Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Boon
14-03-2016 om 13:03
Hoe omgaan met het gedrag van ex van partner
Goedemidddag, ik ga proberen mijn issue voor te leggen. Hopelijk willen jullie meedenken hoe ik hier het beste mee om kan gaan.
Situatie:
- relatie van 4 jaar, beide kinderen uit voorgaand huwelijk.
- scheiding op initiatief van mijn partner
- moeizame scheiding waarbij mediators aangaven alleen succesvol te kunnen werken met partijen die welwillend waren. Hierna was het nodig dit toch met advocaten af te ronden omdat ex van partner niet verder wilde met mediation.
De ex van mijn partner lijkt er een sport van gemaakt om alles te dwarsbomen, als er gevraagd wordt waarom dit is, wordt er geen antwoord gegeven. Zo was co-ouderschap totaal niet bespreekbaar omdat zij dit pertinent niet wilde, terwijl partner alle mogelijkheden had dit waar te maken. Hij heeft zich laten afschrikken en uiteindelijk via rechter nu 4 dagen, maar niet de 50/50 regeling die hij had gewild.
Elk jaar als de verdeling van vakanties moeten worden vastgelegd is het steevast "nee" en moeten wij ons aanpassen aan haar voorstel. Doen wij dit niet, dan moeten wij genoegen nemen met de normale omgangsregeling van om de week 4 dagen. Maw: haar manier of gewoon helemaal niet. De advocaat kan helaas niets doen omdat haar advocaat niet inhoudelijk hier op reageert.
En zo zijn er ook nog lastige situaties waarbij de kinderen in loyaliteitsconflict worden gebracht. We proberen zo veel mogelijk luchtig met de situatie om te gaan tegenover de kinderen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar het wordt steeds lastiger om te gaan met een ex die constant op een negatieve manier zo een grote rol heeft in ons leven.
Hebben jullie advies hier mee om te gaan? Want inmiddels komt het ook tussen mij en mijn partner in te staan.

Paddington
14-03-2016 om 15:03
Loslaten
Het klinkt misschien hard, maar het is jouw probleem niet. Het is het probleem van je partner.
Daarnaast is het beste als je partner toch weer gaat proberen te praten met zijn ex. Persoonlijk zou ik dat dan proberen met een professional erbij.
Het enige dat jullie nog kunnen proberen is dat er bij een rechter een verzoek doen om een duidelijke regeling voor de vakanties. Bijvoorbeeld het even jaar de herfstvakantie, het oneven jaar de meivakantie en drie weken aaneengesloten zomervakantie. Als de kinderen (boven de 12) aangeven dit ook te willen, heb je kans dat het wordt ingewilligd.
Verder is het echt een kwestie van loslaten. Jij kunt er al helemaal niets aan veranderen. Het is een zaak tussen je partner en zijn ex, zij zullen samen een modus moeten vinden. Jij hoort maar 1 kant van het verhaal. Als er iemand met haar praat zal het verhaal heel anders zijn. De waarheid ligt er ergens tussen, maar meestal niet in het midden.

Nimbo
belangrijkste tip
Bemoei je er vooral niet mee. Het is echt al moeilijk genoeg voor 2 exen om daar uit te komen. Laat jouw aanwezigheid in deze niet meetellen. Tuurlijk ben jij doordat het nu jouw partner is ook enigzins afhankelijk van hoe de vakanties worden ingedeeld. Maar laat het bij hen. Alleen al jouw "we" gooit olie op het vuur van de ex. je kunt hooguit je partner op bescheiden manier advies geven, maar hou je er verder maar liever buiten!

Boon
@paddington
Bedankt voor je reactie. Helaas is dit natuurlijk niet iets wat alleen mijn ex aangaat, omdat het ook mijn dagelijkse leven en vakanties beïnvloed vandaar mijn vraag hoe hier het beste mee om te gaan.

AnneJ
Alternatief scenario
Natuurlijk beinvloedt het ook jou agenda. Wat je zou kunnen doen is een alternatief scenario verzinnen in alle gevallen dat je afhankelijk bent van de ex van je partner. Vakanties: of de kinderen gewoon meenemen ook al was dat niet de afspraak of regelen dat ze elders kunnen verblijven bij familie of vrienden bijvoorbeeld. Zodat je die onbetrouwbaarheid hebt afgedekt.
Houdt er vooral rekening mee dat de kinderen altijd voor gaan, ze kunnen niet zonder zorg.

