Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Gaat ons gezin kapot?

Tafeldekken

Gelukkig een werkje dat hij zelfs alleen doet. Waarom niet elke dag laten doen? Ik zou dan wel een vaste tijd afspreken dat hij geacht wordt klaar te zijn en dat moment zou ik samen met hem willen beeindigen want dan is er een potentieel conflicht met de anderen.
Zonodig help je hem iets vroeger op te staan zodat hij tijd genoeg heeft om het alleen te doen. Maar het moment dat de anderen dan binnen komen, vaste tijd en dan ook beslist niet eerder want dat kan zijn concentratie verstoren, help je bij de overgang om stress te voorkomen en in goede banen te leiden.
Zo zou ik er naar kijken.

Plusmama

Plusmama

17-11-2016 om 16:11 Topicstarter

@AnneJ: Begrip

Dankjewel voor de tips.
Stiefzoon laat idd niet makkelijk in zijn hoofd/hart kijken. Soms weten we niet (of pas veel later) waarom hij iets doet. Zijn begeleiding raadde een dagboek aan waarin hij zulke zaken kan opschrijven, en ze dan met ons kan delen wanneer het minder druk is zijn hoofd. Zo escaleert het niet tot een welles-nietes op het moment zelf. En hopelijk leren we dan uit zijn dagboek wat hem stress bezorgt, zodat we dat in de mate van het mogelijke kunnen aanpassen.
Maar ik zou hem zo graag ook weerbaarder willen kunnen maken voor het leven. Ik ben zo bang voor als hij opgroeit, als hij dan de wereld nog steeds zo ervaart, of hij dan wel gelukkig gaat kunnen zijn (want op dit moment is hij dat niet)?

Controle

Dat dagboek klinkt als een vorm van controle van jou kant, alsof hij daarmee iets te bewijzen heeft, maar zo zou ik het toch niet zien.
Een dagboek kan hemzelf helpen onder woorden brengen wat er in hem zelf omgaat en is niet per se iets voor jullie om te lezen.
Of op een bepaald moment te betwisten wat je stiefzoon probeert aan te geven.
Ik zou ook niet verder kijken dan het nu. Je kunt niet in de toekomst kijken en je helpt hem het best door hem nu de best mogelijke kansen te geven om zichzelf beter te begrijpen en zijn omgeving en zich dan beter te kunnen gaan ontwikkelen.
Veel kinderen komen gelukkig ook goed terecht. Ook als ze het zo moeilijk hebben in hun jeugd als je stiefzoon.
Met name op de basisschool hadden mijn beide kinderen het extreem moeilijk. Ik snapte er nog niet veel van. Hun vader maakte een hoop paniek en we gingen scheiden. En de hulpverlening bezorgde ons een enorm probleem door er een gevalletje 'kindermishandeling' van te maken.
Het is goed gegaan omdat ik me bijgeschoold heb en naast de kinderen bleef staan en ze gesteund heb, maar ook omdat ze uiteindelijk naar een goede speciaal onderwijs voor kinderen met autisme konden gaan.
Het blijft een zorg, en ik blijf me regelmatig zorgen maken over hun zelfstandigheid maar ze zijn inmiddels zo veel zelfstandiger en ook gelukkiger dan toen. Ik vond zelf de basisschooltijd het allermoeilijkste. Vooral omdat ze zelf ook nog niet zoveel tekst hebben en je samen zo kunt worstelen.

Pirata

Pirata

17-11-2016 om 16:11

hechting

Zaterdag stond er een artikel in het NRC waar ik steeds aan moet denken: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/11/greep-op-het-grillige-gemoed-5071509-a1531467
Het gaat over borderline die kan ontwikkelen door een onveilige hechting. Wie weet heb je er iets aan.

Beiden

Je kunt bij een kind met een moeilijk karakter daarnaast hechtingsproblemen veroorzaken door onbegrip en afwijzing. Het hoeft niet een of/of situatie te zijn.

ADHD en 'Borderline'

Natuurlijk vanuit mijn perspectief maar stress bij een zwaar overschat kind kan door de stress leiden tot ADHD achtige beelden en een kind dat heen en weer geslingerd wordt door emoties en daar geen greep op heeft.
Als je in staat bent om de situatie voor een kind weer rustiger en behulpzamer en voorspelbaarder te maken, kan de stress afnemen en daarmee de chaos en onrust en kan een kind meer greep krijgen op de eigen emoties.
Ook al is bekend bij mensen bij autisme dat de emoties in een flits sterk kunnen oplopen als er iets onverwachts gebeurt. En dat ze daar dan, zeker als kind, geen greep op hebben.
Later leren ze dat je het aan kunt zien komen en dan kun je zelf ingrijpen of je even terugtrekken of de agressie eruit werken door te lopen of ergens op te slaan.
Dat maakt het ook lastig en daarom is een diagnose ook soms een greep in de ruimte en kinderen kunnen nog weleens wisselen van diagnose.

