Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Hoe om te gaan met huisregels? | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marije

Marije

16-05-2016 om 14:05

Hoe om te gaan met huisregels?

Graag wil ik wat voorleggen. Mijn man heeft uit een eerdere relatie kinderen. Inmiddels in de puberleeftijd.
Er is destijds tijdens de scheiding van mijn man en zijn ex een toen nog traditionele traditionele omgangsregeling afgesproken wat nu inhoud dat de kinderen om het weekend en de helft van de vakanties bij ons zijn. Over het algemeen is het erg gezellig als ze bij ons zijn, in die zin geen problemen. Ook wel eens strubbelingen hoor, maar dat hoort er natuurlijk bij. De opvoeding is aan de ouders, wel hebben wij huisregels afgesproken voor bij ons in huis, als in ruim je eigen rommel achter je kont op, bed opmaken sochtends en je eigen ontbijtspul naar de keuken brengen. Dat zijn dus ook zaken waar ik op aanspreek en dat wordt ook prima geaccepteerd. Nu valt ons het afgelopen jaar op dat de kinderen steeds meer rommel (chips, koek, snoep) eten. Niet heel gek natuurlijk, maar mijn man wil niet dat ze ongevraagd van alles en nog wat uit de kast trekken en naar binnen werken als wij bijvoorbeeld even boodschappen aan het doen zijn. Het is niet zo dat ze niks krijgen, maar chips of een hand vol koekjes overdag vinden we beide niet nodig. Ze mogen natuurlijk altijd zonder vragen fruit, brood, thee etc pakken. Chips en cola is meer voor savonds in het weekend bij ons thuis.
Maandenlang heeft vader de kinderen aangesproken over dat hij wil dat dit gedrag ophoudt en uitgelegd waarom. Zonder resultaat, behalve dat het daarna stiekem gebeurde en er over gelogen werd wanneer hij vroeg naar het wie of waarom. We konden zonder overdrijven nog geen vijf minuten de deur uit zonder dat de kast geplunderd werd, ze hadden zeg maar het ontbijt nog geen vijf minuten achter de kiezen. Uiteindelijk dus wel een consequentie verbonden. Wanneer het nog een keer gebeurd telefoon inleveren. In die zin effectief dat ze nu weer vragen of ze wat mogen en het stiekeme eraf lijkt te zijn. Echter komt nu het probleem, vader en de moeder van de kinderen hebben een zeer slechte verstandhouding en communicatie is tussen die twee amper mogelijk en ik heb de hoop een beetje opgegeven dat dit op korte termijn veranderd. Wij hebben de afspraak nooit negatief over de moeder te spreken wanneer de kinderen er zijn en altijd belangstelling te tonen. Andersom werkt dat denk ik niet zo, moeder heeft een hekel aan vader en laat het niet om dit kenbaar te maken aan de kinderen. (Dit horen we terug van de kinderen) Nu geeft ze de laatste weken de kinderen zakken snoep en chips mee wanneer ze bij ons komen en we hebben werkelijk geen idee hoe we hier mee om moeten gaan. Logisch zou zijn dat communicatie tussen de ouders hierover geopend wordt, maar dat is niet mogelijk. Ook willen we de moeder tegenover de kinderen niet afvallen daar heeft niemand wat aan. We willen echter ook geensituatie wanneer wij afspraken hebben met de kinderen in ons huis dat zij ze op deze wijze ondermijnt. Iemand advies wat in deze situatie wijsheid is?

idee

Ik zou ze, wat ze meebrengen, meteen bij aankomst in de voorraadkast laten leggen (En dan ook zelf veel minder inkopen). En verder blijven dan de regels (over wanneer/wat/hoeveel) gewoon zoals jullie ze al gesteld hebben.

