het tegelijkertijd ook niet het eindpunt hoeft te zijn. De diagnose is er nu, maar ik zou samen met hem zoeken naar een behandeling waarin hij leert om ermee om te gaan, maar waarin jullie beiden, samen, ook leren om te begrijpen wat het voor jullie relatie betekent. Hoe kun je dan toch nog met elkaar leven, zonder dat de een de ander beschadigt?
Ik hoop dat er ergens een goede gesprekspartner/behandelaar te vinden is die jullie daarbij kan helpen, zodat je het hele proces samen in kunt gaan: hij om er beter mee om te gaan, jij om eerlijk te zijn over hoe moeilijk het is, en jullie samen om een weg daarin te vinden.
Tsjor

Jo Hanna
28-01-2011 om 00:01
Helaas herkenbaar
Terwijl ik de eerste alinea las dacht ik al: het zal toch niet ... en jawel, borderline. Helaas van mij geen opwekkend nieuws. Het is niet te doen. Ik vond het niet te doen. Hij ook niet trouwens want hij is uiteindelijk vertrokken. Het lag natuurlijk allemaal aan mij, dat begrijp je.
Er gaat zoveel kapot in een relatie als iemand zo huishoudt. En niet alleen in een relatie, ook in mij als mens ging er veel kapot. Ik heb zoveel geslikt. Dat zat bij mij trouwens, dat heb ik me achteraf gerealiseerd. Mijn enige advies zou zijn: hou helemaal op met slikken en kijk wat er gebeurt. Als het dan niet te doen is, kappen ermee.
Succes, Jo Hanna

+ Slimme Brunette +
28-01-2011 om 01:01
Draadje in relaties
In deze rubriek staat een vraag van "vriendin" die een vriend wil helpen, misschien heb je er iets aan. Het is een iets andere problematiek maar misschien toch herkenbaar.

Moedervan3
28-01-2011 om 11:01
Even een reactie
bedankt voor jullie reacties, iedereen bekijkt het weer op een andere manier. Ook bedankt voor jullie ervaringsverhalen. Het is idd fijn te weten dat je niet de enige bent die dit doormaakt of door heeft gemaakt.
Tsjor, mijn man gaat begeleiding krijgen, de psycholoog is bezig met een behandelplan opstellen. Over mij is geen woord gerept. Het valt me wel vaker op in de psychiatrie dat degene die iets mankeert alle hulp krijgt en de partner in de kou staat terwijl ik er net zoveel onder te lijden heb.
Het moeilijke is dat ik vrijwel niets meer voor hem voel, doordat er geen sprake is meer van een gevoel van liefde kan ik het ook niet van daaruit opbrengen om ervoor te knokken, samen in therapie te gaan etc. Ik wacht al maanden en maanden af of mijn gevoel nog terugkomt, maar het word alleen maar minder. Ik heb geen behoefte meer aan hem. Als hij thuiskomt denk ik: getver daar heb je hem weer. In bed lig ik verstijfd omdat ik niet door hem aangeraakt wil worden, laat staan dat er nog sprake is van een sexleven. Het speelt ook mee dat hij ernstig overgewicht heeft en dat + zijn problemen brengt met zich mee dat er geen aantrekkingskracht meer is. Hij doet er overigens ook niets aan, aan zijn overgewicht dus.
Ik kan het ook niet veinzen, ik kan niet doen alsof ik nog behoefte aan hem heb en dat moet hij merken natuurlijk. Er heerst nu al een tijdje een soort niemandsland tussen ons. We praten niet, we hebben geen sex,we zorgen samen voor de kinderen en praten over koetjes en kalfjes. Het liefst zou ik soms willen dat de beslissing voor me genomen werd, dat hij een eind aan de relatie maakte. Maar hij lijkt het wel prima te vinden zo, en besteed zoals alle jaren achterlijk veel tijd aan zijn hobby (computer en internet).
Maargoed, als er dus nog gevoelens waren zou het zoveel makkelijker zijn om er aan te werken. Maar zijn geen gevoelens meer genoeg redenen de relatie te beeindigen. Daar blijf ik mee worstelen. Natuurlijk is er ook alles wat er vroeger gebeurd is. Ik blijf twijfelen. Ik weet wel dat het idee van een leven zonder hem me een intens gevoel van opluchting geeft. Ik zie er altijd tegenop als hij thuis is of thuiskomt, ben altijd blij als het weekend weer achter de rug is. Als hij mee is ergens naartoe vind ik het vaak niet gezellig, hij moppert altijd heel snel, de kinderen mogen niets en worden constant gecorrigeerd om het minste geringste, alles word verboden of hij verveelt zich waardoor we allemaal naar huis moeten....
Weet iemand bijv als je een koopwoning hebt of je dan in aanmerking komt voor een urgentie voor een huurwoning? Ik zal dus een inkomen hebben op bijstandsniveau of misschien iets hoger. Het huis waar we nu in wonen zal ik nooit kunnen betalen. Als mijn man hier blijft wonen zal er weinig overblijven om alimentatie aan ons te betalen. Hoe is dat dan geregeld met de wet? Mag hij hier blijven wonen (hij kan het betalen) maar dan (veel) minder betalen aan alimentatie dan waar we recht op hebben?
En is er nog een reeele kans dat gevoelens ooit nog terugkomen als ze volledig verdwenen zijn? Voor mijn gevoel is de relatie dood, de koek is op....ik blijf nu voornamelijk voor de kinderen en uit angst voor zijn reactie en de toekomst. Maar dat is geen basis natuurlijk, ik word er niet bepaald gelukkiger op :-(
En omdat hij misschien het huis houd of kan houden ben ik zo verschrikkelijk bang dat de kinderen aan hem toegewezen worden. Alleen het idee al....sowieso kan ik ze niet missen, ik leef al jaren door voor hun, ze zijn alles voor me! Ten tweede is hij niet echt een goede vader voor ze, hij kan ze niet echt geven wat ze nodig hebben en dan zijn woedebuien....
Hoe reeel is de kans dat ze aan hem toegewezen worden? Als hij kwaad bloed wil gaat hij alles doen om mij de voet dwars te zetten en de kinderen te krijgen....
Ik word er zo wanhopig van. Heb het gevoel dat ik niet voor of achteruit kan meer. Hoe heb ik mijn leven zover laten komen, waarom moest ik nou van alle mannen net hem tegen het lijf lopen....
Groetjes van een wanhopige moeder.

