Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

wim

wim

19-02-2014 om 18:02

ex vrouw verhuist naar het buitenland zonder pardon

ik ben een man en ben al 8 jaar gescheiden, heb 2 kinderen van 18 en 20 jaar .
de oudste woont al op zich zelf.
en de jongste net 18 woont (de bij zijn moeder) tot 1 week geleden.
nu komt het verhaal.

mijn kind waar het over gaat woonde de laatste 8 jaar bij zijn moeder en de weekenden bij mij tot een paar jaar geleden dan kwam hij waneer hij zin had.
ik heb altijd alimetatie betaalt en niet een klein beetje ook .
mijn ex werkte wel iets die jaren maar dat was 2 uur per dag, en de rest betaalde ik voor haar en voor mijn kinderen.
nu is het geval dat ik mijn baan kwijt bent en dat ik haar heb moeten inlichten dat haar ( niet de kinderen) alimentatie bijna geheel vervalt omdat ik het per april met een uitkering moet gaan doen.

daarop zei ze oh dat moet ik in de bijstand??
ze is zo lui dat ze bijna (2 uur per dag)nooit gewerkt heeft en nu nog niet wil werken.
ik heb haar gezegt iedere ouder werkt die alleenstaand is ,maar ze kan het niet hendelen, want ze zegt ook door dat ze van mij geen alimentie meer ontvangt kan ze ons kind niet meer onderhouden ,ik spreek hier gewoon schande over echt waar..

ze had geen vriend tot november, leefde lekker van de toeslagen kinderbijslag en mijn alimentie..
nu hoorde ik laatst al van mijn zoon dat hij de laatste 2 jaar geen kinderbijslag kreeg ,dat hij zelf vaak eten kocht en een stukje huur moest betalen omdat zijn moeder dat niet kon opbrengen.
hier keek ik zo van op wis niet wat ik hoorde ,ik betaal me scheel aan alimentie maar mijn zoon zag er eigenlijk niets van.

maar nu komt het omdat ik mijn baan kwijt bent heb mijn ex vrouw opeens wel een vaste vriend en tot mijn grote verbazing hoorde ik van mij zoon dat zijn moeder gaat verhuizen naar het buitenland en trekt bij haar vriend in .
nu heb ze eigenlijk buiten onze zoon zijn mening de huur opgezegd en staat mijn zoon eigenlijk op straat mijn ex ging er van uit dat hij wel ergens kon gaan wonen, een jongen van 18 jaar .!!!!
nu komt mijn zoon bij mij wonen, zijn moeder zit al weer enkele weken in het buitenland en mijn zoon moest het maar uit zoeken, wat natuurlijk vreselijk is als vader zijnde dat je dit even moet horen tussen neus en lippen door, ik weet nog niet wat mij overkomt.

nu is dus het gevalt dat zij vertrekt en ik zit met al de onkosten die ik natuurlijk gaat krijgen voor mijn zoon .
kost en inwoning schoolkosten 1060 boeken geen toeslagen enz...
het enigste wat ik niet meer hoef te betalen is haar alimentie ...maar omdat ik zo achteruit ga met mijn salaris/ uitkering..wordt het vrij prijzig allemaal.
ik heb alles voor mijn zoon over dat komt wel goed ,maar ik wil duidelijkheid als het kan wat ik kan verhalen op mijn ex nu zij het mooie weer gaat spelen in het buitenland .
ben zo klaar met die vrouw!! en zo verdrietig .

kan iemand mijn helpen ,heb iemand tips voor mij hoe ik dit kan gaan aanpakken.
ik wil ook weer een advocaat in handen gaan nemen ,maar denk vraag het hier ook al vast in de hoop dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven of met dit ook ervaringen heeft????

kan zij zomaar weg en mij voor de kosten op laten draaien, ze zegt dat ze heel veel werk en dat ze samen woont met een man die ook een goed inkomen heeft.

wat is zij verplicht tegenover haar kind?
mag ze zomaar opstappen?
enz ..