Beter aanbod

Vooral lijkt me dat je deze pubers een beter voedselaanbod doet. Pubers kunnen enorme hoeveelheden verstouwen soms omdat ze in de groei zijn.
Met geregeld aanbod van een extra overgebleven warme hap, soep die elk moment van de dag genomen kan worden met soepstengel of brood, olijven, gehaktballen, liefst verse lasagna of pizza, yoghurt, kun je voorkomen dat er minder geschikt voedsel geconsumeerd wordt.
Ik waarschuw hier vooraf welk voedsel nog bedoeld is voor latere momenten of voor lunch van een ander kind en geef concreet op voorhand, bij het inruimen van de boodschappen wat de bedoeling is van het voedsel.
Bovendien hebben de kinderen hier vrije beschikking en toegang tot voedsel, ze hebben mij niet nodig daarvoor, ik ben er niet altijd bij als ze honger hebben en zij wonen hier ook, dus voortdurend toestemming vragen hoeft niet.
Ik zou mijn kinderen ook voedsel meegeven als ze het bij hun vader niet kregen of daar moeite voor zouden moeten doen. In feite heb ik dat ook een periode gedaan.

Overigens

Er is hier een maal per week een aanbod van, naar wens, koekjes, snoep, chips, chocola, per kind. Wat ze direct mee naar hun kamer nemen.
Soms is het piccolini's (dochter) of olijven of gesneden fruit (zoon) maar ze weten elkaar's voorkeur en laten dat dan ook staan of vragen erom bij elkaar.
Verder zou ik me niet bemoeien met wat moeder meegeeft.

Jesse_1

Jesse_1

16-05-2016 om 15:05

AnneJ

Ze mogen vrij brood en fruit pakken bij Marije. Mij lijkt dus niet dat ze honger hoeven te lijden.
Hier thuis mag dat overigens ook, alleen wil ik niet dat er vlak voor het avondeten op tafel komt nog brood wordt gegeten.

Het voorstel van Jippox vind ik wel een goede.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

Hoe oud?

Hoe oud zijn de kinderen?
Mijn 17-jarige smokkelt ook snoep en koek mee naar haar vader omdat ze daar alleen in het weekend snoepen. Vanaf een jaar of 12 vind ik regels daaromtrent overbodig. Die kinderen moeten zelf leren nadenken en keuzes maken.

bieb63

bieb63

AnneJ

Voedsel en snacken is m.i. wat anders. Ik vind het prima als kinderen (pubers m.n.) honger/trek hebben, een boterham eten, ei bakken, kliekje eten, tosti maken, blikje soep open trekken enz. Maar dat is wel wat anders dan onbeperkt chips en koek.
M.a.w.: als er in huis voldoende brood/beleg (evt. soepje/kliekje) is, dan staat dat voor mij totaal los van onbeperkt uit de 'snoep/snack'kast graaien.

Voedselkeuze Jesse

Je kunt nog lang de regels blijven benadrukken en daarmee jou autoriteit en regie. Je kunt ook de nadruk blijven leggen op de keuze voor brood en fruit versus koekjes en chips.
Je kunt ook zorgen dat die momenten er niet zijn dat dat nodig is. En een puber meer autonomie geven waar ze erg op gesteld zijn en getuigt van respect.
Je bent zelf toch ook jong geweest? Ik kon driekwart brood aan met boter en hagelslag. Lekkere trek en dan weten dat er iets lekkers in huis is, is moeilijk voor pubers van wie het brein ook nog niet volgroeit is en impulsief kan zijn. Je leert ze aan om die lekkere trek voor jou te verbergen, dat lijkt me niet handig.

