Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mirjam

Mirjam

09-01-2015 om 19:01

Hij wil ook van zijn kinderen af

Na 36 jaar samen heeft mijn man aangegeven dat hij wil scheiden. De laatste jaren waren we echt uit elkaar gegroeid, nog relatietherapie gedaan, maar mocht niet baten. Nu zijn er andere vrouwen in beeld. Hij heeft meerdere vriendinnen en is vreemd gegaan. ik wil ook scheiden. Het is gewoon klaar.
Hij wil een streep zetten, niet alleen onder de relatie met mij maar ook wil hij nauwelijks contact met de kinderen. Hhij zal alimentatie betalen natuurlijk. We hadden een spaarrekening voor de kinderen bedoeld voor de studie. Hij beheerde de rekeningen omdat hij kostwinner was. De oudste is meerderjarig en heeft dat al gekregen. het is een flink bedrag. Nu wil hij dat bedrag niet aan de jongste geven als die 18 is. Hij vindt dat ik dat moet doen. Maar ik heb nauwelijks inkomsten en hij heeft de spaarrekening opgebouwd. Hij wil niet overal voor opdraaien en wil ook de studie voor jongste niet betalen. Moet ik maar doen.
Hij wil geen zorg voor de kinderen op zich nemen en er hoeft ook geen omgangsregeling te zijn. Ik vind het heel vreemd. hij wil helemaal opnieuw beginnen zonder verantwoordelijkheden. Nu zijn de kinderen pubers, dus veel zorg hebben ze niet nodig. maar eigenlijk wil hij ook niets met ze afspreken. Hij eist dan weer wel dat ik hem op de hoogte houd hoe het met hen gaat.
Verder wil hij een hoge huur en ik heb nu geen inkomsten om dat op te kunnen brengen. Hij wil mij ook geen cent betalen. ik heb altijd voor hem en de kinderen en het huishouden gezorgd en had een piepklein inkomen omdat de kinderzorg voorop stond. Heb geen spaargeld kunnen opbouwen. Heb wel een erfenis van mijn ouders, en dat geld heb ik vastgezet voor mijn pensioen.
Omdat ik boven de 50 ben is het heel moeilijk om een baan te kunnen krijgen. ik doe mijn best. En hij vindt dat ik maar moet gaan leven van het pensioengeld.
We hebben een samenlevingscontract en dan heb je geen recht op partneralimentatie. Maar moreel gezien vind ik het niet kunnen dat hij mij gewoon laat zitten met de zorg en kosten voor de kinderen.
Ik denk dat we snel een mediator moeten vinden om er samen uit te komen.

Misschien wel logisch

Ik zou me er verder niets bij voorstellen maar een paar zaken gewoon aan je aanstaande ex meegeven.
Hij behandelt zijn kinderen niet eerlijk. Geeft hij de ene studiegeld dan is het eerlijk dat hij dat ook aan de ander geeft.
Jij hebt zonder salaris voor hem en de kinderen gezorgd, dat kan niet betekenen dat jij ineens verandert in je kostwinnende aanstaande exman. Dat is niet realistisch.
Verder moet je je denk ik voorstellen dat je aanstaande exman zich echt niet anders gaat gedragen na je huwelijk dan hij tijdens zijn huwelijk heeft gedaan. Er valt niets in te halen, het wordt niet ineens eerlijker omdat je uit elkaar gaat.
Het is zoals het is.
Mogelijk dat je er nog wat alimentatie uit kunt slepen voor de kinderen.
Verder zou ik vooral zeer mijn best doen om je leven zelf op te bouwen.
Aan een dood paard is het niet goed trekken zelfs niet met mediation.

