Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Martin

Martin

13-05-2016 om 21:05

ex-vrouw wil dat ik meer ga betalen

Larissa

Larissa

15-05-2016 om 21:05

gevoel

Ja, het is zaak je gevoel weer beter op te merken en vervolgens je eigen gevoel te volgen.

En dus niet steeds te denken: ben ik nou gek of is zij het? (herken je die gedachte?)

Hortensia slaat de spijker op zijn kop: je laat het teveel van anderen afhangen. Eerder van haar, nu van ons. Kan je natuurlijk beter ons volgen dan je ex :-), maar nog beter: dichter bij je *eigen* gevoel komen en dat volgen.

Jij mag zijn wie je bent. En jij bent bij uitstek degene die voor jouw gevoel en wensen op moet komen.

Nu alleen nog doen. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je je hiervan bewust bent, ben je al goed op weg.

Martin

Ik heb flink nagedacht over je vraag. Meestal profiteren kinderen er ook van als er meer geld binnenkomt, en dat kan, daarvoor hoeft de alimentatie niet te wijzigen. Jullie hebben de zorg verdeeld, zowat evenredig en het te betalen bedrag hebben jullie verdeeld naar rato van jullie inkomen (neem ik aan?)en als je op die lijn voortborduurt zou de verdeling van het bedrag veranderen, het bedrag blijft het zelfde, jij zou meer gaan betalen, zij minder.

Echter is het na een scheiding niet de bedoeling dat je telkens het bedrag aan blijft passen. Nu heb je meer inkomsten maar misschien volgend jaar minder. Als jouw ex-partner dat zou willen zou ze dat via de rechter aan moeten vragen. Ik begrijp dat jullie daar geen zin in hebben.
Als ik jou was zou ik eens berekenen, uitgaande van die €495,00 hoe het er uit gaat zien als je een hoger percentage zou betalen. Misschien valt het mee en dan kan je zelf nog bepalen of je nog geld opzij wil zetten voor later. Nu betaal je zo'n 62% en als je bijvoorbeeld 70% zou betalen zou je dat nog geen € 40,00 meer per maand kosten. Dan kan je afzetten naast het bedrag wat je meer bent gaan verdienen.
Bovendien zou ik, als ik jou was, ook willen weten waarvoor ze meer geld op de kinderrekening zou willen hebben als de kinderen momenteel niets te kort komen, het enige dat ik me kan bedenken is meer kleding of duurdere cadeau's en is dat nodig?
Vervolgens realiseer je dat, als je meer gaat betalen, ze waarschijnlijk weer bij je aanklopt als je bijvoorbeeld samen gaat wonen of nog meer gaat verdienen en andersom.
Dat jullie het te betalen bedrag zo verdeeld hebben is al heel wat, ik ken ook situaties waarbij de ouders ieder de helft betalen ongeacht hun inkomen.
Jij moet voor je zelf bepalen welke lijn je wil gaan inzetten.

Ik herken je twijfel en het onder de indruk zijn van de acties van je ex. Je bent zo ver uit elkaar gegroeid dat je niet meer weet wat je van de ander kan verwachten en het vertrouwen in elkaars goede bedoelingen is er niet meer.

Ook herken ik de riedel van je ex over partneralimentatie, die heb ik mijn ex in het begin ook wel eens naar zijn hoofd geslingerd uit frustratie over alle (financiële) ellende, zeker toen ik hoorde dat mijn ex er prat op ging dat hij nooit getrouwd was. En zo'n vriendin die een enorm bedrag kreeg heb ik ook. Nu ben ik blij dat ik mijn eigen geld verdien. Met zulke opmerkingen kan je niets maar hoef je ook niets.

Ik begrijp de logica niet

Als Martin meer gaat betalen, terwijl er evenveel geld in de kinderpot gaat, dan betekent dat alleen maar dat de vrouw minder hoeft te gaan betalen. en dat omdat je ex harder is gaan werken. Ik begrijp die logica niet.
Meer inkomsten bij vader kan betekenen dat de kinderen straks misschien een mooiere vakantie krijgen, met luxere skikleding of een duurdere notebook. en eventueel een gevulde spaarrekening. Dat komt dan de kinderen toch ook ten goede?