want mijn ex krijg nu geen kinderbijslag meer - geen toeslagen -geen alimantie van mij en dat van mijn zoon niet meer rechtsstreeks omdat hij
18 jaar is nu .

bedankt alvast hoop op reactie's.

groetjes wim

wizzer

wizzer

19-02-2014 om 19:02

onderhoudsplicht

Jullie hebben beiden onderhoudsplicht. Je zoon is meerderjarig dus hij is degene die daar eventueel zijn moeder op kan aanspreken. Verder heeft hij recht op een studiebeurs met maximale aanvulling als jullie beiden verder nauwelijks inkomen hebben.

wizzer

wizzer

alimentatie

Overigens vervalt niet zomaar de partneralimentatie omdat jij minder verdient. Als je die omlaag wilt zul je daar een rechtszaak voor aan moeten spannen.

wim

wim

ga ik ook doen

ga ik ook doen een herindicatie aanvragen, er moet nu heel veel worden aangepast aangezien er heel veel gaat veranderen nu voor mijn zoon .

wim

wim

reactie

bij mijn zoon dringt het nog niets echt door geloof ik , ik praat veel met hem maar hij wil op het moment even niets meer van zijn moeder weten. wat logische is.

wim

wim

19-02-2014 om 20:02

ter aanvulling

mijn ex gaat officieel samen wonen dan hoef ik geen alimentatie meer te betalen .
het gaat nu om onze zoon. daar moet het een en ander anders regelt gaan worden.

wizzer

wizzer

19-02-2014 om 20:02

daar hoef jij ook niets voor te doen

Hij is volwassen. Hij kan zelf regelen dat hij bij jou wordt ingeschreven. Aanvragen studiebeurs e.d. zal hij ook gewoon zelf moeten doen.

Maar eh

ik proef heel veel woede in wat je schrijft. Dat heeft echt geen zin en daar kwel ja alleen jezelf mee hoor. Richt je liever op dingen die wel zinnig zijn. De voorbereiding dat je zoon bij je komt wonen. De aanvraag van de uitkering. Huurtoeslag, zorgtoeslag, hem helpen inschrijven op school en studiefinanciering aanvragen, samen een begroting maken, etc. etc. Je jongen laten weten dat het misschien niet makkelijk zal zijn, maar het wel goed komt.

Ik zou haar echt helemaal niet najagen. Maar gaan voor het praktisch regelen. Niet omdat dat eerlijk is, maar omdat het geen zin heeft. Die onderhoudsplicht vervalt over een paar jaar, eer dat je het rond hebt zijn die om en ze zit in het buitenland. Het is de levenstaak van je zoon om om te gaan met de move van zijn moeder.

Ely

Ely

19-02-2014 om 23:02

In tegenstelling tot emine begrijp ik wél dat je boos bent. En ik heb nog nooit iemand ontmoet die zijn emoties op een gezonde manier aan de kant kon schuiven omdat die emoties 'geen zin hebben'. Tuurlijk ben je boos! Tis gewoon een luizenstreek die jij beschrijft. Er zijn alleenstaande moeders die ontzettend chic omgaan met de situatie en zichzelf nooit voorop zullen stellen op hun ex en/en of hun kinderen maar er zijn ook mensen die hun eigen belang voorop zetten en zoveel mogelijk gewin uit alles proberen te slepen. Zo klinkt jouw ex ook.
Dat ff gezegd hebbende, je kind kan het allemaal niet helpen. Dus wel die twee dingen loskoppelen en nu genieten van de kans die je krijgt om je band met je kind verder te verdiepen. Voor het zelfde geld was hij mee gegaan naar het buitenland en was het contact verwatert. Gelukkig niet! Ook al is t financieel echt heel ongelukkig, de band met je kind is onbetaalbaar.