Arawen

Arawen

09-01-2015 om 22:01

Helaas

Meebetalen aan de studie van je kinderen is niet verplicht. Althans, dat is het niet in het huidige studiebeurs-stelsel, ik weet niet zeker hoe het in het nieuwe stelsel is. Dat betekent dat de ouders (allebei) niet verplicht zijn om de bijdrage die de DUO groep uitrekent te betalen.
Hou hier rekening mee met het vaststellen van alimentatie. Wanneer deze nl al is vastgesteld voordat jullie jongste 18 is, moet deze doorlopen tot (meen ik) zijn/haar 21ste. Dat betekent dat kind (ook) verzekerd is van financiële bijdrage van de vader voor zijn/haar studie. Ik neem aan dat jij sowieso zult betalen. Indien financieel mogelijk, dan.
Ik heb nooit alimentatie gevraagd, kon mijn eigen boontjes doppen. Maar heb me nooit gerealiseerd dat dat zou inhouden dat onze zoon ook niet op zijn vader zou kunnen rekenen toen hij ging studeren. Had gedacht dat vader de DUO bijdrage zou betalen maar dat deed hij dus niet. Als ik dat van te voren had geweten was dat reden geweest om in ons echtscheidingsproces toch om alimentatie te vragen. Dan had dat recht doorgelopen voor zoon na z'n 18e. Ik geef m je even mee.

Van partneralimentatie en samenlevingscontracten weet ik niet veel. Maar het lijkt me wel volkomen onzin om je a.s. ex op de hoogte te moeten houden van schoolzaken e.d. van je jongste, wanneer deze neem ik aan allang de puberleeftijd heeft bereikt. Middelbare scholen sturen info-mails vaak naar adressen van beide ouders en de rest kan kind zelf aan vader vertellen. En voor het doen en laten van de oudste, jullie meerderjarig kind, zijn jullie sowieso niet meer verantwoordelijk. Dus heb je ook geen 'meldingsplicht'.

Hij wil zijn leven nog een keer leven, voordat het te laat is. Weer een jonge hond van 20 jaar zijn, even vergeten dat de haren al grijs zijn en het buikje al bolt. Jammer voor jou. De kinderen zijn blijkbaar groot genoeg om zelf te bepalen of ze het erg vinden, of ze kontakt zoeken met hem en wat ze van hem vinden. Ik denk niet dat je daar een omgangsregeling voor moet gaan vaststellen, tenzij ze jonger zijn dan een jaar of 14.
Wat betreft de financiële kant: ik weet niet wat jullie in het samenlevingskontrakt hebben afgesproken. Was dat dit: 'ik heb altijd voor hem en de kinderen en het huishouden gezorgd en had een piepklein inkomen omdat de kinderzorg voorop stond.' en heb je daar geen financiële afspraken bij gemaakt?

Het is overigens niet zo, dat jij geen recht hebt op partneralimentatie als je een samenlevingskontrakt hebt. Je zult alleen wel naar de rechter toe moeten.
Kinderalimentatie moet hij toch betalen, minstens tot 21 (zie artikel van ouders online).
Meebetalen aan de studie, dat zit in het nieuwe leenstelsel heel anders, dus daar zou ik geen probleem over maken. Ja, jammer dat je kinderen de studie nu niet 'geschonken' krijgen, maar erger dan dat is het ook niet.
Je kunt altijd nog overwegen om de erfenis van je ouders nu te gebruiken voor je kinderen en/of voor jezelf. Als je geen baan had, dus geen ww krijgt, dan zul je naar de bijstand moeten, maar ook dan zullen ze kijken of je eigen vermogen hebt en dat zul je eerst moeten opmaken.
Ik begrijp dit niet: 'Verder wil hij een hoge huur en ik heb nu geen inkomsten om dat op te kunnen brengen.' Bedoel je dat jij in de oude woning blijft wonen en dat je daarvoor huur moet betalen? Is het een koopwoning en staat die op zijn naam? Zorg dan dat je zo snel mogelijk daar weg bent. Hij zal je dan toch een huurkontrakt moeten geven en dat kun je weigeren om te tekenen. Alleen als je een huurkontrakt getekend hebt moet je betalen.
Staat de woning op beider naam, dan heb je een ander probleem.

Tsjor

Nog twee puntjes

Óp de hoogte gehouden worden' kun je opvatten zoals je wil, daar hoef je geen strijd over te voeren. Als je zoon op de middelbare school zit stuur je hem de inlogcodes van magister, dan kan hij zelf de resultaten bekijken. Klaar. Emailtje als hij geslaagd is en een berichtje als hij naar een nieuwe vervolgopleiding gaat. Meer hoeft het niet te zijn. Dus: nog drie emailtjes en dan ben je klaar voor de rest van je leven.

Wat betreft die spaarregeling, ja, jammer dat je zelf niet iets hebt kunnen sparen voor je kinderen en dat vader het nu niet meer wil doen. De jongste zal het moeten doen met wat er nu al op de rekening staat. That's life.

