Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pubermoeder
05-04-2016 om 14:04
Gescheiden en op vakantie
Ik ben gescheiden en mijn ex en ik hebben gewoon gezamenlijk gezag over ons kind van 16. Nu wil ik met vakantie naar Spanje per auto.
Mijn ex-man stuurde me net een link dat ik blijkbaar een hoop papierwerk moet meenemen.
Is dat echt allemaal nodig want aan de uittreksels zijn kosten verbonden?
Dit moet er allemaal mee:
Deze toestemming kan de thuisblijvende ouder geven door een formulier ‘Toestemming voor reizen met minderjarigen naar het buitenland’, in te vullen en te ondertekenen.
Naast dit formulier dient u voorts altijd een kopie van het paspoort van de ouder die toestemming geeft mee te nemen.
Dat geeft ex me dus dat is geen probleem.
Daarnaast kan de Koninklijke Marechausse ter controle verdere stukken vragen en het is dan ook aan te raden ook deze mee te nemen. Dit betreft:
een recent uittreksel uit het Gezagsregister (als van toepassing) en/of een uitspraak van de rechter waarin de omgang is vastgesteld.
een uittreksel van het kind uit het bevolkingsregister en/of een geboorteakte. Deze uittreksels vraagt u op bij uw Gemeente;
het ouderschapsplan.
evt. kopie retourticket van het kind
Retourticket is uiteraard niet van toepassing en de papieren van de scheiding stop ik er wel ergens maar die uittreksels?
Zou dat echt zo'n vaart lopen?

Fransien
05-04-2016 om 14:04
auto
Gewoon gaan, met een brief van je ex en kopie van zijn paspoort (telefoonnummer is ook handig).
Alleen bij vliegreizen wil de douane nog wel eens moeilijk doen, maar met de auto kom je die niet tegen.
Als je kind in het ziekenhuis komt, zullen ze hem eerst helpen, dan naar de verzekering vragen en dan pas naar de andere ouder.

Paddington
05-04-2016 om 15:04
Mijn ervaring
dat een toestemmingsformulier vaak niet eens nodig is. Je kind is 16, de kans dat je hem tegen zijn wil meekrijgt is niet zo heel erg groot.
Dus ik zou zorgen voor een toestemmingsformulier met een kopie van het paspoort van je ex-man. Zeker binnen de EU met de auto.
Ik ben twee jaar geleden naar Engeland geweest met mijn dochter, met het vliegtuig, zonder problemen.
Bij een ziekenhuis bezoek in geval van nood gaat het zoals Fransien aangeeft, anders zul je eerst toestemming moeten hebben van je ex-man. Dat kan tegenwoordig met e-mail geregeld worden.

Niki73
05-04-2016 om 16:04
Komt goed
Ik reis regelmatig naar Engeland met de trein. De grenscontroles zijn daar berucht als het gaat om kinderontvoering (dus 1 ouder met kinderen, vooral als moeder een andere achternaam heeft). Maar ook daar wordt de toestemming van mijn ex maar zelden bekeken. Neem een briefje van je ex mee en een kopie van zijn paspoort, dan komt het wel goed.

Ernesta
05-04-2016 om 17:04
Wie gaat er naar vragen?
Mijn ex is in het verleden regelmatig met de kinderen naar Frankrijk gegaan. Ja, ik heb wel zo'n toestemmingsformulier ingevuld. Als jouw ex daar niet moeilijk over doet, zou ik dat meenemen. Kun je in ieder geval iets laten zien.
En ik moet zeggen dat ik bij een lang weekend België of Duitsland er zelf niet eens aan gedacht heb.

Hortensia
05-04-2016 om 19:04
beter mee verlegen dan om verlegen
Met de auto loop je denk ik niet zo snel een risico, het is vooral op vliegvelden en als je naar de UK gaat (en dan nog is het net een loterij, de één kan telkens zonder problemen doorlopen en de ander is elke keer opnieuw het haasje).
Maar voor je-weet-maar-nooit is het misschien toch wel handig, al helemaal omdat je ex het aanbiedt.

Pubermoeder
05-04-2016 om 21:04
ID kaart
Ex mailde dat de grenscontroles (ook voor auto's dus)erg verscherpt zijn en dat het daarom beter was om al die papieren mee te nemen. Vandaar mijn vraag.
Ik denk dat ik het toestemmingsformulier en kopie van de pas van ex meeneem, de scheidingspapieren en het ouderschapsplan. Geen uittreksel want het is zonde om daar geld aan uit te geven dan.
Wat ik ook zat te bedenken, op mijn ID kaart staat nog ev dus echtgenote van met ex naam. Ik heb dus een ID met dezelfde naam als het kind, alleen een andere man ;)
Het zal wel loslopen. Dank voor het meedenken

Noet
05-04-2016 om 23:04
scheidingspapieren en ouderschapsplan
mooi thuis laten.
Het wordt steeds strenger, maar dat is meer in de zin dat er vaker naar een toestemming wordt gevraagd, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Zeker met een autoreis valt het wel mee. Tenzij naar de UK inderdaad, maar ook daar is toestemming van je ex meestal ruim voldoende.

Alkes
07-04-2016 om 13:04
toestemmingsformulier en kopie paspoort
Verleden jaar naar Turkije werd ik wel gecontroleerd en kreeg behoorlijk gezeur omdat ik kopie paspoort van ex niet bij mij had (wel het door hem getekend toestemmingsformulier).
Scheidingspapieren en ouderschapsplan zijn inderdaad niet nodig.

Yura
07-04-2016 om 15:04
Valt mee
Ik denk dat het wel mee valt hoor met de controles. Ben sinds de nieuw ingevoerde controles al een paar keer de grens Oostenrijk-Duitsland gepasseerd en ze kijken alleen ff in je auto, vragen geen paspoort. 1,5 week geleden had ik ook controle Nederland-Duitsland, ook alleen ff snel een blik in je auto.
Vorig jaar ben ik ook met dochter naar Engeland geweest per vliegtuig, toen was ze 15, geen problemen gehad. Dochter gaat volgende week met school naar buitenland, die heeft ook niet allemaal gezagsformulieren etc. mee.

Pubermoeder
07-04-2016 om 20:04
Proberen
Ik neem gewoon alles mee, op het dure uittreksel na, en dan zullen we zien.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.