Katja

Katja

eens met Jippox

Inleveren die handel en in jullie huis gelden jullie regels. Ik herken de snaaidrift wel....hele pakken stroopwafels/koek/chocola gaan er hier doorheen (zoon 16). Ik heb al honderd keer gezegd dat hij beter een tosti kan maken, maar de stroopwafels zijn dan toch lekkerder. Ga maar weer de regels wat strakker neerzetten. Aan de andere kant...vanuit school, in tussenuren, gaan ze ook naar de Jumbo, voor gevulde koeken....

bieb63

bieb63

Vesper

Eens. Dat moet je ook loslaten. Maar dan wél van eigen zakgeld. Dat je als andere ouder chips o.i.d. gaat meegeven, omdat dat niet elke dag bij de andere ouder onbeperkt gegeten zou mogen worden, vind ik waanzin. Als ze het zélf kopen, ja, loslaten en eigen beslissing. Maar dat neemt niet weg dat je als ouder mag stellen: wij kopen 1x per week een zak chips en een pak koek en daar doen we de hele week mee. Als je te pas en te onpas honger hebt: er is brood/kliekje/soepje e.d.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

Bieb

Het gaat bijv om zoute crackers of koekjes. Die neemt ze mee uit de kast, en ik ga dat echt niet verbieden.

Hortensia

Hortensia

TWee dingen

1) het termietengedrag van de pubers
2) de snoepsponsoring van moeder.

Het eerste heb ik ook meegemaakt. Dacht ik nog iets in huis te hebben, vond ik de lege verkappingen terug (want ze kunnen wel de voorraadkast en koelkast vinden, maar niet de vuilnisbak).
Ik heb daar regelmatig stevig om gedonderd en gebliksemd. Tevergeefs. Pas als ik echt aangaf "hier blijven jullie vanaf, het is voor het avondeten/de visite/reserve" of dat ik 6 liter melk en een kilo kaas in één weekend too much vind voor een driepersoonshuishouden, werd er wel wat ingebonden. Als ik geluk had. Soms.

Om die reden had ik ook nooit voorraad koek, snoep, chips en zo in huis. Overgewicht zit in de familie en zij zijn er ook gevoelig voor, maar als ik dan eens een keer een zakje chips of pakje koekjes had meegenomen en ik vond het zakje zo goed als leeg terug (met anderhalve kruimel omdat ze wilden laten zien dat ze echt niet alles voor zichzelf wilden houden)... Dus die kocht ik zelden, en als ik al wat kocht, deed ik dat last minute.
Of ik vroor het indien mogelijk in zodat het niet à la minute gesnaaid kon worden.
En ik had ook wel verborgen plaatsen.

Het gaat vanzelf over als ze hun eigen huishouden runnen. Dan valt het muntje gauw genoeg

Wat de snoepverstrekking van moeder betreft: daar kun je weinig aan doen. Het is wel een mooi excuus om als zij er zijn geen of in ieder geval minder "snaaierij" in huis te hebben, laten ze hun eigen voorraad maar opeten ;)
En jullie halen het voor jezelf in huis als ze weer weg zijn.

bieb63

bieb63

vesper

"Het gaat bijv om zoute crackers of koekjes. Die neemt ze mee uit de kast, en ik ga dat echt niet verbieden."
Hoezo niet? Jij haalt dat toch niet in huis zodat zij daar onbeperkt van kunnen nemen? Of wel?

Mango

Mango

Als je chips vervangt door pizza, tosti's en dat soort dingen schiet je er vwb gezondheid natuurlijk nog geen bal mee op.

Mijn ervaring is dat het zich zonder regels op den duur ook wel zelf weer in balans komt. Hoe meer regels hoe verleidelijker de producten worden en ik moet eerlijk zeggen: ik heb als ik trek/honger heb ook echt geen trek in een wortel, paprika of een appel. Dat zorgt bij mij voor nog meer honger.
Als je wilt dat ze het niet eten dan zorg je dat het er niet is, grote kans dat ze het zelf gaan kopen, maar dat houd je toch. Voedsel van moeder ... tja dat vind ik wel een lastige. Zelf niet meer kopen lijkt me dan beter en dan dezelfde regel aanhouden.