Tsjor

Mirjam

Mirjam

11-01-2015 om 16:01

Al een klein stapje verder

Bedankt voor de tips en antwoorden en het meedenken.

Ik heb toen hij een rustige bui had kunnen overleggen en hij heeft nu een paar afspraken veranderd. Hij wil de studiekosten voor de jongste ook betalen en dan tot de studie klaar is. Hoera! Dat doet hij voor de oudste ook. Toen de kinderen geboren werden hebben we ze ieder een groeirekening gegeven en daar zou hij maandelijks op storten, hij was kostwinner, en dat geld was bedoeld voor als ze 18 waren voor de studie. Zonder overleg met mij heeft hij de rekeningen opgeheven omdat er te weinig rente op zat en op zijn eigen spaarrekening gezet. Dus eigenlijk zou daar de studie van betaald worden. Hij heeft nu aan de oudste een schenking gegeven van 12.000 euro en die krijgt ze binnenkort. Dat was een cadeautje aan haar, zei hij. Nu vindt hij dat ik de jongste ook een bedrag van 12.000 euro moet geven als hij 18 is, dat is eerlijk verdeeld, zei hij. Ik snap het niet helemaal meer.

okee, hij is inderdaad niet verplicht om mij partneralimentatie te geven en dat zal hij ook niet doen.

Eerst wou hij mij uit zijn huis gooien met de jongste erbij. Die heeft dat gehoord en is nu behoorlijk overstuur ervan. Wil zijn vader niet meer zien en overweegt een andere achternaam.
Ik heb gezegd dat ik zolang in ons huis (maar het is zijn huis) wil blijven wonen om mijn moederlijke taken af te maken tot de jongste zelfstandig is of klaar met de studie. De oudste woont ook nog 3 dagen per week hier. Ik wil ook dat er zo weinig mogelijk voor de kinderen verandert en vandaar dat ik heel graag hier wil blijven wonen en dan hoeven we ook niet te verhuizen.
Daar ging hij wonder boven wonder mee akkoord. hij vraagt nu een huurprijs en ik moet nu ook zelf de vaste lasten betalen. Dat deed hij eerst want kostwinner. Ik kom nu maandelijks 6oo euro te kort. ik heb inderdaad een vaststaand vermogen, mijn pensioen. omdat ik heel weinig pensioen heb kunnen opbouwen, altijd voor de kids en huishouding en voor hem gezorgd.
Dat geld kan ik nu niet bij, over een paar jaar pas.

Nu heeft hij bedacht dat ik nu geen huur hoef te betalen, maar wel als het geld vrij komt en dan met terugwerkende kracht.
Hij is nu op zoek naar een huurflat en hij wil dat ik dan meebetaal in zijn huurkosten. Hij wil ook luxe zitten en neemt geen genoegen met iets kleins. Dus hoge huur.
Hij komt iedere maand uit op 1000 euro waar hij van kan leven en ik dus -600. Ik moet dan maar geld lenen zei hij. Of een baan zoeken. ik doe mijn best, maar het is niet eenvoudig natuurlijk op mijn leeftijd en met weinig werkervaring.

Wat de kinderen betreft, inderdaad er is geen omgangsregeling en als hij contact wil met de kinderen moet hij dat maar via de kinderen zelf doen. Ze zijn 15 en 18. En via school kan hij via email ook alle informatie krijgen.
Hij zei dat ik de laatste jaren ook nooit iets doorgaf over de kinderen. Hoezo? hij woonde hier toch ook? Heel raar weer.

Ik wil zeker een huurcontract. Dan ben ik ook wettelijk beschermd en nu kan hij mij nog steeds zomaar er uit zetten wat hij ook eerst van plan was.
Oja en dan mocht ik blijven wonen tot de jongste 18 is. Dus dan krijgen we weer hetzelfde.Nog 2 en een half jaar. Ik wil dat verlengen tot het moment dat hij zelfstandig is of op kamers gaat of tot het einde van de studie. lekker verlengen en dan maar zien of hij mij nog uit het huis krijgt tegen die tijd.
Pfft. ik hem hem nu zover dat hij wel mee wil naar een mediator. Ga ik doen. maar ik denk dat ik aan het kortste eind trek helaas. maar het is te proberen.

four

four

11-01-2015 om 16:01

wonen boven je stand

Als wonen in het huis van je ex te duur is, kun je beter zelf een huurwoning zoeken. Dan kan hij gewoon in zijn eigen huis wonen en hoef je ook niet mee te betalen aan een dure flat voor hem.

