Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hou me tegen!

Ex en ik zjn nu ruim een jaar uit elkaar, ik woon sinds een jaar elders en eigenlijk verscheen zijn nieuwe vriendin vrijwel direct in zijn leven. Mijn dochter van 6 kent haar sinds januari en vindt haar aardig.
Nieuwe vriendin heeft geen werk en haar zoon woont week op/week af bij zijn vader en zij zit dus vaak bij mijn ex. Ze heeft nog een jonge dochter die dik een jaar geleden uit huis is geplaatst.
Nu is mijn ex een besluiteloos en meningloos type. Erg meegaand en vindt het wel best als alles geregeld en besloten wordt.
Nu komt mijn dochter steeds vaker met uitspraken als: "E vindt dit en E zegt dat en van E moet papa......" En dan komt er bijvoorbeeld dat ze een plaswekker moet. Vanmorgen zei dochter dat E vindt dat haar verjaardag gescheiden gevierd moet worden omdat ze anders niet zou komen en zelf vieren ze de verjaardag van haar zoon ook apart.
In ons convenant staat dat de de eerste jaren dochters verjaardag om en om bij mij thuis of bij ex thuis vieren.
Ik erger me kapot want ondanks dat ze het fatsoen niet heeft me gedag te zeggen of maar te veinzen dat ze interesse in me heeft, ken ik haar beter dan me lief is en zie dus zo gebeuren dat haar wil wet wordt.
Dit jaar is de verjaardag bij mij en ik wil haar niet in mijn huis. Dit jaar is nog te vroeg voor mij
Maar ik heb zo de neiging ex te confronteren met de uitspraken die ik via mijn dochter hoor. Ik heb er niets aan, ik kan er niets mee, ik erger me. Dochter laat de opmerkingen argeloos voorbij komen en ik reageer er zo ver mogelijk luchtig over. "O, dat komt nog wel, ik en papa bespreken dat samen wel een keer."
Ik zoek nu even de bevestiging van jullie om vooral NIET te gaan reageren naar ex. Mn handen jeuken, maar ik ben de enige die er last van heeft. Ggggrrrrrrr! help!

MariaV

MariaV

03-07-2013 om 10:07

Doe het niet

Dit wil je horen en daar sta ik ook helemaal achter: doe het niet. Jij hebt afspraken gemaakt met je ex en daar hou je hem gewoon aan. En je mag best je eigen grenzen aangeven: dit jaar is het voor jou te vroeg om E erbij te hebben. Punt. Volgend jaar kijken we verder.

Vic

Vic

03-07-2013 om 11:07

Voor de lieve vrede

Je dochter heeft er het meest aan als alle volwassenen in harmonie met elkaar omgaan. Als je hebt afgesproken de verjaardag bij jou te vieren, met iedereen erbij, zou ik dat dan ook gewoon doen. Ondanks eventuele negatieve gevoelens ten opzichte van de nieuwe vriendin (ze zijn alweer een jaar samen).
Hier hebben we oudstes verjaardag ook de eerste jaren samen gevierd. De nieuwe schoonouders van ex waren ook welkom in mijn huis. Ik heb op een gegeven moment mijn grens getrokken bij verdere familie, omdat de situatie ontstond dat 80% van de visite van ex was Nu vieren we het apart, dat gaat ook prima.

Aïda

Aïda

;-) kan het proberen

Ik begrijp direct jouw frustraties. Hier ook een ex die zich graag laat vertellen hoe het moet, ik beschrijf ex weleens als een groot kind dat graag nog aan de hand van een moederfiguur door het/zijn leven geleid wil worden.
Hier dus ook een stiefmoeder die daar in huis alles bepaald.
Ik heb me eigen daar lang druk over lopen maken, en nog weleens dat ik echt niets ervan begrijp.. Maar ik kan er niets aan veranderen, dus is accepteren de enige oplossing.
Je kan je mond wel open trekken maar vaak schiet je er helemaal niets mee op omdat ex zich toch achter de regels van nieuwe partner schuilt.

En is het voor jou belangrijk om de verjaardag samen te blijven vieren?? en je schrijf de komende jaren, is dat tot kind 10 is of 15 of volwassen, hadden jullie een leeftijd afgesproken? En denk je dat het dan niet moeilijk voor kind is dat er nog 4 a 6 jaar samen haar verjaardagen gevierd werden en het dan alsnog stopt??
Wij hebben gelijk besloten om de verjaardagen apart te doen, omdat ik mijn eigen nieuwe huis namelijk nooit meer zijn moeder zou toelaten. Dus dit was bij ons verder geen isseu.
Maar ik snap wel je frustaties omtrent dat nieuwe partner alles gaat beslissen en dan ook alles wat betrekking tot jouw kind heeft.

