Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Plusmama
31-10-2016 om 13:10
Gaat ons gezin kapot?
Hoi allen,
Even de situatie schetsen.
Ik ben mama van 2 kids, mijn man heeft ook een zoon. Ik heb mijn kids in bilocatie met een week-week regeling. Mijn man heeft/had zijn zoon om de 14 dagen een weekend. Stiefzoon is een kind met gedrags- en ontwikkelingsproblemen. Tot voor kort konden wij enkel lijdzaam toekijken. Mama van stiefzoon kon hem niet aan, op school liep het de spuigaten uit. Sinds kort is de verblijfsregeling van stiefzoon volledig omgedraaid, woont hij bij ons en is hij enkel nog bij mama om het andere weekend.
Wij hebben die beslissing niet zomaar genomen. Van bij de start was er (zeker bij mij) echter ook de bezorgdheid om de impact van deze verandering. Stiefzoon is een kind met problemen, en heeft heel veel aandacht nodig. Zijn mama had nooit inmenging geduld in zijn opvoeding, waardoor de rol van mijn man tot dan toe beperkt was tot speel- en weekendpapa. (Ik had al helemaal niets te zeggen.) Mijn man moet nu ettelijke jaren opvoeding "inhalen", en dat gaat met vallen en opstaan. Daarnaast heb ik tot nu toe mijn kinderen steeds kunnen opvoeden volgens mijn principes. Mijn man had hier soms wel opmerkingen over, die ik wel met hem besprak en soms dan mijn gewoontes aanpastte, maar het bleef wel mijn beslissing. Nu stiefzoon voltijds bij ons woont, wil mijn man dat alle 3 kinderen op dezelfde manier opgevoed worden, en wil hij dingen veranderen die mijn kinderen en ik al jarenlang op bepaalde manier doen, omdat hij dat niet vindt passen bij zijn zoon. Dit is een bron van spanningen tussen mijn kinderen, mijn man, en ik, waarbij ik door beide andere partijen de schuld gegeven word.
Daarnaast is stiefzoon, door zijn problematiek, een erg 'aanwezig' kind. Als hij thuis is is er geen gesprek mogelijk tussen mijn man en ik. Hij zal altijd er tussenkomen of op 1 of andere manier onze aandacht proberen te trekken om ons gesprek te onderbreken. Pas als hij gaat slapen is er mogelijk wat tijd voor ons, maar tegen dan staat mijn man zijn hoofd nergens nog naar, en wil hij het liefst zich alleen bezig houden om te ontstressen. Hierdoor is onze 'quality time' drastisch verminderd.
Doordat mijn man zich overdag zoveel met zijn zoon moet bezighouden, valt het huishouden nu zo goed als volledig op mijn schouders. Ik doe de boodschappen, de was, de plas, ik poets en ik strijk. Onze afspraak was altijd dat wie eerst thuis is van het werk, kookt. Maar omdat stiefzoon bij thuiskomst van school vaak de aandacht van zijn papa opeist, komt die niet aan koken toe, zodat ook dat vaak voor mij is, zelfs als ik pas laat thuiskom. Ik probeer hier begripvol voor te zijn, maar begin me stilletjesaan af te vragen of mijn rol in ons gezin die van "meid voor alle werk" geworden is?
Mijn man is een erg principieel persoon, maar dit is niet altijd vol te houden. Zo hebben we al jarenlang de regel dat de kids alles direct moeten wegruimen wat ze gebruikt hebben, of als ze thuiskomen meteen hun jassen moeten weghangen, enzovoort. Voor mijn kinderen geldt die regel nog steeds. Als alle 3 de kids bij ons zijn, lijkt de regel ook te gelden (mijn man steunt me als ik een opmerking maak over dingen die niet opgeruimd zijn). Maar als stiefzoon alleen bij ons is, dan hoeft hij ineens niet meer zijn schoenen in de kast te zetten, zijn jas op te hangen, de controller van de PS op te ruimen, ... Mijn man vindt dat 1 kind veel minder rommel maakt dan 3. Ik vind het voor stiefzoon verwarrend als de regels de ene keer wel gelden en de andere keer niet (zeker gezien zijn problematiek!), en vind het ook vervelend dat ik altijd degene ben die ofwel moet zeuren dat er moet opgeruimd worden (mijn man zegt dan ook dat ik zeur, waar zijn zoon bij staat), of degene ben die het uiteindelijk dan maar zelf opruimt.
Mijn stiefzoon is ook erg loyaal naar zijn mama toe. Hij woont nu enkele maanden voltijds bij ons, maar ik krijg nog steeds enkel een hallo of goeiemorgen van hem als ik hem eerst zelf met zijn naam aanspreek. Hij negeert me urenlang (bvb als ik op hem moet passen omdat mijn man niet thuis is gaan er uren voorbij waarin geen woord gezegd wordt), als ik hem vraag om te helpen bij een huishoudelijke taak (iets wat we aan alle kinderen vragen, en waar hen ook ELKE keer voor bedanken) dan protesteert hij of doet het maar half (hij doet dan alsof hij me niet goed begrepen heeft). Hij vraagt aan zijn mama om terug bij haar te mogen komen wonen (wat niet kan), en telkens als ze belt hangt hij een zielig verhaal op, zelfs al heeft hij net een leuke dag.
Bovendien loopt het ook op zijn nieuwe school opnieuw mis. Mijn man is hierdoor erg teleurgesteld, en vraagt zich af of dit komt omdat stiefzoon zich bij ons (nog) niet thuis voelt? Zijn reactie is stiefzoon nog meer in de watten te gaan leggen, totdat ook dit eens in zijn gezicht ontploft (je geeft stiefzoon een vinger en hij neemt een arm), en mijn man dan zijn geduld verliest en kwaad wordt. Ook mijn schoonouders willen het probleem oplossen door stiefzoon te verwennen. Ze leggen de schuld van zijn problemen bij mij (ik zorg er niet genoeg voor dat stiefzoon zich thuisvoelt) en bij mijn kinderen (die zouden een slechte invloed zijn op stiefzoon omdat ze ouder zijn. Geeneen van de twee komt zelfs maar in de buurt van stiefzoon qua slecht gedrag, liegen, ongehoorzaamheid ...).
Stiefzoon gedrag is draaglijk als hij alleen bij ons is, maar als mijn kinderen er ook zijn is er elke dag ruzie (oa over zijn weigering om mee te werken bij huishoudelijke taakjes, maar ook over zijn gebrek aan respect voor hun privacy, pestgedrag, niet kunnen samenspelen als niet alles op zijn manier gebeurt, ...). Hij kan ook met een uitgestreken gezicht leugens staan vertellen, en die blijven volhouden zelfs als hij door de mand valt, waardoor ik het nu erg moeilijk vindt om nog iets te geloven van wat hij vertelt. Zijn begeleiding heeft ons aangeraden om hem zo weinig mogelijk een standje te geven omwille van zijn zelfbeeld. Maar mijn kinderen merken dan dat stiefzoon veel milder wordt behandeld, met veel meer wegkomt dan zijzelf, en zij komen hier uiteraard tegen in opstand.
Samengevat, de spanningen in ons gezin lopen alsmaar hoger op.
*Mijn man is gefrustreerd omdat het niet beter gaat met stiefzoon waardoor hij vaak meteen boos wordt (meestal op mij, soms ook op mijn kids) voor zaken die ook zonder roepen kunnen worden opgelost.
*Mijn kinderen zijn boos op mij voor de in hun ogen oneerlijke behandeling van zijzelf en stiefzoon, en de opgelopen spanning in ons gezin, waardoor ze minder graag bij ons zijn.
*Stiefzoon's problemen zijn nog geen sikkepit verbeterd.
We merken een verschil op in stiefzoon wanneer hij 'enig kind' is, en wanneer mijn kinderen er zijn. Ik begin me stilletjesaan af te vragen of dit experiment niet gedoemd is om te mislukken, en of we niet allemaal beter af zijn om apart te gaan wonen? Ik vind het moeilijk om hier met mijn man over te praten. Ik zou in zijn plaats hetzelfde gedaan hebben (en mijn kind in huis genomen hebben), dus ik verwijt hem dat zeker niet. Maar ik ben bang dat hij mijn bezorgdheid/spanning gaat zien als een afwijzing van zijn kind, terwijl hij de mijne wel gewoon aanvaard heeft.

