Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Woden85
04-03-2017 om 21:03
Gescheiden, verhuisd, kind bijna 5, school wisselen?
Hai allemaal!
Na lang rondkijken en meelezen op dit forum wil ik graag mijn probleem aan jullie voorleggen en hier een eerlijke en ongezouten kijk op, in ogenschouw houdend dat mijn zoon in deze zaak het allerbelangrijkst is en ik wil doen wat voor hem het beste is.
2,5 jaar geleden ben ik gescheiden van mijn ex. Onze zoon was toen 2,5. Een heftige en pijnlijke tijd, toch zijn we co-ouderschap overeengekomen en hebben onze afspraken vast kunnen leggen in een ouderschapsplan. Hierin aangegeven dat het plan onderhevig is aan veranderingen in de situatie van zoon of 1 vd ouders.So far, so good. We hebben onze problemen met elkaar opzij kunnen zetten voor zoonlief.
Ex is vanuit ons oude dorp naar de stad verhuisd waar we zouden gaan wonen toen we nog samen waren. School uitgezocht voor zoon in die stad met in gedachten dat ik daar ook heen zou verhuizen op korte termijn.
Helaas bleek dit financieel voor mij niet mogelijk en besloot ik in het dorp te blijven wonen, nog geen 15 km (25 min rijden) van desbetreffende stad. Nu rij ik dus al een jaar 7 keer per week op en neer, 25 minuten per keer, om mijn zoon naar school te brengen. Hij is van dinsdag uit school t/m zaterdagmiddag bij mij, als overeengekomen in het plan. Ex werkt fulltime en ik onregelmatig. Ik heb in de tussentijd een fantastische man leren kennen waar we sinds kort bij ingetrokken zijn hetgeen geweldig gaat. De toekomst is rooskleurig:)
Nu wonen we dus sinds een maand 20km van school. Ik merk aan zoon dat het zijn tol begint te eisen, al voordat we verhuisden. Hij is moe, valt in de auto in slaap, en het ergste: met vriendjes afspreken is erg moeilijk. Ik heb echt vaak geprobeerd af te spreken voor hem, maar of de kids zelf wilden dan niet meer of het kwam toch niet uit voor de ouder. Dit vaak vanwege de afstand. Het is voor mij ook niet te doen om hele middagen in de stad te wachten tot hij klaar is met spelen.
Ik heb voorgesteld aan mijn ex om zoon van school te laten wisselen. Heeft hij zijn vriendjes in de buurt, in een dorp, en school om de hoek. Ik breng zoon naar ex op vrijdagmiddag uit school, ex maandagochtend zoon naar school brengen.
Dit werd me niet in dank afgenomen. Ik ben uitgescholden voor alles wat los en vast zit en het ergste: hij noemde me een slechte moeder. De optie die hij inbracht was: haal hem woensdagmiddag uit school ipv dinsdag, maar dan betaal jij de BSO op dinsdag. In mijn ogen is dit bizar, want als mijn zoon naar de BSO moet terwijl hij ook bij mij kan zijn is dit toch beter lijkt me. 'Ik word geen weekendvader' was een argument. En 'hij zit op een fantastische school'. Dit is trouwens zeker waar. 'Er is toch geen probleem, waarom maak je een probleem', was er ook 1.
Nu overweeg ik een mediator. Toch heb ik nog advies nodig van objectieve partijen voordat ik dit voorstel want als ik er echt zo naast zit wil ik dat eert weten voordat ik slapende honden wakker maak.
Alvast bedankt voor het lezen van dit giga bericht trouwens:)

Lynn
05-03-2017 om 23:03
Triva
"Maar goed ik geloof er niet zo in dat je zoon moe is vanwege het heen en weer rijden in de auto. "
Helemaal eens met jou.
Ik denk dat kind gewoon moe is van school! (of misschien van de verandering van met moeder bij nieuwe vriend wonen!)
Maar ook ik vind het sneu dat hij ver van school en dus zijn vriendjes woont.
Ik vind het overigens ook wel sneu voor TS. Ze heeft destijds afspraken gemaakt, denkende dat ze naar de stad zou verhuizen. Ik ben bang dat ze dat achteraf niet slim van zichzelf vond. Omstandigheden veranderen, en nu blijkt dat toch niet handig (te duur). Tja....
Maar inmiddels dus wel de status quo voor zoon.

Zon
06-03-2017 om 21:03
Of hij is moe van het op 2 adressen moeten wonen, dat gesleep elke week. Ik zou daar bij voorbaat al moe van worden. En hij is pas 5...

mirreke
07-03-2017 om 11:03
Sneu...
TS is bij nieuwe vriend ingetrokken, die had al een huis. Ze zouden ook kunnen overwegen om samen alsnog naar de stad te verhuizen, of dat mogelijk is. Samen hebben ze natuurlijk meer budget.
Scheiden is gewoon heel vervelend voor de kinderen. En de ouders moeten daar rekening mee houden. Voor dit jongetje is er nu een stabiele situatie, een fijne school, een verdeling in de zorg. De situatie van de moeder is gewijzigd, en vader biedt aan de zorgverdeling te willen wijzigen. Dat lijkt me fijn. Moeder laat doorschemeren dat ze de school voor het kind wil wijzigen, wat het leven van zoon maar ook van vader op zijn kop zet. En het is al moeilijk voor hem, want een nieuwe woonplek en een nieuwe man in het leven van zijn moeder is al lastig genoeg. Ik zou als ik moeder was echt niet proberen het leven van zoon verder te veranderen. Nogmaals, ik zou echt eerder proberen ook naar de stad te komen, of anders de verdeling aanpassen zodat het voor het kind rustiger en minder vermoeiend wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.