Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

dochter wil moeder niet zien...

just-me

just-me

04-07-2017 om 11:07 Topicstarter

goed gesprek met mijn vriend gehad

Mijn vriend gaf aan dat het ons totaal niet in de weg zal staan, wanneer ik alleen ga... en daarmee glijdt wel meteen weer een last van mijn schouders. Ik wil geen keuzes maken, maar wordt hiertoe toch weer verplicht gezien de situatie. Gelukkig kunnen we dit goed bespreken.
Ik had het gevoel dat ik hem daarmee weer zou kwetsen.

Ik heb mijn dochter een app gestuurd en gemeld dat gezien de laatste keer ik er toch wel moeite mee heb alleen te komen/ dat er iemand voor me wilde zijn, maar WE besloten hebben dat ik toch alleen kom, omdat ik zeerzeker de diploma-uitreiking niet wil missen.
Ik heb wel aangegeven een eigen plekje in de kerk op te zoeken.

Verder heb ik voorgesteld eens wat af te spreken.

Dit is aanleiding omdat mijn dochter mij van de week vroeg niets te uiten over haar naar anderen. Ik heb aangegeven dat wanneer mensen vragen hoe het met me gaat en vervolgens hoe het met mijn kinderen gaat, ik geen prachtig verhaal kan ophangen, maar er rekening mee zal houden...

Wat ik wel in haar app waardeerde is dat ze snapt dat het een rotsituatie is voor me en eindigend met maarja.... maar goed... ze denkt er toch hopelijk over na.

Roze Bloem

Roze Bloem

04-07-2017 om 12:07

Wat opvalt

Je schrijft;
Mijn vriend gaf aan dat het ons totaal niet in de weg zal staan, wanneer ik alleen ga... en daarmee glijdt wel meteen weer een last van mijn schouders. Ik wil geen keuzes maken, maar wordt hiertoe toch weer verplicht gezien de situatie. Gelukkig kunnen we dit goed bespreken.
Ik had het gevoel dat ik hem daarmee weer zou kwetsen.

Wat hier naar voren komt is dat jij het zien van jouw dochter, afhankelijk maakt van de gevoelens jouw vriend. Voelt jouw dochter dat niet haarfijn aan? Zo kies je natuurlijk nooit echt voor je kind. Dit is voorwaardelijke liefde. Daar voelen kinderen zich absoluut niet veilig bij. De sms die jij haar stuurde, zegt iets als 'ik heb het moeilijk op jouw glorieuze dag, maar het gaat om mijn aanwezigheid, niet om of ik bij jou ben, op jouw glorieuze dag: met mij dient rekening gehouden te worden, ik kies nu (eventjes) voor jou en laat mijn vriend -met zijn toestemming- thuis en daar verwacht ik wat voor terug. Dit is de rol en het verantwoordingsgehalte van een kind. Wie is hier nu volwassen?

Het zou mij een rotzorg zijn of ik mijn partner zou kwetsen, ik zou gaan. Ik zou er zijn. En partner zou daar begrip voor moeten hebben. Heeft hij dat niet, dan corrumpeert hij de liefde van en naar mijn kind en dan kan hij gaan. En daar heb ik zeker niet zijn goedkeuring, toestemming of begrip voor nodig.
Wil jij jouw dochter eigenlijk wel onvoorwaardelijk zien?

Jij, als volwassen vrouw, geeft nu vorm aan de relatie met jouw dochter. Ga je niet naar haar examen, 1 van de mijlpalen in haar leven, en stel jij je als een kind op, dan zal zij later zeggen, als zij, staand voor een volgende mijlpaal (bijv haar bruiloft) terugkijkt naar de vorige mijlpalen; 'tja, mijn moeder was er toen ook niet (echt) bij, ik kan het zonder haar ook af.'.

Wil jij je zo opstellen dat zij dat zo zal zien?!