Moeder
Lezen
Laat je bericht eens lezen aan je man. Je hebt het ontzettend helder opgeschreven dus ik denk dat hij hier iets mee kan.
Voor mij persoonlijk zou het simpel zijn, of hier wordt heel snel hulp bij gezocht en dingen veranderd of ik trok mijn consequenties en ging apart wonen.
Het kind kan er niks aan doen. De verantwoordelijkheid hier in ligt bij je man. Die moet nu stappen zetten om zijn gezin bij elkaar te houden of de consequenties ervaren.
Heel veel succes

Ad Hombre
Plusmama
Die shit is al moeilijk genoeg als je nog bij elkaar bent met twee kinderen met een verschillend karakter. Als je daar dan ook nog eens de hele mijn kind/jouw kind tegenstelling bijkrijgt wordt het helemaal moeilijk.
Sterkte, en ja, misschien is 'latten' wel de beste oplossing...

AnneJ
31-10-2016 om 14:10
Moeilijk
Het opvoeden van een kind met zo'n lastig karakter is echt wel ingewikkeld. Ik denk dat het wel kan maar dat je voorlopig aan elkaar echt niet teveel ingewikkelde eisen moet gaan stellen.
Het lijkt me uiteraard handig dat er regels zijn voor alle kinderen maar in dit geval ben je daar niet zomaar en zou ik de regels gewoon apart houden en uitleggen aan je kinderen dat je stiefzoon geboren is met een wat lastiger karakter als zijzelf en daar meer aandacht en sturing bij nodig heeft van zijn vader voor dat goedkomt en dat laten we dan aan hem over.
Want dat zou ik vooral doen, over laten aan zijn vader.
Misschien is het handig als de stiefzoon een eigen taak krijgt en dat vader hem daarbij helpt. Veel samen doen kan goede routines inslijten.
Kijk goed hoe het wel kan en stel geen ingewikkelde 'normale' eisen zoals het zou 'moeten' kunnen. En verder lijkt het me echt knap ingewikkeld inderdaad.
Heeft stiefzoon wel een eigen kamer waar hij naartoe kan?
Zijn er mogelijk teveel gezinsactiviteiten die je samen wil doen die niet zo handig meer zijn om samen te doen?
Je kunt ook eerst wat afstand in het gezin inbouwen voor je besluit om toch maar te gaan latten.
En vraag vader of hij niet samen met zoon kan gaan koken, dan hebben ze een taak samen en heb jij er een minder.
En een werkster voor de poets? Kan dat?