Leanne
28-01-2011 om 11:01
Op een rijtje krijgen...
Het is nogal wat, wat bij je speelt. Stel nou dat er een oplossing zou komen voor al je praktische problemen... zou je keuze dan gemakkelijker zijn? Het is een feit dat die praktische problemen er wel zijn en ik denk dat iedereen die aan een scheiding denkt voor zichzelf de balans opmaakt... en dat daarin ook zaken meewegen die misschien niet zouden mògen meewegen. Ik denk dat je in ieder geval achter die informatie aan moet gaan, om te zien waar je staat. Dan voel je je niet meer zo slachtoffer van een uitzichtloze situatie... het is belangrijk dat jij het idee hebt dat je namelijk wèl een keus hebt! Schrijf je in bij de woningbouw, praat met mensen in je omgeving en kijk of je mogelijkheden ziet voor 'n baan.
Het vergt wel heel veel kracht en doorzettingsvermogen om dit soort stappen te nemen, juist omdat je je nu slecht voelt (in deze relatie). Ook omdat je man ook leuke kanten heeft en je ergens denkt dat je jezelf al deze nieuwe problemen niet aan hoeft te doen. Ik had zelf het 'geluk' dat mijn man voor een scheiding koos. Dan heb je de keus niet en moet je jezelf wel aanpassen aan de nieuwe situatie... maar ik denk dat hij voorafgaand aan zijn beslissing ook enorm heeft geworsteld.
Het is uiteraard typisch borderlinegedrag, om te dreigen met je kapot te maken, de kinderen af te pakken, zelfmoord... Alles mag een reden zijn om bij je man te blijven als je dat toch besluit... maar niet dit soort chantage! En wat de kinderen betreft is het maar de vraag in welke situatie ze beter af zijn. Ik zou zeggen: in een stabiele situatie. Ervan uitgaan dat hij daar nooit aan zal meewerken, betekent dat dat je toch weer mee gaat in die chantage.
ik wens je heel veel sterkte bij deze moeilijke beslissing!

