Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sascha

Sascha

15-12-2014 om 20:12

Huurwoningen nog duurder dan hypotheek, wat nu?

amk

amk

17-12-2014 om 10:12

Barveaux

je hoeft maar 1 kamer te huren, daar is de ouder die niet bij de kinderen is. Als ouder heb je dus geen geheel eigen plek bij birdnesting.

Barvaux

Barvaux

Er stond dat beiden een kamer moesten gaan huren. Ik zou er ook voor passen om in 1 kamer te gaan zitten die ook nog eens door mijn ex wordt gebruikt.

amk

amk

eens

ik moet er ook niet denken en ik kan het nog heel goed vinden met mijn ex.
Volgens mij gaat het ook alleen maar goed tot er een nieuwe partner in beeld komt.

@Swaen

Ik heb last van het hebben van meningen? Is dat een ziekte? Een ongewenst iets? Is dit Noord-Korea?

Wat een sneu aanmatigend toontje heb jij zeg! Wat jij wel of niet op prijs stelt interesseert me hoegenaamd niets, ik ga nl. zelf over mijn woorden. Ben je het niet met me eens, dat kan, ik ben in ider geval duidelijk.

Fijn dat je het zo goed voor elkaar hebt, je bent een voorbeeld voor iedereen....

Katniss

Katniss

17-12-2014 om 17:12

Oorlog

Dat lijkt mij ook vreselijk, een kamer delen met mijn ex, zelfs als ik hem nooit hoef te zien. Ik ben chaoot en hij heeft smetvrees, gezellige combi.

amk

amk

17-12-2014 om 18:12

Katniss

een chaoot hoeft nog niet te betekenen dat het smerig is. Hooguit rommelig, zegt deze mede chaoot. (mijn oplossing: heel veel spullen de deur uit, dan kan het ook niet meer rommelig worden. )

Katniss

Katniss

17-12-2014 om 19:12

Je hebt schoon als in 'ziet er schoon uit en plakt niet', en (overdreven) hygiënisch schoon. En ondanks regelmatige verwoede pogingen tot opruimen ziet het er hier altijd uit alsof er inbrekers zijn geweest.

mark

You just made my point :-)

amk

amk

17-12-2014 om 21:12

katniss

je beschrijft mijn huishouden. O, nee, de buitenwereld denkt dat ik superwoman ben. Ik ruim onder stress wel op maar ontvang weinig bezoek.

Sascha

Wat gebeurt er eigenlijk met de woning waar jullie nu in wonen? Ik begrijp dat het en koophuis is. Blijft je man daar wonen? Dan heeft hij in elk geval genoeg kamers voor de kinderen. Heb je restschuld of overwaarde uit die woning? Heb je een vast kontrakt? Vermeningvuldig je jaarinkomen dan met 4, dat is ongeveer het bedrag waarvoor je een huis zou kunnen kopen. De rente is nu erg laag, zo'n 3%. Je moet wel aflossen. Zoek eens op dat bedrag in je omgeving naar een koopwoning.
Als de kinderen in de woning van de vader ieder een eigen kamer etc. hebben, en vader blijft daar wonen, dan kunnen jouw woonwensen wat lager worden.

Tsjor

Ach Katniss

Kat in het bakkie toch? Dat degene die na je komt smetvrees heeft, betekent immers dat alles spik en span is tegen de tijd dat je terugkomt.....

Vakantiepark

http://www.volkskrant.nl/dossier-singleblog/in-scheiding-deze-kerst-huur-een-vakantiehuisje-op-de-veluwe~a3813405/?akamaiType=FREE

"Wat vindt u?
Wat zou een goede woonoplossing zijn voor mensen in scheiding? Zie bijvoorbeeld het Parents House in Amsterdam en Even Wonen, dat tijdelijke bewoning van kantoorpanden voorstaat. Reageer hieronder, of op Facebook of Twitter."

Toevallig op de radio vanwege de 'single issue partij', een nieuwe politieke partij voor singles van alle soorten

https://www.facebook.com/singleissuepartij

jij in jullie huis blijven?