Overbruggingstijd om zelf iets te zoeken is natuurlijk fijn, maar dat zou ik vooral niet te lang laten duren.

Ik snap het nog steeds niet helemaal

Dat hij kostwinner was snap ik, maar blijkbaar is jullie samenlevingskontrakt zodanig geweest, dat het geld dat hij verdiende dan ook zijn geld was en dat alles wat hij kocht ook van hem was.

Nogmaals, voor partneralimentatie zou je eventueel naar de rechter kunnen stappen.

Je schrijft: '...maar ik denk dat ik aan het kortste eind trek helaas.' Dat snap ik niet goed. Hij betaalt een behoorlijk bedrag voor de kinderen, de studie en jij mag gratis in het huis wonen (dat is al heel wat partneralimentatie als je dat omrekent). Dus waar zit jouw kortste eind dan?
Je plan om te gaan rekken, het kan, maar je kunt ook je energie stoppen in een zelfstandig bestaan over 2,5 jaar. Dus inschrijven bij de woningbouwvereniging etc.

Je zegt dat je 600 euro per maand tekort komt, heb je dan toeslagen etc. meegerekend? Krijg je huurtoeslag bijvoorbeeld? Zorgtoeslag voor jezelf, de oudste krijgt ook zorgtoeslag voor zichzelf, als de oudste studeert kan hij een studielening krijgen en daarvan kostgeld betalen. Dan heb je nog de bijstand en natuurlijk een baantje. Ik zou me niet blind staren op de leeftijd. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Als ik het zo lees lijkt het me dat hij wel welwillend is tot nu toe, maar dat jullie bijzonder slechte afspraken hebben gemaakt over de samenwerking tijdens de relatie. Jouw zorgtaak zit er bijna op en je hebt ondertussen niets opgebouwd. Dat laat zich niet repareren tijdens een scheiding.

Tsjor

inderdaad

Ik zou heel snel op zoek gaan naar andere woonruimte!

Achteraf

Nog een toevoeging: je zou dan achteraf de huur aan hem gaan betalen uit je erfenis. Dus hoe eerder je weg bent uit het huis, des te meer geld houd je over van je erfenis.

Tsjor

de erfenis en de bijstand

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/36
Je kunt pas in aanmerking komen voor bijstand als je minder eigen geld hebt als volgt.

"
Uw situatie
Alleenstaande € 5.850,00
Alleenstaande ouder € 11.700,00
Gehuwden € 11.700,00
Als u een eigen huis bezit, dan gelden aparte regels."

Mirjam

Mirjam

11-01-2015 om 22:01

Even ter verduidelijking

Ik heb geen recht op huurtoeslag of zorgtoeslag of andere toeslagen omdat het spaargeld te veel is . Ik heb een inkomen van 300 per maand .ik mag niet gratis wonen ik moet huur betalen . Ik solliciteer heel veel . Alleen staat het geld nog even vast .

onzin mirjam

Toeslagen hebben niks te maken met je spaargeld. Het wordt berekend op je maandelijkse inkomen.
groeten albana

Mirjam

Mirjam

12-01-2015 om 09:01

Helaas

Nee helaas niet . Ik heb te veel spaargeld . Heb al gekeken bij de belastingdienst en je vermogen telt zeker mee. Dus eerst spaargeld opmaken emendatie kan ik nog niet bij heb ik vastgezet . Of ol moet dan boete betalen.

Dan zit er niets anders op

Dan de boete te betalen. De erfenis staat je nu in de weg, omdat je daardoor een vermogende vrouw bent, terwijl je bijna geen inkomen hebt.
Je kunt ondertussen nog veel doen, of het allemaal succesvol is is niet te garanderen, maar niets doen en je moederlijke taken oprekken biedt ook weinig perspectief. Je kinderen zullen geen kind blijven tot je 65ste. Wat kun je doen?
Eigen woonruimte zoeken: schrijf je in bij een woningbouwvereniging en ga actief op zoek naar woonruimte.
Een baan zoeken: schrijf je in bij uitzendorganisaties, kijk naar alles waarmee je iets kunt verdienen, schoonmaakwerk, kranten bezorgen etc.
Investeer je erfenis in een studie voor jezelf.
Misschien zijn er nog wel meer tips te geven.