Emine
28-01-2011 om 12:01
Je komt vanzelf op het punt: nu is het genoeg
Je twijfelt. Is het echte twijfel of is het 'durf'? Ik kan zeggne wat ik vind, maar daar heb jij niets aan. JIJ moet er aan toe zijn te vertrekken en geloof me, dat punt komt vanzelf. Het is alleen te hopen dat er dan intussen niets ergs gebeurt.
Je kinderen zal een moeilijk punt worden na de scheiding. Zoek maar eens op mijn naam in het forum: ik otvluchtte een geweldshuwelijk en kreeg het jarenlang aan de stok met instanties die contact tussen vader en kind belangrijker wensten en daarin vooribj gingen aan geweld. Dat is vrij standaard (www.bezorgdemoeders.nl). Echter je kunt deze omgang jarenlang tegenhouden en eisen stellen aan de veiligheid. Mij is het (vooralsnog) gelukt kinderen niet in gevaarlijke situaties te moeten brengen. Met heel veel kanttekeningen en maatregelen aan mijn kant (dwangsommen), dat wel. Maar het enige resultaat wat telt is dat de kinderne vielig zijn. Als je serieus meent dat er gevaar is, dan heb je dat er voor over. Hou er rekening mee dat je alles over je heen zult krijgen omdat het recht van de vader zwaar weegt en de moeder snel gezien wordt als omgangsonwillend.
Maar als je je laat verlammen door die angst dan zul je altijd moeten 'overleven in plaats van leven', zoals je zelf zegt. Je kunt het ook gewoon doen en naar beste kinderen voor jezelf en de kinderen zorgen. En kijken wat er gebeurt.
By the weg: je kinderen merken uiteraard wel degelijk van eht geweld. Google: kinderen als getuige van huiselijk geweld, Ria Andrews.

AnneJ
28-01-2011 om 15:01
Huisarts?
Ben je al bij de huisarts geweest? Ergens beginnen om niet alleen met je dilemma's te blijven zitten. Je kunt ook naar een steunpunt huiselijk geweld om je opties samen door te nemen.
Denk goed na over mogelijke steun door familie en vrienden. Er kan vaak meer dan je op het eerste gezicht zou denken.
Ik kreeg op een gegeven moment moord- en zelfmoordgedachten. Dat paste helemaal niet bij mij. Toen ben ik met de kinderen vertrokken naar familie.
En ja, ik heb nog steeds weleens gevoelens voor ex. Ben niet voor niets met hem getrouwd. Maar je hebt de emotie en het verstand en het is niet realistisch om samen te wonen in zo'n situatie. Laat staan met kinderen.

