Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marja

Marja

28-06-2018 om 22:06

Eerste stap richting scheiden maar bang voor gevolgen?

Een familielid wil scheiden. Man zit nu in zijn geboorteland maar komt binnenkort terug. Volwassen kinderen. Familielid is bang voor de gevolgen (geweld of andere narigheid) verder in familie hebben we geen ervaring met scheidingen. Zeker niet met potentieel gewelddadige of andersoortige vechtscheidingen. Liefst heeft familielid dat hij in geboorteland blijft.

Hoe dit aan te pakken? Waar kan ze op voorhand hulp vragen en waar als de problemen daadwerkelijk optreden? Er is geen geld. Huurhuis.

juf Ank

juf Ank

28-06-2018 om 22:06

tja....

liefst zou ze alle confrontatie uit de weg gaan, begrijpelijk maar niet realistisch. Bij angst voor agressie kan het handig zijn m de boodschap al over te brengen op het moment dat hij niet in de buurt is. Maar dat kan later in vergrote vorm bij je terugkomen natuurlijk.

Hoe groot is de agressie verwachting? Kunnen de volwassen kinderen misschien als neutralisator werken?Je kunt zorgen voor een afgesproken iets: als zij van te voren afspreekt op welk moment zij haar man weer ziet dat er backup op de achtergrond aanwezig is. Misschien zo nodig naar een blijf van mijn lijf huis of elders opvang regelen?

Jeanne

Jeanne

28-06-2018 om 23:06

Voorbereidingen

Is man al vaak agressief of verwacht ze dat hij dat door de scheidingsmelding kan worden.

In 1e geval is blijf van mijn huis te overwegen.

Als hij in potentie agressief kan worden dan zijn de tips (zoek op agressie in rubriek relatie, dan vind je misschien andere draadjes met tips) om in elk geval alle belangrijke spullen (paspoort, pasjes, geld, sleutels etc) in een tas te doen zodat ze snel met die spullen het huis kan verlaten.

Ze kan van tevoren de wijkagent bellen, zodat die al weet dat ze angst heeft voor agressie. Evt. kan ze zeggen welke dag en hoe laat ze het wil zeggen zodat ze misschien in de buurt kunnen zijn.

Wat ze ook kan overwegen om een koffer en alle belangrijke spullen te pakken en alvast bij een logeeradres neer te zetten en dan de scheidingsmelding in aanwezigheid van jou of ander familielid (misschien een stevige man?) te doen en na het gesprek (of na alleen de melding, misschien is er gesprek niet mogelijk), meteen het huis te verlaten. Zodat hij er rustig over na kan denken.

Of in aanwezigheid van een buurman, of die vast waarschuwen dat hij in de buurt is.

Kan ze ergens logeren tot ze een andere huurwoning heeft? Misschien beter niet bij man in huis te blijven of weer naar hem terug te gaan als hij explosief is.

Verder, heeft hij familie of vrienden in de buurt die hem kunnen opvangen? Misschien zelfs goed als zij hen informeert na haar melding, zodat hij wat steun kan krijgen (en hopelijk kunnen zij zijn gevoelens sussen en niet verder doen oplaaien? - zou ik dan wel aangeven als vrouw die wil scheiden, verzoek om hem vooral te kalmeren).

Sterkte voor familielid.

Jeanne

Jeanne

nu melden

Zou het helpen als ze het nu telefonisch meldt? Kan hij in geboorteland blijven? Zou hij daar goed opgevangen worden door zijn familie of zou het juist erger voor hem zijn (nl. grote schande)?

Heeft hij geen baan hier?
Zou familielid hier alles kunnen afwikkelen?

Bet kan zijn dat het tijdsverloop (als hij toch terugkomt) wel helpt om de ergste woede iets te verminderen, maar het blijft een gok om in te schatten hoe hij reageert. Ook voor jouw familielid waarschijnlijk.

Jeanne

Jeanne

politie

Bij bedreiging in huis, meteen 112 bellen. Telefoon dus voorgeprogrammeerd al klaarleggen!

Misschien achterdeur van slot halen en iemand daar laten wachten zodat die kan binnenkomen na melding als het uit de hand dreigt te lopen (maar misschien beter iemand erbij aanwezig te laten zijn). Vlak voor melding evt. iemand appen zodat diegene weet dat ze het op dat moment gaat vertellen. Kan evt. ook vlak erna aanbellen.

In elk geval, dit soort praktische dingen zouden kunnen helpen om te voorkómen dat hij op dat moment meteen door het lint gaat.

Oja, en grote scherpe messen uit de la halen en verstoppen.

Marja

Marja

29-06-2018 om 02:06

Bedankt

Ze vraagt zich af of ze op voorhand hulp kan krijgen en advies. Maatschappelijk werk? Ander huis is niet de bedoeling, bij scheiding zou hij naar zijn geboorteland terug moeten. Is voor iedereen beter. Geen werk, medisch afgekeurd. Ene kind is gewelddadig. Woont nog thuis. Ander kind heeft zelf net een baby..

