Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Frezzel
27-05-2015 om 16:05
Ex wil omgang verminderen
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, dus even kort voorstellen:
Ik ben 7 jaar geleden gescheiden, wij hebben samen twee kinderen. Ik ben opnieuw getrouwd, mijn huidige man had ook al twee kinderen uit zijn eerste huwelijk. Wij zijn al 6 jaar samen.
Onze kinderen zijn van dezelfde leeftijd (allemaal tussen 10 en 13) en kunnen het geweldig vinden met elkaar. Mijn kinderen wonen grotendeels bij ons, mijn stiefkinderen grotendeels bij hun moeder.
Ons samengestelde gezin loopt eigenlijk gewoon goed. Heerlijk is dat!
Mijn vraag gaat over de omgangsregeling van mijn kinderen met hun vader.
Hij heeft aangegeven dat hij na de zomervakantie minder contact wil. Niet meer elke week doordeweeks een nacht, en ook niet meer beide kinderen tegelijk. Dat vindt hij te druk.
Op zich begrijp ik dat hij het druk vindt: onze dochters kunnen heel druk zijn, en (pre-)puberen er af en toe lustig op los. Bovendien moeten ze bij hem een slaapkamer delen, en is het voor de kinderen lastig om even afstand te nemen.
Tja. Wat te doen? Ik wil hem de kinderen niet figuurlijk door de strot duwen.
Ze zijn bij mij ook vaak lastig, dan moet ik het ook gewoon oplossen toch? Als we getrouwd gebleven waren, had hij ze ook niet naar een ander huis kunnen sturen als ze te druk waren.
Qua weekenden ben ik eigenlijk tegen een wijziging. Als hij in 'zijn' weekenden nog maar 1 kind wil, is het gevolg dat elke kind haar vader nog maar 1 weekend per maand ziet. Wil hij ze om en om, dan is ons samengestelde gezin nooit meer helemaal compleet.
Ik denk dat de kinderen oud genoeg zijn om te betrekken in deze discussie, maar ik weet niet goed hoe ik het neutraal moet brengen.
Wat vinden jullie?

esther
losse nacht
Hier werd de losse nacht ook toen ze pubers werden een probleem. Dat hebben wij opgelost door de losse nachten aan het omgangsweekeinde vast te plakken. Dat loopt nu van donderdag uit school tot maandag naar school. Dat scheelt een hele hoop heen en weer gesleep van spullen.
Verder zou je om hem tegemoet te komen bijvoorbeeld een schema kunnen voorstellen van:
- eerste weekeinde: beide kinderen bij vader
- tweede weekeinde: oudste bij vader
- derde weekeinde jongste bij vader
- vierde weekeinde: alle kinderen bij moeder
Dan heeft hij niet altijd beiden tegelijk, en hebben jullie ook nog tijd met alle kinderen.

Katniss
Lekker dan
Ik zou hem helemaal niet gelijk tegemoet komen. Natuurlijk is het zwaar om twee pubers te hebben, maar dat weet je als je kinderen krijgt. Misschien heeft hij meer baat bij opvoedondersteuning, of kan hij een manier vinden om de kibbelende pubers een beetje uit elkaar te houden.

Carla
27-05-2015 om 17:05
lekker makkelijk
Geen zin, geen fut, te druk en dus dan maar even het contact in de wacht zetten.
Prima dat grenzen worden aangegeven, maar je hebt geen kinderen om daar op die manier mee om te gaan toch?
Dan zoek je hulp, maar dit vind ik geen oplossing.

