Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Even anders

Even anders

30-08-2010 om 09:08

Ex geeft kinderen geld (alleen het bedrag verschilt nogal)

Even anders hoor, anders gaat ex hier mijn hele leven zitten volgen.

De situatie: ex ziet kinderen af en toe, dan gaan ze naar de film of zo. Kinderen willen eigenlijk helemaal niet, maar als ex het vraagt dan gaan ze wel. Gisteren zijn ze met ex naar de film geweest en kwamen ze terug met allebei een envelop met geld. Hij had mij al per mail gemeld dat hij de kinderen iets voor hun overgangsrapport zou geven. De oudste van 13 kreeg een envelop met 450 euro (hij is naar de 2e VO gegaan) en de jongste van 10 kreeg een envelop met 50 euro (hij is naar groep 7 gegaan). Ex had de bedragen op de envelop geschreven, voor de duidelijkheid denk ik.

Ik heb aan de kinderen gevraagd wat zij daarvan vonden. De jongste reageerde met: maar als ik naar de 2e VO ga krijg ik het ook hoor. Zij zien eigenlijk geen probleem lijkt het, hoewel de oudste het niet eerlijk vond.

Nu is het niet de eerste keer hoor, dat ex zo'n onderscheid maakt. Bij het vorige overgangsrapport kreeg de oudste een i-pod en de jongste een flutdingetje. Daar ben ik toen tegenin gegaan, het zijn verdorie allebei zijn kinderen hoor en die wilden allebei wel een i-pod. Uiteindelijk heeft ex toen voor de jongste ook een i-pod gekocht.

Maar wat nu, het geld laten zoals het is of bijvoorbeeld eerlijk delen dus allebei 250 euro? Ik neig naar het laatste, ex kan wel van alles beloven aan de jongste voor over 3 jaar maar niemand weet hoe die situatie dan is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

30-08-2010 om 10:08

ik zou het eerlijk delen en op een rekening zetten. Ik zou er niet eens de discussie over aangaan maar als de kinderen het zelf al niet eerlijk vinden lijkt me dit de handigste keus. Wat een hork die ex van je!

Overigens mag er wel wat verschil inzitten lijkt mij: oudere kinderen krijgen meer zakgeld, oke.
Maar dit verschil is buiten proportie!

koentje

koentje

Twijfelt

hij soms aan of zijn jongste kind van hem is= Of is er iets anders waarom de jongste minder zou zijn voor hem
?

Even anders

Even anders

hij twijfelt echt niet of de jongste wel van hem is, dat is het niet. De oudste is zijn troonopvolger, zo noemt hij dat ook echt, hij heeft ook altijd gezegd dat de oudste alles erft van hem.

De jongste is gewoon minder belangrijk lijkt het wel. Ex vindt dat de oudste meer zijn best moet doen op school omdat hij op het VO zit. Mijn argument dat de jongste òòk zijn best doet in groep 7 vindt hij onzin.

En ja, het is een hork van een ex en overigens ook een hork van een vader. Hij heeft geen idee hoe hij met de kinderen om moet gaan en hij leeft in de veronderstelling dat je kinderen kunt kopen, als je ze maar veel geld of andere spullen geeft dan is het goed. Ik heb tijdens ons huwelijk jaren geprobeerd hem van het tegendeel te overtuigen maar dat is nooit gelukt. Het is natuurlijk niet voor niks mijn ex.

Loslaten

dit is iets tussen jouw ex en zijn kinderen.
aangezien je kinderen er niet moeilijk over doen,zou ik het loslaten .en als je kinderen er problemen mee hebben of krijgen( wat ik me heel goed kan voorstellen ,want het is inderdaad buiten proporties),dan zou ik de kinderen zeggen dit met hun vader zelf te bespreken.
want dit is niet jouw probleem.(al kan ik me wel voorstellen dat jij je er vervelend onder voelt.)

Even anders

Even anders

En over zakgeld

daar zit wel verschil in. Net als er een verschil in bedtijden is.

Maar als ze jarig zijn krijgen ze een cadeautje voor ongeveer hetzelfde bedrag, net als voor sinterklaas en zo.

koentje

koentje

30-08-2010 om 11:08

Nee,

ik vind dat je niet mag toestaan dat oudste zoveel meer krijgt dan jongste. En dat hij ook nog zegt dat oudste alles gaat erven en zo.... brrrrrr

Ik houd helemaal niet van dit soort onderscheid. En zo lang ze bij jouw in huis wonen kun je dit soort regels opleggen als het moet. Maar beter is om over de eerlijkheid van dit soort zaken te praten met beiden.

