Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ien
18-02-2017 om 18:02
Gezag
Ik heb alleen het ouderlijk gezag en ex niet. Nou is er laatst iets voorgevallen dat niet met het kind te maken heeft en heeft mij bedreigd en zei " bereid je maar voor " denk dat hij bedoelt om t gezag via de rechter te gaan aanvragen.
Wij kunnen helemaal niet communiceren en komt hij wanneer het hem uitkomt. Ik neem aan dat het niet in belang is van het kind om hem ook met het gezag te belasten omdat wij nooit samen uitkomen. Ook is het niet in het belang van het kind als vader alleen gezag wil omdat ik iets heb gedaan dat t hem niet beviel ( dat niet te maken heeft met ons kind).
Heeft iemand enig ervaring met een ex die ook het gezag wil waar de ander ouder t niet mee eens is. En hoe makkelijk wordt het gezag toegewezen als ouders samen niet uit komen en dus samen geen beslissingen kunnen nemen.
Hoop op jullie advies en reacties.
Toevoeging
Oh ik vergat bij te zetten dat hij eigelijk liever wil dat ons kind bij zijn moeder (oma) woont. Hier heeft hy absoluut geen geldig reden voor.

AnneJ
Voorbereiden
Je kunt geen voorschot nemen op het besluit van een rechter. Je kunt je wel heel goed voorbereiden, samen met een advocaat, en een dossier aanleggen, en zonder hypeverhalen aantonen waar jij en de vader niet kunnen overleggen.

Ien
@Annej
Hij heeft verder niet gezegd wat hij bedoelt met " bereid je maar voor"
Weet wel dat hij boos was om mijn actief. Kan mij voorbereiden als hij daadwerkelijk acties gaat ondernemen

Phryne Fisher
18-02-2017 om 22:02
Weinig tegen te doen
Gezag van beide ouders wordt geacht in het belang van het kind te zijn. Daarom zal de rechter een verzoek van vader altijd honoreren als er geen zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. Dat de ouders het niet altijd met elkaar eens zijn is geen zwaarwegende reden.

Dymo
Over 'bereid je maar voor'
Mijn ex heeft wel ouderlijk gezag, maar hij deed ook voortdurend uitspraken als 'bereid je maar voor' of 'ik zou maar oppassen als ik jou was' of 'wacht maar af'. In het begin maakte ik me daar zorgen over, maar er gebeurde nooit iets.
Jouw ex moet als hij gezag wil een advocaat nemen, geld betalen en dan hopen dat een rechter meegaat in zijn plannetje. Als hij dat had gewild had hij het vast al gedaan. Waarom heeft hij eigenlijk geen gezag?
Blijf neutraal en wacht rustig af. Bij mijn ex, die ineens co-ouderschap wilde terwijl hij de normale omgangsregeling al niet aankon heb ik één keer venijnig gevraagd of hij zeker wist dat hij die strijd wilde aangaan... de beerput kon ook open wat mij betreft. Ik gun mijn kind een prachtige relatie met haar vader maar ik houd niet van dreigementen. Hij ging de strijd niet aan.
Dochter is inmiddels meerderjarig, dus geen zorgen meer wat ex betreft. Mocht het bij jou voor de rechter komen, toon dan aan dat het niet in het belang van je kind is dat je ex gezag krijgt en laat zien wat je doet om de omgang tussen kind en ex te laten plaatsvinden. Het is niet in het belang van het kind dat er over alles ruzie wordt gemaakt.

Phryne Fisher
Mwah
Ik ben wel gewoon akkoord gegaan met gedeeld gezag, ook al zag ik er het nut niet van in en heb ik er in de praktijk meer last van dan gemak. Nodeloze rechtszaken waarvan de uitkomst al vast staat kosten ons allemaal belastinggeld. En in mijn geval eigen geld.

Ien
18-02-2017 om 23:02
@Dymo
Hij zegt altijd dat hij weinig geld heeft en betaalt dus al 8 jaar geen alimentatie. Er is ook geen vaste omgangsregeling vastgesteld. Ik denk dat hij misbruik wil maken van de titel gezag alleen omdat hij laatst boos was over iets dat nie eens over ons kind ging. Het aanvragen ervan is al dus niet in belang van het kind. Hij heeft nooit met het kind gewoond . Hij heeft geen gezag omdat hij liever wil dat mijn kind bij zijn moeder woont (oma) ,heeft hij laatst nog gezegd. Zelf heeft hij 2 kleintjes met een ander en voor hen is hij er altijd.

