Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Iemand ervaring met rechtszaken omtrent het ouderschapsplan? | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paddington

Paddington

27-11-2012 om 12:11

Iemand ervaring met rechtszaken omtrent het ouderschapsplan?

Mijn ex en ik zijn het op een aantal gebieden in het ouderschapsplan niet eens. Zelfs na een gesprek in het bijzijn van onze beider advocaten. Hij wil bijvoorbeeld er in hebben staan dat eventueel te betalen kinderalimentatie vanaf 16 jaar aan het kind betaald wordt en met 18 jaar stopt. Ook wil hij geen bijdrage leveren voor haar studie tot haar 25ste.
Dit even om een voorbeeld te geven waar het om gaat. In mijn ogen belangrijke punten voor onze dochter.

Nu is het zo dat mijn ex heeft gedreigd om alle punten, dus ook de punten waar overeenstemming bereikt was, aan te vechten bij een eventuele rechtszaak.

Kan iemand mij meer vertellen over het verloop van zo'n rechtszaak? Staat er een vaste tijd voor? Wat is de ervaring, is het heel naar, of juist wel prettig?

Ik wil mij goed voorbereiden, mijn ex verdraait namelijk graag mijn woorden in mijn nadeel. Hij probeert mij op allerlei manieren zwart te maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

27-11-2012 om 19:11

Wettelijk

Alimentatie is wettelijk geregeld. Tot 18 jaar wordt aan de verzorgende ouder betaald, daarna aan het kind. Studerende kinderen hebben tot hun 21e recht op een bijdrage. Ik zou dan ook niet akkoord gaan met een slechter voorstel van zijn kant. Aan de andere kant begrijp ik wel dat hij zich niet tot haar 25e wil vastleggen. Hij kan altijd besluiten alsnog bij te dragen.

Tinus_p

Tinus_p

Domme ex

Dit soort zaken verliest hij glansrijk -het grootste risico dat jij loopt, is dat hierna de trukendoos pas echt opengaat (persoonlijk faillissement, BV oprichten, zwartwerk, dat soort dingen).

Paddington

Paddington

Ik hou rekening met allerlei scenario's

een faillissement verwacht ik niet zo snel. We hebben een huis in Duitsland dat hij absoluut niet kwijt wil.
Dat stuk zwart werken, ja, dat verwacht ik wel van hem. Op dit moment betaald hij de hypotheek van de woning waar we gezamenlijk hebben gewoond. Verder betaald hij niets. Ook niet voor onze dochter.
Hij is het type charmeur... Hij weet mensen die hem niet kennen makkelijk voor zich te winnen. Daarom ben ik ook best nerveus voor een rechtszaak. Wat kan ik verwachten? Hoeveel ruimte krijgt hij om zijn leugens te verkondigen? Wat zal geaccepteerd worden als bewijs?

Pfff, wat een gedoe allemaal. In het begin had ik nog de hoop dat we alles in redelijkheid konden regelen. Die hoop is nu echt wel vervlogen.

Onderhoudsplichtig tot 21 jaar

http://www.ouders.nl/mjur2007-05.htm
Het is niet realistisch om de onderhoudsplicht te stoppen met 18 jaar. Het is ook niet realistisch om jou daar dan mee op te zadelen.
Het verloop van een rechtzaak heeft iets onvoorspelbaars maar houdt het zelf zo realistisch mogelijk. Verwacht geen zaken van je aanstaande ex die hij nu ook al niet presteert en sluit aan bij hoe hij wel denkt bij te gaan dragen en zoek daar een middenweg in. Laat aan de rechter zien dat je hier niet in de strijd gaat staan maar dat je de zaken voor je kinderen zo realistisch mogelijk wilt regelen.

Tinus_p

Tinus_p

28-11-2012 om 08:11

Kiss

AnneJ:
"Het verloop van een rechtzaak heeft iets onvoorspelbaars maar houdt het zelf zo realistisch mogelijk."
Het schijnt toch het meest effectief te zijn om het KISS-principe toe te passen: Keep It Simple. Verdwaal niet in zijsporen, ga niet teveel in op wat je ex allemaal beweert, maar houd het bij je wettelijk recht op KA, tot 18 naar jou, tot 21 naar je kind.

Paddington

Paddington

29-11-2012 om 20:11

Dat kiss principe

klinkt wel erg goed. Dus ik moet het gewoon simpel houden. Dit is wat ik graag in het ouderschapsplan wil hebben. Als de rechter dan een verklaring wil, dan moet ik zorgen dat die ook helder geformuleerd is.

Ik ga nergens vanuit. Ik wil het gewoon voor de kinderen goed geregeld hebben, dus dat ga ik proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.