Jo Hanna

Jo Hanna

Je doet het goed: niet reageren

Ga vooral niet met deze emoties naar ex. Dat schiet niet op. Ik heb me op een gegeven moment aangewend om mails mínstens één nacht te laten liggen (maar liever langer) voordat ik besluit of ik antwoord en zo ja hoe. Dat heeft me al voor veel blunders behoed.
Ik zou verder even peilen hoe het voor dochter is als je doet alsof je neus bloedt en de verjaardag gewoon organiseert bij jou thuis zonder nieuwe vriendin. Als zij daar geen problemen mee heeft zou ik er geen enkele aandacht aan besteden en gewoon je plannen maken en bespreken met of meedelen aan ex zoals je dat zou doen zonder kwebbelende vriendin. Als dochter het erg zou vinden dat nieuwe vriendin er niet bij zou zijn, wordt het voor mij een ander verhaal. Dan zou ik kijken of ik met dochter tot een oplossing kon komen. Dat kan dan alle kanten op: bij mij thuis vriendin uitnodigen of toch gescheiden vieren, afhankelijk van zowel mijn als dochters wensen, grenzen en gevoelens.
Overigens hebben mijn ex en ik nog nooit samen een verjaardag gevierd. Ik voel daar ook helemaal niets voor. En mijn kinderen vinden het gewoon zoals het nu gaat. Ik heb dus nooit met dit specifieke bijltje gehakt.
Groet, Jo Hanna

An

An

04-07-2013 om 14:07

Niet reageren

Nee joh, nooit over je ergernissen over vriendin reageren naar ex, laat los en hou je gewoon aan de gemaakte afspraken. Die vriendin is het "probleem" van je ex, hij moet er mee leven en is er blij mee en daar moet jij je zo ver mogelijk vandaan houden. Complimenten hoe je ermee om gaat als je dochter die opmerkingen noemt, ik kan me voorstellen dat je teennagels er af en toe krom van staan.
De afspraak is dat je samen die verjaardag viert, dus zolang je niks hoort, dan vier je die verjaardag samen, al dan niet met vriendin. Je kunt het heus opbrengen voor je dochter, zie het, die paar uurtjes, als een lief gebaar naar je dochter toe van haar en zeker van jou. En vriendin zegt blijkbaar dat ze niet komt als het niet gescheiden gevierd wordt, dus daar kom je dan toch mooi vanaf?
En besluit je ex, al dan niet onder invloed van zijn vriendin, dat de verjaardag gescheiden gevierd moet worden, dan moet hij dat uiteindelijk voorleggen aan je dochter en aan jou, en dan heb je een kans om misschien, als je dat wilt, te zeggen dat je het jammer vindt dat zijn vriendin het blijkbaar voor hem lastig maakt om zich aan de door jullie gemaakte afspraken te houden.
Ps. Een uitspraak die ik hier heb opgepikt is "erger je niet, verwonder je slechts". Het is lastig om het in praktijk te brengen, maar het geeft wel veel meer positieve energie.

Chris35

Chris35

04-07-2013 om 22:07 Topicstarter

Fijn

Bedankt voor jullie reacties en bevestigingen. Komende vakantie is dochter voor het eerst op vakantie met ex en zijn nieuwe vriendin en haar zoon. Dat vind ik al lastig zat, al die eerste keren.....
Ik gebruik mijn verstand en houd me idd aan het convenant. De verjaardag duurt nog even, de overige opmerkingen zal ik zo neutraal of positief mogelijk benaderen.....

Ander geluid

Chris, even een ander geluid. Uit je korte verhaal zie ik eerlijk gezegd een nieuwe partner die enorm haar best doet en maak ik ook op dat je dochter haar mag en een band heeft. Dat is iets om te koesteren, het kan namelijk ook zo verschrikkelijk anders!

Ik weet niet waarom je het in deze relevant vindt om te vertellen dat de dochter van deze vriendin uit huis geplaatst is. Het komt mij verbolgen over, alsof je wilt aantonen dat vriendin niet deugt. Terwijl dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. En of de uithuisplaatsing nu wel of niet terecht is, gelegen is in kindproblematiek of ouderproblematiek: er gaat een hoop leed achter schuil. Leed dat deze vriendin meemaakt. Des te knapper vind ik het dan dat zij zich inzet voor 'het kind van een ander' en band weet op te bouwen met jouw dochter.

Ik denk dat het je zou helpen wat meer die kant op te denken en een scheiding te maken tussen 'irritant voor jou' en 'ernstig voor je kind.'

Chris35

Chris35

10-07-2013 om 21:07 Topicstarter

Emine

Ik had je reactie zeker kunnen waarderen als de nieuwe vriendin zou zijn zoals jij haar omschrijft. Maar helaas, ik weet genoeg over haar, via via en uit eigen ervaring, dat ze niet de welwillende en liefhebbende bandopbouwer is. Heb er even geen ander woord voor. Afgelopen weekend bij het brengen van mijn dochter weer eea meegemaakt. Mn bloed kookte zo n beetje, maar ik ben beleefd en enthousiast gebleven, dus nee, jouw reactie gaat helaas niet op. Was het maar waar.......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.