Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lies-Suus

Lies-Suus

25-07-2013 om 14:07

Hoe kinderen bij ex financieel steunen?

Een paar jaar geleden zijn mijn ex-man en ik gescheiden. Destijds hebben wij in goed onderling overleg bepaald dat er wederzijds geen sprake zou zijn van partner- of kinderalimentatie.

Inmiddels is door omstandigheden van zijn kant zijn inkomen gedaald en voel ik mij genoodzaakt en moreel verplicht om meer bij te dragen aan het levensonderhoud van onze kinderen.

Wij kiezen er nog steeds voor om verre van instanties te blijven die met kille normen zaken gaan berekenen en kijken liever in onderling overleg wat nodig en mogelijk is.

Op dit moment hebben wij ieder een van onze 2 kinderen op ons adres ingeschreven. Ik ben aan het overwegen dat hij beide kinderne op zijn adres inschrijft; op die manier ontvangt hij meer kinderkorting en alleenstaande ouder korting (ik woon samen). Daarnaast wil ik extra kosten als kapper, sport ed gaan betalen.

Ik kan niet helemaal goed overzien wat de consequenties zijn, kunnen jullie vanuit jullie optiek aangeven of dit wel of geen verstandige keuze is?

amk

amk

25-07-2013 om 15:07

Wel met instanties

want dan ligt het gewoon vast. Maar jullie kunnen wel gewoon zelf bepalen wat de bedragen zijn. Je bent niet verplicht de trema normen te volgen. Zeker niet als je er samen gewoon uit komt.
Alleenstaande ouderkorting veranderd niet met het aantal kinderen. Kinderkorting ken ik niet, misschien bedoel je kindgebonden budget.
Met het overschrijven krijgt hij ook voor beide kinderen de kinderbijslag.
En verder staat je natuurlijk vrij om specifieke dingen te betalen. Maak ook een lange termijn planning (indien nodig afhankelijk van de leeftijd van de kinderen)

Vertrouwen

Als het tot nu toe goed is gegaan met vertrouwen zou ik het zo houden. Misschien kun je meer rekeningen overnemen voor beide kinderen. Zwemles, begrafenisverzekering, schoolgeld, geld voor schoolreisje, onvoorziene uitgaven. Je kunt ook een vast bedrag geven, net wat je wil. Ik weet niet hoe je dat zou kunnen regelen, maar misschien is het wel handig om alimentatie te gaan betalen. Dat kun je ook nog aftrekken van de belasting.

amk

amk

25-07-2013 om 16:07

en het dan wel als kinderalimentatie benoemen, (voor de aftrek daarvan zijn specifieke regels) want anders moet hij er belasting over gaan betalen en aanvullende zorgverzekeringswet-premie.

Bij ons gaat ook alles in goed overleg, maar de financiele zaken, pakken we zakelijk aan en leggen we wel vast. Dat vastleggen doe je dan ook gewoon gezamelijk. Bij ons is dat niet meer dan een extra briefje in het dosier bij de advocaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.