Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Erg eenzaam na beslissing

Hallo allemaal,

Ruim 2 maanden geleden heb ik tegen mijn man gezegd dat ik niet meer van hem houd en alleen verder wil. Dit was een moeilijke beslissing voor me want hij is autistisch maar ik kan gewoon niet meer...

Voor deze beslissing had ik meerdere vrienden en vriendinnen dus voelde ik me gesteund. Maar nu blijkt dat vrijwel iedereen afhaakt. Ik snap wel dat men doorgaat in zijn/haar eigen leven maar oef, het doet enorm pijn dat er zo weinig aandacht voor me is. Er wordt weinig gevraagd hoe het met me gaat en hulp heb ik weinig gekregen. Ik heb regelmatig mensen gevraagd om me te helpen en dan werd er gezegd: is goed. Maar als ik dan met een specifieke datum en tijd kwam dan kon er nooit iemand.

Ook op mijn uitnodiging voor een housewarming zijn amper reacties gekomen en er is 1 vriendin gekomen. En dat doet pijn..........

Herkennen jullie dit bij een scheiding en hoe leg je weer nieuwe contacten?? Ik zit nu regelmatig alleen en voel me dan behoorlijk ellendig! Verder doe ik mijn dingen zoals werken en zo nu en dan sporten. Veel van mijn vrienden ken ik via de sportschool dus ik vind het nu pijnlijk om ze te zien en dan net te doen of het allemaal zo gezellig is.

Zucht, soms heb ik best spijt van de beslissing. En dat is dan niet zo zeer omdat ik mijn man mis (verre van eigenlijk....) maar omdat ik me nu alleen maar zo rot voel!!

Hebben jullie wat tips of een hart onder mijn riem dat het beter gaat worden? Ervaringsverhalen of zo?

Alvast bedankt voor het lezen! ;-)
Alleen_vlindertje

Annie

Annie

01-11-2013 om 10:11

Jammer

Wat jammer voor je dat je "vrienden" het laten afweten. Als mensen geen energie meer in je willen steken, is dat altijd een harde klap, is mijn ervaring. Maar op hun beurt zijn zij het niet waard om er te lang over te treuren. Ik zou er mijn sporten zeker niet voor laten vallen, misschien naar een andere sportschool als het echt te pijnlijk voor je is. Wellicht hengel je daar op termijn wel een paar nieuwe vrienden binnen.
Mijn vriendin vond het na haar scheiding heel moeilijk om een nieuwe eigen vriendenkring en een leuk sociaal leven op te bouwen, zij had ook nog last van geldgebrek. Zij is heel actief geworden via de site van "ouder alleen" door met op die site voorgestelde uitjes mee te gaan, bijvoorbeeld naar het strand, een avondje dansen, naar barbecues enz. Soms ging ze alleen mee en soms samen met de kinderen. In het begin vond ze het heel eng, want allemaal nieuwe mensen maar nu heeft ze er een enorm hechte vriendenkring aan overgehouden en ik ben bijna nooit met haar afspreken omdat haar agenda bomvol staat met leuke afspraken.

In nood leer je je vrienden kennen

Helaas maar al te waar.
Ik heb diverse periodes met nood gehad in mijn leven.
Tegenwoordig heb ik nog 2 vriendinnen.
De rest is vervallen tot kennis.
Waar ik geen energie in stop en geen spijt bij voel.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met mijn bestaan als "huismus"
Ik mediteer en lees veel.
Ik voel me in de gelukkige omstandigheid dat ik heel goed alleen kan zijn en erg tevreden ben met mijzelf.
Dit heeft ongeveer 1 jaar geduurd, voordat ik deze staat van "zijn
met mezelf" accepteerde.

Als mensen me nodig hebben, dan ben ik er onvoorwaardelijk voor hen.
Een van mijn motto's is, verwacht niets van een ander, dan valt alles mee.

Alleen_vlindertje

Alleen_vlindertje

01-11-2013 om 11:11 Topicstarter

Dank jullie!

Hallo,

Fijn dat jullie reageerden! Het is toch wel gek dat dit dus meerdere mensen overkomt... Zelf sta ik inderdaad altijd klaar voor anderen maar andersom blijkt dat niet zo te zijn.

Ik probeer me te focussen op de dingen in mijn leven waar ik dankbaar voor ben maar er zijn momenten dat dat me even niet zo goed lukt. En dan is het fijn als er mensen zijn die even een bemoedigend woord zeggen

Thx

Getrouwd vs ongetrouwd

Ik heb vooral ervaren dat zodra je gescheiden bent er een dusdanige kloof ontstaat met (nog of weer) getrouwde vriendinnen, dat die vriendschappen uiteindelijk doodbloeden. Dat ligt niet perse aan de een of de ander, maar de levens en verplichtingen zijn gewoon te verschillend.

Ik bouwde na mijn scheiding langzaam een netwerkje op met andere alleenstaande moeders en steevast als er eentje ging trouwen, dan verwaterde het contact. En nu ik zelf weer getrouwd ben, heb ik nog weinig contact met de alleenstaande moeders van toen. Ik heb het persoonlijk nooit als probleem ervaren, maar gewoon als 'hoe dingen lopen.'

