Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Elise

Elise

19-10-2017 om 18:10

het voelt zo onrechtvaardig

Twee jaar geleden zijn we gescheiden na een relatie van 34 jaar. Niet getrouwd, we woonden samen en hebben twee kinderen. Hij wilde geen co ouderschap, de kinderen waren toen 15 en 17. Omdat ik altijd voor de kinderen heb gezorgd, ze alleen heb opgevoed ( hij deed niets aan de opvoeding en weinig aan verzorging ivm met zijn autisme) heb ik niet veel betaald werk kunnen doen. Een klein beetje maar. Ik heb dan ook nauwelijks pensioen kunnen opbouwen. We hadden een gezinsinkomen, dat van hem en een beetje van mij. Omdat we niet getrouwd waren heb ik dus pech, want ik heb geen recht op het gezinspensioen, zo noem ik het maar. Maar het voelt zo onrechtvaardig! Ik krijg ook geen alimentatie. Het is heel moeilijk om op je 57ste weer aan het werk te komen. Toch is me dat gelukt . Ik verdien nu 700 euro per maand.Hij is inmiddels wel met pensioen nu. Ik krijg geen uitkeringen omdat ik net iets te veel spaargeld heb, dit was voor de studie van de kinderen bedoeld en voor mijn pensioen dus. Hij wil ook maar voor een kind de studie betalen, ook al zo raar. Toch blijft het zo onrechtvaardig voelen. Ik zie het gezin als een soort bedrijf, waarin we allebei een aandeel hebben. Hij meer financieel en ik de opvoeding, verzorging en organisatie. Als je dan uit elkaar gaat vind ik dat ik ook wel recht heb op wat van het gezinsinkomen/pensioen. Volgens de regels niet, want we hadden een samenlevingscontract, maar moreel gezien..ik zit hier echt mee, het voelt niet goed.

Dat heb je ook

'Ik zie het gezin als een soort bedrijf, waarin we allebei een aandeel hebben. ...Als je dan uit elkaar gaat vind ik dat ik ook wel recht heb op wat van het gezinsinkomen/pensioen"
Dat heb je ook. Tenminste: daarvoor moet dan wel (net als in een bedrijf) de administratie op orde zijn.
Huwelijk of geregistreerd partnerschap, partner aangemeld voor partnerpensioen.

Waarom heb je dat allemaal niet geregeld in de 34 jaar dat jullie wel bij elkaar waren?

Anoniem

Anoniem

19-10-2017 om 20:10

Of samenlevingscontract

Ook een samenlevingscontract is al voldoende om je partner aan te melden voor partnerpensioen. Weet je zeker dat dat nooit geregeld is?

Beertje

Beertje

20-10-2017 om 09:10

Volgens mij....

Mijn advies is toch eens goed met een advocaat te gaan praten. Mijn moeder heeft door aan te kunnen tonen dat ze al meer dan in haar geval, 30 jaar samen was wel rechten zonder contracten.

groeten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-10-2017 om 10:10

Een samenlevingscontract is zeker niet voldoende. Dat biedt alleen zekerheden tijdens de geldigheid van het contract. Bij verbreken ervan heb je geen onderhoudsverplichting meer naar elkaar. En terecht, dan had je maar moeten trouwen of een gereg. partnerschap aangaan. Niets oneerlijks aan, je hebt het gewoon niet goed geregeld.
Kinderalimentatie voor studerende kinderen (tot 21, wordt waarschijnlijk 23) moet hij natuurlijk wel gewoon betalen.

jip

jip

Wel recht op pensioen

Als je een samenlevingscontract hebt, heb je wel degelijk recht op pensioen.
Je had je alleen gedurende het contract aan moeten melden als partner bij de pensioenverzekeraar.
De moeite waard om daar navraag naar te doen of dat wellicht gebeurd is.
En kinderalimentatie is een plicht tot de leeftijd van 21 dus waarom krijg je dat niet? Wonen de kinderen bij jou?