Corrigeren

Ik vind dat je dit zeer onpedagogische gedrag van je ex echt moet corrigeren. Door te zwijgen, het bij kinderen en ex te laten, stem je in met deze aanpak. Het feit dat het oudste kind toevallig eerder op de wereld kwam betekent absoluut niet dat hij meer waard is. In die woorden zou ik het ook echt zeggen tegen de kinderen. En dat is ook de reden dat ze allebei 450+50:2=250 euro krijgen. Wat ik persoonlijk ook heel erg veel geld vind voor iets dat zonder beloning ook zou moeten gebeuren: je best doen op school.
Onyx

Even anders

Even anders

30-08-2010 om 12:08

Ik heb er contact over gehad met ex

hoor, ik heb hem gisteravond gebeld, dat was ik geloof ik vergeten in mijn openingspost.

Ik heb hem uitgelegd dat ik het al sowieso veel te veel geld vind voor iets heel normaals, namelijk je best doen op school en dat ik het onderscheid dat hij (voor de zoveelste keer) gemaakt heeft niet goed vind. Hij snapt dan absoluut niet waar ik het over heb, in zijn ogen is het volstrekt normaal om je kinderen verschillend te behandelen en ik krijg hem niet overtuigd van het tegendeel, die strijd ga ik ook niet meer aan. Ik heb gemeld wat ik er van vind en dat zal ik blijven doen.

Ik vind het geen zaak tussen ex en kinderen, het contact dat ze hebben beperkt zich tot een film of zo. De kinderen hebben eigenlijk geen band met hem. Dat vind ik jammer, maar van hun uit begrijp ik het ook wel. Hij is geen vader in de normale zin van het woord, dat kan hij niet zijn omdat zijn hersens nu eenmaal anders in elkaar zitten dan die van de meeste mensen. Ik heb altijd geprobeerd het contact te stimuleren, maar medewerking krijg ik niet.

Ik heb de kinderen gisteren uitgelegd dat ik het niet eerlijk vind omdat ze allebei overgegaan zijn naar de volgende klas. De jongste wil gewoon 3 jaar wachten want dan krijgt hij 450 euro, de oudste vond het ook niet eerlijk. Jongste snapt alleen niet dat als hij 450 euro krijgt, de oudste waarschijnlijk 700 euro krijgt, die is de "troonopvolger".

Ik neig nog steeds naar allebei 250 euro, nog een idioot bedrag natuurlijk.

Even anders

"De jongste wil gewoon 3 jaar wachten want dan krijgt hij 450 euro, de oudste vond het ook niet eerlijk"

Waaruit ik concludeer dat jij twee hele nette en niet-hebberige kinderen hebt. Da's in elk geval heel mooi.

Je ex is een plurk. Maar daar is iedereen het hier wel over eens geloof ik.

En eerlijk gezegd weet ik niet of ik zo onbaatzuchtig zou zijn om het contact te stimuleren. Graag of niet, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Maxime.M

Maxime.M

30-08-2010 om 14:08

Afspraak met kinderen maken?

Je schrijft dat je oudste het al niet helemaal eerlijk vind hoe het nu gaat en dat de jongste denkt dat hij over 3 jaar ook wel 450 euro zal krijgen. Je kan natuurlijk ook met je kinderen overleggen dat wat ze ook krijgen van pa, ze het thuis gewoon samenvoegen en delen. Dus ook over 3 jaar, wanneer jongste de 450 hoopt te krijgen. Je kan uitleggen dat dat misschien handiger is, want het kan wel zijn dat pa over 3 jaar helemaal vergeten is hoeveel hij 3 jaar geleden ook alweer had gegeven, of misschien dan wat krapper bij kas is. Misschien vinden de kinderen dat wel een goed plan?

Maxime

Even anders

Even anders

Temet

Ik geloof inderdaad dat mijn kinderen niet zo hebberig zijn, ze vertellen ook altijd precies wat ze van papa gekregen hebben. Dat is één keer fout gegaan, toen gaf ex de oudste die i-pod en zei erbij "niet tegen mama vertellen hè". Het was precies in een toetsweek en in plaats van te leren (wat ik dacht dat hij boven zat te doen), zat hij met dat ding te klooien. Hij had toen echt slechte cijfers en ik begreep maar niet hoe dat kon, zoveel tijd had hij er aan besteed en dan toch thuiskomen met een 3 en een 4,2. Ik ging vragen en vragen en vragen en toen kwam het hoge woord eruit, hij had een i-pod gekregen en mocht het niet vertellen van ex. Ik dacht dat ik compleet ontplofte, heb ex bijna door de telefoon getrokken zo kwaad was ik. Sindsdien zijn ze braaf .