Waarom kiezen jullie ervoor dat je man in jullie gezamelijke woning blijft?
Een vriendin van mij is gewoon in hun gezamelijke woning blijven wonen. Haar man (exman) heeft een huis gehuurd. Zijn inkomen is hoger. Het huis is in eerste instantie op beider naam blijven staan omdat ze niet genoeg inkomsten had om het op haar naam te zetten. Pas onlangs (2 jaar later) is het gelukt om het huis op haar naam te zetten. Ze heeft nu meer uren en dus een hoger inkomen en haar ouders zijn bijgesprongen om de restschuld aan haar ex te betalen. Maar als dat niet gelukt was, had ze een 'schuldbekentenis' aan hem gehad en dat evt. later kunnen afbetalen als ze ooit het huis verkopen zou. Daar was haar (ex)man het al mee eens. Dit alles uit het oogpunt van de kinderen die zo in een normaal huis kunnen blijven wonen.
De periode dat haar (ex)man nu weg is, heeft vriendin gewoon zelf alle vaste lasten betaald. De hoogte van de hypotheek/aflossing/rente is lang zo hoog niet als een evt. huur van een huurwoning zou zijn geweest.
Ik begreep van vriendin dat er wel een addertje onder het gras zit qua huis op beider naam hebben en er zelfstandig als gescheiden oude in wonen. De rente kan diegene die er woont maar 2 jaar afstrekken. Daarna moet het verdeeld worden over de eigenaren.
Ofzoiets. Precies weet ik het niet. Dat was ook de reden dat ze enigzins spoed achter het op naam zetten van vriendin hadden gezet. Het had dus ook een beetje een belastingtechnische reden. Maar volgens vriendin was dat ook geen onoverkomelijk probleem geweest.
Denk in mogelijkheden, niet in moeilijkheden. En gedeeltelijk ben ik het met Mark eens...........stel je eisen enigzins bij. Je kan wel van alles en nog wat bedenken, maar dat moet wel haalbaar zijn. Zo niet dan pas je het aan. En hou je het in je achterhoofd voor 'later', wanneer dat dan ook mag zijn.
groeten albana

Moeilijke woningmarkt

Het wordt steeds moeilijker om een woning te huren of te kopen. Voor sociale woningbouw moet je een inkomen hebben van max. 34000 (of tijdelijk 38.000?) en dan kun je een maximale huur moeten betalen van 710. Je komt dan niet in aanmerking voor huurtoeslag, want daarvoor geldt het maximum van 29.800.

Met een inkomen van 34000 zou je dit jaar nog een woning kunnen kopen voor 135.000 en dat zou een bruto maandlast opleveren van 616,00, veel lager dus dan een huurwoning. Maar er komen nieuwe regels en dan mag je maar een hypotheek nemen van maximaal 102.000, met een bruto maandlast van slechts 465,00 bruto.

Het is niet te begrijpen, waarom de overheid denkt dat mensen met een inkomen van 34.000 wel in staat zouden zijn om 710 euro huur op te brengen en niet in staat zouden zijn om 616,00 hypotheek te betalen. Bruto nog wel.

Voor 135.000 zijn er nog wel woningen te krijgen, voor 102.000 wordt dat al veel moeilijker.

Hoe je volgend jaar aan een woning kunt komen zou ik ondertussen niet meer weten.

Tsjor

Hanne.

Hanne.

24-12-2014 om 12:12

groot nadeel

Een groot nadeel van de constructie van Albana lijkt me dat de ex-man gewoon aansprakelijk blijft voor de betaling van de hypotheek. Doet partner het niet dan klopt de bank gewoon bij hem aan.

Met die intentie wordt zo'n constructie vast niet bedacht maar get leven kan raar lopen.

Sascha

Sascha

28-12-2014 om 20:12

Dank voor alle reacties

Dank jullie wel voor alle reacties. Wegens computerproblemen en daarna de feestdagen ben ik een tijdje niet op de website geweest, vandaar mijn late reactie.
Even wat antwoorden op jullie vragen.