Amsterdamse

Amsterdamse

Jouw gedrag

Dit ga je vast niet leuk vinden, maar ik vind echt dat je je gedrag moet aanpassen, en je gedachtengangen ook. JIJ lijkt hier wel de puber. Je dochter zit middenin de puberteit, haar ouders zijn gescheiden, er spelen vast allemaal andere puberdingen in haar leven die ingewikkeld zijn, en jij gaat zo verongelijkt zitten doen. Je probeert steeds je punt te maken naar je dochter, ook weer in die laatste app, zo de nadruk op 'WE hebben besloten'.
Zelfs ík krijg er de kriebels van, het is zo opgedrongen en bedillerig.

Mijn advies: laat de relatie met je vriend buiten de relatie met je dochter. Bouw aan een moeder-dochter relatie, niet aan een 'nieuw gezinnetje' of zoiets. Geen andere boodschappen meer in je communicatie, niks meer over hoe JIJ vindt dat zij zich moet gedragen en voelen. Open en zonder oordelen. Laat het pubernukkige gedrag langs je heen gaan, glimlach bij jezelf erover en realiseer je dat het hoogstwaarschijnlijk niet persoonlijk is. Reageer met humor, of een digitale kus. Haal de spanning eruit door zelf de volwassene te zijn.

Succes.

Pennestreek

Pennestreek

Helemaal eens met Amsterdamse

Ik vind inderdaad dat je in je communicatie naar je dochter erg veroordelend doet. En waarom in dat laatste appje nou weer je vriend erbij halen? Je dochter wil niets over hem horen, laat dat dan! En dat je ergens moeite mee hebt gezien de laatste keer...blabla, echt, vermoei je dochter daar nou niet mee, ze is een puber en heeft daar dus per definitie geen belangstelling voor. In haar functieomschrijving staat dat ze als puber alleen aan zichzelf moet denken en dat doet ze prima zo te zien. Ga daar nou niet tegenin, maar laat alleen maar ZIEN dat je haar belangrijk vindt, door er te ZIJN. Dat is voor nu het belangrijkste. En dan kun je, als de verhoudingen hopelijk iets versoepelen, van daaruit verder bouwen.
Maar vriend dus uit de buurt van dochter houden, niet meer over hem hebben, ook niet via een omweg of verwijzingen, alleen maar belangstellend communiceren met je dochter. Het alleen maar over haar hebben dus, ook niet over jezelf, je trubbels, je zorgen, je wensen. Die doen er nu even niet toe, niet voor haar.

mee eens

Helemaal eens met de woorden van Roze Bloem. #6
Het gezin is weg, en mn ouders leefden ineens een eigen leven. God wat val je als kind in een gat zeg.

Er werd nog wel voor mij gezorgd in de zin van bad/brood/bed, maar de leuke dingen, hun vrije tijd en het plezier was met de nieuwe partners. Werd er net als jouw dochter opstandig en vervelend van, en niemand die daar doorheen prikte. Moeder-dochtertijd, het is nooit meer teruggekomen. De nieuwe partner gedoog ik nu inmiddels, 30 jaar later, met die persoon is in principe niks mis, maar mij destijds zo opgedrongen, mijn moeder was gewoon geen individu meer. Laat het los, dan komt het naar je toe. Vergeet niet dat jíj verliefd op hem bent, je kinderen niet.

Kan het wel uitschreeuwen zeg, hoe verzin je het om zo door te drammen over je vriend mee naar de diploma-uitreiking van je dochter. Ga er heen in je mooiste jurk, grote bos bloemen, ga wél naast je ex zitten. Mijn ouders zaten in beide hoeken van de zaal, ik werd als kind van binnen letterlijk uit elkaar gescheurd bij die aanblik. Je bestaat genetisch gezien ook uit die 2 mensen, en als die zo met elkaar omgaan voel je dat tot in het diepst van je ziel.

nog een aanvulling

Ik begrijp ook niet zo goed dat je je wel druk maakt om de reactie van je vriend (bang dat je hem kwetst) maar niet om je dochter, terwijl het haar diploma uitreiking is. Post 29 en 30 beschrijven heel goed hoe pubers er in staan.

Mijn moeder kon ook alleen nog maar in de "wij/we" vorm praten, als ze haar zin al zo begon stond ik al op mijn achterste benen, ongeacht de inhoud of strekking van haar verhaal.

