Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

eenmoeder

eenmoeder

04-11-2016 om 19:11

Herberekening kinderalimentie

Mijn ex-man heeft mij verteld de alimentatie te willen verlagen. Sinds de scheiding, nu 9 jaar geleden betaald hij maandelijks €225. Ons kind is om het weekend bij hem en in vakanties.

Inmiddels is er veel verandert.
Hij is hertrouwd, ik ook. We kunnen prima met elkaar door 1 deur.

Wij werken alle 4. Overigens heeft ex-man paar jaar geleden zelf voor gekozen parttime te gaan werken.

Ik vraag me af of dit zomaar kan.

papavan4

papavan4

04-11-2016 om 19:11

Ja,

Ja dit mag. Maar hij kan dit niet zomaar eenzijdig doen. Hebben jullie de alimentatie vastgelegd in een convenant?
Hij kan een herberekening via het lbio laten maken daar moeten jullie beide aan meewerken dit kan al voor 50€ maar is niet rechtsgeldig of hij moet een verzoekschrift indienen via een afvocaat bij de rechtbank.

Er is in 9 jaar ontzettend veel veranderd qua kindregelingen en kinder alimentatie. heb jij nooit indexering gehad? Elk jaar in januari met zoveel procent omhoog? Ook nu wordt de behoefte geïndexeerd na 9 jaar is dat ook niet niks. Denk dat hij moet nagaan of het uit kan voor hem. Misschien krijgt hij wel zorgkorting nu?
Maar nogmaals hij kan niet zomaar vanaf volgende maand biijvoorbeeld ineens minder gaan betalen.

eenmoeder41

eenmoeder41

04-11-2016 om 20:11

Wij hebben idd een convenant waarin de alimentatie is vastgelegd.

Ik heb nooit indexering gehad omdat alles in goede harmonie verliep (nog) en vond het niet nodig. Misschien naïef.

Ik weet niet of hij zorgkortinh krijgt.

Hij wil het liefst, zonder tussenkomst advocaat, onderling het nieuwe bedrag afspreken. Ik zelf heb aangegeven dit niet te willen omdat het me beter lijkt dit op een zuivere manier te doen. Ik zal mijn medewerking hierin verlenen maar wil niet betalen voor advocaat kosten.

Wat ik niet goed begrijp is of de inkomens van onze partners (beide dus getrouwd) ook meetellen bij het vaststellen van kinderalimebtie.
En kijkt de rechter ook naar de reden van minder werken van mijn ex-man?

En als mijn ex-man een verzoekschrift indiend via een advocaat, is het dan wijs ook zelf er een te nemen of maakt dat niet uit want hier zijn vaststaande regels voor?

Nog steeds wil ik dit in goede harmonie doen maar nogmaals, ik begrijp niet waar dit verzoek vandaan komt.

Heb je al gevraagd

Waarom hij minder alimentatie wil betalen? Ik zou proberen er samen uit te komen en geen gerechtelijke procedure er van te maken. Dit kost jullie beide onnodig (erg veel) geld, energie en geeft stress waar de verstandhouding nu nog goed is. Jij zal ook een advocaat moeten nemen, die kosten zelf betalen, en de griffiekosten, dit kan behoorlijk in de papieren lopen. Waarschijnlijk meer dan wanneer je hem tegemoet komt in verlaging van de alimentatie. Dit zou ik dus eerst goed uitzoeken.
Ik weet niet welke berekening jullie 9 jaar geleden hebben gemaakt en wat jouw bijdrage destijds was voor jullie kind. We weten nu alleen dat jullie een bedrag zijn overeengekomen wat hij zou betalen aan jou. Hier hangt veel van af waar de rechter rekening mee zal houden. Als jullie destijds bewust zijn afgeweken van wettelijke maatstaven zal daar nu waarschijnlijk ook geen rekening mee gehouden worden. Ook niet wanneer er bewust niet geïndexeerd is.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer er aan zijn kant kinderen bij zijn gekomen, hij daar ook financieel voor verantwoordelijk is en dit gaat ten koste van zijn draagkracht voor alimentatie. Dit geldt overigens ook voor jou als jij en je man nog kinderen hebben gekregen. Het beschikbare geld wordt verdeeld over de eigen kinderen.
Bij een herberekening zal het inkomen van jouw man wel meegenomen worden en van zijn vrouw niet.
Ofwel er zijn er drie verantwoordelijk om in de behoefte van jullie kind te voorzien. (Jij, je man en de vader)Had het kind bij vader gewoond was jouw man niet meegerekend en zijn vrouw wel.
Ik weet niet of de rechter kijkt naar de reden van minder werken van je man. Ik begrijp dat hij die keuze al jaren geleden heeft gemaakt en hij ondanks dat altijd de alimentatie heeft betaald. Dus dat is waarschijnlijk nu ook de reden niet van zijn verzoek.
Mijn advies is kom er samen uit!

