Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Frankie
02-11-2018 om 22:11
Dochter zoekt continu ruzie
Onze dochter zoekt continu ruzie met mij in deze fase van onze scheiding. Ze is 18 en haar leeftijd speelt zeker mee.We wonen nog allemaal bij elkaar. De vlag gast uit als ze weg zijn. Met de afspraken die ik met mijn aanstaande ex maakt of hoe wij verder moeten gaan op dit moment is zij het niet eens. Probeert daardoor elke keer de baas te zijn en te bepalen wat er gebeurt thuis. Heeft ze woorden met mij of maak ik het duidelijk dat ik haar gedrag niet accepteer zijn de poppen aan het dansen. Mijn aanstaande ex krijg dan achteraf haar mening te horen over mij en onze dochter is dan zeer denigrerend en onbeschoft over mij. Mijn aanstaande ex vind het allemaak prima. Iets wat zij al jaren deed, niet onze dochter ter verantwoording roepen over haar gedrag.
Haar totaal negeren is ook geen optie, dan slaat ze helemaal door in haar gedrag.

Alison
02-11-2018 om 23:11
En toch...
Als je ertegen in gaat escaleert het gedrag van je dochter.
Als je hulp zoekt van je ex gebeurt er niks.
Met beide acties kom je niet verder.
Misschien is uitzitten en negeren toch het beste. Je hebt ook niet veel andere opties. Het kan helpen om ondanks dat het moeilijk is toch zoveel mogelijk positieve aandacht aan je dochter te geven. Dit is voor iedereen een moeilijke tijd maar hij gaat voorbij. Probeer de band zo min mogelijk te beschadigen.
En pas op met de schuld bij je ex te leggen. Jij was er ook de afgelopen jaren en jij hebt ook niks gedaan aan de houding van je dochter. In ieder geval niets wat geholpen heeft. Het is dus echt niet alleen de schuld van je ex.

Frankie
Aanvullend
Dit veroorzaakt hoogoplopende ruzies met mijn ex. Die niet accepteert dat ik haar (mijn ex) aangespreek daar over. Mijn ex accepteert niet dat zij dan op haar "punt" gezet wordt. Waar eventueel mijn dochter bij staat die dan helemaal "los" gaat tegen mij.
Suggesties zijn welkom.

Frankie
Alison
Het blijft balanceren op een koord. Ik zou willen dat een buitenstaander dit eens zou aanschouwen. Het is bizar voor woorden. Door hun beiden wordt ik letterlijk en fuguurlijk in de grond getrapt als ze een weerklank krijgen. Vriendelijk of niet. En ik zoek het niet op. Blijkbaar kunnen ze niet er mee omgaan dat ik niet meer over mij heen laat lopenn

Kaaskopje
03-11-2018 om 00:11
Is het financieel mogelijk
om tijdelijke woonruimte te zoeken voor jezelf?

Alison
03-11-2018 om 01:11
Aanspreken
Als mijn ex mij zou aanspreken op wat dan ook krijgt hij de volle laag. Dat hij maar eerst eens voor zijn eigen deur veegt. Heeft ie meer dan genoeg werk aan. Da's mijn insteek en ik kan me voorstellen dat jouw ex ongeveer hetzelfde denkt.
Dat gaat nooit werken. Sterker nog, als jij je ex ergens op aan spreekt is dat olie op het vuur. Dat blijkt wel. Het zou goed zijn als jullie de dochter buiten jullie problemen konden houden maar zo te lezen gaat dat niet lukken.
Het is een rot situatie voor jullie allemaal een eerlijk gezegd denk ik dat er zo snel mogelijk een eind aan moet komen. Dit is voor niemand gezond. Heb je enig idee hoe het verder gaat? Wanneer kunnen jullie apart gaan wonen?

Guera
03-11-2018 om 10:11
Praten
Ga es met je dochter praten. Ze is 18. Iemand van 18 ga je toch niet aanspreken op gedrag en ter verantwoording roepen?
Doe je dat bij andere volwassenen ook als zij iets doen wat je niet aanstaat?
Er zit bij dochter vast iets onder. Verdriet. Boosheid. Begin es met luisteren. Luisteren vanuit je hart zonder aannames en zonder oordelen. Kijk dan nog eens.....

Phryne Fisher
03-11-2018 om 11:11
Guera
Mijn dochter hoeft mij echt niet aan te spreken alsof ik een van haar matties ben. We zijn gelijkwaardig maar als zij op een onredelijke manier tegen mij uitvalt (zelden gelukkig) wordt ik toch even de oudere verstandige moeder.

Guera
03-11-2018 om 13:11
Eens
Eens phryne. Echterr denk ik dat hier iets onder zit. Kun je wel principieel doen maar gaat niks oplossen. Ik zou echt serieus een gesprek aangaan waarbij je zelf ook openstelt en kwetsbaar opstelt. Kun je het daarna hebben over hoe je met elkaar omgaat.
Als mijn kinderen verdrietig zijn en daardoor boos en driftig gaan ze zich e ht niet beter gedragen als ik ga zitten duwen op het gedrag. Als ze zich gezien voelen door mij staan ze daar veel meer voor open. Ver volgens komt er dan zelfs soms een sorry. Dus dat zou mij startpunt zijn.
Je reageert anders op het verkeerde en dan krijg je ook het effect wat je niet beoogt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.