Plusmama

Plusmama

18-11-2016 om 09:11 Topicstarter

dagboekje

@AnneJ: het dagboekje werd ons door zijn begeleiding aangeraden. Dit omdat:
Stiefzoon erg vast zit in negativiteit. In zijn dagboekje mag hij opschrijven wat er mis is gegaan, maar hij moet minstens 1 ding opschrijven wat goed is gegaan.
Omdat stiefzoon erg gesloten is. Vaak praat hij niet over zijn gevoelens, of enkel op momenten dat het hem erg hoog zit. Hij is ook niet taalvaardig, en als hij dan zo emotioneel is kunnen wij er vaak kop noch staart aanknopen. Door het op te schrijven, en er dan later, als de temperatuur wat gezakt is, met ons over te praten, hopen we hem te kunnen helpen bij het verwerken can zijn gevoelens. Want nu blijft hij met veel zitten, en dat pot zich langzaam op tot hij dan ontploft.

Het is dus zeker niet bedoeld als controle, eerder als hulp instrument.

Plusmama

Plusmama

borderline

Hier heb ik zelf ook al vaak aan gedacht. Stiefzoon heeft een erg moeilijke start gehad in het leven, door medische problemen. Hij is vaak opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hij vertoonde als peuter al symptomen van het gedrag dat we nu zien (heel veel aandacht nodig hebben, eetproblemen), maar bij peuters zie je dat wel meer, dus toen ging er nog geen belletje rinkelen. De scheiding van zijn ouders is tumultueus verlopen, met in het begin weinig contact tussen mijn man en stiefzoon. (buiten de wil van mijn man om).

Als ik artikelen lees over borderline, herken ik daar veel van stiefzoon in. Maar borderline deelt ook veel symptomen met ADHD, en ook ASS. Geen enkele van de psychiaters/pyschologen die hem tot nu toe behandeld heeft, heeft het al over die mogelijkheid gehad. Enkel (randgeval) ADHD wordt weerhouden.

Plusmama

Plusmama

Routine

We hebben de ochtendroutine aangepast sinds enkele dagen.
Stiefzoon staat nu als eerste op en dekt de tafel. De oudsten komen pas later naar beneden en ruimen af. Maar nu zag ik dat hij zijn takenpakket (tafel dekken) steeds begint uit te breiden (waardoor het langer duurt). Bvb zo zet hij ook de brooddozen en drinkbussen van de anderen klaar (tot ik hem zei dat dat niet hoefde). Vanmorgen dan weer wou hij hun boterhammen ontdooien (wat ook niet hoeft). Ik weet niet goed wat de beweegreden daarvoor is. Geniet hij van de "alleen tijd" en wil hij die uitbreiden door meer te doen? Maar de oudsten moeten natuurlijk ook nog tijd hebben om te eten voor school ...

We hebben ook gezinsoverleg momenten ingelast. We houden die voorlopig heel kort (max een kwartier) om het voor stiefzoon niet te moeilijk te maken. In het laatste overleg moment hebben we de ochtendroutine besproken (en aangepast). Stiefzoon zei zich daar goed bij te voelen. De oudste kinderen ook.

Plusmama

Plusmama

ouder worden

@AnneJ: jouw reactie is een hart onder de riem. Ik heb al zo vaak rampverhalen gelezen en gehoord over kinderen die "anders" zijn. Te weten dat het ook goed kan gaan doet deugd.

moria

moria

18-11-2016 om 10:11

Wat geweldig!!!
Zowel van jullie (mooi die flexibiliteit!!) als van hem!
Jee, daar word je toch heel optimistisch van?
Zo zie je dat je heeel veel met hem kunt, met wat kleine aanpassingen!
Echt een super resultaat!
Il zou het alleen maar enorm omarmen, dat hij zoveel wil doen, of je het nu goed vindt of niet.
Overigens zou ik zeker zoeken naar mogelijkheden om hem die ruimte te geven, hij moet leren en kan dat zo goed doen.

Pirata

Pirata

18-11-2016 om 10:11

superlief

Superlief van hem!
Alleen zou ik dat klaarzetten van andere dingen buiten de privétijd voor het tafeldekken rekenen. Hij mag het doen, maar dan mag de rest er al zijn.
Ik hoopte inderdaad dat je iets had aan het NRC-artikel. Misschien ook aan de behandelmethode.