Angela67
27-05-2015 om 17:05
ik zou je dochters helpen
om een gesprek met vader voor te bereiden. En dan zo neutraal mogelijk hen helpen, zonder jouw eigen wensen daarbij concreet te melden. LAat ze maar met z'n 3-en gaan praten over zijn probleem en hun mogelijkheden om daar met z'n 3-en uit te komen. De optie om de omgangsregeling aan te passen zou ik niet eens met hen bespreken. Laat hem dat maar zeggen als oplossing die hij ziet. En misschien komen ze met z'n 3-en wel tot een creatieve oplossing . . .?
gr Angela

Yeti
27-05-2015 om 18:05
hoezo?
Als je ex de kinderen om en om wil in het weekend, is je samengestelde gezin nooit meer compleet? Los van de vraag of dat belangrijker is dan de omgang met hun vader, is het ook flauwekul. Het weekend is maar 2 dagen, die andere 5 dagen zijn er toch ook nog?

Katniss
27-05-2015 om 18:05
Yeti
Misschien zijn de andere kinderen er niet altijd?
Daarbij kan ik me voorstellen dat de ouders ook wel eens samen zonder kinderen willen zijn (vind jij vast heel fout). Of dat het voor het ene overblijvende kind niet leuk is als hij niet naar zijn vader kan.

Pieter
27-05-2015 om 19:05
Yeti
Dat staat er, de kinderen van haar huidige man zijn meestal bij hun moeder dus die zullen er wellicht ook vooral in de weekenden zijn?

Frezzel
27-05-2015 om 20:05
Stof om over na te denken
Esther- jouw oplossing voor de losse nacht vind ik een hele goeie. Het scheelt in ieder geval een hoop gezeul met schoolboeken etc.
Qua weekenden is jouw oplossing ook heel mooi, als compromis.
Katniss en Carla - ik vind dat mijn ex veel te makkelijk de verantwoordelijkheid af probeert te schuiven. Liever de lusten dan de lasten. Ik vraag me alleen af wat de impact op onze dochters is als ik mijn hakken in het zand zet en ze naar een onwillige vader stuur.
Angela - ik denk niet dat dat een gesprek zou moeten zijn waar ik niet bij ben. De oudste zou er misschien mondig genoeg voor zijn, de jongste zeker niet.
Yeti (en Pieter) - de kinderen hebben onderling een ontzettend hechte band. Ze zien elkaar inderdaad alleen in vakanties en weekenden, maar wel al 6 jaar.
Of de band met hun vader belangrijker is doet er hier niet toe: zijn wens om _minder_ contact te mogen hebben, laat ik niet ten koste gaan van de band en de tijd met de andere kinderen.

Angela67
27-05-2015 om 20:05
maar . . .
Vraag: waarom moet het meteen over herverdeling dagen gaan? Je kunt toch aan je dochters meegeven dat ze eens met papa moeten praten over hoe het gaat bij hem, zonder dat het moet gaan dat hij denkt over minder dagen? zo'n soort gesprek bedoel ik. Want uit je woorden schat ik in dat je de kans klein acht dat je ex echt een oplossing wil. Ik proef dat jij ervanuit gaat dat hij gewoon geen zin heeft. Maar dan moet je toch eerst de dochters en hemzelf laten praten met z'n 3-en over wat hij bedoelt. Laat hij het hen maar uitleggen. Als hij daar te beroerd voor is, dan weet je iets beter hoe het zit. Maar als hij oprecht hen graag heeft, maar niet weet hoe hij een nieuwe 'opvoed'-'samenleef'situatie moet creeeren nu de dames ouder worden, dan kunnen ze toch met z'n 3-en misschien wat verder komen.
Begrijp me goed, ik heb niet meer om op af te gaan dan je in je postings schrijft, dus misschien zijn er al dingen voorgevallen die je niet hebt geschreven.
gr Angela

Frezzel
27-05-2015 om 21:05
Angela67
Bedankt voor je verduidelijking!
Je hebt gelijk: ik heb het vermoeden dat ex al besloten heeft dat het het beste is (voor wie?) als hij de kinderen minder ziet.
Ik snap nu wat je bedoelt, zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt wel een goed punt.

