Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Even anoniem

Even anoniem

18-11-2015 om 16:11

Echtscheiding en BV

Misschien heeft iemand ervaring op dit vlak.

Mijn man heeft een slapende BV waarin hij alleen zijn ontslagvergoeding heeft gestopt. Hij is aandeelhouder en directeur.

Wij zijn in algemene gemeenschap van goederen getrouwd.

Mochten we gaan scheiden (onzeker, maar relatie is zodanig dat het zou kunnen gebeuren), hoe werkt dat dan met de BV?

Hij wil nu uit kostenoogpunt (iets met rente en een soort van lening van het administratiekantoor of zo) 18.000 euro erin stoppen (dat komt dan bij het bedrag van de ontslagvergoeding dat er nu al in zit). Ik ziet het nut van voorkomen van kosten wel.

Als we gaan scheiden, krijg ik dan gewoon de helft van het geld wat in de BV zit? Dat moet dan wel eerst aan hem (directeur of als aandeelhouder?) uitgekeerd worden, moet er belasting vanaf natuurlijk, maar van wat hij krijgt, komt dat dan gewoon op de hoop (ons spaargeld) en krijg ik dan dus gewoon de helft?

En: zit er geen nadeel aan het feit dat we nu van ons eigen geld 18.000 in de BV gaan stoppen? Of is het bijv. handig dat weer als lening te doen?

Of andere ideeën/gedachten?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-11-2015 om 22:11

Ik zweer dat ik dacht dat het over echtscheiding en borstvoeding ging

De accountant.

Ik zou contact opnemen voor een afspraak met de accountant. Een lege BV kost ook geld. Ieder jaar een jaarrekening en er zitten misschien nog schulden in, je schrijft "een soort van lening van het administratiekantoor of zo".
Je man heeft zijn ontslagvergoeding in de BV gestopt i.v.m. de rente.
En nu wil hij er nog 18.000 euro gezamelijk spaargeld instoppen.

Blijkbaar was alleen de ontslagvergoeding niet toereikend om debet en credit in evenwicht te krijgen?

Ik zou eerst je vragen voorleggen aan de accountant en meer inzicht in de cijfers. Geld loskrijgen uit een BV, met of zonder echtscheiding, is lastiger dan een privéspaarrekening verdelen.

Even anoniem

Even anoniem

18-11-2015 om 23:11

wil40

"Je man heeft zijn ontslagvergoeding in de BV gestopt i.v.m. de rente."

Nee, man heeft ontslagvergoeding in de BV gestopt omdat hij die misschien kon gaan gebruiken als hij een eigen bedrijf zou beginnen. En als je een ontslagvergoeding zelf ontvangt (prive) betaal je er meteen erg veel belasting over.

"Blijkbaar was alleen de ontslagvergoeding niet toereikend om debet en credit in evenwicht te krijgen? "

Ik weet inderdaad niet hoe dat zit, maar er zit in elk geval veel meer geld in dan die 18.000 euro waar het nu om gaat (dat moest je vroeger als kapitaalstorting doen als je een BV oprichtte - hoeft tegenwoordig niet meer).

Ik zal hem toch maar eerst even zelf vragen hoe het nou zit, want het is wel raar. Of ik kan inderdaad wel even een willekeurige accountant bellen om eens te horen hoe die er tegenaan kijkt.

Nimbo

Nimbo

19-11-2015 om 00:11

voor ad

na een echtscheiding mag je zeker geen borstvoeding geven.
E.e.a.is moeilijk te verrekenen in de alimentatie waardoor het ten sterkste afgeraden wordt. Lege BV maakt bovendien extra kosten in de gezondheidszorg en zijn af te raden voor de gezondheid van moeder en kind.

Tempy

Tempy

19-11-2015 om 05:11

Haha Ad, jammer dat er geen 'like' knop op het forum zit.
Maar stel, had je dan ook een goede tip?

Paddington

Paddington

19-11-2015 om 07:11

Scheiden en eigen bedrijf

Omdat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen is het bedrijf van jullie beide. Mocht je man het bedrijf willen houden, dan zal hij jou moeten 'uitkopen' Dit houdt in dat het bedrijf getaxeerd moet worden. Als het echt een slapend bedrijf is, dan zou de waarde heel eenvoudig kunnen zijn: namelijk de waarde = het saldo op de bankrekening. Hier kan een accountant bij helpen.

Bij mij gaan de alarmbellen wel rinkelen daar jij in je post schrijft:

"Hij wil nu uit kostenoogpunt (iets met rente en een soort van lening van het administratiekantoor of zo)"

In jouw geval zou ik daarom eerst van de accountant willen weten hoe de BV ervoor staat. Mocht deze namelijk een negatieve waarde vertegenwoordigen, dan moeten jullie dat ook gezamenlijk dragen. Mocht jouw man een lening willen verstrekken, dan zou ik daarmee niet akkoord gaan op dit moment. Een openstaande vordering heeft namelijk altijd risico. Mocht de BV dan worden getaxeerd, dan wordt dit risico meegenomen in de waarde.