Pennestreek

Pennestreek

04-07-2017 om 16:07

Pluis

'Mijn ouders zaten in beide hoeken van de zaal, ik werd als kind van binnen letterlijk uit elkaar gescheurd bij die aanblik.'
Oh, wat kan ik me dat goed voorstellen! Wat vreselijk pijnlijk voor een kind om dat te moeten aanzien.

Nou ja, het is natuurlijk voor al die gescheiden ouderparen ook vreselijk moeilijk en pijnlijk, dat snap ik, maar jouw tekst zouden alle ouders in die situatie ter harte moeten nemen. Op dat soort momenten telt het kind, en alleen het kind.

just-me

just-me

06-07-2017 om 07:07 Topicstarter

Plotselinge wending

Ik had mijn dochter afgelopen maandag benaderd en we zijn even gaan lopen, omdat gesprek dan meestal vlotter gaat dan pal tegenover elkaar zitten.

Voelde je je nogal overvallen door me de laatste keer; ik vind vervelend dat je je hier zo rot onder voelde. Ik ben me in haar gaan verplaatsen, ben niets gaan opgooien en toen kwam het gesprek op gang en Mn dochter haalde mijn vriend aan en haar vader.

Ze gaf aan dat ze het helemaal niet erg vindt dat ik met hem ben en ze gerust weet dat hij aardig is, en dat vroeger ook altijd voor haar was, maar ze er nog niet goed mee om kan gaan, mede ook door schaamte naar buitenwereld (wonen in rodeldorp, maar goed dat heb je overal)
Ik heb gezegd dat heel goed te begrijpen.

Ze gaf in ene aan dat ik wat haar betreft mijn vriend mee mocht nemen, maar er nog niet klaar voor is dat hij na afloop zou komen feliciteren. We zijn gisteren dan ook gegaan; mijn dochter was totaal ontspannen, net als mijn ex en zijn vriendin. Ik ben na afloop (idd in mijn mooiste jurk --) alleen naar mijn dochter toegegaan en heb haar bloemen gegeven en een kadootje. We hadden dit op deze wijze afgesproken en ook dat ik daarna weer zou gaan.
Dat is goed hoor mam, want ik wil hier ook zo snel mogelijk weg van deze saaie bedoening --

Later op de avond kreeg ik een appje en ze bedankte ons voor het kadootje; vond ze enorm lief.

We hebben afgesproken eens even gezellig te gaan lunchen met z'n twee en ik heb me voorgenomen dat dit haar dagje wordt. Heeft ze vragen, dan mag ze die gerust stellen maar het moet niet continue maar over het scheiden gaan.

Vooruit kijken en laten zien dat ik er voor haar ben.
De inhoud van app tussen ons is al van heel andere lading geworden.
Wat kan een gesprek dan goed zijn waarin ze haar verhaal kon doen, maar ze ook toeliet dat ik het mijne kon vertellen.

just-me

just-me

06-07-2017 om 08:07 Topicstarter

Ik zal het 'we' ook niet zo vaak naar voren brengen.
Ik had idd we neergezet in de app, maar naar haar niet in hoofdletters.

Tuurlijk kunnen reacties hard aan komen op forum, maar ik kan er wel wat mee en daar gaat het om.

Angela67

Angela67

06-07-2017 om 08:07

Just-me

Wat een fijn bericht! Een mooie stap voorwaarts voor jullie allebei.
Gr Angela

Amsterdamse

Amsterdamse

06-07-2017 om 08:07

Wat fijn

Wat fijn dat de eerste stap is gezet. Je hebt het goed aangepakt, zo te lezen. Je dochter klinkt als een lieve meid.

Paddington

Paddington

06-07-2017 om 09:07

Super!

Wat fijn voor jullie beiden. Blijf eraan werken, dan gaan jullie een fijne toekomst tegemoet.

Roze bloem

Roze bloem

06-07-2017 om 09:07

Fijn!

Goed om te horen!
Jullie zijn samen een nieuwe weg ingeslagen.

Lente

Lente

06-07-2017 om 22:07

Klinkt goed

zo doorgaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.