Wim, voor welke kosten ben je bang? Een en drinken, tsja dat gaat het je kosten. Hij zal zelf zijn zorgverzekering en wa-verzekering moeten regelen. Voor de zorgverzekering krijgt hij zorgkostentoeslag.Als je zoon studeert kan hij studiebeurs krijgen, ook voor het schoolgeld. De hoogte ervan hangt deels af van het inkomen van de ouders. DUO zal dat bepalen, zowel voor jou als voor je ex-vrouw. Nu is het rekenjaar voor DUO twee jaar eerder (dus voor 2014 is dat 2012). Twee jaar geleden had je vrouw geen inkomen en jij behoorlijk. Nu is de situatie anders. Je kunt DUO vragen om een ander peiljaar aan te houden. Op de website van DUO vind je daarover meer informatie.
DUO zal ook voor je ex een berekening maken. Maar zij zal wel geen verandering in het peiljaar willen. Dus die bijdrage zal minimaal of 0 zijn.

Ik vraag me af waarvoor je een advocaat wil inschakelen. Haar hier laten? Haar voor haar zoon laten zorgen? Ik snap dat je je behoorlijk belazerd voelt, maar reken eens andersom: zou jij nu nog met je ex willen samenwonen? Zou je willen dat je kind naar het buitenland zou vertrekken? Wat moet die advocaat voor je regelen, behalve dan de bijstelling van de partneralimentatie. Herberekening aanvragen zou ik zeker doen, ook omdat jij nu degene bent die voor het kind zorgt. Als zij samenwoont kan het zijn dat haar onkosten wat lager uitvallen (woonkosten kan ze delen), jouw inkomen is in elk geval gedaald en jouw kosten zijn hoger (alhoewel vreemd genoeg de kosten van kinderen niet meetellen voor je kostenberekening bij alimentatie).

Geef je zoon een hand en neem je samen voor dat jullie je hier doorheen gaan slaan. Kijk of je zoon een baantje kan vinden naast zijn studie, zodat hij zelf in elk geval de noodzakelijke kosten kan betalen en eventueel wat kostgeld.

Je hebt even tijd om te wennen aan de nieuwe situatie, maar ik hoop dat je spoedig weer werk zult vinden en dat je oer een tijd weer vrolijk en optimistisch de toekomst in kunt kijken. In elk geval heb je het nu helemaal zelf in de hand om het voor je zoon zo goed mogelijk te doen.

Tsjor

wim

wim

20-02-2014 om 12:02

reactie

bedankt voor jullie reactie.

wij gaan er zeker voor heb ik mijn zoon al gezegd dat ik er ben voor hem hoe dan ook en dat het goed komt, bedankt voor de tip van het duo.!! ga ik zeker achter aan.

ik ben bang voor kosten zoals de school ,boeken, het eten en de bijkomende kosten dat maak mij niet uit.
maar zo te lezen komt dat wel goed .

Waar ik erg boos om bent is dat de moeder ons kind zomaar achter laat zonder iets te overleggen waar mijn zoon heel veel verdriet om heeft.

mijn ex is vertrokken omdat ze het financieel niet meer ziet zitten kwa opvoeding van onze zoon.
ze heb zich zelf altijd al heel belangrijk gevonden en deed altijd waar ze zin in had zonder iets te overleggen ,dat ik achteraf hoorde van mijn kinderen oh mama was er niet of hebben geen geld om eten te kopen.
en dan mochten ze mij niet bellen van hun moeder. komt nu allemaal te voorschijn en weet allemaal niet wat ik hoor.

en over de advocaat ik moet naar eentje toe ,ik wil namelijk de voogdij hebben en kijken wat mijn ex moet gaan bijdragen!

mijn zoon heb al een baantje en werkt best veel ,maar hij moes altijd afstaan aan zijn moeder. dus dat hou hij nu mooi in zijn zak en kan hij lekker sparen.
er zitten ook zeker positieve kanten aan, ik ben blij dat ik van haar af echt waar want ze klede mij ook leeg omdat ze nooit gewerkt heeft ook niet na de scheiding(alleen nogmaals erg voor mijn jongen die is zijn thuis kwijt om zo maar te formuleren en we proberen er weer een gezellig gezin van de maken.

maar in ieder geval bedankt voor de reacties komt allemaal goed .
ben zeer positief altijd ,maar dit knaagt aan je als vader zijn de