Carla
27-05-2015 om 22:05
Frezzel
Ik snap je, ik vind het alleen oneerlijk dat vader het afschuift. Ik wil niet, kan niet, dus doe niet en het moet anders. Als jij dat nu ook eens had, dan hadden de kinderen niemand meer. Dat kun je als ouder niet maken. Dat mag hij wel beseffen.
Uiteraard kun jij bij zo'n gesprek aanwezig zijn, maar ik vind dat vader dan tenminste de boel zelf moet uitleggen.
Natuurlijk zal het wel op een verdeling neerkomen waarbij jij nog meer toegeschoven krijgt, maar wie weet kan hij dan (en dit bespreek je natuurlijk zonder kinderen) op een andere manier wel extra bijdragen.

tsjor
Ik ook
Ik heb ook wel eens een tijd gehad dat ik het niet meer trok en toen aan ex gevraagd om de kinderen vaker te nemen. Het is niet puur egoïsme, maar je grenzen kennen. Beter op tijd aangeven, dan dat je er overheen gaat.
Voor groter wordende kinderen zijn losse dagen inderdaad lastig en de oplossing van 1 kind, 2 kinderen, ander kind, geen kind vind ik een heel mooie.
Ik begrijp dat vader een kleine woning heeft, met maar `1 slaapkamer voor de twee puberdochters. Het kan zijn dat daardoor allerlei irritaties komen, maar dat zou vader inderdaad dan eens zelf met dochters moeten bespreken.
Tsjor

Katniss
Verschil
Ik vind het nogal een verschil of je als meestzorgende ouder aangeeft dat je even wat lucht nodig hebt, of zoals in dit geval met een weekendregeling. Dan zie je je kinderen zo weinig, en wil je dat nog meer verminderen? Eerlijk waar, ik begrijp niet dat je dat als ouder over je hart kunt verkrijgen (tenzij je dermate in de put of wat ook zit, maar dan zou ik het nog eerder zoeken in aanpassen van werkdagen om zo bij te tanken).
Mijn kinderen kunnen ook niet op 1 kamer. Als we op vakantie zijn slaap ik bij de jongste op de kamer en heeft oudste een kamer voor zichzelf. Zo zou hij het ook nog op kunnen lossen als de ruimte een probleem is. Of hij geeft de kinderen ieder een kamer en gaat zelf op de bank als de kinderen er zijn, zo vaak is dat niet.

Ely
27-05-2015 om 23:05
Tsja
Wat mij betreft zijn er twee dingen; mijn mening over dit verzoek en wat ik denk dat je er t beste mee kunt doen. En, hoe graag ik misschien zou willen, ik probeer de eerste de tweede niet te laten beïnvloeden. Want het belang van de kinderen telt zwaarder dan mijn mening. En in het belang van de kinderen zou ik (proberen) dit verzoek van vader als een feit te zien en daarop te schakelen. Op zoek naar een passende oplossing zoals hierboven ook al gegeven wordt.
Tegelijkertijd denk ik: ' grrrr, man kies voor je kinderen, probeer het op te lossen zonder de suggestie van afwijzing van je eigen kinderen' maarrrr, ik heb geen idee wat er speelt daar thuis en wat hij allemaal al geprobeerd heeft. Dus....
In gesprek met ex en op zoek naar een oplossing. Van te voren bedenken waar je ruimte ziet en waar niet. OMA (overtuigingen, meningen, aannames) thuislaten bij dat gesprek en wanneer je t ff niet weet of je boosheid gaat meespelen vragen om erover na te denken en gesprek afbreken.

Emine
28-05-2015 om 00:05
Ik denk....
....dat het in ieder geval geen oplossing is om vader door de strot te duwen wat hij aangeeft niet meer te willen. Simpelweg omdat dat niet in het belang van je kinderen is, bij een vader zijn die dat (zo) niet wil.
Ik vind het niet jouw probleem dat de meiden hun pa nog maar eens per maand gaan zien volgens de regeling die hij wenst. Het is zijn band. Die hij zo laat verzwakken.
Ja, het is voor je dochters ook wat. Ik weet het. Vader laat eigenlijk alleen maar ruimte om te kiezen uit kwaden. Kies dan maar het minst kwade, zeg ik. En dat is volgens mij doen wat vader wil, met als grens dat het jullie verder goed lopende leven niet mag raken.