eenmoeder41

eenmoeder41

05-11-2016 om 22:11

Onwetend

Ik heb lang zitten googlen, geprobeerd info te krijgen maar het is nogal ingewikkeld.

Het inkomen van zijn vrouw wordt niet meebetekend? Ik ben nu in de war. Gisteren hoorde ik van wel...
Hij heeft nog een kind gekregen en wij ook.

Reden van zijn verzoek is kan zijn het krijgen van een hypotheek (bepaald bedrag) wat wrs niet lukt door de hoogte van de kinderalimentatie. Is een aanname.

Niet bewust geïndexeerd..... klopt. Heb ik gedaan. Maar wie legt de spelregels uit als je gaat scheiden? Naast veel ronmpslomp heb je ook te maken met de emotionele kant...
Noem me dom, maar ik had hier geen kaas vab gegeten. Indexeren voelde bijna als meer willen hebben.

Waarom zal ik overigens een eigen advocaat moeten zoeken? Het initiatief komt van hem. Hij wil plots de alimentatie verlagen, waarom is me een eigenlijk raadsel al heb ik een vermoeden.
Maar juist om het eerlijk te laten lopen leek het me wijs dit via de officiële weg te doen.
Als mijn ex-man arbeidsongeschikt was geraakt, of zijn vrouw of baan verliezen, ja dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Overigens heeft hij nooit meer betaald dan de alimentatie en heb ik nooit om meer gevraagd. Alles betaal ik als het gast om ons kind. Alles. Zelfs de kleren die hij daar draagt. (Ik krijg natuurlijk ook de kinderbijslag) Hij weigert meer uit te geven want hij betaalt genoeg zegt ie.

Ik zie de alimentatie echt iets wat is voor ins kind. Daar is het ook voor bedoelt. Soms heb ik het gevoel dat hij dat anders ziet.

Nog benieuwd naar je antwoord en bij voorbaat dank!

eenmoeder41

eenmoeder41

05-11-2016 om 22:11

Spelfouten

Excuses, veel spelfouten

Het inkomen

Van zijn vrouw is alleen relevant om de behoefte van hun kind te bepalen en hoeveel zij aan dat kind kan bijdragen, zij is absoluut niet verantwoordelijk voor jullie kind financieel. Dit komt omdat jullie kind bij jou en je man in huis woont en niet bij haar.
En omdat het kind bij jou en je man in huis woont, en jullie getrouwd zijn wat maakt dat jouw man wel verantwoordelijk is ondanks dat het biologisch niet zijn kind is.
Plannen van ons kabinet zijn om dit te wijzigen en stiefouders in het geheel niet meer verantwoordelijk te maken financieel voor hun stiefkinderen, maar dit zijn alleen nog maar plannen.

Dus je ex man en zijn vrouw zijn samen financieel verantwoordelijk om te voorzien in de behoefte van hun kind. Die behoefte wordt berekend aan de hand van hun huidige inkomenssituatie, verdienen ze allebei evenveel dan dragen ze beide voor de helft bij. Verdient zij minder dan moet je ex dus meer betalen aan hun kind.
je ex man is samen met jou en je man verantwoordelijk voor jullie kind. Het komt erop neer dat het geld wat hij voor het kind van zijn huidige vrouw en hemzelf moet betalen dus niet meer beschikbaar heeft aan draagkracht voor jullie kind. Het eventuele tekort aan draagkracht wordt dan weer over de beide kinderen verdeeld. Het ligt iets complexer dan dat maar dat krijg ik zo allemaal niet uitgelegd.
Verder wordt gekeken naar de behoefte van je kind die je van je huidige man hebt, wat jouw bijdrage in die behoefte is en de bijdrage van je man. Die behoefte wordt berekend aan de hand van jouw huidige inkomen en die van je man.
De behoefte van het kind wat je hebt met je ex wordt berekend aan de hand van het inkomen van jou en je ex van 9 jaar geleden. Normaal gesproken wordt die behoefte geïndexeerd naar nu. Bij de berekening 9 jaar geleden werd bij de alimentatiebetaler rekening gehouden met het feit dat hij de alimentatie kon aftrekken van de belasting. Daardoor viel het bedrag wat iemand kon betalen hoger uit. Dit mag nu niet meer waardoor vaak (niet altijd) het bedrag lager uitvalt dat betaald kan worden.