Jip

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Volgens mij heb je alleen recht op partnerpensioen bij overlijden van je ex. Ik weet wel bijna 100% zeker dat het normale ouderdomspensioen daar niet onder valt.

jip

jip

20-10-2017 om 11:10

Prhyne Fisher

6. Het pensioen en de verdeling daarvan.

Iedereen die werkt in loondienst bouwt in principe een ouderdomspensioen; op vaak ook een nabestaandenpensioen. De meeste pensioenfondsen sturen jaarlijks een overzicht van het opgebouwde ouderdomspensioen en het nabestaandenpensioen.

Het ouderdomspensioen komt tot uitbetaling vanaf een afgesproken leeftijd, waarop niet meer gewerkt hoeft te worden. Het nabestaandenpensioen komt tot uitkering wanneer degene die het pensioen heeft opgebouwd komt te overlijden.

Het ouderdomspensioen en de verevening

In de praktijk blijkt, dat na verloop van tijd of wanneer er kinderen komen, dat één van de beide partners minder gaat werken of stopt met werken. Op het moment dat iemand minder werkt of stopt met werken, wordt er door diegene minder of geen pensioen opgebouwd.

Om de partner te beschermen, die minder is gaan werken of is gestopt met werken, heeft hij of zij bij scheiding recht op de helft van het, tijdens het huwelijk, opgebouwde pensioen van de nog werkende partner.

Daarnaast wordt ook het lagere pensioen van de minder of niet werkende partner verdeeld. De verdeling van de pensioenen wordt pensioenverevening genoemd. De pensioenen worden alleen dan verevend wanneer er sprake is van een ongelijke pensioenopbouw.

Het ouderdomspensioen wordt verdeeld bij een scheiding na een huwelijk in gemeenschap van goederen, een huwelijk op huwelijkse voorwaarden en bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap al dan niet met voorwaarden.

Tenzij binnen de voorwaarden iets anders is afgesproken met betrekking tot pensioenverevening. Bij de beëindiging van een samenlevingsverband worden de pensioenen in principe alleen verevend wanneer dat of bepaald is in het pensioenreglement van het pensioenfonds of wanneer pensioenverevening expliciet vermeld staat in het samenlevingscontract.

Als er een samenlevingscontract opgesteld wordt, waarin de pensioen-
verevening bepaald wordt, dan moet het pensioenfonds hiervan op de hoogte worden gesteld. De verevening van de pensioenen wordt door het pensioenfonds afgehandeld aan de hand van het formulier “Verdeling van het ouderdomspensioen bij scheiding” en een kopie van het convenant.

Het pensioenfonds dient van de verevening binnen twee jaar na de scheiding op de hoogte te worden gesteld. Bij verevening van de pensioenen blijft het opgebouwde pensioen op naam staan van degene die het pensioen heeft opgebouwd. Het pensioenfonds betaald bij de pensioengerechtigde leeftijd het pensioen in twee delen uit. 
Een deel aan degene die het pensioen heeft opgebouwd en het andere deel aan de ex-partner. Bij overlijden van de ex-partner valt het volledige pensioen toe aan degene die het pensioen heeft opgebouwd.

Wanneer het pensioenfonds niet is geïnformeerd over de afgesproken pensioenverevening in het convenant dan bestaat er toch het recht op de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde pensioen van de ex-partner. 
In dit geval dient de ex-partner het deel van het pensioen waar men recht op heeft te betalen.

www.postbus51.nl (aanvragen formulier pensioenverevening)

Het kan dus wel...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Dan moet het afgesproken zijn

Als je het in je samenlevingscontract afspreekt kan het wel, maar anders wordt het ouderdomspensioen dus niet verdeeld.