Onbeperkt

Ik laat mijn kinderen nog steeds eten tot het op is of tot ze verzadigd zijn. Dat bepalen ze zelf en daarmee herkennen ze hun eigen verzadigingspunt en kunnen stoppen.
Tenzij een kind geen rem heeft en doorstoomt naar overgewicht, maar op deze leeftijd zou dat dan ook betekenen dat een kind dat zelf beperkt, door ervaring en informatie. In elk geval wil ik dat niet bepalen.

Marije

Marije

16-05-2016 om 16:05

Dank jullie

Jippox jouw reactie kan ik echt wat mee, dat gaan we zeker doen.
Vesper; Wat ze van hun zakgeld kopen moeten ze zelf weten en als dat chips en snaai is, prima. Die keuze kunnen ze inmiddels zelf prima maken en dat hoeft ook niet stiekem. Echter het feit dat moeder op deze wijze het gezag van vader wil ondermijnen daar hebben we wel moeite mee. Vader bemoeit zich niet met haar huisregels ( ondanks dat hij hier andere ideeën over heeft) en zij heeft zich niet met de onze te bemoeien.
Anne j; de kinderen verhongeren hier echt niet hoor, ze maken geregeld tosti's, cup à soup etc en dat hoeft ook Niet gevraagd te worden. Wel of iemand anders wellicht ook trek heeft . Zo te horen heeft jouw ex man aan jou ook geen gemakkelijke ex. Gedraagt hij zich ook zo naar jou en bemoeit hij zich ook met jouw huishouden? Maar uit eerdere draadjes heb ik gelezen dat jouw ex naar jouw mening niet voor jullie kinderen kan zorgen wegens een mogelijk autisme. Daar is hier geen sprake van.
Bieb en Katja dank jullie voor het meedenken. Tuurlijk zijn we er ons van bewust hoor dat de pubers ook in de tussenuren van alles en nog wAt halen, een voorkeur hebben voor ongezond ipv gezond en hoewel vader ze wel wijst op verantwoorde keuzes zal hij ze dat echt niet verbieden. Ook hier hier krijgen ze koek en snoep alleen niet elk moment van de dag.

Het dilemma is echter de ongewenste bemoeienis van moeder en hoe daar mee om te gaan zonder de kinderen daar de dupe van te laten worden.

exman

Ex had geen idee van de ontwikkelingsleeftijd van kinderen en vooral de kerkgang leverde problemen op. Hij had dochter als peuter al in een schoolklasje dat veel te moeilijk voor haar was en waar ze heel boos van werd. En bovendien liet hij ze al vasten voor de kerkgang waar andere ouders met hun kinderen voorin de kerk gewoon mandarijntjes en brood uitdeelden.
Dan gaf ik de kinderen een broodbakje mee met brood en fruit, en drinken, om in de vroege ochtend vast te eten vanaf het moment dat ze het weekend bij hem waren. Dat is verder gelukkig nooit een probleem geweest. Ex had het ook niet in de gaten.

Jammer dat je voor de lijn kiest om actief te beperken. Bij pubers kan dit nog meer slecht gedrag uitlokken. Daar heb je het dan zelf ook mee van doen. Sterkte.

Hortensia

Hortensia

moeder

"Het dilemma is echter de ongewenste bemoeienis van moeder en hoe daar mee om te gaan zonder de kinderen daar de dupe van te laten worden."

Je kunt er niks mee. Ik denk dat je een ouder niet kunt verbieden snoeperij mee te geven. Zie het maar als "mooi, dan houden wij extra geld in onze zak omdat we die spullen dan niet meer hoeven aan te schaffen, verhongeren hoeven ze niet". En als ze vragen om extra eten, hoeven jullie alleen maar verbaasd te zeggen "maar je hebt toch meegenomen?" En klaar.

Dit is een typisch gevalletje "alles wat aandacht krijgt, groeit". En zeker in een gespannen exen-gebeuren is dat niet wenselijk. Kind is niet in gevaar door moeders handelen. Dus spring in de Elsa-stand: laat het LOSSSS, laat get GAANNNN.