Niet trouwen, wel kinderen krijgen en dan niets regelen voor de slechte dagen, tsja, dat is romantisch geluk in de mooie dagen, maar dubbele pech in de slechte dagen. Wellicht moeten we onze kinderen ervan doordringen, dat alleen maar varen op basis van het romantische bootje geen goede koers geeft als de storm op komt zetten.

Tsjor

Onder de indruk

Martin, je hebt al op verschillende maniren laten blijken, dat je ex in staat is om een verpletterende indruk op je te maken, verbaal of vanwege haar achtergrond of, nou ja, op welke manier dan ook.
Je hebt nu aangegeven dat je financiële gegevens alleen via de rechter wil overleggen. Ze komt uit een familie van rechters en advocaten, dus je kunt vermoeden dat er druk overlegd wordt en de lettertjes erbij gezocht worden. Ik hoop dat je er rustig onder kunt blijven. En in elk geval niet bang zijn.
Nu is het wel zo, dat je zwakker staat als jullie indertijd de afspraken in onderling overleg hebben gemaakt. Dan zou je ook in onderling overleg herberekeningen moeten gaan maken en daarvoor zou je dus in onderling overleg over en weer al je financiële gegevens op tafel moeten leggen.
Als het via de rechter gaat zullen de financiële gegevens ook boven tafel moeten komen, maar dat gaat dan via advocaten etc. Het kost wat meer, maar je bent ook wat beter beschermd tegen niet-realistische wensen. en je voorkomt strijd. Nu loop je het risico, dat je met elkaar moet gaan vechten over: hoeveel betaal jij voor de boodschappen, waarom werk jij maar 3 dagen, waarvan betaal je die vakantie etc. etc.
als je zelf niet zo sterk staat tegenover een indrukwekkende ex, dan denk ik dat het goed is dat je jezelf wat sterker maakt.

Tsjor

Martin

Martin

16-05-2016 om 11:05

Tsjor

We hebben toentertijd onze afspraken met behulp van een mediator gemaakt en ook laten vastleggen. Twee jaar geleden zijn we weer bij de mediator geweest over een andere kwestie. Ik neem aan dat afspraken genmaakt en vastgelegd bij een mediator gelden als officiële stukken?

Tsjor, de logica

daarvan is dat er een destijds een bedrag is bepaald dat voldoende zou zijn, je zou dus alleen over de verdeling van dit bedrag kunnen nadenken. Omdat Martin aangaf "best wat meer te willen betalen" zou hij de percentages wat kunnen aanpassen en zichzelf door een relatief laag bedrag meer te betalen de gang naar de rechtbank kunnen besparen. En ja, dan hoeft ex minder te betalen.

Niet logisch

Ja, Martin voelt zich geïmponeerd door zijn ex, dus hij is al snel bereid om haar tegemoet te komen, maar dat wil niet zeggen dat het logisch is dat hij meer moet gaan betalen als hij meer verdient en zij daardoor minder zou hoeven te betalen.
Als je zeker zou weten dat daarmee de gang naar de rechter bespaard wordt zou je het kunnen overwegen. Maar je kent toch ook wel het verhaal van rupsje-nooit-genoeg? Stel dat Martin straks nog meer gaat verdienen, wat dan? Of dat de skivakantie duurder wordt. Of de middelbare school begint. Of.... er is nooit genoeg voor iemands hebzucht.
Ex moet even door de zure appel heen bijten, dat de riante partneralimentatie van haar vriendin niet aan haar besteed is; en dat haar ex geen pinautomaat is waar zij het geld vandaan kan halen.

Tsjor

Verschil

Het verschil tussen samen eruit komen bij een mediator en een berekening laten maken via de rechter is dat je in het eerste geval impliciet in feite hebt afgesproken dat je elkaar over en weer informeert als er bijzondere omstandigheden zijn, zodat je het gesprek met elkaar weer kunt heropenen (zoals jullie onlangs nog hebben gedaan). Dus dan moet je in principe ook je financiën overleggen. Zij ook overigens.
Ik zou dat niet meer willen. Dan maar via de rechter. Je moet dan ook je gegevens overleggen, net als zij, maar dan aan advocaten en niet aan haar persoonlijk. Het is belangrijk dat je uit haar invloedssfeer komt, ook al kan dat best wel even pittig worden.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.