Evanlyn

Evanlyn

20-02-2014 om 17:02

wat enorm rot voor je zoon, om zo aan de kant te worden geschoven. Niet iedereen staat op zijn 18e al helemaal op eigen benen, de meeste mensen zelfs helemaal niet. Maar toch wel gezellig voor jullie beiden, nadat jullie de nodige aanpassingen hebben gedaan! Voogdij heb je niet meer nodig toch, als hij 18 is? Maak er een gezellige tijd van, het is zo weer voorbij, wanneer hij zelf het huis uit gaat!En goed van je dat je hem zonder aarzelen in huis neemt.

wim

wim

21-02-2014 om 18:02

dank je

dank je wel gr wim

'en over de advocaat ik moet naar eentje toe ,ik wil namelijk de voogdij hebben en kijken wat mijn ex moet gaan bijdragen!'

Je kunt je de kosten van een advocaat besparen, want zoals Evanlyn al zei: vanaf 18 jaar zijn kinderen volwassen en hebben zij geen voogd meer. Wat betreft de ouder die bij moet dragen aan de kosten van levensonderhoud etc., ook daar moet jij geen advocaat voor inschakelen, maar je zoon als hij van mening is (onderbouwd, met berekeningen van DUO bijvoorbeeld) dat zijn moeder hem nog moet betalen.

Ik snap dat de hele situatie verschrikkelijk zuur voor je is. Alsof je een fles azijn leeg drinkt. In deze periode mag je best verschrikkelijk boos zijn om alles wat er gebeurd is, waar je nu van hoort. Maar bedenk wel, dat is een periode, hierna komt een andere tijd, waarin je zoon en jij je prima zullen redden. En daar kun je dan trots op zijn. De fles azijn raakt een keer leeg. Zorg dat je er zo snel mogelijk vanaf komt.

Tsjor

wim

wim

23-02-2014 om 19:02

reactie

hoi , tsjor.

daar heb je gelijk in ,dank je wel!!
ik ga het er van de week met mijn zoon over hebben.

wim

mijn mening

Als het goed is hou je nu geld over ! je hoeft immers geen alimentatie meer te betalen..

dat je jong volwassen zoon het even niet begrijpt is niet iets wat jij goed kan en moet praten. dat is geheel aan zijn moeder!.

zij heeft het immers gedaan.
dat ze nooit gewerkt heb en jij al die tijd moest betalen. is het risico van een gehuwd stel dat aan kinderen begint en gaat scheiden..

ze had in dit geval rechten en de plicht om samen met jou (alimentatie) voor de kinderen te zorgen.
JIJ kon fulltime werken en zij was fulltime thuis voor JULLIE kinderen en ze zorgde met JOU geld voor hun (misschien in jou ogen verkeerd maar je heb tot nu toe nog steeds gezonde jongens (neem ik aan) dus ergens heeft ze het niet verkeerd gedaan denk ik zo....

waarschijnlijk dacht je exvrouw van ik heb toen de kinderen klein waren dag en nacht voor ze klaar gestaan , ik zorgde voor ze er was altijd iemand thuis als ze van school kwamen enz.. NU ze oud en wijs genoeg zijn mag exman er voor ze zijn nu ga ik mijn "verloren"tijd inhalen ..

exman is zijn baan kwijt dus nu kan hij er voor zorgen. ik heb nu een baan en een vriend en kan ik al die jaren dat ik de verantwoording had voor ze .. mijn ding gaan doen..

Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet eerlijk gezegd!!

je houd geld over in dit geval anders moest je je zoon nog betalen (tot 21 jr en anders 28 jr als hij niet voor zichzelf kan zorgen!) en haar nog wat jaren alimentatie dat geld hou je nu over!! tevens geen advocaten kosten omdat je alles op nieuw moest laten berekenen van wat je dan nog kon betalen aan alimentatie ivm minder inkomen!!!

wees blij dat je je zoon in huis heb en ga ervoor. laat je ex lekker je ex zijn. het is haar verantwoordelijkheid hoe ze nu met haar kinderen om gaat..
je kinderen zijn er niet slechter van geworden NEEM IK AAN!!

succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.