De reactie van Mark is erg kort door de bocht, en ook best pijnlijk. Scheiden doet lijden, en dat wij er zelf onder moeten lijden, vind ik niet erg. Maar de kinderen moeten nu op 2 plaatsen een rustige basis gaan krijgen, dat is waar wij nu voor gaan knokken. En bij elkaar blijven: als je al ruim 12 jaar scheiden overweegt, en er al die jaren toch nog voor hebt geknokt vanwege de kinderen, en de kinderen tijdens die 12 jaar toch een gezamenlijke en toch nog vrij stabiele basis hebt kunnen bieden, dan heb je toch genoeg uit de kast getrokken om samen te blijven, lijkt mij. Nu komen we in het stadium dat elk moment de bom kan gaan barsten, en knokken we ervoor om dat te voorkomen. Daarom is het zaak om nu vaart erin te proberen te zetten om alvast 1 andere woning te vinden.
En: wij zijn ieder zelf kind van gescheiden ouders, hebben ontzettend veel scheidingen in onze directe omgeving meegemaakt, dus zijn al die jaren goed met de neus op de feiten gedrukt wat ons zoal te wachten zal staan. We gaan dus niet over 1 nacht ijs, maar over minimaal 12x365 nachten ijs.

Omdat er veel overwaarde is, en de criteria voor een hypotheek de laatste paar jaar zo zijn verzwaard, is het voor mijn man niet mogelijk om een tophypotheek te krijgen, en gelukkig maar. We hebben het op een andere manier geprobeerd, dat hij de overwaarde pas aan mij hoeft te betalen op het moment dat hij de woning gaat verkopen (kan over een paar maanden zijn, kan ook over 50 jaar zijn), maar dat pikten zowel de rechtbank als de banken niet. Dus verkoop is nu de enige optie.
Het huis heeft maar 3 slaapkamers, dus geen optie om in hetzelfde huis te blijven wonen.
Mijn tieners proberen weleens in de woonkamer te leren, maar dat lukt ze echt niet. Ze besteden dagelijks diverse uren aan hun huiswerk, en omdat ze 4 havo resp. 3 vwo volgen hebben ze veel leerwerk. Vandaar dat ze ieder echt een eigen plek nodig hebben waar ze rustig kunnen leren.
Waren ze jonger geweest, dan was een stapelbed voldoende geweest, maar dat kan nu niet meer.
Bovendien willen we allevier co-ouderschap. De kinderen willen niet bij maar 1 ouder wonen, en wij willen en kunnen ze niet zo lang missen. Dus toch 2 woningen/flats met ieder hopelijk 3 slaapkamers. Erg luxe wens, dat weten we. Verhuizen naar de andere kant van het land: geen optie. Werken en school zijn allebei in de buurt, en zie maar eens ergens een contract voor onbepaalde tijd te krijgen, en die hebben we alletwee. Wonen in een slechtere buurt: dat is al aan de orde, daar kom je in onze omgeving sowieso al snel terecht. Maar geloof me, daar zijn de huurwoningen in de vrije sector net zo duur als in de betere dorpen en steden.
Vakantieparken: staat onze provincie niet toe. Bovendien kunnen mijn kinderen dan niet meer naar school fietsen, zover liggen ze van school. En met al die wisselende uren is het niet even een kwestie van brengen en halen, zeker ook niet in combinatie met mijn werk.
Kopen: zolang mijn uren niet worden uitgebreid en ik geen andere baan heb, krijg ik maar 80.000 euro hypotheek, ook dankzij de strenge criteria. En daar heb je ook in de slechtere buurten hier geen flatje voor.
Urgentieverklaring: in onze en omliggende gemeenten niet voor gescheiden mensen.
Ik kan nu alleen maar hard hopen dat ik toch snel urenuitbreiding op mijn werk kan krijgen, of een baan ernaast kan vinden. Dat laatste blijkt in deze tijd een stuk minder makkelijk dan het lijkt, zeker omdat ik wegens een kleine handicap geen lichamelijk zwaar werk kan doen, er daaronder valt helaas ook werken in een restaurant, supermarkt, etc. Juist daar lijkt nog wel werk in te vinden te zijn.
En hopelijk verkoopt ons huis toch sneller dan verwacht, dan kan ik kijken of ik met de overwaarde toch nog iets kan kopen of anders daarvan dus meebetalen aan de dure huur.

Mona

Mona

28-12-2014 om 21:12

@mark

Jij schrijft: Scheiden doet lijden, gaat het gezegde. Iets dat je had moeten kunnen zien aankomen.Je zult je eisen fors moeten bijstellen of je scheiding heroverwegen.
Het laatste is wellicht het beste voor de kinderen....