Tsjor

Hortensia

Hortensia

Albana

Bij huurtoeslag kijken ze wel degelijk naar je spaargeld. Eerst dat spaargeld "opeten" tot je beneden de ca.21.000 euro zit.

Ook bij bijstand kijken ze naar spaargeld, maar dat zei AnneJ al.

Dat betekent dus leven van je spaargeld. Ik denk dat je de boete gewoon moet betalen, het is de sleutel om verder te kunnen.

mirreke

mirreke

Mirjam

Ik zou mezelf eens goed laten informeren bij het juridisch loket. www.juridischloket.nl
Je kunt ze ook bellen.
Ik denk dat je een en ander door elkaar haalt.

Voor wat het waard is: ik zou zo snel mogelijk zelfstandige woonruimte zoeken. Dan moeten je kinderen maar mee verhuizen. Ik denk dat je aanstaande ex zijn oog heeft laten vallen op jouw (nu vaststaande) spaarrekening. Als je per maand 600 euro moet betalen, dan bouw je een schuld op van zo'n zestienduizend euro wat je fijn over anderhalf jaar mag aflossen. En dan moet je ook nog meebetalen aan zijn huur, terwijl jij geen inkomen hebt? Zo werkt het niet hoor. Laat je informeren, zodat je bij volgende gesprekken beslagen ten ijs komt.
En TEKEN NIETS! zolang je zelf niet goed op de hoogte bent.

mirreke

mirreke

twee-en-een-half jaar bedoel ik...

Rekenen is ook een vak :-)

Nien

Nien

12-01-2015 om 21:01

zelf woning kopen?

De grens wat je aan vermogen mag hebben ligt bij zorgtoeslag en kindgebonden budget op €103.423,-. Mocht je erfenis zo hoog zijn dan zou ik een klein huisje voor mezelf kopen van dat bedrag. Je hoeft dan geen hypotheek of huur meer te betalen om te wonen. Je ex kan dan in jullie/zijn huis blijven wonen.
Voor de zorgtoeslag en kindgebonden toeslag wordt het geld wat je in je eigen woning hebt gestopt niet meegeteld als vermogen. Door het kopen van een huis daalt je vermogen dus, waardoor je waarschijnlijk wel in aanmerking komt voor de die toeslagen. Dat is een aardige aanvulling. Tot je jongste 18 is. En daarna nog zorgtoeslag.
Verder gewoon blijven solliciteren. Ook op jou leeftijd kan je uiteindelijk wel wat vinden.

Nien

Vergis je je niet? Moet het niet zijn 21.330? Tsjor

amk

amk

13-01-2015 om 23:01

tjor

nien heeft gelijk. Dit is de vermogensgrens voor toeslagen. Die 21000 van jou is het vrijgestelde box 3 vermogen voor de vermogensrendementsheffing.

four

four

14-01-2015 om 08:01

voor huurtoeslag

Is het vrijgestelde vermogen gelijk aan het vrijgestelde vermogen in box 3. Dus moet je vermogensrendementsheffing betalen dan heb je in het algemeen geen recht op huurtoeslag.

amk

amk

14-01-2015 om 12:01

four

klopt.

Bij de zorgtoeslag is er nog 82000 vrijgesteld boven op het vrijgestelde vermogen.

Nien

Nien

14-01-2015 om 15:01

€21.330,-

Is inderdaad alleen de vermogensgrens voor huursubsidie. Aangezien TS aangaf geen recht te hebben op ook die andere toeslagen denk ik dat haar erfenis boven een ton zit. Vandaar mijn advies. Je bent dan wel je pensioen kwijt. Maar hebt geen kosten meer aan wonen. (kan je ook als een deel pensioen zien). Verder wordt je inkomen dan toch weer aangevuld met toeslagen tot je jongste ook 18 is.
Bijkomend voordeel. Je zit niet meer vast aan grillen van je ex waarvoor je huur moet betalen voor zowel zijn huis wat je wil huren en het huis wat hij wil huren.
Er zal wel een boete aanhangen als je het geld eerder wil gebruiken. Maar ik denk dat het voordeel wat je hebt door nu het geld te gebruiken opweegt tegen die boete.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.