O, al geregeld

Het lijkt mij handig om in overleg te gaan met de wijkrechercheur. Mogelijk dat die ook nog een verwijzing kan regelen voor vrouwenhulpverlening om dit soort vragen mee te bespreken.
Maar eventueel kan de huisarts ook een eerste ingang zijn.

Dat de aanstaande exman terug moet keren lijkt me een wensgedachte. Omdat afgekeurd niet wil zeggen dat je zomaar met uitkering naar je thuisland gaat lijkt me dit niet onomstreden. Handig bedacht maar de vraag of dat zo gaat gebeuren.

En waar moet deze man dan wonen?

Bespreken lijkt me sowieso handig. Hoezo een gewelddadig kind dat nog thuis woont? Hoe dan?

http://www.wijzer-scheiden.nl/aanbod/detail/?ID=37
Vrouwenhulpverlening kan per gemeente anders geregeld zijn.

misschien maar eens naar een advocaat

Aangezien je voor een echtscheiding toch hoe dan ook een advocaat nodig hebt, is dit misschien een goed moment om er eentje te zoeken.
Heeft man de Nederlandse nationaliteit of niet? Zo niet, dan zou ik kijken of er een advocaat te vinden is die werkt op een kantoor waar men ook verstand heeft van vreemdelingenrecht, zodat ze veronderstellingen als 'man moet terug naar zijn geboorteland' meteen even kan bespreken. Want tenzij de man een afhankelijke verblijfsvergunning heeft (vergunning voor verblijf bij partner) zie ik niet in waarom hij terug zou moeten.

groeten,

Temet

Marja

Marja

29-06-2018 om 09:06

Deze man

is het liefst in zijn geboorteland, die blijft hier vast niet hangen. Als hij daar nu gewoon blijft is het voor haar voorlopig voldoende en hoeft er nu even niets officieels geregeld te worden.

Jeanne

Jeanne

29-06-2018 om 09:06

bellen

In dat geval lijkt het me slim dat ze hem zo snel mogelijk belt en vertelt dat ze wil scheiden. Dan is er de kans dat hij daar blijft.

Anders komt hij immers binnenkort weer terug, schreef je.

Ze kan hem ook bellen en zeggen: ik weet dat je het daar erg fijn vindt. Prima als je daar nog een tijdje blijft. Ik red me hier wel.

Is dat een idee?
Zou dat werken?

Dan heeft ze iets meer tijd om uit te vogelen hoe het moet met de scheiding, als ze het nu te ingewikkeld vindt en (misschien) vanwege mogelijke agressie heel snel moet handelen.

even heel bot

Laat ik beginnen met een gevleugelde kreet van een ex-forummer: assumption is the mother of all fuck ups. Het kan heel best dat meneer het liefst in zijn geboorteland verblijft, maar ik zou daarom niet aannemen dat hij daar altijd maar rustig blijft zitten. Ik ben het trouwens eens met Jeanne dat het wel verstandig is om hem van e.e.a. op de hoogte te brengen zolang hij nog daar zit, dat vergroot de kans dat hij daar blijft. Plus dat hij natuurlijk woest wordt als hij direct na zijn terugkeer met deze mededeling wordt geconfronteerd.

En misschien is het niet netjes, maar ze kan van zijn afwezigheid nu gebruik maken om haar positie te versterken. En dan met name voor wat betreft het exclusieve recht op gebruik van de woning. Dat kan, vooruitlopend op de echtscheiding zelf, in een soort voorprocedure (voorlopige voorzieningen) die vrij snel geregeld kan zijn. Dan kan ze hem de toegang tot het huis weigeren, en dat kan heel prettig zijn als hij inderdaad agressief zou worden.

Het zou een beetje zuur zijn als zij denkt dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en ze als hij terugkomt alsnog allerlei noodmaatregelen moet nemen, terwijl ze nu even armslag heeft om de zaken rustig te regelen. Als ze inderdaad wil scheiden moet ze nu een advocaat raadplegen en aan het werk zetten, en dan als de zaak loopt hem informeren terwijl hij nog in het buitenland zit.

Groeten,

Temet

3 jaar

' bij scheiding zou hij naar zijn geboorteland terug moeten. Is voor iedereen beter. Geen werk, medisch afgekeurd.'
Is ze minder dan 3 jaar getrouwd geweest met hem en hij is hier gekomen vanwege zijn huwelijk met haar? Dan kan een scheiding inderdaad betekenen dat hij terug moet.
Als hij hier al langer woont en een permanente verblijfsvergunning heeft, dan is dit niet vanzelfsprekend.
Is zijn geboorteland binnen de EU of daarbuiten? Dat heeft gevolgen voor de vraag of hij zijn eventuele uitkering mee kan nemen of niet.
Terug naar land van herkomst zonder inkomsten zal niet aantrekkelijk zijn.
Wat juf Anke zegt is wel waar: begrijpelijk dat je vriendin de confrontatie graag uit de weg wil gaan, maar niet realistisch.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.