Fijn!

Klinkt alsof het proces bij jouzelf in elk geval op gang is gekomen, dat je er iets meer beeld bij hebt en het idee dat je er mogelijk wel iets mee kunt.
Nu de stiefzoon nog.
Ik zou in elk geval niet zomaar 'grenzen' aanleggen maar het ook met hemzelf bespreken. Wat wil hij?
Prima als hij ook de dozen en bekers klaarzet en brood ontdooit, mogelijk dat hij het prettig vind om zich zo competent en nuttig te voelen voor de anderen, dat zou je wensen. Wil hij er eerder voor opstaan misschien want de realiteit is dat de anderen ook tijd nodig hebben om te eten.
Of kan hij het laatste stukje doen terwijl de anderen er al bijzijn?
Hem zelf de keuze geven kan zijn zelfvertrouwen ook steunen. Het zit in dit soort kleine dingen waarin hij het gevoel heeft wel serieus genomen te worden. Daar hoef je geen ingewikkelde trainingen buiten de deur voor te doen, dat heb je gratis in huis.

Alternatief

Ik zou overigens zelf ook altijd tijd inruimen om het te kunnen overnemen. Om voor jou onduidelijke redenen, er kan hem iets dwars zitten, kan het ook op een moment niet lukken en dan kom je beneden en is er niets gebeurt. Het is een kind, het kan de belangen voor de anderen nog niet afwegen. Altijd een alternatief scenario als er dingen bij zijn die ook voor de anderen van belang zijn. Lastig, maar nodig. Dan los je het, liefst samen, ter plekke op.

Zonder boos te worden. Gewoon neutraal. Er is iets niet gelukt, je gaat kijken hoe het wel lukt en je lost het gewoon op. Het voorbeeld dat dingen weleens niet lukken, maar dan ga je gewoon door, je herpakt je en pakt het op. Nuttige levensvaardigheden.

Li

Li

18-11-2016 om 14:11

Plusmama

Goed bezig zeg! Ik bewonder je inzet, jij zou wel eens het beste kunnen zijn dat dit kind is overkomen.

En verder: diagnoses zijn niet nodig om problemen aan te pakken. Ross Greene heeft het in "Het explosieve kind" over een "zwart-wit denker in een grijze wereld". Hij noemt in het hele boek geen diagose, alleen maar "achterblijvende vaardigheden" en hoe je die aan kan pakken. Dat bleef door mijn hoofd malen en heeft me meer geholpen om zoon te begrijpen dan welke diagnose ook. Want uiteindelijk gaat het om hem en niet om wat de psychiater ervan vindt.

Film bij IDFA

https://www.youtube.com/watch?v=4n7fosK9UyY
In dit geval gaat het om een jongetje met autisme. Maar de sleutel is: whatever works to get to Owen. En daar gaat het om.

moria

moria

19-11-2016 om 18:11

AnneJ

Het is dat ik weet dat we ver van elkaar wonen (heb je weleens in een draadje je regio zien noemen) anders zou ik er heel wat voor over hebben je advies irl te krijgen over situatie(s) bij me thuis, liefst zou ik je zooo graag als coach hebben!
(terwijl ik echt al wel ervaring heb met zog. ass experts...maar poeh hee, met de meeste mensen kun je zga niets, klinkt heel onaardig maar wilde zelf wel dat ik wat minder aardig was geweest de afgelopen jaren! Wat is dat toch, die misplaatste 'dankbaarheid' altijd naar hulpverlenend personeel, ze het gevoel willen geven dat ze hun werk goed doen...)

Moira

Hoeveel 'coaching' heb je nodig Moira?
Wij hadden een heel goede 1e psychologe. Veel van haar geleerd. Ik dacht later dat ze wel persoonlijke ervaring zou kunnen hebben zo had je aan een half woord genoeg. Zoals zoveel hulpverlening had ze een goede boodschap voor ons en een cruciale 'misser'.
Ze ging weg en we stonden aangemeld voor opvoedingsondersteuning thuis. Ze vroeg of we dat nog wel nodig hadden? Blijkbaar had ze wel in de gaten dat het bij ons goed op gang gekomen was. En misschien ook wel dat die opvoedingstrajecten niet echt veel voorstellen.
Omdat ik zelf als hulpverlener werkte leek me dat nou juist zo goed. Iemand die thuis, in de concrete situatie, commentaar kon leveren op wat goed ging en wat handiger zou kunnen. Van een derdelijns academische instelling.
Dat had een waarschuwing voor mij moeten zijn.
Bovendien had ze ons beter kunnen verwijzen naar de bekende trainingen, Autisme Centraal en Geef me de Vijf, en de diverse literatuur waar ik al aan begonnen was.
De situatie bij ons thuis en mijn vragen bleken hogere wiskunde voor een veel te jong en onervaren hulpverleenster die geen ervaring in het gezin had, maar wel op een groep. Waarvan ik later snapte dat dit geen aanbeveling is. Dat kostte ons een zorgmelding.
Bovendien Beval deze hulpverleenster haar opvolgster warm bij ons aan, waardoor ik de nieuwe hulpverleenster te lang het voordeel van de twijfel gaf.