tsjor
28-01-2011 om 23:01
Moedervan3
Emine heeft gelijk: je komt vanzelf op een punt waarop je weet dat het genoeg is. Maar voordat dat punt er is kun je nog heel veel doen.
Je beschrijft dat er een behandelingsplan wordt geschreven voor je man, maar dat jij daar buiten staat. Heb je de psychiater al eens benaderd? Heb je al eens een poging gedaan om ook aandacht voor jezelf te vragen, partner van? Weet je of er zo'n partnergroep is in jouw buurt? Heb je zelf genoeg informatie over borderline om dingen te kunnen plaatsen voor jezelf? Dat is één richting die je kunt bewandelen.
Tegelijkertijd kun je ook voorbereidingen treffen voor het geval dat je het punt bereikt waarop je weet dat het genoeg is. Er zij hier al eerder lijstjes verschenen, met punten die je kunt doen. Ik noem maar eens wat:
- zorg voor een eigen bankrekening met pasje en laat daarop in elk geval de kinderbijslag komen (en de belastingteruggave?);
- inschrijven voor een huurwoning;
- toch ook kontakt opnemen met de vrouwenopvang, mocht het zijn dat je accuut weg moet, dan wil dat neit zeggen dat er accuut plaats is; het kan helpen als je op een wachtlijst staat, of als je gegevens in elk geval bekend zijn;
- zorg dat je in je eigen omgeving kunt praten et mensen over wat je bezig houdt, herstel evetnueel verbroken kontakten, je hebt ze straks hard nodig;
- wat betreft een huis, je schreef eerder dat er onderwaarde is. Bij een scheiding wordt alles verdeeld: als er onderwaarde is kan het zijn dat je de helft van de restschuld als schuld meekrijgt.
- als hij het voor elkaar krijgt om bij de bank de hypotheek over te nemen kan hij in het huis blijven wonen. Zijn woonlasten komen dan in aftrek op zijn beschikbare inkomen voor alimentatie. Je zegt eerder dat je bang bent dat je dan niet krijgt waar je recht op hebt. Maar hoe wil jij dan berekenen waar je 'recht' op hebt?
- ga je oriënteren op een opleiding en/of baan. Je jongste is straks 4 jaar, dat geeft je meer ruimte om te werken. Met werk verdien je je eigen inkomen. Dit is zelfs aantrekkelijk als je toch bij hem blijft.
Je kunt je heel veel spookbeelden in je hoofd halen over wat er allemaal kan gebeuren, maar die spookbeelden zorgen er alleen maar voor dat je zelf geen enkele stap gaat zetten. Daarom wacht je nu maar. Tot iemand anders een stap zet. Tot hij de stap zet. Hij doet het niet, want je beschrijft zelf dat hij zijn best doet om het allemaal beter te laten gaan. Hij is dus nog aan het investeren. Verjaag de spookbeelden. Wat je ook doet, je komt nog genoeg echte problemen tegen als je eenmaal iets gaat doen. Alleen als je zo stil blijft zitten krijg je niet meer problemen dan je nu hebt. Ook niet minder.
Tsjor

Emine
29-01-2011 om 13:01
Betrokkenheid opeisen
In aanvulling op Tsjor,
Die betrokkenheid bij zijn behandeling kun je opeisen, via hem. 'Ik wil betrokken zijn bij je behandeling want ik ben mede-slachtoffer van jouw stoornis.'
Wat ik in mijn vorige posting neit heb vermeld maar me tch verplicht voel jou te zeggen is dat je er wellicht moeilijker voor zult staan als ik als je de kinderen na de scheiding ibj hem vandaan wilt houden. Hij heeft naar ik begrijp de kinderen nooit iets gedaan. Geweld tegen de moeder staat in principe los. Ik raad je aan stap voor stap te nemen, komt tijd komt raad. Hou in je achterhoofd dat als jij echt denkt dat hij een gevaar voor de kinderen vormt er een weg is, al is die zwaar en moeilijk. Maar blijf ook kijken of hij werkelijk een gevaar is. Hij deed vooralsnog alleen jou wat, wellicht is hij gewoon niet geschikt voor een relatie en kan hij zonder die relatie wel geweldloos zijn. Ik weet niet of jij nu al begrijpt wat ik bedoel, want zulke dingen komen in stapjes.
Nogmaals, neem stap voor stap, kijk dag voor dag wat je kunt en moet doen. Laat je niet verlammen door angst, want dan ben je een gevangene van jezelf en blijf je je leven lang tobben in een situatie die te veranderen valt.

Varia
31-01-2011 om 12:01
Veel informatie en begrip
Ik herken je situatie bijna 1 op 1. Hier vind je steun:
borderlineforum.forum2go.nl (je moet wel even lid worden)

klokje 2
04-02-2011 om 17:02
Nog wat welgemeende orakeltaal
wanhopig, laat dit niet langer duren. Het is zo frustrerend om je niet te kunnen helpen. Je weet wat je moet doen hè? Alleen angst houd je nog tegen en je weet, naar angst moet je niet luisteren.
We steunen je hier, maar ik hoop dat je ook iemand hebt in je omgeving waar je zo open tegen kunt zijn en die je helpen kan, want ik denk dat je niet onterecht bang bent. Zorg dus voor backup. En je bent NIET egoistisch. Je bent al veel te lang gebleven.
Neem je leven in je eigen hand. Veel sterkte!