Soms snap ik ook niet dat ik maar blijf stimuleren, waarschijnlijk een soort "dat-hoort-toch-gevoel".

Even anders

Even anders

Maxime

Dat is een goed idee, gewoon voortaan alles eerlijk doormidden delen.

Ga ik vanavond eens met ze bespreken!

Annet

Annet

30-08-2010 om 21:08

Heel ander voorbeeld

Hier geen ex maar wel een opa en oma die tot voor kort beide kinderen hetzelfde bedrag voor hun rapport gaven. (meestal rond 5 euro).
Oudste ging naar het VO en dat maakte plotseling veel verschil. Opa/Oma gingen haar véél meer geld geven, combinatie van vakantiegeld en rapportgeld. Ik ben hier tegenin gegaan. Ik vind het niet eerlijk. Die keer dat het misging (de één kreeg iets van 5 euro, de ander iets van 50 euro) hebben we de bedragen gedeeld.
Nu overleggen ze van tevoren met ons en geven beide kinderen hetzelfde.
Bij Opa/Oma is er absoluut geen voorkeur voor oudste (eerder voor jongste). Hun verdeling is echt gebaseerd op het gaan naar het VO, blijkbaar horen daar hogere bedragen bij.
Misschien kun je naar hun zakgeld kijken qua verhouding onderling, en dan het bedrag dat Pa totaal gegeven heeft op dezelfde manier verdelen. Dan krijgt oudste nog steeds wat meer en krijgt jongste ook nog heel wat. Die verdeling past dan waarschijnlijk ook bij hun behoeften.

Even anders

Even anders

30-08-2010 om 22:08

Verhouding zakgeld

Jongste krijgt 8 euro per maand en oudste krijgt 25 euro per maand. Jongste hoeft daar niets van te doen, het is een spaarzaam type. Hij heeft pas een tv met ingebouwde dvd-speler voor zijn kamer gekocht, 200 euro bij elkaar gespaard, vond ik heel knap. Oudste moet van zijn 25 euro zorgen voor zijn eigen beltegoed, moet cadeautjes voor het gezin kopen (waarbij wij een verlanglijstje inleveren in de trant van nieuwe mascara van 3,50 dus geen hoge bedragen) en alles wat hij wil kopen op school aan snoep of chips is voor zijn eigen rekening (hij kan van huis alles meenemen overigens).

De verhouding is dus 1 staat tot 3, als ik dat vertaal naar de 500 euro zou oudste 375 euro krijgen en jongste 125 euro. Dat verschil vind ik nog steeds veel te groot.

Ik denk dat bij jou Annet, opa en oma hetzelfde dachten als mijn ex, op het VO heb je het heel zwaar en dan verdien je meer.

Vic

Vic

Bizarre bedragen

Ik hoor het wel vaker, van kinderen die heel grote bedragen krijgen, maar ik vind het heel apart. Als een 15-jarige een bijbaantje heeft, moet hij voor 450 euro waarschijnlijk een hele maand werken, en dat krijgt hij dan zomaar cadeau. De gemiddelde volwassene moet voor 450 euro ook een week werken, en er een maand boodschappen voor doen. Met zakgeld ben ik qua uitgeven niet streng, maar van dit soort bedragen zou ik toch een groot (het grootste) deel laten sparen.

Even anders

Even anders

Over sparen

Al veel eerder heb ik met de kinderen de afspraak gemaakt dat ze van het geld dat ze van ex krijgen de helft op hun spaarrekening zetten. Dat gaat sowieso gebeuren.

Even anders

Even anders

31-08-2010 om 18:08

Nu lijkt net

of mijn kinderen echt alleen maar braaf zijn, gelukkig is dat niet zo hoor, het kan flink knallen hier!

Ik denk alleen dat ze al zoveel meegemaakt hebben met hun vader dat er op dat gebied een soort berusting is ontstaan, zoiets van "hij is nou eenmaal raar en als moeders het verschil te groot vindt dan delen we het gewoon".

Als het gaat om een bakje chips zouden ze het die het liefst wegen om te zorgen dat de een niet meer dan de ander krijgt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.