Plusmama
31-10-2016 om 15:10
@AnneJ en Moeder
AnneJ,
Stiefzoon heeft zijn eigen kamer, net als mijn kids. Alleen zal hij, omwille van zijn problematiek, zelden iets in zijn kamer doen. Bvb, hij heeft een bureau in zijn kamer, maar maakt zijn huiswerk aan de eettafel. De andere 2 maken hun huiswerk op hun kamer, dat was ook de afspraak voor stiefzoon bij ons kwam wonen.
Mijn kinderen vinden het knap lastig dat stiefzoon anders behandeld wordt, ook al omdat je niet kan zien aan stiefzoon dat hij anders is. We hebben ook jarenlang de problematiek met stiefzoon voor hen verzwegen, omdat we ervoor wouden zorgen dat stiefzoon minstens 1 plekje had waar niet op een andere manier naar hem werd gekeken (omwille van zijn problematiek), maar waar hij gewoon kind kon zijn.
In die weekends en vakanties dat hij bij ons kwam, was er sowieso veel minder stress omdat we dan steevast leuke dingen planden, en er niks hoefde.
Ivm sturing overlaten aan de vader, dat doe ik al zoveel mogelijk. Maar ook dat geeft spanning bij mijn kinderen, want mijn man neemt wél een actieve rol op in hun opvoeding, en dat wringt bij hen.
Mijn man probeert wel taakjes samen met stiefzoon te doen, maar vaak is stiefzoon het al na enkele minuten beu, en dan komt er ruzie van. Omwille van het zelfbeeld van stiefzoon wil mijn man dergelijke discussies liefst zo veel mogelijk vermijden.
Moeder, ik vind het moeilijk om het hier met mijn man over te hebben. Toen ik enkele weken geleden aan de alarm bel trok omdat ik enkel nog met het huishouden bezig was, vond hij dat ik overreageerde. Hij ziet mijn spanning en bezorgdheid als een afwijzing van zijn zoon (ten voordele van mezelf? Ten voordele van mijn eigen kinderen?).
Als ik probeer wat afstand in te bouwen, dan wordt dit me (zeker door mijn schoonfamilie) niet in dank afgenomen...

AnneJ
Afstand
Ik denk dat je je van de schoonfamilie en anderen niet veel aan moet trekken. Het opvoeden van een kind met een lastig karakter wekt in de omgeving nou eenmaal altijd veel commentaar op.
Wat je wel kunt doen is er samen goed contact over houden en samen, ook met deze zoon, oplossingen voor zoeken.
Ik vind het herkenbaar dat zoon huiswerk maakt in de woonkamer. Dat heb ik met mijn kinderen ook gedaan. Je moet nou eenmaal veel samen doen omdat ze het alleen niet kunnen en in een kamertje alleen komt er niet veel van terecht.
Wij hadden een open keuken zodat ik tussen het huiswerk door ook de keuken op kon ruimen en de was doen, er stonden ook een wasmachine en droger.
Zo praktisch mogelijk oplossen.
Vervelend als de afspraak was dat zoon huiswerk zou maken in zijn kamer, maar je hebt er meer aan om te proberen te begrijpen waar dat dan vandaan komt en hoe je dat zo praktisch mogelijk op kunt lossen.
Misschien kun jij in die tijd je eigen kinderen douchen en voorlezen en wat op hun kamer doen. Of samen even ergens anders televisie kijken want hier ging dan ook de tv niet aan.
Mijn kinderen hadden tv en computer op hun kamer.
Als ze uit school kwamen waren ze tot etenstijd op hun kamer om even tot rust te komen
Samen eten ging ook niet altijd, dan at iemand op zijn kamer en dat komt hier nog weleens voor nu de kinderen ouder zijn.
Dat is afstand. Niet alles samen willen doen en fysiek afstand scheppen in huis. Net wat er nodig is en niet wat men 'normaal' of 'wenselijk' vind.

AnneJ
Kastje
Zoon had aanvankelijk ook een kastje met zijn schoolspullen bij de eetkamertafel staan zodat er geen gesleep en gedoe was en hij meteen kon beginnen.

AnneJ
Verwennen
Is een gangbare term als je niet snapt dat een kind niet mee kan komen. Het zal wel verwend worden. Echter het heeft gewoon meer uitleg, voorspelbaarheid, rustige concrete neutrale niet-emotionele, aandacht van jou nodig en dat is geen verwennen.
Als je hem steeds laat merken dat hij tekort schiet gaat het ook bergafwaarts, dus je maakt kleine stapjes samen in het opbouwen van een goede routine.
Daarom is het handig om zaken elke dag aan te bieden op een vaste tijd en dat samen te doen tot het goed ingesleten is en vanzelf gaat.
Niet een keer vragen om te helpen maar iets samen gaan doen en het dan ook elke dag op dezelfde tijd gaan doen. En niet 1 keer in de week, dan valt het kwartje niet.

AnneJ
Privacy
Ook dat heb ik mijn kinderen expliciet moeten aanleren.
Je stormt niet zomaar bij een ander de kamer binnen. In de periode tussen school en avondeten laat je elkaar al helemaal, absoluut met rust.
Anders kun je even aankloppen. Je wacht rustig op antwoord. Vraagt wat je wil, binnengaan of antwoord op een vraag, en gaat pas naar binnen als je toestemming hebt. Dat wil je voor jezelf toch ook dat je een veilige plek voor jezelf hebt?
Als ouder vraagt dat ook stricte hantering, niet naar binnen zonder toestemming van je kind want je geeft zelf ook het goede voorbeeld.
Al die voor anderen 'kleine' dingen vragen een projectplan waar je mee bezig blijft tot het goed ingesleten is.

Pirata
Hoe oud?
Hoe oud is deze jongen en hoe lang heeft hij al niet fulltime bij zijn vader gewoond? Je spreekt over zijn begeleiding, wat is dat voor een begeleiding?
Ik denk dat jullie nu even moeten focussen op praktische oplossingen. Ik vind het persoonlijk niet gek als een kind met "iets" anders wordt behandeld dan de rest. Ik zou wel met de andere kinderen bespreken dat er "iets" is (en globaal wat). Mijn zoon heeft ook "iets" en dat weet zijn kleine broertje ook, dus die weet dat hij zich af en toe moet aanpassen. Al is het maar dat hij snapt dat hij af en toe naar de achtergrond moet om escalatie van een situatie te voorkomen. Maak het bespreekbaar! Maak een lijstje met de taakjes die van iedereen verwacht worden, dan kan je daarnaar verwijzen als er discussie over is. Ook je stiefzoon moet zijn rommel kunnen opruimen, lijkt mij. Als je stiefzoon gelijk de aandacht van je man opeist waardoor jij voor het keukenwerk opdraait, zou ik daar ook praktisch mee omgaan. Ze kunnen toch samen in de keuken gaan zitten, of stiefzoon helpt mee met koken? Je stiefzoon wil natuurlijk aandacht van zijn eigen vader, dat is ook logisch, alles is veranderd voor hem en de verandering komt bij hem waarschijnlijk harder aan. Dus die aandacht is prima, maar dan moet dat op een iets "huishoudelijker" manier gaan lijkt mij. Of even een kwartiertje stoeien met papa en dan gaat papa koken.