En ik vind je niet dom, alimentatie is ingewikkelde materie.

Je kan ervoor kiezen om geen advocaat te nemen, dan zal de rechtbank alleen op het verhaal van je man en zijn advocaat afgaan en dat voor waarheid aannemen, want jij voert tenslotte geen verweer (daar heb je een advocaat voor nodig). En omdat er geen verweer is zal hij beslissen wat je man vraagt. De rechter gaat zelf geen nieuwe berekening maken als jij je niet gaat verweren.

Dus je hebt de keuze van een advocaat in de arm nemen, verweer voeren, de rechtbank gaat dan alles financieel op een rijtje zetten en kijken wat de nieuwe alimentatie gaat zijn. Hoe dat uitpakt weet ik niet want ik heb geen inzage in jullie financiële situatie. Als jij echt 100% zeker weet dat je ex. meer moet bijdragen of hetzelfde als nu dan moet je afwegen of dat opweegt tegen de kosten die je kwijt bent aan de juridische procedure.

De kans is echter groot aangezien jij werkt, je man ook en die is nu ook verantwoordelijk, dat je ex minder mag gaan betalen. Toen de alimentatie 9 jaar geleden werd berekend is alleen uitgegaan van jullie inkomens en werd de behoefte verdeeld over jullie als ouders dus gedeeld door twee naar rato van inkomen. Nu is er een extra betaler bijgekomen, jouw man, dus de behoefte wordt kort door de bocht gezegd gedeeld door drie waarvan je man voor eenderde verantwoordelijk is in plaats van de helft. Verder geldt de hoogste inkomens betalen het meest. Dus als je ex man het minst verdiend betaald hij minder dan eenderde.

Verder is je verdedigen nergens voor nodig, je kind heeft gewoon recht op alimentatie. Alleen die kan om allerlei redenen wijzigen. Blijkbaar kan je ex het niet meer betalen zonder daar iets anders voor op te moeten geven. Maar dat is alleen gissen zolang je niet vraagt naar het waarom.

Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.

Stel

Je hebt een vooronderstelling, waarom hij die verlaging zou willen. Misschien is het goed om eerst een gesprek daarover te voeren: waarom wil je dat? Gewoon een open gesprek.
Stel dat je gelijk hebt met je vooronderstelling, dat het te maken heeft met een eventuele hypotheek. Misschien kun je dan afspreken dat je tijdelijk een verlaging doet en zodra hij de hypotheek rond heeft, dat je dan weer terug gaat naar de oude voet, of dat je dan een herberekening laat maken. Het moet dan wel zo zijn dat hij dan voldoende middelen heeft om daaraan te voldoen, niet dat hij dan gaat klagen dat er geen geld meer is vanwege de hypotheek. Maar soms moet je heel veel verdienen om hypotheek te krijgen, terwijl je aan huur nog veel meer betaalt. Dus dan ga je er financieel op vooruit door te kopen.
Als hij het allemaal maximaal, maximaal heeft berekend, dan wordt het een ander verhaal, want dan kan hij die hypotheek in feite niet krijgen, omdat hij voor minstens twee kinderen moet zorgen. Je hoeft niet te weten hoe hij het berekend heeft, maar als je weet waarom hij die verlaging wil kun je creatief worden.

Tsjor

Paddington

Paddington

07-11-2016 om 09:11

Wat jullie zouden

kunnen doen is een herberekening aanvragen bij het LBIO. Dat kost jullie samen 50,-. Deze berekening is gelijk aan die van een advocaat. Vervolgens kunnen jullie dan samen de beslissing nemen of jullie de berekening accepteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.