Niki73
28-05-2015 om 09:05
Voelt inderdaad als verantwoordelijkheid afschuiven
Gedachtenexperimentje: wat zou er gebeuren als je zegt: "Goh dat is ook toevallig, ik dacht net hetzelfde: ik vind het de laatste tijd erg zwaar met de meiden, dus ze moeten maar wat vaker naar jou toe." (naar papa dus)
Zal hij dan inzien hoe raar zijn verzoek is? En van jouw kant zou dat verzoek nog veel redelijker zijn, ze zijn immers veel vaker bij jou. Ja het leven met pubers is zwaar, maar afschuiven is niet de oplossing. Je moet een werkbare oplossing vinden.
Ik vind de vierwekenregeling zoals hierboven voorgesteld werd, eigenlijk best een aardig idee. Misschien voelt de dochter die achterblijft zich achtergesteld, aan de andere kant hebben beide dochters 1-op-1 tijd met elke ouder, dat kan ook heel waardevol zijn.

Yeti
28-05-2015 om 12:05
Katniss
"Daarbij kan ik me voorstellen dat de ouders ook wel eens samen zonder kinderen willen zijn (vind jij vast heel fout)"
Huh? Waarom zou ik dat fout vinden? Dat is toch volstrekt normaal dat je dat wilt? Alleen is het wel zo dat sommige volwassenen, net als veel kinderen, moeten leren dat ze niet altijd hun zin kunnen krijgen
Bovendien ging het daar niet om, het ging er om dat TS het contact met de stiefzusjes en -broertjes belangrijker vindt dan contact met de vader. En dat zie ik anders. Bovendien vraag ik me af waarom je je kind zou willen achterlaten bij iemand die eerlijk aangeeft dat niet te trekken ...

Frezzel
28-05-2015 om 13:05
Yeti, waar lees je dat?
Ik vind het contact tussen de kinderen onderling absoluut niet belangrijker dan het contact tussen mijn kinderen en hun vader. Ik snap ook niet waarom jij die indruk hebt. Als ik het contact niet belangrijk vond, zou ik toch ook geen topic openen hier omdat hij ze minder wil zien?
Ik vind alleen dat het contact tussen de kinderen onderling niet opgeofferd moet worden omdat mijn ex het te zwaar vindt nu, en voor de weg van de minste weerstand wil gaan.
Waarom zou ik dat ten koste moeten laten gaan van de tijd die we allemaal samen hebben in ons samengestelde gezin?
Als het erop neerkomt dat hij het echt niet trekt, en echt niet wil, dan ga ik het niet afdwingen. Daar zijn de kinderen niet bij gebaat, zoals een aantal van jullie al zeiden.
Dat is ook geen probleem voor mij: ze zijn welkom hier. Ik denk ook dat ex zich daar heel goed van bewust is.
Ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling. Het is een boodschap die je m.i. niet moet willen sturen naar je kinderen.

Angela67
28-05-2015 om 14:05
als vader nu afhaakt
dan is dat volgens mij een gemiste kans om het contact met z'n dochters in de puberteit te blijven houden en ook daarna iets te hebben samen. De winst die hij boekt als hij zich nu inzet om z'n problemen met hen op te lossen is groot alleen hij ziet het nog niet .
gr Angela

