Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Christine

Christine

08-03-2015 om 08:03

Herziening kinderalimentatie

Mijn ex wil graag de kinderalimentatie herzien. Wij zijn inmiddels 5 jaar uit elkaar. Hij betaald nu een kinderalimentatie waar ik tevreden over ben. Voor mij hoeft het niet te veranderen. Zelf geeft hij aan dat het mogelijk zou zijn dat ik meer zou krijgen maar dat hoeft voor mij niet. We kunnen ons zo prima redden. Ik heb hem dat ook aangegeven en gezegd als hij de kinderen meer wil geven hij dat maar aan de kinderen moet geven.

Hij blijft er maar op terug komen. Onlangs ben ik iets meer gaan verdienen (€ 200,00) omdat ik wat meer werk. Denk dat hij ook wel meer is gaan verdienen. Allebei hebben wij een nieuwe relatie. Mijn ex woont al een hele tijd samen en ik ga binnenkort samenwonen.

Mijn vraag is: is het normaal dat de kinderalimentatie om de zoveel jaar wordt herzien? Ook als er geen grote wijzigingen zijn.

Het is wel zo dat de berekening destijds bepaald is op basis van de woning die we toen nog gezamenlijk hadden. Nu heb ik een eigenhuis waar ik heel veel zelf in heb moeten klussen zodat mijn woonlasten laag zijn.

Daarwil men juist van af.

Er is ooit een wetsvoorstel in de la verdwenen, waarin men juist af wilde van eventuele herzieningen van alimentatiebedragen en dat lijkt mij ook goed. In jouw situatie zou het gaan om een verhoging, maar daarin ben je echt een uitzondering. Meestal willen de betalende mensen een verlaging en de ontvangende mensen een verhoging en dat leidt dan weer tot nare conflicten. En dan: je moet elkaar een keer loslaten, dus zorgen dat ieder zijn of haar eigen weg kan gaan.
Ik ben het helemaal met je eens: als je ex door wat voor omstandigheden dan ook over meer geld beschikt en hij wil dat aan zijn kinderen uitgeven, dan zou dat zijn initiatief moeten zijn: hij kan voor de kinderen gaan sparen of hij neemt ze een keer mee naar de winkel (met mijn dochter zou hij zo zijn geld kwijt zijn).
Mijn ex verdient ook meer dan tijdens de scheiding en ik veel minder. Maar we hebben nooit een herziening aangevraagd. Mijn ex bepaalt zelf wat hij doet, hij koopt soms dure dingen (kleding, schoenen, gadgets of vakanties) die ik niet kan of niet wil betalen. Prima.
Dus ik ben het helemaal eens met je insteek en ik hoop dat je ex dat gaat begrijpen.

Tsjor

Christine

Christine

08-03-2015 om 10:03

Thanks

Thanks voor je reactie Tjor, het lastige is dat ik hem niet vertrouw. Het is nog al een mannetje van de centen die graag controle wil hebben. Denk dat hij inzicht wil hebben in mijn financiële situatie. Hij maakt mij lekker met een verhoging maar kan me ook voorstellen dat hij juist minder wil betalen. Maar dit zijn allemaal aannames, gebaseerd op gevoel. Ik heb geen behoefte dat hij mijn financieel situatie kent, ik zelf heb die behoefte niet bij hem. We zijn uit elkaar en daar hoort bij dat je niet meer alles van een ander weet.

Wat zo jammer is dat het alleen maar de boel op de spits drijft terwijl we eindelijk rust hebben. Het is voor de kids beter dat er zo weinig mogelijk spanning tussen ons is.
Denk dat ik er goed aan doe het te laten zo als het is.

Rekening

Precies wat je beschrijft is de reden, waarom het niet gebruikelijk is om na verloop van tijd alimentatieregelingen te herzien: je weet nooit wat erachter zit; en vaak is het iets niet goeds.
Open anders een rekening voor de kinderen (als je die nog niet hebt) en laat hem daar zijn goede gaven op storten, zodat de kinderen als ze 18 zijn wat spaargeld hebben.
Als hij een herziening wil kan hij zelf naar de rechter stappen. Maar ja, dan is het voor jou wel lastig om uit te leggen waarom je dat niet wil. Laat hem dan eerst maar eens uitleggen waarom hij dat niet op zo'n spaarrekening wil zetten.
Enthousiast reageren, bankrekening van kinderen onder zijn neus leggen en hopelijk waait het dan wel over.

Tsjor

engel

engel

08-03-2015 om 13:03

niet meer aftrekbaar

Vanaf januari dit jaar is de kinderalimentatie niet meer aftrekbaar voor de betaler. Kan zijn dat dat de achterliggende reden is.

Engel

Hij wil méér gaan betalen, dus ik denk niet dat het komt omdat het niet meer aftrekbaar is. Tsjor

Tsjor

Hij zegt geloof ik niet dat hij meer wil gaan betalen, hij zegt dat hij het opnieuw uitgezocht wil hebben en dat dat er waarschijnlijk toe leidt dat hij meer gaat betalen. Waarop de logische reactie inderdaad is: nou, dan betaal je toch gewoon meer, als je dat zo graag wil?
Ik snap Christines wantrouwen helemaal: er is geen enkele logische reden waarom de ex herziening zou willen als het niet is om op een lager bedrag uit te komen.

Het systeem is gewijzigd in 2014, de aftrekbaarheid is verdwenen in 2015, ik vermoed inderdaad dat hij hoopt op basis van het nieuwe regime lager uit te komen.

Wat stelt hij concreet voor, Christine, dat jullie samen naar een advocaat of andere deskundige gaan die de boel voor jullie uitrekent? Ik zou het inderdaad niet doen. Als hij eenzijdig een wijzigingsverzoek wil indienen kan je m niet tegenhouden, maar om er nu aan te gaan meewerken - waarom zou je?

Groeten,

Temet

Niki73

Niki73

09-03-2015 om 11:03

Ik zou Tsjors advies volgen

Inderdaad, vader prijzen dat hij bereid is meer te betalen, zeggen dat je een rechtszaak weggegooide tijd en geld vindt, en een spaarrekening openen/suggereren dat hij die opent. Allemaal makkelijker en goedkoper en geen addretjes voor jou.

engel

engel

09-03-2015 om 12:03

addertje

Ik lees nl ook een addertje. Ik ken geen vader die meer zou willen betalen. Mocht het toch oprecht gemeend zijn dan zou ik idd ook kiezen voor een spaarrekening.

Mora

Mora

09-03-2015 om 17:03

die vaders bestaan echt.

Ik was er met zo eentje getrouwd.

Christine

Christine

09-03-2015 om 21:03

wat stelt hij voor.

Temet hij stelt voor om te kijken of het allemaal nog klopt. Rechtzaak zal het niet worden zijn nooit getrouwd geweest alles geregeld zonder tussenkomst rechter. Hij heeft destijds getekend voor het bedrag met de jaarlijkse indexering.Bij het vaststellen van het bedrag zat hij in een dure huurwoning. Geloof dat die situatie voor hem nu anders is. Hij gaat samen met zijn vriendin een huis kopen.

Ik heb inmiddels besloten niet mee te gaan om zijn plan. Reageer niet direct op zijn vraag. Wil hij echt een antwoord dan zal ik aangegeven dat ik pas de alimentatie wil herzien als de financiële situatie sterk veranderd. Bij bv werkloosheid. Wil hij meer betalen moet hij maar een rekening openen voor de kinderen. Thanks voor het meedenken. Heeft geholpen om tot een besluit te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.