Diana

Diana

Tsja ach

Her gebeurt wel vaker denk ik dat als je gescheiden bent je niet meer precies zo op kunt voeden als je graag gewild had.
Natuurlijk ook wel als je niet gescheiden bent maar als communicatie lastig loopt wordt het wel lastig. Dan moet je mi gaan schipperen, is gewoon een gevolg van scheiding.

Vraag is steeds weer denk ik ga ik voor mijn eigen opvoedideaal of de verstandhouding met de andere ouder en zo min mogelijk loyaliteitsconflict voor de kinderen.
Loslaten moet je dat opvoedideaal toch al, want bij moeder zal er wel snaai genoeg zijn. Dan zou ik toch proberen steeds maar weer te hameren op gezondheid etc, intrinsieke motivatie.

Zelf koop ik echt niet wat ik niet wil dat kinderen zomaar kunnen pakken. Op een bepaalde leeftijd vind ik het ook belangrijk dat ze zonder vragen 'alles' kunnen pakken. En soms verstop ik ook wel wat..
(maar kinderen houden misschien wel van verboden? Hier herrie om gekregen snoep dat het zuinige kind bewaart en het snaaikind vervolgens stiekem pakt..)

Jaina

Jaina

Ik zou

er gewoon even helemaal geen aandacht aan besteden. Als moeder het meegeeft dan doet ze dat maar. Jij zorgt gewoon voor een basisvoorraad en als ze meer meenemen of kopen en dit buiten jullie zicht nuttigen dan is dat maar zo.
Het is niet ideaal maar als je er veel aandacht aan gaat besteden dan wordt het echt zo'n strijd tussen jullie opvattingen en die van de moeder. Ik zou het dus maar laten.

Hoe wij het zelf doen: ik koop 1x in de twee weken een voorraad koek,fris en chips en daar mag vrij van genuttigd worden. Dat leg ik op bepaalde planken in de voorraadkast. Is het op dan is het op. Ik heb ook een plank in de voorraad kast met extra koekjes en chocolade en daar mag niemand aankomen want dat is voor bezoek en voor mij. Daar blijven ze ook af. Af en toe deel ik daar 's avonds wat van uit als dat mee uitkomt. Maar ik beheer de vooraad daarop.
Van de algemene voorraad pakken ze wanneer ze willen. Meestal zijn de favo snacks wel binnen enkele dagen tot een week op. De maria kaakjes en aanverwante droge biscuitje en de limonade siroop houden het vaak wel tot het einde toe uit. Daar eten/drinken ze minder van want minder lekker.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-05-2016 om 18:05

Hoe oud?

Maar hoe oud zijn ze nu? Ik vind namelijk de regels 'chips en cola is alleen voor 's avonds in het weekend' echt niet passen bij 12-plussers. Je kunt ze uitleggen wat gezonde voeding is en waarom je niet de hele dag door zooi moet eten, maar daarna moeten ze toch hun eigen keuzes maken.
Plus dat je niet de illusie moet hebben dat je met 2/14 dagen een wezenlijke bijdrage levert aan de opvoeding. Dan gaat het dus alleen om het opleggen van regeltjes. Ik denk dat de moeder niet bewust jullie regels wil dwarsbomen, maar dat ze het gewoon vervelend voor de kinderen vindt dat ze zo kort worden gehouden dat weekend.

jemig

Is niet de hele dag door chips en frisdrank mogen nuttigen nu al kort houden?? Dat vind ik nou ook wel weer een sterk staaltje overdrijving.

Ik ben verbaasd

over veel reacties, dat er veel kinderen onbeperkt hun gang mogen gaan of zelf mogen pakken. Ik ben zelf erg van 's morgens bij de
koffie iets, bij de thee 's middags en chips en cola in het weekend maar mijn kinderen zijn jonger en zo te lezen zal ik tegen die tijd
wat moeten meegroeien al kan ik me niet voorstellen dat ze op bijvoorbeeld een woensdagmiddag zomaar een zak chips leegeten en een fles fris leegdrinken.