Boon
14-03-2016 om 16:03
@Nimbo en AnneJ
Dank je wel voor jullie reacties.
@Annej - we houden daar inderdaad rekening mee, er is dus altijd een 'plan-B'.
Ik heb zelf twee kinderen, zodra mijn vakantie met mijn ex is afgestemd zorg ik dat ik dat heb afgedicht met werk/verlof en ik zorg dat ik in die periode iets voor mijn kinderen boek (midweek nr een vakantiehuisje oid).
Tot zover prima dus want ik ben dan "rond".
Maar we weten dus nooit echt of we met zn allen iets kunnen boeken (nogal een verschil in prijs ook, een huisje voor 6 of 3, die boek ik dus niet op voorhand). Of wanneer we eens met zn tweeen weg kunnen (dit is de afgelopen drie jaar niet gelukt omdat de vakanties steeds anders worden ingedeeld.
Het blijkt dus zowel praktisch als mentaal steeds een uitdaging...
Hoe doen jullie dat?

AnneJ
Accepteren
Ik heb een ex die zich niet aan zijn afspraken kan houden. En ja, dat kost soms onverwacht meer geld dan je kunt of wenst uit te geven. Frustrerend.
Het went. Dat was al zo tijdens ons huwelijk en dat gaat niet veranderen.
Wat hij bijdraagt is meegenomen. Ik probeer er niet afhankelijk van te zijn en dat valt niet altijd mee.
Er geen rekening mee houden is veel frustrerender. Het kwam vroeger wel voor dat een kind tussen de middag bij ex zou eten. Later bleek ex niet gekomen te zijn en kind had wat eten van de juf gehad. Niet leuk. Daarna gaf ik altijd eten mee, wat de afspraak ook was.
Ex zou bij het afzwemmen van een kind zijn, waarna kind bij ex zou gaan eten, daar mocht ik dan even niet bij zijn anders was ik ook gegaan, dat was per keer verschillend. School belde mij dat kind niet opgehaald werd. Er was ook niemand bij het afzwemmen geweest. Per acuut uit mijn werk naar de metrohalte waar meester, die haar kon meenemen, haar op mijn perron er even uitzette zodat ze verder met mij meekon.
We gingen verhuizen en daarna moesten we fietsen naar school. Ex zou voor betere/grotere fietsen zorgen. Een dag voor de school begon heb ik in alle haast nieuwe, gelukkig tweedehands, fietsen moeten regelen.
Naast een fulltime baan, ingewikkelde kinderen, en doorlopende rechtzaken, vlak na een verhuizing. Afijn.
We zouden samen op vakantie. Mijn geld betaalde alle rekeningen. Geld van ex was voor de vakantie.
Vlak voor we gingen meldde ex mij dat ik zelf mijn eigen ticket moest betalen anders kon ik niet mee.
Afijn, de lijst is eindeloos.
Gelukkig had ik soms ook mijn ouders die me hielpen. We hadden een huis in het buitenland en ik kreeg van mijn ouders geld mee voor essentiële zaken. Waar ex voor zou zorgen, maar het toch niet gedaan kreeg, bleek toen we daar eenmaal waren.

AnneJ
Kamperen
Als je gaat kamperen kun je altijd extra personen bijboeken.
Dat kost soms ook extra geld. Waar je op voorhand inclusief minder kwijt bent betaal je later een extra bedrag per persoon, maar het is te overzien. Een extra tentje hebben we toch wel.
Hier gaan vaak vrienden of familie extra mee, dat is vooraf ook niet altijd duidelijk. Dan vraag ik wel een bijdrage als het om anderen gaat.

Sinilind
Vreselijk moeilijk dit
Ik heb een poos een relatie gehad met een man van wie de ex een soort "Heks" was. Er viel geen afspraak mee te maken, ze lag altijd dwars, gedroeg zich agressief. Afin. Je kan maar een ding doen en dat is afstand nemen. Soms ook letterlijk. Uiteindelijk is de relatie met deze man op de klippen gelopen, deels door het gedrag van zijn ex (niet alleen hoor).
Het beïnvloed enorm je agenda zoals AnneJ terecht schrijft.
Wat de vakanties betreft zou ik inderdaad, desnoods via de rechter, proberen af te dwingen dat de regeling vast komt te staan. Want anders ben je voortdurend bezig af te stemmen, om te boeken etc.
Het vreet energie van je. Scheiden is al moeilijk genoeg, wanneer dit soort problemen om de hoek komen kijken is het nog erger.
Veel sterkte gewenst

Narcis
14-03-2016 om 21:03
Hier andersom
Mijn ex en zijn partner zijn hier juist degenen die bepalen en dan meet name de partner. Als ik geluk heb krijg ik een mailtje en anders hoor ik het van de kinderen of via derden. Ondanks herhaalde afspraken en vragen blijft het fout lopen en dat is heel frustrerend. Telkens word ik weer zó boos maar wat moet je? Ik zou naar de rechter kunnen stappen maar dat heeft geen zin. Ik speel geen enkele rol in het geheel alleen maar een blok aan het been. Voor het gemak wordt ook vergeten dat ik wel bijna altijd voor de kinderen zorg. Het gaat niet alleen om vakanties. Even afstemmen tevoren zou zo fijn zijn.