Yeti
28-05-2015 om 16:05
dat schrijf je zelf Frezzel
'Ik vind het contact tussen de kinderen onderling absoluut niet belangrijker dan het contact tussen mijn kinderen en hun vader. Ik snap ook niet waarom jij die indruk hebt.'
Euh, dat schrijf je toch echt zelf:
'Wil hij ze om en om, dan is ons samengestelde gezin nooit meer helemaal compleet.'
Blijkbaar vind jij dat een steekhoudend argument. Het is natuurlijk onzin, zeker als er kinderen van 13 bij zijn. Over 2 jaar zijn die in de weekenden amper nog meer thuis. Een vriendje (of vriendinnetje), een sport met trainingen en wedstrijden, een zaterdagbaantje, vrijwilliger bij de scouting. Of ga je je kinderen al die dingen verbieden omdat ze verplicht met elkaar moeten optrekken?
Het gekke is dat de kinderen blijkbaar wel een hele sterke band kunnen opbouwen als de kinderen van je vriend doordeweeks bij hun moeder zijn. Maar die sterke band loopt ineens gevaar als twee kinderen om en om het weekend bij hun vader zijn.
Dat argument van het samengestelde gezin heeft niks met de kinderen te maken, maar alles met jouzelf. Met jouw beeld van het ideale (samengestelde) gezinnetje.

Jippox
yeti
Het gaat mij niet aan, maar ik vind het volstrekte flauwekul wat je allemaal schrijft. Dit gezin reilt en zeilt al 6 jaar zo. Een deel van de kinderen ziet elkaar vrijwel alleen in weekenden. Als dat opeens wegvalt is dat natuurlijk voor iedereen jammer. Dat staat ook los van hoe het mogelijk over een paar jaar is.

AnneJ
Vrij geven?
Ik zou me afvragen of het geen impuls is geweest die inmiddels over is. En overwegen om het hem zelf met de kinderen te laten oplossen. Jij gaat niet voor hem zeggen dat hij ze minder wil hebben. Laat hem dat zelf maar dan.
Maar dan moet je wel bereid zijn om genoegen te nemen met de uitslag die ze samen bereiken. Ik zou dat doen, maar ik heb mijn kinderen altijd al overwegend zelf.
En ze moeten jou niet met extra werk opzadelen zonder dit eerst aan jou te vragen.
Maar in de pubertijd gaan kinderen toch niet makkelijk meer heen en weer vooral niet als de ouders niet in elkaars buurt wonen zodat ze met eigen vrienden en bezigheden zich kunnen bezighouden.
Dus 10 en 13 is wat vroeg maar je hebt toch kans dat zaken gaan veranderen.
Misschien is het wel goed als ze alleen nog maar een keer per week bij vader gaan eten oid. Er is van alles mogelijk en zal ook nog wel veranderen de komende jaren.
Maar als vader er alweer spijt van heeft zou ik zelf samen naar een evenwichtiger regeling zoeken zoals hierboven is voorgesteld.

Yeti
euh Jippox
'Als dat opeens wegvalt is dat natuurlijk voor iedereen jammer.'
En je kinderen opzadelen met een vader die aangeeft dat hij het niet redt, is dan natuurlijk veel beter.

Frezzel
28-05-2015 om 17:05
Projecteren
Ik heb het vermoeden dat het geen zin heeft, maar vooruit, nog een keer: de kinderen hebben onderling een ontzettend hechte band. Vind jij, Yeti, dat een vader die zijn kinderen plotseling beduidend _minder_ wil zien, het recht heeft om de weekenden zodanig in te delen dat die vier nooit meer samen zijn?
Ik namelijk niet, en dat heeft hoegenaamd niks te maken met jouw projectie van wat ik van mijn gezin vind.
Je hebt gelijk dat de kinderen en hun interesses rap veranderen. En natuurlijk gaan ze meer zelfstandig met anderen afspreken in de toekomst. En dus zullen wij als ouders daar ook in moeten meeveranderen.
Mijn vraag was ook niet: hoe krijg ik voor elkaar dat mijn ex zich aan de afspraak houdt.
AnneJ, bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het misschien nog bijdraait. Mijn ex en ik wonen ondanks verhuizingen nog steeds vlakbij elkaar (bewuste keuze van ons), dus het contact met vriendinnen etc is geen belemmering.

Jippox
28-05-2015 om 18:05
euh yeti
"En je kinderen opzadelen met een vader die aangeeft dat hij het niet redt, is dan natuurlijk veel beter"
nee, maar het is ook niet zo dat dat de enige twee keuzes zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.