Alkes
19-02-2017 om 14:02
gezag
Feit dat je ex ouderlijk gezag zou krijgen zegt niet dat je ex kan afdwingen dat jullie kind bij zijn moeder komt te wonen. Tenzij er hele bijzondere omstandigheden zijn, acht ik de kans klein dat een rechter zou verplichten dat jullie kind bij haar oma moet gaan wonen. Maak je daar helemaal niet druk om.

Temet
22-02-2017 om 14:02
Beetje late reactie, maar toch. Als ik het goed lees, heeft ex nooit met jou en je kind samengewoond (of in elk geval niet met je kind). Hoe het in andere delen van Nederland is weet ik niet, maar hier in Amsterdam zie je de laatste jaren dat men een beetje terugkomt van het idee dat gezamenlijk gezag altijd zou moeten. Met name bij zaken waarin de ouders niet hebben samengewoond (of in elk geval niet met het kind als gezin hebben samengewoond) en waarin de verhoudingen erg moeizaam zijn, zie je nu wat vaker dat een verzoek om gezamenlijk gezag wordt afgewezen.
Uitgangspunt is nog wel steeds dat het zou moeten, maar het bestaan van een uitzondering wordt de laatste tijd vaker aangenomen. Dat is ook, denk ik wel eens, praktisch denken van die rechters. Want als partijen elkaar de tent uitvechten kan je wel leuk principieel gezamenlijk gezag opleggen, maar vervolgens gaat het vechten gewoon door en zie je ze met een beetje pech elk jaar weer voor de rechter verschijnen omdat ze ergens niet uitkomen.
Wat je trouwens ook vaak ziet gebeuren is dat als de communicatie beroerd verloopt, partijen eerst naar een of ander hulpverleningstraject worden gestuurd om daar wat aan te doen, met het idee dat dat gezamenlijk gezag dan later alsnog kan. Soms werkt dat. Soms niet. Ik kan geen namen van hulpverleningstrajecten noemen, want dat soort dingen zijn in elke plaats anders en veranderen ook nog eens om de haverklap.
Vader alleen het gezag is in jouw geval erg onwaarschijnlijk, maar gezamenlijk gezag kan hij wel vragen. Maar of hij dat dan krijgt staat dus nog te bezien.
Ik zou maar proberen me niet al te druk te maken. Zorg ondertussen wel dat je alle appjes bewaart en lastige zaken zonodig ook over de e-mail regelt, dan ligt er van alles vast en dat komt soms nog wel eens van pas.
En wat dat "komt nog wel eens van pas" betreft even een uitleg. Wat niet werkt is het overleggen van appjes etc om aan te tonen dat de ander een naarling is (hij zei, ja maar zij zei..). Maar wat je ook nog wel eens ziet is dat de ene kant iets roept ('ex blokkeert het contact', 'ex informeert nooit naar het welzijn van kind') en dat je met apps of mails kan aantonen dat de werkelijke situatie heel anders ligt ('alsjeblieft rechter, hier 4 appjes waarin ik vraag of papa nog op Pietjes verjaardag wil komen, en zijn laatste reactie waaruit blijkt dat hij ervan afzag, dus hoezo blokkeer ik het contact). Dan is dat soort bewijs best handig.
Maar goed, dat is allemaal toekomstmuziek. Eerst maar eens afwachten of hij wat doet, en zo ja, wat dan. En zo nodig meld je je weer hier.
Groeten,
Temet

Ien
24-02-2017 om 17:02
@tenet
Bedankt voor je reactie.
Het is nu een week geleden maar nog niks gehoord van hem en of een brief van een advocaat.. wie weet volgende week. Wee't niet hoelaat ga het duurt om zoiets te regelen

Eddeped
06-03-2017 om 18:03
Communiceren
Misschien moet je wat beter je best doen om met hem te kunnen. Ommuniceren en iets meer de wil daartoe hebben.
Mijn oma zei vroeger altijd: "kan ik niet" ligt op het kerkhof en "wil ik niet" ligt er naast!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.