Moedervan3
05-02-2011 om 17:02
Klokje 2
Bedankt voor je berichtje. Dat doet me echt goed. Ik had dat net even nodig om te lezen....
Ik heb ondertussen alles tegen mijn zus verteld. Zij schrok erg en gaat me met alles helpen. Ze kent een hele hoop mensen en de familie van haar man die idd heel lief zijn en die ze allemaal wil optrommelen voor hulp als ik ooit een eigen huisje heb. Ik kan met haar praten en bellen en bij haar langs. Dus ik heb iig iemand tegen wie ik mijn ei kwijt kan en die me begrijpt!
Verder heb ik wel besloten te gaan scheiden. Ik heb weken en wekenlang er over nagedacht, al mijn gevoelens de revue laten passeren, ik heb er tig slapeloze nachten opzitten en uren gepieker, ik pieker de hele dag door. Het is de zwaarste en moeilijkste beslissing die ik ooit heb moeten nemen en dan heb ik toch echt geen makkelijk leven gehad!
Ik zit er maar tegenaan te hikken om het mijn man te vertellen. Hij begint het ook aan me te merken natuurlijk, ik heb geen behoefte meer aan contact met hem, ik vermijd hem, ik ben stil en afwezig. Hij vraagt er soms naar: wat ben je stil. En dan verzin ik snel een uitvlucht. Maar ik moet er doorheen bijten en het zeggen. Hij verdient het ook dat ik eerlijk tegen hem ben. Maar ik vind het ZO vreselijk moeilijk en ik ben ZO bang voor zijn reactie. Ik krijg gewoon al trillende handen ed als ik dit schrijf.
Alsof de duvel ermee speelt is hij juist deze week in een goed humeur, vrolijk, redelijk normaal tegen de kinderen, liever dan anders etc. En dan valt het des te moeilijker om te zeggen. Laat hem zich dan maar liever weer gedragen als een z*k dan valt het me tenminste makkelijker om het hem te vertellen. Hoe je het ook wend of keert ik ga hem heel erg kwetsen en pijn doen met de boodschap die ik ga brengen. En ik vind het vreselijk om iemand zo te kwetsen. Ondanks alles wat er gebeurd heb ik toch echt medelijden met hem. We zijn tenslotte al bijna 17 jaar bij elkaar....
Het zal verrekte moeilijk zijn stevig in mijn schoenen te zetten als hij alle registers opentrekt om me te laten blijven. Daar moet ik eerst doorheen.....
Ik laat het hier weten als ik het verteld heb. Ik heb al wel veel voorbereidend werk gedaan. Een afspraak bij maatschappelijk werk voor oa het scheidingsspreekuur en ik heb zijn therapeut opgebeld of die goede tips voor me heeft en dinsdag ga ik naar mijn eigen therapeut om te kunnen praten. Ik stik er bijna in...
Voor de mensen die het afkeuren dat ik het toch opgeef. Ik kan niet anders meer. Ik heb heel heel lang mijn geluk opgeofferd en alleen maar overleefd in dit huwelijk. Ik zal nooit gelukkig met hem kunnen worden. Alleen maar ongelukkiger. Ik vind het alleen zo verd*md hard voor de kinderen. Ik hoop dat ze het veel later zullen begrijpen en het me niet al te kwalijk zullen nemen dat ik uiteindelijk voor mezelf gekozen heb (en voor hen uiteraard want ik wil ze niet in deze situatie op laten groeien). Het is de moeilijkste beslissing in mijn leven maar ik hoop dat ik daarna samen met de kinderen bergopwaarts verder kan!
Bedankt voor al jullie advies en steun!
Groetjes van moedervan3.

Jade
05-02-2011 om 18:02
Moedervan3,
heel veel sterkte toegewenst....fijn dat je zo'n lieve zus en familie hebt, hun steun kun je goed gebruiken:-)

AnneJ
05-02-2011 om 22:02
Familie
Geweldig dat je zus en familie je kan helpen.
Ik wens je heel veel sterkte en kalmte.

klokje 2
06-02-2011 om 17:02
Wat goed!
goed bericht over je zus! Dat klinkt geruststellend. Misschien moet je het haar ook laten weten als je het je man gaat vertellen en kan ze in de buurt blijven? Of is het een idee voor je om je man een brief te schrijven met tekst en uitleg voordat je met hem praat?
Goed dat er nu beweging in je situatie komt, beweging is vooruitgang. Veel sterkte, hou vol!