Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Even zo
14-05-2016 om 17:05
Ex declareert bij belastingaangifte mijn deel van hypotherkrente als extra partnerLimentatie
Ik realiseer me dat het misschien eerder een vraag is voor een fiscalist maar toch eerst even hier proberen. Ik ben in 2012 gescheiden en mijn ex-man is blijven wonen in onze koopwoning. 2 jaar lang heeft hij nog mijn deel van de rente-aftrek kunnen opstrijken maar nu natuurlijk niet meer, het mag maar 2 jaar. Ex heeft me niet uitgekocht omdat tot
nu toe huis onder water Staat. Hij woont inmiddels in het huis met zijn vriendin en betaalt alle kosten.
Om zijn kosten te drukken heeft ex voor 2015 opgegeven het bedrag van hypotheek-af trek als extra partner alimentatie. Ik vind het niet kunnen want zelf ga ik dus belasting erover betalen terwijl ik dat maandelijks bedrag niet krijg natuurlijk. Ik weet niet zo goed wat te doen, het gaat om
Bijna 400€ per maand extra en als ik daarop belasting moet betalen ben ik blut.
Even zo

Vesper Lynd
14-05-2016 om 18:05
Dit is wat ik vond op de site van de Consumentenbond
https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/scheiden-en-je-hypotheek
Als die 24 maanden zijn verlopen, is de rente niet meer aftrekbaar. De vertrokken partner moet vanaf dan de helft van de WOZ-waarde van het huis opnemen in 'box 3'. De lening die hij nog heeft voor dat huis mag hij wel aftrekken van zijn vermogen in box 3 (let op schuldendrempel). Als de achterblijver geen huur betaalt, geldt een bedrag ter grootte van het halve eigenwoningforfait dan nog steeds als alimentatie: belast bij de achterblijver en aftrekbaar bij de vertrokken partner.
Dus ik vrees dat je het toch zult moeten opgeven.
Wat wel kan is dat je het eigendom al overdraagt en de hypotheek nog niet. Als je ex 100% eigenaar is kan hij wel weer alle rente aftrekken. Je moet dan wel vertrouwen in hem hebben dat hij keurig blijft betalen, want jij bent nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Liefst laat je je ontslaan uit de aansprakelijkheid en gaat je ex evt met zijn vriendin de hypotheek aan.

Flanagan
14-05-2016 om 18:05
Delen
Als jullie een redelijk goed contact hebben, kan je aangeven dat wanneer zijn voordeel groter is dan jouw nadeel, hij jouw nadeel compenseert.
Omdat je anders genoodzaakt bent de situatie voor te leggen aan de belastingdienst en hij zijn voordeel misloopt.
(Nu weet ik niet of wat ik voorstel een vorm is van belastingomzeiling.)

Celine
15-05-2016 om 08:05
Vesper
Eigendom al overdragen maar nog wel hoofdelijk aansprakelijk blijven?
Ik vind dat wel heel tricky advies. Zou ik denk ik niet snel doen, zelfs al heb je nu een goede relatie met ex. Er kan altijd wat gebeuren en dan zit je mogelijk met de (ernstige) gebakken peren.
Ik weet overigens niet direct een oplossing.

Vesper Lynd
15-05-2016 om 11:05
Anders
Het is de enige oplossing die ik kan verzinnen. Ik begreep dat inspecteurs soms akkoord gaan met aftrek door de blijvende partner, ook na twee jaar, maar wettelijk kan dat dus niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.