Maar goed, het kan ook anders zijn, hier is mijn man gewoon van de ene op de andere dag vertrokken. Heb niets zien aankomen en had ook liever getrouwd gebleven...soms gaan dingen niet zoals je zelf wilde. Wellicht is dit ook het geval van Sascha. Dus je kunt denk ik niet zo stellig zeggen dat ze het had moeten zien aankomen, en sterker nog....een scheiding heroverwegen....niet iedereen is in die positie helaas.

Barvaux

Barvaux

28-12-2014 om 22:12

leerwerk

Er zijn twee kinderen met allebei huiswerk. Het zou lastiger zijn als de ene acht is en de andere veertien en ze elkaar zo in de weg zouden zitten.

Ik vind het dus een beetje vreemd dat je perse drie slaapkamers wil. Zet een bureau op jouw slaapkamer en er zijn al twee rustige plekken voor huiswerk en als de één in de slaapkamer werkt kan de ander ook in de huiskamer en met een stapelbed in de grootste slaapkamer kan er vaak ook wel een groot bureau bij en kunnen ze allebei stil werken.

Annet

Annet

28-12-2014 om 22:12

Hier werken twee pubers en twee ouders in één ruimte

De slaapkamers zijn zo klein dat er geen bureau bij kan.
Beneden is een extra ruimte waar vier bureaus staan. Iedereen kan tegelijk aan het werk. Koptelefoons zijn noodzaak. Allemaal een eigen kamer niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-12-2015 om 08:12

Annet

Klinkt heel gezellig!

Net de tweede kerstdag in Ikea gevierd (ja, ik weet het...) en daar hebben ze hoogslapers met buro's eronder. Dus als je ruimte hebt voor een bed en de kamer niet heel laag is moet het lukken. Maar Annet's oplossing lijkt me beter, alleen al vanwege de sociale controle. Ik deed vroeger op mijn eigen kamer veel, maar zelden wat ik had moeten doen: mijn huiswerk.

Annet

Annet

29-12-2015 om 10:12

Dat vergat ik nog

De eerste etage is erg laag (oud huis). Geen ruimte voor een hoogslaper. Oja, ook nog schuine wand.

Veel ineens

Sascha, je wensenlijstje is erg lang: een woning met drie slaapkamers, op fietsafstand van de school (binnen 15 km. dus), liefst in een goede buurt, kinderen willen co-ouderschap (NB), dus er moeten nu dubbel zoveel slaapkamers komen voor de kinderen, etc. Als dat allemaal niet te vinden is, dan zou het kunnen komen omdat je teveel eisen hebt. Bovendien gaat het om een tijdelijke situatie: als de woning verkocht is heb je overwaarde en zijn er meer mogelijkheden.
Ik ben dan altijd benieuwd waar je obstakels hebt opgeworpen die maken dat dingen niet kunnen.

In het begin stelde je: 'Veel woningen die tegelijkertijd te koop staan en via de leegstandswet te huur, en maar een hele enkele woning die wel voor lange tijd verhuurd kan worden. Maar helaas: prijzen die voor mij veel te hoog zijn, vaak zelfs ver boven onze huidige hypotheek.' Als je naar een tijdelijke oplossing zoekt (omdat je straks overwaarde krijgt) moet je niet naar een permanente oplossing zoeken die nu niet voor handen is, maar straks wel.

Als het tijdelijk is, totdat de woning verkocht is, kun je tijdelijk ook de kinderen bij je man laten wonen. ondertussen kun je blijven regeren op een sociale huurwoning.

Als jullie de woning moeten verkopen heeft je man straks overigens hetzelfde probleem als jij. Heeft hij zich al ingeschreven voor een huurwoning?

Dat je de overwaarde niet in het huis mag laten zitten is enigszins begrijpelijk, dat lijkt nu een mooie oplossing, maar het leven gaat verder, situaties veranderen en dan wordt het plotseling een groot probleem. Het is verstandiger om nu de problemen op te lossen.

Je geeft aan dat je max. 80.000 kunt lenen. Dat is niet veel. Als je op funda gaat zoeken kom je woningen tegen tussen 80 en 100.000 euro. Wellicht kun je (tijdelijk) geld lenen bij familie, zodat het betaalbaar is. Een hypotheek van 80.000 levert een maandelijks bedrag op van ongeveer 400 bruto, dus dat is erg laag in vergelijking met huurprijzen.

