Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Myriad
23-10-2018 om 07:10
Hoe hoogte kinderalimentatie bepalen
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben 2 kinderen en willen straks onze gezamenlijke rekening omzetten naar een kindrekening, waar we dan allebei maandelijks een bedrag voor de kinderen opzetten. We hebben inmiddels 1 gesprek gehad met een mediator, en hij wil o.a. de kinderalimentatieberekening gaan maken, rekening houdend met onze draagkracht. Nu wil mijn vriend eigenlijk stoppen met de mediator, omdat hij het zonde van zijn geld vindt. Hij vindt dat we het allemaal prima zelf kunnen regelen. Nu ben ik het hier op zich wel mee eens, maar ik vind het heel lastig om zelf te bepalen wat je draagkracht is, en wat we dan beiden op de kinderrekening zouden moeten storten.
Zijn hier ook mensen die zelf de hoogte van de kinderalimentatie hebben berekend? Via internet wordt ik ook niet heel veel wijzer, ik lees alleen maar dat het ingewikkelde berekeningen zijn die het best door een professional gemaakt kunnen worden.

Paddington
23-10-2018 om 08:10
LBIO
kan daarbij helpen. Voor volgens mij 50,- maken ze de berekening voor jullie. Daarbij geven ze ook uitleg als er zaken zijn die jullie niet begrijpen.

Flavia
25-10-2018 om 14:10
Zelf gedaan
wij hebben het zelf gedaan.
Maar niet volgens de trema berekeningen die met allerlei factoren rekening houden.
wij zijn uitgegaan van het onderzoek van het nibud dat aantoont dat onafhankelijk van het inkomen gemiddeld een bepaald percentage van het inkomen aan de kinderen wordt besteed.
Bij 1 kind 17%, 2 kinderen 25% en 3 kinderen 33%.
Wij hebben onze netto salarisen opgeteld, daar 17% van genomen en dat bedrag naar rato verdeeld. Daar bovenop kwam een verdeling van de kinderopvangkosten na aftrek van de toeslag. Ook weer naar rato van onze inkomens.
Inmiddels zijn we 12 jaar verder, is de opvang er natuurlijk afgegaan en is alleen de jaarlijkse indexering toegepast.
Er is geen kindrekening en veel dingen gaan in goed overleg: vader wil gaan winkelen, dan stortte ik het budget naar zijn rekening, inmiddels heeft het kind gewoon kleedgeld. Dat hebben we dan wel weer samen afgestemd omdat hij inmiddels nog meer kinderen heeft.
Als alimentatie ontvanger ben ik daardoor volledig financieel verantwoordelijk: ook voor kosten die je niet gelijk hebt maar wel in de toekomst kunt verwachten: studie, beugels, dus moet je ook van dat bedrag sparen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.