AnneJ
Vaste taken
Ik zou toch vader vragen vaste taken op zich te nemen en niet wie eerder thuis is, dat is te verwarrend voor de zoon.
Kan hij niet boodschappen doen en koken? Gewoon elke dag doorde week. In het weekend kan het wel anders gaan, dan heb je meer tijd.
De zoon kan er aan wennen als vader gewoon rustig en geduldig blijft doorzetten en als jullie niet op je strepen staan omdat het eten nog niet op tijd klaar is. Dat kan even duren voor het op de regel is.
Vaste taken, zoon doet al dan niet mee, zijn voor zoon voorspelbaar en kan hij dan makkelijker invoegen en meedoen omdat het steeds zonder al teveel nadenken doorgaat.
Vergelijken is altijd tricky, maar zelf moest ik alles doen, in mijn eentje met een fulltime baan, en twee kinderen met een extra begeleidingsnoodzaak.
En dat is natuurlijk de andere kant, het is echt emotioneel maar ook fysiek uitputtend. Maar als het je eigen kind is ga je door.
Voor jullie is het teleurstellend omdat je toch veel inlevert aan spontaan leven.

AnneJ
31-10-2016 om 16:10
Spullen opruimen
Ook daarvoor kun je een vast moment nemen. Als ik uit mijn werk kwam controleerde ik of de sleutelbossen en telefoons bij de huistelefoon lagen en of de schoenen in de gang onder de kapstok stonden en de jassen aan de kapstok en de schooltassen in de keuken om uitgeruimd te worden.
Zo niet dan haalde ik het kind er bij en liep samen even een rondje.
Elke dag, consequent. Geduldig. En als het echt niet ging dan liet ik het uiteraard los en deed het zelf maar door er elke dag op terug te komen werd het een vast gebaar waar ik op een gegeven moment geen omkijken meer naar had.

Paddington
01-11-2016 om 09:11
Routine opbouwen
Jullie zullen een nieuwe routine moeten vinden. Wat belangrijk is voor kinderen met bepaalde problemen, dat deze routine blijft. Het onderscheid dat er nu is, als jou kinderen er wel zijn en als ze er niet zijn, is erg lastig. Daarbij zal zoon ook moeten leren dat er nu eenmaal dingen gedaan moeten worden in huis en dat zijn vader daar een taak in heeft, maar hij ook.
Samen koken is wellicht een goede oplossing. Het scheelt jou heel veel werk en is voor vader en zoon een mooi moment om samen iets te doen.
Sommige zaken zijn heel goed uit te leggen aan kinderen. Bij ons thuis heeft mijn dochter elke dag huiswerk. Dat is voor de kinderen van mijn vriend moeilijk om te bevatten, vooral de middelste. Die vind het maar stom (14, zit op speciaal onderwijs) want het gaat af van de tijd dat mijn dochter wat met hem kan doen. Hij kan daar echt heel moeilijk over doen. Nu hebben we als oplossing dat hij op dat moment wat met zijn vader samen gaat doen.
Wat wel heel erg belangrijk is, is dat jij met je man erover gaan praten. Als hij dan boos reageert, kun je ook gewoon aan hem vragen waarom hij boos reageert. Ik heb een flinke rugzak (hele vervelende dingen meegemaakt in mijn leven), vaak kan ik er goed mee omgaan, maar soms even niet. Als ik dan erg heftig reageer, heeft mijn vriend geleerd om heel duidelijk tegen mij te zijn en aan te geven dat hij niet degene is die het mij aandoet. Dat werkt voor ons erg goed.
Persoonlijk heb ik het idee dat het je man erg tegenvalt en dat hij ook niet precies weet hoe hij dingen moet aanpakken met zoon. Misschien is er een soort begeleiding voor hem, waaraan hij zijn vragen kwijt kan en die hem tips en advies geven. Het beste zou zijn als jullie daar beide terecht kunnen.
Ga met elkaar praten en wees niet bang voor een heftige reactie. Het is menselijk. Het lijkt mij dat jij enorm van je man houdt en het liefste een oplossing vindt die voor iedereen werkbaar is. Dat betekend helaas dat je allemaal wat moet inleveren, dus ook zoon. Nu is dat de moeilijkste in het geheel, maar hij kan ook inleveren, door bijvoorbeeld te leren dat zijn vader moet koken voor het gezin.
Vader zal de regels die er gelden ten alle tijden moeten handhaven, maar jullie moeten wel met regels komen die ook voor zoon haalbaar zijn.
Ga in gesprek met je man, blijf hier niet mee rondlopen. Het zou zo jammer zijn als hierop jullie gezin kapot gaat. Een samengesteld gezin is hard werken en veel overleggen.