Idem voor je man: hij kan je niet uitkopen omdat de overwaarde te groot is: restschuld plus de helft van de overwaarde is voor hem niet te financieren gezien zijn inkomen. Wellicht kan hij ook kijken of hij bij familie geld kan lenen en dat dan terug kan betalen. Het bedrag dat je aan huur moet betalen is al snel veel hoger dan het bedrag dat je aan hypotheek moet betalen, zelfs als je een familielening erbij hebt.
Je opmerking over tophypotheek (gelukkig maar) begrijp ik niet zo goed. Met een tophypotheek bedoelt men meestal dat het hypotheekbedrag hoger is dan de aankoopwaarde van het huis. De maximale hypotheek staat nu op 103%, dat wordt afgebouwd, volgend jaar 102%. Maar als er overwaarde in het huis zit, dan zal je man ook de helft van de overwaarde krijgen en dan zal het hypotheekbedrag nog altijd minder zijn dan de waarde van de woning. Dus in die zin kan het nooit een tophypotheek zijn. Het kan wel zijn dat zijn maximale hypotheekgrens, gebaseerd op zijn inkomen, te laag is.

Het zou een constructie kunnen zijn, dat jij de overwaarde in de woning laat zitten en dat je man geen alimentatie voor jou betaalt, maar dat bedrag maandelijks afschrijft van de resterende schuld (van de overname dus). Kinderalimentatie zullen de rechters nooit goed vinden, maar ik begrijp niet dat zoiets niet mogelijk zou zijn, als je man het hypotheekbedrag wel zelf kan betalen.

Hebben jullie nog studieschulden? die gaan (helaas) voortaan meetellen voor het te lenen hypotheekbedrag. Als dat meetelt kun je kijken of je die schuld versneld kunt aflossen.

De sta-caravan mag niet, schrijf je. Voor zover ik weet mag je wel degelijk en vaste staplek hebben voor een caravan, je mag er alleen niet officieel permanent wonen, maar als je kinderen (en jij?) officieel nog op het adres van je man wonen, dan blijft het een vakantie/weekendplekje.

Mijn advies zou zijn: zoek een tijdelijke oplossing voor een jaar. In dat jaar kan de woning verkocht worden, of kun je meer gaan werken of kun je reageren op sociale huurwoningen, of kun je eventuele schulden aflossen, of kun je proberen een bedrag te sparen voor een nieuwe start (ook voor je man). Wat dat laatste betreft: als je weet wat je kwijt bent aan twee maal een huurwoning en je vergelijkt dat met je huidige hypotheek, dan zou je het verschil nu al kunnen gaan sparen. Je leeft dan een jaar alsof je al op die hogere kosten leeft, maar jullie bouwen beiden een kapitaaltje op om straks te kunnen kopen.

Je hebt meer tijd nodig om alles goed voor te bereiden. Of je die tijd bij je man blijft wonen of niet is nog even de vraag voor jou. Het alternatief is tijdelijk een kamer huren, een sta-caravan, een vakantiehuisje of een anti-kraakwoning. Bespreek de problemen en de mogelijkheden eens met je man, want hij zal straks dezelfde problemen tegenkomen. De vraag is nu: hoe bereiden jullie je daarop zo goed mogelijk voor.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

29-12-2015 om 12:12

jaartje

In aanvulling op dat overbruggingsjaar van Tsjor kun je dus ook het birdnesting doen: huur een kamer en wissel daar met je partner.

Ja het IS niet leuk maar dan kun je je huis verkopen of iets anders vinden.

Indruk

Indruk die ik er een beetje van krijg is dat al dan niet bewust de eisen voor na de scheiding zo hoog gelegd worden dat scheiden niet mogelijk is. Als je moet kiezen, ofwel het met beduidend mindere huisvesting te moeten doen ofwel toch bij je man blijven, wat wordt het dan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-12-2015 om 13:12

Als je al 12 jaar overweegt om te scheiden.

Wat maakt dan dat je niet nu kunt afspreken om over een jaar te gaan scheiden, en het tussenliggende jaar te gebruiken om de boel goed te regelen?

En dan maar desnoods voor een jaartje de kinderen op een kamer gooien, en gescheiden te slapen? Of te Birdnesten, al dan niet via een Caravan/mobile home? De aanpassing die je van je kinderen vraagt weegt in mijn ogen echt niet op tegen wat je straks in de co-oudersituatie aan ze gaat vragen.

Wat maakt dat dat ene jaar extra er niet meer vanaf kan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.