Anoniem

Anoniem

Ook hier alleen samenlevingscontract

en daarom het onderwerp uitgebreid doorgesproken met een advocaat. Had mijn ex (bewust, lang verhaal) nooit aangemeld, anders had ik toch moeten afrekenen over dar partnerpensioen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

In het algemeen

Er wordt altijd van alles geroepen of gedacht over rechten die je opbouwt tijdens langdurig samenwonen, maar dit is nooit vanzelfsprekend. Wellicht kan een rechter bepalen dat in een situatie sprake is van dusdanige omstandigheden dat het redelijk en billijk is om af te wijken van de wettelijke regels, maar daar moet je dan wel veel energie in steken.
Beter regel je dus zaken gewoon van tevoren al goed. Er zijn zoveel vrouwen die weinig verdienen, soms geen eigenaar zijn van het huis waarin ze wonen, maar die wel jarenlang de zorg voor man en kinderen op zich nemen. Als zo'n relatie dan stuk gaat, sta je gewoon op straat met je goede gedrag en zonder geld. En dan blijkt dat die man na het huwelijk niet meer zo happig is om voor jouw onderhoud te zorgen.

jip

jip

Prhyne Fisher

Ja dat klopt...ik zeg ook niet dat het automatisch zo is,alleen jij zei dat het nooit zo is,maar als je er afspraken over gemaakt hebt en opgenomen in het contract kan het dus wel.
Dat wilde ik even duidelijk hebben.

Jip

Vermogensrechten

Beertje "Mijn moeder heeft door aan te kunnen tonen dat ze al meer dan in haar geval, 30 jaar samen was wel rechten zonder contracten."
Ja hoor. Er ontstaan rechten op het binnen het samenleven vergaard vermogen,bezit,banktegoeden.
Bovendien is het heel goed mogelijk dat de ex van Elise wel degelijk een zekere mate van onderhoudsplicht heeft, maar dat zal dan verhaald worden door de uitkeringsinstantie zodra Elise wel recht krijgt op een (aanvullende) uitkering.

Vader zal bovendien zijn bijdrage aan de studie van de kinderen moeten leveren.

Maar pensioen is nu eenmaal apart geregeld.
Daarvoor moet je de administratie op orde hebben.

Beertje

Beertje

21-10-2017 om 14:10

@M Lavell

Ja maar ook het pensioen. Misschien omdat de ex van mijn moeder haar had aangemeld, kan....

Dat denk ik wel

Beertje, ik neem aan dat dat zo werkt.
Een pensioenvoorziener is een derde partij. Die hoeft niet uit zichzelf op de hoogte te zijn van de economische afspraken binnen een samenlevingsverband. Je kunt ook met elkaar afspreken dat ieder voor het eigen inkomen en pensioen zorgt (dat kan zelfs binnen een huwelijk). Om het pensioen ook voor de partner te laten gelden, moet de pensioenvoorziener wel een aanpassing doen.

Het spaargeld/betalen studie.

"Ik verdien nu 700 euro per maand.Hij is inmiddels wel met pensioen nu. Ik krijg geen uitkeringen omdat ik net iets te veel spaargeld heb, dit was voor de studie van de kinderen bedoeld en voor mijn pensioen dus. Hij wil ook maar voor een kind de studie betalen, ook al zo raar."

Beide ouders horen mee te betalen aan de studie van de kinderen, als er is afgesproken dat jullie zouden bijdrage aan die studie. Maar jij hebt het opgebouwde spaargeld daarvoor al in je beheer begrijp ik? Is dat de reden dat je ex partner aangeeft niet voor beide kinderen het maximale te willen bijdragen? Het geld voor de studie staat al gereserveerd? Ook is er spaargeld bedoeld voor jou pensioen. Geen idee hoeveel spaargeld je hebt maar je komt daardoor niet in aanmerking voor zorg- en huurtoeslag (?) met een inkomen van 700 euro per maand?

Het probleem voor nu is dat je moet rondkomen van 700 euro, je werkt dan ongeveer 15 uur per week? Je bent zo'n 10 jaar jonger dan je ex partner, jij moet nog heel wat jaartjes werken tot je pensioen en je kunt nu nog wat opbouwen. Ook voor je eigen pensioen over een jaar of 10. Ik zou proberen meer uren te krijgen of een 2e baan erbij nemen. Dan hoef je niet te leven van je spaargeld en behoud je je reserves.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.