Ik begrijp je goed en vind het flauw van de moeder om snoep en dergelijke mee te geven. Het is niet zo dat de kinderen honger lijden. Ze had ook even kunnen overleggen. Ja, ja, ik weet het, het woord "overleg" is moeilijk bij scheidingen Ik zou de spulletjes vrolijk weer mee naar huis geven. Het is misschien wel zaak voor jullie om er wat losser in te worden zodat het verschil voor de kinderen wat overbrugd wordt.

Als laatste zou ik het, als ik jou was, loslaten en het verder aan de vader overlaten.

Moni

Moni

16-05-2016 om 20:05

Ik vind jullie niet strak

want jullie weten dat de kinderen ook zelf snoep en snacks kopen, bovenop wat jullie aanbieden. Dat doen wij vanaf de brugklas ook. Dan mogen ze van hun zakgeld wat lekkers kopen. Hier kopen ze vooral snoep om thuis op te eten en af en toe een snack voor op school of ergens anders.

Ik zie twee mogelijkheden voor de meegebrachte etenswaren:
- kinderen eten de meegebrachte spullen en jullie kopen die niet meer. Je zou zelfs enthousiast kunnen uitroepen: dat is makkelijk, nu hoeven wij die niet te kopen ;-)
- kinderen leveren de spullen in en nemen die weer mee naar huis. Waarschijnlijk leveren ze de spullen thuis niet in en eten ze ze gewoon op.
Dit geeft wel een ongemakkelijke situatie waarbij de kinderen lijden onder het gedrag van hun moeder.

Ik moest ook nog aan bordjes op sommige terrassen denken: "het nuttigen van meegebrachte etenswaren is hier verboden." Maar dat is vast te heftig om in deze situatie toe te passen.

Mango

Mango

16-05-2016 om 21:05

niet onbeperkt

Nee niet onbeperkt en inderdaad mijn kinderen zijn volwassen en wonen inmiddels op zichzelf, heb alle periodes meegemaakt inmiddels. Maar ik ben een beetje wars van dat soort regeltjes. Gewoon persoonlijk, hoeft niemand het mee eens te zijn.
Mijn schoonmoeder was er zo eentje met overal een regeltje voor. Schat van een mens, maar vol met regels "hoe het hoort". Dat merk ik hier ook vaak op het forum vwb bedtijden, slaaprituelen, tv/schermtijden, buiten spelen, snoepjes enz.
Zij had bv:
In de ochtend om 10 uur drink je koffie.
Om 2 uur en 4 uur drink je thee en daar mag 1 kaakje bij.
Om 6 uur eet je, om 8 uur drink je koffie met een koekje en om 9 uur het tweede kopje koffie. Daar werd niet van afgeweken, je zou er bijna een diagnose op loslaten, want dan klopte het niet en was het niet zoals het hoorde. Op koffie aanbieden in de middag reageerde ze dan: neeee in de middag drink je thee.
Moest ze zelf weten, alleen dan de verbaaaazing dat niet de heeeeele wereld dat doet vond ik dan weer erg overdreven. Evenals hier meteen gedacht wordt dat als je minder regels hebt dan je kinderen dan onbeperkt de ganse dag met hun vette fikjes in de chipszak zitten.

Mango

Mango

16-05-2016 om 21:05

ps nogmaals

koop zelf niks meer en eet lekker gezamelijk op die dagen moeders chips op. Jij blij want goedkoper uit, zij blij want chips, moeders blij want er wordt (zogenaamd) naar haar geluisterd. Geen punt van maken, gewoon niet laten gebeuren dat iemand invloed op je heeft.
Al zou ik mijn kinderen voor de aardigheid ook best wat lekkers mee hebben kunnen geven. Hoeft niet altijd een complottheorie van ondermijning van gezag achter te zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.