Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Evenzo
02-03-2011 om 13:03
Er is iets kwijt, wie betaalt een nieuwe?
Er zijn vast geen regels voor, maar wat vinden jullie in het volgende geval? Vader betaalt alimentatie aan moeder, en moeder betaalt alle uitgaven t.a.v. het kind. Nu is vader het paspoort van het kind kwijtgeraakt en er moet een nieuwe komen voor de komende vakantie. Wie moet dan het nieuwe paspoort (+ eventuele boete?) betalen?

Roosje Katoen
De vader natuurlijk
Als hij iets van een ander (vriend, kennis) zou kwijtraken, zou hij het toch ook vergoeden?

Tinus_p
Bijdeweg
ID-kaart is goedkoper (mits kind onder 14 en vakantie binnen EU).

Evenzo
02-03-2011 om 15:03
Het zal je niet verbazen dat ik (moeder) ook vind dat mijn ex moet betalen. En dan wel een nieuw paspoort, want dat is kwijtgeraakt en ik vind niet dat hij voor een goedkoop alternatief mag gaan. Goed, ik kan dat allemaal wel vinden maar eind van het liedje wordt waarschijnlijk dat ik voor de kosten opdraai.

cqcq
02-03-2011 om 16:03
Kosten delen
Ik zou de kosten delen, tegenwoordig krijg je namelijk een nieuw identiteitsbewijs wat weer vijf jaar geldig is (dit i.t.t. vroeger, toen je een vervangend id kreeg met de geldigheidsduur van je verloren id).
Ik zou dus uit gaan van het aantal jaren dat het paspoort nog geldig was, en daar een verdeelsleutel voor de kosten op aanpassen. Aangezien moeder dan pas weer later een nieuw id hoeft te kopen voor de kinderen.
(dus stel paspoort was nog 2 jaar geldig, dan betaald vader 2/5 van de kosten, moeder 3/5).

As
Sfeer
voor zo'n bedragje zou ik de sfeer niet willen verpesten, ik zou het gewoon betalen, dat zou mij geen ruzie en slapeloze nacht waard zijn !!

Evenzo
Ja, zo loopt het waarschijnlijk ook af. Maar wel irritant dat hij altijd overal mee weg komt.

rodebeuk
Rekensom
Verwijtbaarheid van partner kun je op 100% stellen (echt niveau stomme oen) of meer richting 60% (onhandigheidje, kan gebeuren).
Hoogte van de schade is afhankelijk van hoe lang het paspoort nog geldig was.
Dan wordt het prijs normaal nieuw ID-bewijs plus kwijttoeslag, dit geheel gedeeld door 5 keer aantal jaar nog geldig. Dit dan nog vermenigvuldigen met de verwijtbaarheidscoefficient.

Evenzo
02-03-2011 om 19:03
Nog een vraag
Mag mijn ex ook zelf met ons kind naar het gemeentehuis voor een nieuw paspoort of moet ik dat doen omdat kind bij mij is ingeschreven?

tsjor
02-03-2011 om 21:03
Handtekeningen
Je moet in elk geval een ingevuld formulier hebben met twee handtekeningen en een kopie van beide paspoorten (dacht ik).
Plus een goede pasfoto. Kost ook wat.
Tsjor