Plusmama
03-11-2016 om 10:11
@AnneJ en Paddington
Dag AnneJ,
Bedankt voor al je feedbacK. Goed om over na te denken.
Stiefzoon is 10 jaar
Ik denk dat de huiswerk regeling nu niet goed werkt omdat stiefzoon de aandacht van zijn papa opeist tijdens het huiswerk maken (door te doen alsof hij dingen niet begrijpt, waardoor je ze hem bij elke oefening helemaal opnieuw moet uitleggen). Dit hoort bij zijn "iets". Door zijn extreem lage zelfbeeld heeft hij constant persoonlijke aandacht nodig (tenzij hij naar tv mag kijken of op de tablet ofzo). Hierdoor is het voor mijn man haast onmogelijk om me te helpen. Als hij stiefzoon even moet zeggen van geduld te hebben, reageert die zeer teleurgesteld, en gaat hij ons "stalken". Hij komt dan heel dicht bij je staan (wat gevaarlijk kan zijn in de keuken), gaat naar je staren, of komt elke minuut vragen of je dan NU tijd voor hem hebt.
Voorlopig ga ik het huiswerkverhaal nog niet aanpakken. Het lijkt me dat stiefzoon dit echt nodig heeft, hoe vervelend het ook is voor de rest ...
Ivm privacy en spullen opruimen, dit constant herhalen is iets wat ik nu al doe. Als ik thuiskom en ik vind een spoor van spullen, dan haal ik idd kind erbij om op te ruimen. Maar afhankelijk van waar kind dan met mee bezig is, en hoeveel kinderen er zijn, vindt mijn man dat dan soms zeuren ...
Stiefzoon heeft echt geen idee wat privacy is. Hij stormt ongevraagd de kamers van de anderen binnen (of gaat ook hen stalken, door in de deuropening te gaan staan en hen aan te staren tot ze hem aandacht geven), leest over hun schouders mee als ze aan het chatten zijn, enzovoort. We proberen al 2 jaar om hem dit duidelijk te maken, maar hij vergeet het telkens. Als we hem uitleggen dat hij zit zelf ook niet prettig zou vinden begrijpt hij dit wel, maar dit omzetten naar zijn eigen gedrag is nog een brug te ver.
We krijgen gezinsbegeleiding, en stiefzoon krijgt ook individuele begeleiding. Voorlopig ben ik nog niet bij de gezinbegeleiding betrokken geweest, op vraag van de mama van stiefzoon (omdat zij bij de eerste sessies aanwezig was). Nu de intake fase voorbij is, ga ik wel meer betrokken worden.
Stiefzoon heeft 8 jaar bij zijn mama gewoond, sinds dit schooljaar pas woont hij bij zijn papa. Bij die beslissing is ook stiefzoon zelf betrokken geweest. Hij zat toen zelf heel diep, in die mate dat zijn toenmalige begeleiding (door de verhuis is het nu een ander team dat hem opvolgt) hem wou laten opnemen. In die zin is zijn toestand al verbeterd (denken we, want stiefzoon heeft het heel moeilijk om daarover te praten of om dat op één of andere manier te uiten). Maar dat rugzakje waar hij mee zit is er natuurlijk niet vanzelf gekomen, en ik vraag me soms af of we hem ooit weerbaar genoeg gaan krijgen om te kunnen meedraaien in de maatschappij? Ik hou mijn hart al vast voor als hij binnen enkele jaren naar het secundair onderwijs moet ...
Ik denk idd dat het voor mijn man ook heel zwaar is. Hij doet heel hard zijn best voor zijn zoon, maar voelt zich vaak tekort schieten (oa omdat je stiefzoon nooit genoeg aandacht kan schenken, hij wil altijd meer). Hij voelt zich verscheurd door de zorgvraag van stiefzoon, en de aandacht die hij graag aan mij en aan de dagelijkse karweitjes zou willen besteden. Net zoals ik me verscheurd voel omdat ik mijn man wil steunen bij het helpen van zijn zoon, maar tegelijkertijd niet wil dat dit ten nadele van de rest van ons gezin gaat (klinkt zo egoïstisch, ik weet het).
Daarnaast is er ook de teleurstelling nu het toch op school weer mis begint te lopen. Mijn man had gehoopt dat, door stiefzoon weg te halen uit een zeer stresserende omgeving, hij vanzelf een pak beter zou worden. Ik wist dat dit te optimistisch was en heb hem hiervoor ook willen waarschuwen, maar nu het zover is komt het bij hem toch heel hard aan.
Een NSG is idd hard werken. En praten is tegelijkertijd zo belangrijk, en ook heel erg moeilijk. Wij hebben bij het begin van onze relatie de afspraak gemaakt dat we mekaar steeds alles mogen zeggen, en dat doen we ook. Maar de emoties die er bij komen als het om je kinderen gaan maken dit soms heel moeilijk. Bvb, mijn man klaagt soms tegen mij over gedrag van stiezoon, maar als ik tegen hem tegen klaag over hetzelfde, voel ik dat hij defensief reageert. En ik doe waarschijnlijk net hetzelfde als mijn man tegen mij klaagt over mijn kinderen.
Toen we onlangs vaststelden dat het met stiefzoon beter gaat (minder stress) als hij hier alleen is, hebben we ons allebei de vraag gesteld of hij niet beter af is zonder mijn kinderen erbij. Maar op die vraag wouden we allebei (nog) geen antwoord geven ...

Miekemieke
03-11-2016 om 12:11
plusmamma
Zou je ex man full time voor de kinderen kunnen zorgen zodat jij alle tijd hebt om er te zijn voor je vriend en zijn zoontje? Dus de regeling die je nu met ex hebt precies omdraaien, jij de kinderen om het weekend, als kind van vriend er niet is.
Hoe zouden je kinderen op zo'n voorstel reageren? Zijn ze graag bij hun vader? Krijgen ze van jou in de huidige situatie genoeg aandacht?
Denk je dat als je kinderen niet meer bij je wonen dat je een betere partner en bonusmoeder kunt zijn? Zal het een goede levensvervulling voor je zijn om samen met deze man zijn zoontje proberen op de rit te krijgen?

Vesper Lynd
03-11-2016 om 13:11
Niet doen
Ik zou zeker niet jouw kinderen naar hun vader 'doen' ten faveure van je stiefzoon. Dat zou voor hen als een gruwelijke afwijzing voelen, ook al zeggen ze dat te begrijpen. Jouw prioriteit hoort bij je eigen kinderen te liggen, en je kunt hen best uitleggen dat voor stiefzoon soms wat andere regels gelden ivm zijn problematiek. Ongelijke monniken...
Ik herken wel wat van het claimende gedrag, en dat is zelfs in een gezin met 'echte' brusjes soms al niet makkelijk. Mijn kinderen hebben elk hun eigen aanpak nodig en vinden over en weer ook al dingen oneerlijk (en waarschijnlijk is dat zelfs zo in gezinnen met NADH-kinderen).
Zo'n jongen met toch al de nodige problemen moet je niet gaan achtervolgen over rondslingerende spullen. Het is voor hem waarschijnlijk al een uitdaging om de gewone dagelijkse dingen te doen, zonder herhaaldelijk gezeur over details.
Voor de rust lijkt het mij eigenlijk het fijnst als jullie weer gaan latten. Dan wordt er niet zo naar elkaar gekeken en kun je het als jullie samen zijn ook wat meer loslaten qua opvoeding, en het gewoon gezellig laten zijn.