Of het verstandiger is om het storten van jullie eigen geld in de BV als lening doen, durf ik zo niet te zeggen. Wat ik wel als advies mee wil geven: laat je goed informeren voordat je akkoord gaat met die storting van € 18.000,- eigen geld.

vlinder72

vlinder72

19-11-2015 om 08:11

Pas op

Ik zou hier niet zo maar aan mee werken. Als er namelijk sprake is van een direct ingaande Stamrecht BV dan kan het zijn dat dit gezien wordt als het inkomen van je man en om die reden verknocht is. Jij hebt dan na een echtscheiding helemaal geen recht op de waarde in de BV.

Ik zou in ieder geval geen geld erin stoppen als je toch op het punt van scheiden staat. Gewoon geld is namelijk veel makkelijker te verdelen dan geld in een BV.

angel3

angel3

19-11-2015 om 08:11

mmmm

Je moet inderdaad goed uitzoeken hoe het zit met eventuele schulden ook.
Zodra er sprake is van een eigen bedrijf is gemeenschap van goederen niet zo verstandig voor beide partijen niet.
Als hij een goed lopende bv heeft en hij moet jou uitkopen kan dat zijn faillissement betekenen omdat hij dan een bepaalde waarde te gelde moet gaan maken. En dat kan vaak niet.
Ik weet niet hoe je relatie ervoor staat en of je denkt dat je man al een soort van route aan het kiezen is? anders zou ik gewoon samen om tafel gaan accountant erbij en doorspreken hoe de zaken ervoor staan. Als je in gemeensch van goederen getrouwd bent is dat toch ook echt geen rare vraag.

vlinder72

vlinder72

19-11-2015 om 09:11

klopt

Wat Angel zegt klopt. Als er sprake is van een normale BV dus een bedrijf dan krijg je niet het geld dat erin zit of erin gestopt is maar je hebt recht op de helft van de aandelen. Het bedrijf moet dus gewaardeerd worden. Tja, daar kan je dus alle kanten mee op. Met een beetje pech is het bedrijf niks waard (op papier) en krijg je ook niks.

Geld storten vanuit prive in een BV terwijl je van plan bent op uit elkaar te gaan klinkt niet als een goed plan.

Misschien domme vraag.

Je man heeft een ontslagvergoeding ontvangen en heeft een slapende B.V. Misschien wil hij ooit iets gaan beginnen met die B.V.

Heeft hij überhaupt wel inkomsten op dit ogenblik?

Als de B.V. al meerdere jaren bestaat dan zijn er financiēle overzichten. Heb jij die nog nooit gezien? Jij zegt zeker te weten dat er behoorlijk wat geld in de B.V. zit, ik zou daar mijn twijfels over hebben.
Niet omdat ik je echtgenoot niet vertrouw, maar omdat jij het niet weet, dat is linke soep zogezegd.

Even anoniem

Even anoniem

19-11-2015 om 23:11

Dank en nog een vraag

Bedankt voor de reacties zover.

Vlinder begrijpt waar het om gaat. Bedankt voor je reactie! Dat van het verknochte heb ik in middels via een andere weg ook gehoord. Goh, had me dat niet gerealiseerd. Ging ervan uit dat ik de helft zou krijgen, maar is inderdaad een Stamrecht B.V., dus kan goed kloppen dat ik er dan niets van zie bij scheiding.

Nou is dat niet mijn grootste zorg (meer geval van "jammer dan"), we hebben meer spaargeld en ik heb zelf een goed inkomen.

Wil, mijn man heeft nu een goedbetaalde baan en het geld staat gewoon op de BV-rekening (heb ik gezien). Er zitten geen schulden in de BV en de BV wordt verder niet voor business gebruikt (daarom noem ik het een slapende BV), de BV heeft alleen die ontslagvergoeding erin.

Maar goed, Vlinder, mijn twijfel om dus geld van prive in de BV te storten is dan terecht. Ik snap nog niet goed waarom we het zouden doen, dat ga ik dus navragen. Maar het is inderdaad helemaal niet de bedoeling dat als het privegeld in de BV gaat, dat ik er dan niet de helft van krijg mochten we uit elkaar gaan. Zelfs al gaat het dan "maar" om EUR 9000 (de helft van EUR 18.000), dan is dat natuurlijk niet de bedoeling.

Als het al financieel/fiscaal slim is om geld in die BV te storten, dan is het misschien beter om het als lening te doen, zodat het geld gewoon weer terugkomt in prive. Wel weer ingewikkeld om te regelen, dus maar eens kijken hoe hij dat ziet.

Vlinder, weet jij dat misschien: zo'n stamrecht BV is voor het pensioen bedoeld, geloof ik. Maar het is toch zo dat als je gaat scheiden dat je dan ook recht hebt op een deel van elkaars pensioen? Dan zou het toch logisch zijn dat ik ook recht heb op een deel van de waarde van die Stamrecht BV?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.