Eddeped
18-03-2016 om 07:03
Is het mijn ex?
beste Boon,
het lijkt wel of je schrijft over mijn ex, het is bijna identiek.
hoe oud zijn de kinderen? die van mij inmiddels 11 en 14, onderzoek van de raad van kinderbescherming start volgende week, verschillende mediators gehad, aantoonbaar dat ze de boel frustreert.
Dit onderzoek is voor mij het laatste, dan geef ik het op en zullen er nog maar 2 mensen zijn die dit kunnen oplossen en dat zijn dan de kinderen zelf zodra ze 18 zijn. Dan heb ik niks meer met hun moeder te maken en bepalen de meiden zelf en hoop ik dat ze niet zodanig gemanipuleerd zijn dat ze mij volledig zullen verstoten.
Ik weet niet hoelang julie/ je ex al in deze situatie zit maar ik weet dat ik 1 grote fout heb gemaakt en dat is dat ik die vrouw "gevolgd ben " in haar wil! Ik zorg voor de scheiding voor de kinderen, nu wilde ze eens een weekend in de twee weken de kinderen bij mij. de rechter neemt dan een middenweg en zegt men mij dat ik blij moet zijn. zij werkt 4 dagen en krijgt de grootse zorgtaak, als zij een man was geweest was dat nooit gebeurd mijns inziens. Ik had na haar vertrek de kinderen van school moeten halen en op het gemeentehuis de kinderen terug op het adres moeten schrijven. dan was er aandacht gekomen en was er toen een onderzoek gestart, nu zijn we twee jaar later en is er genoeg schade aangericht.
In deze wereld gaat men er maar van uit dat waar twee vechten er twee schuld hebben, dat is niet altijd waar. lees het boek van Jan Storms "destructieve relaties op de schop" daarin lees je dat dit soort mensen gewoon een afwijking hebben en niet in staat zijn tot communicatie, dus ook niet doen, het is allemaal fake wat ze doen. in dit boek staan nog meer tips hoe om te gaan met.......
Ook ik probeer ieder jaar tot een overleg te komen wat betreft vakantieplanning, ook hier alleen maar radiostilte.
Soms maak ik van haar zwijgen gebruik. dan stuur ik haar een voorstel met een ultimatum van 1 week en geen reactie betekend dan akkoord. als voorbeeld. ik deed mijn dochter altijd halen en brengen, kon dat meestal met mn werk combineren maar soms moest ik ook speciaal daar de deur voor uit. ik heb haar toen voorgesteld om indien onze dochter vrij was van school als wisseltijd 12 in te stellen en dat de ouder waar kind moest zijn dat die kwam halen. ik heb daarop uiteraard geen reactie gehad en na een week heb ik bepaald dat de zorgende ouder maar komt halen met een marge van een half uur. is ze te laat zonder bericht dan kan de zorgende ouder het de volgende dag weer proberen. nu is mn ex ook goed in eigen wil opleggen en de tijd willen verleggen dus ik heb gelijk gesteld dat overleg mogelijk is maar dat de ouder waar kind opgehaald dient te worden het laatste woord heeft.
Ik heb mn lesje wel geleerd met deze vrouw, ze moeten kort gehouden worden. Overleg is niet mogelijk dus ook eigenlijk gewoon niet doen. En zorg dat je alles zwart op wit heb, zelfs dat gaan ze nog ontkennen.

BelJingle
18-03-2016 om 08:03
@Eddeped
Verwacht niet veel van de RvdK. Het wordt een gesprek met jouw ex, met de kinderen en een gesprek met jou. Als jouw ex dan goed toneelspeelt en de kinderen genoeg gemanipuleerd heeft, zal de Raad waarschijnlijk geen verandering doorvoeren.
Hier van dichtbij meegemaakt. Er is volop bewijs aanwezig dat moeder frustreert, liegt en dat de kinderen onder haar zorg niet goed gaan. Dan heb ik over ernstig overgewicht van twee van de kinderen en een derde die diezelfde richting op gaat, veel ziek zijn van alle kinderen en slecht slapen bij moeder. Ondanks al deze duidelijke zaken, welke allemaal onderbouwd zijn met bewijzen, worden de kinderen nog steeds onder de zorg van moeder toevertrouwd. Vader wordt als boeman neergezet en moeder op een voetstuk. Voor mij echt totaal onbegrijpelijk.
Ik hoop voor jou dat jij een Raadsonderzoeker krijgt die wel echt kijkt naar de feiten en niet alleen luistert naar een zielig verhaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.