Paddington
03-11-2016 om 14:11
Zou je dat
ook doen als het echte brusjes waren? Dus dat moeder met de 'gezonde' kinderen ergens gaat wonen en vader met het moeilijke kind ergens anders? Het is best een grote stap, maar wellicht voor jouw kinderen beter. Net zoals dat ik denk dat het voor sommige echte brusjes beter is als het moeilijke kind niet meer dagelijks om hen heen is.
Aan de andere is het natuurlijk ook zo dat stiefzoon in zijn latere leven ook niet altijd 1 op 1 aandacht zal kunnen krijgen. Is er misschien een mogelijkheid dat stiefzoon af en toe een weekend bij een gespecialiseerde instelling gaat 'logeren'?
Wat ik je verder mee wil geven is dat het niet zo hoeft te zijn dat je gezin kapot gaat op het moment dat jij besluit om ergens anders te gaan wonen met je kinderen. Zie het meer als een pauze in het belang van je kinderen.
Wat misschien ook een idee is (ik weet natuurlijk niet of die mogelijkheid bestaat) als jullie een grote tuin hebben dat vader en zoon samen daar een huisje hebben. Of een studio maken van de zolder.

tsjor
03-11-2016 om 23:11
Grote taak
Door stiefzoon in huis te nemen hebben jullie er een grote taak bijgekregen. Het zal helaas niet zo zijn, dat je vervolgens je oude leven op dezelfde voet voort kunt zetten. Daarvoor is het te gecompliceerd en heeft het teveel impact. Gelukkig komt er nu gezinsbegeleiding, ik hoop dat je daar wat aan hebt, zodat jullie samen, als volwassenen de veranderingen kunnen doorvoeren die nodig zijn.
Wat ik wel steeds door je verhalen heen lees is, dat er een soort opvoedingsoptimisme heerst, zowel in positieve als in negatieve zin. Daarmee bedoel ik het optimisme, dat moeilijk gedrag gekeerd kan worden door een goede opvoeding. En omgekeerd: dat moeilijk gedrag voortkomt uit een slechte opvoeding. In dat laatste zitten de stille verwijten over moeder; in het eerste zit de teleurstelling van je man. Ik denk dat er meer inzicht nodig is in de aard van de problemen van het kind en wat dat vraagt van de volwassenen om ermee om te gaan. Wellicht vraagt dat ook bijstelling van je doelstellingen: zal het vervelende gedrag ooit over gaan; of is het voldoende als je een vorm vindt om ermee te leven als gezin; waarbij je helaas je eigen ideaal van een gezin even opzij zult moeten schuiven.
Je huidige man had al een kind en dat kind is geen gemakkelijk kind. Tot nu toe konden de gevolgen daarvan voor jullie relatie onderbelicht blijven, omdat moeder grotendeels de zorg voor het kind op zich nam. Maar het kind is er; en het hoort bij jouw man.
Het zou mooi zijn als je moeder als partner in de opvoeding van deze stiefzoon kunt krijgen. Ze heeft niet voor niets de zorg over moeten geven aan jullie; en het kan best zijn dat jullie na een tijdje gevloerd zijn en de zorg weer terug moeten geven (als moeder het dan weer aan kan). Als je op goede voet met elkaar bent kun je samen, met zijn drieën, de zorg voor dit moeilijke kind dragen. Daarvoor moet alles in de sfeer van stille verwijten wel de deur uit en zou er een open sfeer moeten komen, waarin de problemen erkend worden (zonder verwijten), waarin ook erkend wordt dat er geen gemakkelijke oplossingen zijn en dat de zorg voor de toekomst van het kind voorop staat, zonder dat iemand de gouden sleutel heeft die vertelt of en hoe een voorspoedige toekomst mogelijk wordt.
Tsjor