Kortom. Als het proces goed op gang gekomen is, kun je het vooral zelf aan met je kind, je puzzelt samen, je vertrouwt op elkaar. De rest is mooi meegenomen. OOL, Literatuur, of je vind ineens wel een goede coach.
Of wel die hulpverlener die je af en toe kunt consulteren als je weer eens vastloopt. Maar je laat de rest gewoon los. Die hebben te weinig inzicht, teveel eigen belangen, en ze verwachten te snel of teveel resultaat en wederkerigheid die je niet kunt gebruiken. Er is veel kaf onder het koren en ze kunnen je ook nog schaden.

Dus: Je kunt het Moira! Ga zo door! Geef jezelf die schouderklop en geniet van de zeldzame momenten dat ook anderen zien wat een enorme inspanning jij en je kind hier aan het leveren zijn.

moira

moira

20-11-2016 om 00:11

ja dankjewel!

We hebben een heel goede, soort van coach.
Absoluut goud waard.
Ik zou wel meer willen hoor, als het er was.
Maar veel ervaring rijker weet ik nu ook dat meer meestal minder is.
Dus tenzij ik tegen een echt goed iemand op loop liever niemand erbij, kost vaak heel veel meer dan dat het oplevert.

mirreke

mirreke

20-11-2016 om 09:11

Ik heb veel aan jouw advies AnneJ

Ik heb het ook al wel eens gezegd: doe iets met je schat aan kennis en inzicht...

Maar dat doe je al, want je post hier

Waar ik vooral veel aan heb is aan de inzichten, die je dan op je eigen leven, kind, situaties kunt toepassen.

Wij wonen in Duitsland, kind gaat wel in NL naar school, maar door deze situatie hebben wij sinds de nieuwe jeugdwet geen recht op jeugdhulp. Ja in Duitsland, maar dat is volstrekt niet passend natuurlijk. Dus pats, geen hulp, want overgangsregeling gold niet...

Dus ofwel zelf betalen (soms doen we dat voor zover dat gaat), en in het begin had ik er echt paniekgevoelens om. Maar ik heb, daarvoor al, maar ook sindsdien zoveel geleerd, en ik leer telkens bij, waardoor het eigenlijk best goed gaat. De situatie is niet ideaal, maar dat is hij met coach/psycholoog/medicatie vast ook niet...
Ik denk wel (serieus) dat ik instort als zoon 18 is en wel gebruik kan maken van toegespitste hulp, omdat ik merk dat het mezelf sloopt zo...

Li

Li

20-11-2016 om 11:11

ik denk

dat ik een vreselijke huilbui ga krijgen op zijn diploma-uitreiking, gesteld dat hij dat redt natuurlijk. Al die jaren strijd en dan de overwinning...ik schiet bij voorbaat al vol.

Gelukkig boeit het hem niet wat anderen van mij vinden, sterker, het komt helemaal niet binnen ;-)

mirreke

mirreke

20-11-2016 om 14:11

Oh maar Li

(voor zover ik het al niet zelf had bedacht, maar) ik heb alweer te horen gekregen, na de diploma-uitreiking (inderdaad, gesteld dat het zover komt) begint het pas. Juist op vervolgopleidingen is het voor deze kinderen weer erg wennen.

En 18, leuk ja, een mijlpaal, maar tegelijkertijd ook weer heel spannend, omdat kindlief geacht wordt dan zelf volwassen te zijn en beslissingen te nemen. En dus ook zelf abonnementen, verzekeringen, en dergelijke mag en kan afsluiten...

Terwijl ingrijpen door jou juist moeilijker wordt, door die officiële 'volwassenheid' en beslissingsbevoegdheid.

Maar goed, dan mag kind tenminste gewoon naar een Nederlandse coach...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.