Waarschijnlijk is dit niet helemaal een antwoord op je vraag want je vraagt vooral naar bestaande vriendschappen, maar misschien helpt het je wel (een beetje) aan een antwoord?

Paddington

Paddington

01-11-2013 om 16:11

Wat naar voor je!

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij je eenzaam voelt.

Ik heb die ervaring gelukkig helemaal niet. Ik lig nog in scheiding, nu al bijna 2 jaar, maar er is maar één vriendin die het heeft laten afweten.

Onze andere vrienden helemaal niet. Wel is het zo dat ik altijd tegen hun heb gezegd dat zij van mij geen partij hoeven te kiezen. Verreweg de meeste hebben geen contact meer met mijn ex. Dat is door zijn eigen toe doen, maar dat terzijde. Ik kan mij wel voorstellen dat hij zich soms ook heel eenzaam voelt. Ondanks alles vind ik dat heel erg rot voor hem.

Ik hoop dat jij snel weer leuke contacten maakt. Ik weet wel van mijn moeder, die een aantal jaar geleden naar een andere stad is verhuisd dat het voor haar heel erg heeft geholpen zich aan te sluiten bij een aantal hobby cubjes. Misschien ook iets voor jou? Er zijn volop mogelijkheden te vinden, van freubelen, tot eetclubjes of filmclubjes.

Heel veel sterkte!

Jaina

Jaina

01-11-2013 om 16:11

Wat naar

Wat naar dat je vriendinnen het zo laten afweten. Ik heb gelukkig niet dezelfde ervaring als Emine. Getrouwd/gescheiden/alleenstaand status heeft gelukkig geen invloed gehad op mijn vriendschappen. Ik snap ook niet waarom het dat wel zou hebben. T
Het is zeker waar dat je in tijden van nood je vrienden leert kennen en het kan zo ontzettend pijn doen als mensen die je zo dicht bij staan dan opeens verdwijnen en eigenlijk helemaal geen vrienden waren. Ik begrijp dat ook niet maar je hoort het altijd weer en ik heb het zelf helaas ook meegemaakt. Dat waren dan natuurlijk nooit echt vrienden eigenlijk maar ja daar schiet je weinig mee op.
Het heeft weinig zin natuurlijk om je energie meer in die mensen te steken maar daarom is het nog wel ontzettend rot.

Vrienden

Vrienden van tijdens mijn huwelijk heb ik niet mee kunnen nemen, omdat ik letterlijk gevlucht en ondergedoken ben. De anderen die ik ontmoette, meestal ook alleenstaande mama's, ontmoette ik via de school vna mijn kind. Daar was dus niet perse een club voor nodig. Ook deed ik mee aan alle buurtactiviteiten en ging ik geregeld naar een binnenspeeltuin waar je dan weer veel weekendvaders tegenkwam....soms ook dezelfde. Overigens was ik daar absoluut niet op mannenjacht (ot:wilde absoluut geen man met kind, omdat ik wist dat mijn ex ons nog lang zou najagen), maar het sloot wel gemakkelijk aan daar.

annonima

annonima

02-11-2013 om 11:11

ja hier ook

Na mijn beslissing om te scheiden en na het vertellen een jaar of 2 terug, heb ik nooit de vraag gehad: hoe is het nou eigenlijk met jou. De enige vraag die ik heel af en toe kreeg was: heb je al een huis?
Denk dat wat anderen hier zeiden, dat je via via weer andere vrienden krijgt, waar is.
Alleen doet het wel pijn dat de mensen in jouw en mijn omgeving blijkbaar alleen "meereizen" als het gemiddeld goed met je gaat terwijl je zelf al met je pannetje soep klaarstaat als er een snottebel dreigt bij de ander ;-)
Heb er al eens met anderen over gesproken: waar zit m dat nou in. Ook dat mijn ex ineens gezien werd als de zielige man en zelfs mijn vriendin hem vroeg om met haar te sporten, terwijl hij onze 3 grote kinderen nog bij zich heeft, nog in "ons" huis woont en hij de oorzaak van de scheiding was. Blijkbaar is hij nog een volledig gezin en daardoor op gelijk level wat iemand hier zei?Of is een man sowieso zieliger bij een scheiding? Of juist aantrekkelijker?Of vinden mensen het ongemakkelijk? Of zijn mensen bang te moeten kiezen?( altijd gezegd: doe wat je wilt, van mij hoef je niet te kiezen).
Enfin, ik kom er niet uit, zoveel mensen zoveel meningen/ervaringen. Maar leuk is het niet en je aansluiten bij nieuwe clubjes, verenigingen, daar had ik heel de energie niet voor toen, dat kwam pas veel later.

Hortensia

Hortensia

04-11-2013 om 07:11

je leert je vrienden kennen

Eenzaamheid na de scheiding, daar kan ik een boek over schrijven. Maar wel met een positief slot. Want je leert je echte vrienden kennen. Misschien niet zoveel vrienden als vroeger, maar wel kwaliteitsvrienden, en niet alleen maar mooiweervrienden.

Dat proces doet pijn, ja, zeker als jij altijd degene was die er wél was als een ander het niet fijn had, maar als ik er op terug kijk ben ik er absoluut rijker en wijzer van geworden!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.