Plusmama
08-11-2016 om 16:11
mijn prio's
Ik ga mijn best doen om op iedereen te reageren.
Miekemieke, het is absoluut geen optie dat mijn kinderen fulltime bij hun papa gaan wonen. Mijn ex en ik hebben bewust gekozen voor bilocatie om beide ouders evenveel tijd met de kinderen te kunnen geven, en dit werkt heel goed. Mijn kinderen zouden het verschrikkelijk vinden om deze regeling aan te passen. Ik vermoed dat ze zich zouden "weggegooid" voelen, als minder waardig aan mijn stiefzoon. Terwijl dit helemaal niet zo is.
Als gescheiden ouder is het welzijn van mijn kinderen altijd mijn eerste prioriteit geweest, net zoals het welzijn van stiefzoon de eerste prio van mijn man is. Het is nu pas dat deze in conflict lijken te komen.
Vesper Lynd, de rondslingerende spullen is slechts 1 vb van hoe stiefzoon dan anders zou behandeld worden dan mijn kinderen. Want van hen wordt wel verwacht dat ze opruimen. Mijn kinderen kijken idd ook fel naar mekaar, en zijn ook jaloers als de een wat meer lijkt te mogen dan de ander. Af en toe 'overtredingen' verdragen ze nog, maar als stiefzoon een paar keer per dag iets mag/toegestaan wordt wat voor hen niet kan/mag, dan worden ze boos. Mijn man wil ook dat alle kinderen hetzelfde behandeld worden, alleen
* lukt dit niet altijd ("pick your battles")
* betekent het soms dat hij de gewoontes die ik met mijn kinderen had wil aanpassen in functie van zijn zoon, iets wat door mijn kinderen absoluut niet aanvaard wordt (en waar ik het zelf eerlijk gezegd ook moeilijk mee heb).
Paddington, we hebben geen idee hoe stiefzoon zal evolueren. Niemand kan ons zeggen waar dit naartoe gaat. Zijn begeleiding lijkt wel te geloven dat als zijn zelfbeeld verbetert, het met zijn gedrag ook vanzelf zal beter gaan.
Tsjor, ons opvoedingsoptimisme is dan ook in die zin te interpreteren. Wij hopen door stiefzoon een stabiele leefomgeving aan te bieden, met weinig conflicten, dat zijn zelfbeeld zal verbeteren en hierdoor het "acting out" zal verminderen.
Wat we tot hiertoe zien is dat de conflicten veel minder voorkomen als stiefzoon hier alleen is. Tegelijkertijd mist hij op die momenten zijn stiefbroer en stiefzus.
Ik zou heel graag een goed contact hebben met de mama van mijn stiefzoon. Ik heb zelf een goed contact met de stiefmama van mijn kinderen, en ik vind dit zelf een heel leuk gevoel. Het geeft vertrouwen te weten dat ik haar echt ken. Ze heeft toevallig ook dezelfde opvoedingsprincipes als ik zelf, en dat maakt het makkelijk voor mijn kinderen: de regels verschillen niet zo heel erg veel in de twee gezinnen waarin ze opgroeien.
Helaas is het contact tussen de mama van stiefzoon en ik heel erg beperkt. Ze ziet me liever niet. Overleggen over opvoeding en hoe te reageren in bepaalde situaties is al zeer moeilijk tussen mijn man en de mama, laat staan dat ik daar met haar over zou kunnen praten.
Triva, stiefzoon kan niet elk weekend naar zijn mama.
Ik verwijt de mama niet dat het met stiefzoon zo fout is gelopen. Ik vind het wel jammer dat ze zo lang gewacht heeft om aan mijn man hulp te vragen.
Ik hou het latten nog steeds in mijn achterhoofd als mogelijke oplossing voor als zou blijken dat dit echt niet werkt. Maar tegelijkertijd zou ik het jammer vinden moest het echt zo ver komen...

Jan
08-11-2016 om 20:11
Hoe oud zijn jouw kinderen?
Lijkt me van belang want ik krijg het idee dat jouw kinderen veel te vertellen hebben. Logisch als ze puber zijn maar een 10-jarige heeft wat minder te willen.

Taruh
08-11-2016 om 21:11
anders zijn = anders behandelen
als je stiefzoon een iets-aan-de-hand-kind is dan kun je 'm niet gelijk behandelen als een niets-aan-de-hand-kind.
En dat kun je niets aan de hand kinderen al vanaf jonge leeftijd prima bij brengen. Geeft ook aan dat je aan hun speciale noden aandacht geeft.
Daar ligt een taak voor jullie als ouders. Veel gedrag is geen onwil, maar onmacht van kinderen. Kinderen willen het goede gedrag laten zien maar kunnen dat niet. Alsof je een invalide vraagt zonder rolstoel de trap op te lopen of een blinde uit zijn doppen te kijken. Dat doe je ook niet.
Ik heb zelf 38 jaar ervaring met een gehandicapte zus mogen hebben. En mijn ouders hebben altijd er voor gezorgd dat we gelijkwaardig maar niet gelijk behandeld werden. Het waarom is mij vanaf klein bijgebracht en zelfs mijn vrienden van lagere en middelbare school was het waarom duidelijk. Dat moet jullie toch ook kunnen lukken.

tsjor
08-11-2016 om 22:11
Mager
'Zijn begeleiding lijkt wel te geloven dat als zijn zelfbeeld verbetert, het met zijn gedrag ook vanzelf zal beter gaan. Tsjor, ons opvoedingsoptimisme is dan ook in die zin te interpreteren.'
Dat is wel een erg magere analyse van de problemen: de jongen heeft gewoon een te laag zelfbeeld, dat kun je opkrikken en dan komt alles goed.
Ik hoop dat jullie een begeleider vinden die iets verder wil kijken, want zo'n visie kan er inderdaad toe leiden dat je ontwricht raakt als de problemen blijven bestaan.
Tsjor

Plusmama
10-11-2016 om 09:11
Tsjor
Tsjor,
Stiefzoon is al jaren in begeleiding. Behalve "heeft veel aandacht nodig, heeft veel angsten, heeft een achterstand in zijn emotionele ontwikkeling, en heeft een laag zelfbeeld" is er nog geen diagnose gesteld. Hij heeft geen ADHD of ASS. We weten niet wat de oorzaak is van hoe hij zich voelt/gedraagt (ter verduidelijking, dit gedrag stelde zich al voor de scheiding van zijn ouders).
We (ouders/school/multidisciplinaire begeleiding) proberen dit al jaren te remediëren. Vorig schooljaar is het helemaal mis gelopen, en toen gaf zijn toenmalige begeleiding aan hem niet meer verder te kunnen helpen, mede doordat hij thuis ook in een zeer stressvolle situatie zat.
Zijn huidige begeleiding noemt zijn zelfbeeld een vicieuze cirkel. Hij lijkt te denken dat hij niet bestaat als hij niet in het middelpunt van de belangstelling staat, en doet vanalles om de aandacht te krijgen die hij nodig heeft. Doordat dat ook negatief gedrag is, wat dan negatieve aandacht oplevert, daalt zijn zelfbeeld weer, waardoor hij nog meer aandacht nodig heeft, etcetera.
Enkele voorbeeld van deze week: als mijn kinderen huiswerk maken gaat hij hun kamer binnen om met een pijltjesgeweer op hen te schieten. Telkens iemand aan het praten is (zelfs al is hij niet in gesprek betrokken) reageert hij door luid te jodelen (dit is geen grap ...). Hij gaat over alles klikken (papaaaaaaa, de tafel is niet goed schoongemaakt!) terwijl zijn eigen gedrag allesbehalve oke is.
We leggen hem dan telkens uit dat dit niet hoort, maar de frustraties lopen op.
Het is soms als volwassene al heel moeilijk te begrijpen waarom hij zich zo gedraagt, laat staan dat kinderen dit blijven tolereren.
Jan, mijn kinderen zijn idd pubers.

tsjor
11-11-2016 om 17:11
Een aanknopingspunt
'Hij lijkt te denken dat hij niet bestaat als hij niet in het middelpunt van de belangstelling staat, en doet vanalles om de aandacht te krijgen die hij nodig heeft.'
Ik hoop dat jij en je man het allemaal niet te licht hebben opgevat. Dat risico zat erin als je denkt dat de stressvolle situatie bij moeder de oorzaak was en dat het zou helpen als je hem nu maar eens even goed ging opvoeden. Dat de problemen al bestonden voor de echtscheiding lijkt er eerder op te wijzen, dat het kind een van de oorzaken van de echtscheiding zou kunnen zijn. In die zin is het belangrijk dat je samen met je man op een lijn komt en zorgt dat het niet opnieuw gebeurt dat het kind twee mensen uit elkaar drijft (zonder dat het kind er iets aan kan doen)
Als je nu even de standaardetiketjes los laat en puur gaat kijken naar het gedrag van je zoon, dan denk ik dat je een mooie beschrijving geeft in het stukje da tik van je citeerde: hij lijkt te denken dat hij niet bestaat als er geen aandacht voor hem is. Mentaal gezien kun je iets dergeliijks wel terug vinden bij kleine kinderen, misschien is het wel een van de dingen die de hersenen moeten leren door de goede verbindingen te maken: ik besta ook zelf, zonder dat iemand op mij reageert. Als je vanuit het brein denkt, dan zou je kunnen vermoeden dat er ergens iets niet goed is aangelegd, bepaalde verbindingen niet goed zijn gemaakt en dat er daardoor bepaald gedrag is ontstaan.
Het verwennen is een bevestiging van het probleem dat je schetst: mensen laten zo zien dat hij wel degelijk bestaat. Maar het is geen oplossing (als die er al is).
Het zou een mooie puzzel zijn: hoe kun je hem nog leren dat hij bestaat, zonder dat anderen direkt op hem reageren. Het is de vraag of door bepaald gedrag de hersenen anders gaan functioneren, ik ben daar niet optimistisch over, maar er zijn hele industrieën op gebaseerd, dus wie weet kom je ergens iets tegen, waardoor je iets kunt doen wat echt helpt. Het kan in elk geval al helpen als je het probleem misschien met die woorden eens op tafel legt, zowel onder elkaar, als in je eigen hoofd, als met de begeleiders: hoe kun je iemand leren dat hij bestaat, zonder dat anderen op hem/haar reageren? Zoek het eens uit, bespreek het ook eens met je pubers, maak er een filosofische, psychiatrische en pedagogische zoektocht van. Betrek daar zoveel mogelijk mensen bij.
Als je gezinsbegeleiders het opvoedingsoptimisme vast blijven houden en denken dat het omhoog prijzen van zijn zelfbeeld de oplossing zal brengen, dan kun je hen op basis van jouw observaties in elk geval vertellen dat dat het paard achter de wagen spannen is: dat gaat niet helpen.
Ondertussen moet je er wel rekening mee houden dat het echt uitputtend kan zijn. Je schreef dat je eigen kinderen om de week bij jou zijn en dat het beter met hem gaat als hij alleen is (je kunt zelf nu ook verklaren waarom.)
Als iedereen accepteert dat je stiefzoon echt een bijzonder kind is, dan kan het zijn dat de beste oplossing voor iedereen om het vol te houden is, dat hij in de weken dat de kinderen bij jou zijn bij zijn moeder is. Vader en moeder delen dat de smart. Maar het zou mooi zijn als de gezinsbegeleider en moeder mee zouden willen gaan in je zoektocht en dat er een uitwisseling komt van observaties (zonder enig verwijt), zodat je samen het plaatje beter kunt inkleuren, het kind beter kunt begrijpen en van elkaar leert wat wel en niet werkt.
Ik wens het je toe, ik wens het vooral je stiefzoon toe.
Tsjor

moria
12-11-2016 om 00:11
klinkt toch als
Ass.
In ieder geval zou ik ernstig rekening houden met mogelijkheid dat hij de aandacht opzoekt uit een gebrek aan (interne) structuur. Extreem veel verduidelijken kan dan heel goed helpen.
Als hij bijv iedere minuut komt vragen wanneer je tijd hebt, kan het helpen om een duidelijke tijdsafspraak te maken, veel meer structuur. Misschien zelfs echt concrete activiteiten opdragen in de tussentijd. (je kijkt nu dat programma en daarna..)
Ook bij zijn claimende gedrag naar de andere kinderen. Heel duidelijke en concrete regels lijken me noodzakelijk. Bijv dat hij gewoon niet op hun kamer mag komen, of alleen als er een bordje ophangt, en zo laat gaan we met zn allen iets leuks doen.
Verder hier een kind met speciale zorg en eentje zonder.
Hier ook lastig. Wil de speciale zorg ook niet altijd benadrukken, eea is hier ook minder zichtbaar en niet zo evident. Er zijn zeker verschillen maar ik kies er ook vaker voor om de zachtere (verwennende) hand ook bij de ander toe te passen. Die gaat daar niet dood van en het vermindert wel de jaloezie. Ook probeer ik op andere manieren wel altijd degene zonder extra zorg extra serieus te nemen en goed naar haar te luisteren.
Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hij overprikkeld raakt als de anderen erbij zijn. Teveel chaos, onvoorspelbaarheid. Maar daar kun je wel een heleboel mee doen. Ik hoop dat het jullie lukt hier samen een positieve uitdaging in te gaan zien!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.