Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ydnew

Ydnew

19-08-2016 om 12:08

Dochter die het moeilijk heeft na scheiding

Ik ben vorig jaar gescheiden
Zag het niet meer zitten
Jaar ervoor uit elkaar en toch weer bij elkaar
Maar was verkeerde beslissing en had voet bij stuk moeten houden
Vorig jaar in 6 weken gescheiden
Heb huis en alle spullen bij hem achter gelaten
6 weken bij mijn ouders ingewoond en 6 weken op etage gewoond
4 maanden na de breuk een prachtige etage toegewezen gekregen
Allemaal een eigen kamer
De jongste van 9 gaat vrij goed met de nieuwe situatie om
Maar de oudste van 13
Is moeilijk te handelen
Lopen bij veilig thuis omdat meerdere keren 112 is ingeschakeld
En hij mij aangevallen is op school tijdens oudergesprek
Ze zijn allebei 3x op gesprek geweest bij psycholoog maar vinden het allebei niets
Lachen er om en willen er mee stoppen
Ik merk in alles dat ex nog lang niet klaar is met het hele verhaal scheiden
Hij praat heel veel met de oudste, bespreekt alles
Geeft aan dat ze bij mij de boel op stelte moet zetten zodat ik haar zat ben en ze fulltime bij haar vader gaat wonen
Doms weet ik niet meer hoe ik het met haar moet aanpakken
Ze is zo ontzettend boos, opgestookt door haar vader
Ze is papa's kind en trekt veel naar hem toe
Ook als hij dingen verkeerd aanpakt dan laat ze het zoals het is
Maar als het bij mij mis gaat dan breekt de hel weer los
Wie heeft hier ervaring mee en kan wat tips geven hoe met haar om te gaan

Ely

Ely

19-08-2016 om 15:08

Misschien zeg ik iets heel raars

Allereerst: wat ontzettend rot voor je dat dit zo loopt, ik kan me voorstellen dat je het er echt zwaar mee hebt.

Dan je vraag: ik heb natuurlijk niet het hele plaatje maar op basis van wat je schrijft vraag ik me af of je niet het volgende zou kunnen doen: gesprek met oudste aangaan, vertellen dat je van haar houdt, ze altijd welkom is, je haar heel graag bij je hebt, samen met haar bent. Maar ook ziet dat ze groter wordt, haar ruimte nodig heeft, de situatie ingewikkeld vindt en dat je begrijpt dat jullie daar met elkaar een manier in moeten vinden. Dat je gelooft dat er nooit één goede manier is die voor altijd geldt. Dat het jou het beste lijkt om dingen uit te proberen en samen te onderzoeken wat werkt. Dat jullie dan ook samen mogen aangeven wat je belangrijk vindt. Dat jij bijvoorbeeld belangrijk vindt dat jullie contact houden, niet van elkaar afdrijven. En dat -hoe moeilijk dat soms ook is- je dat wilt bewaken. Maar dat je je ook wilt openstellen voor wat zij wil en belangrijk vindt. En dan dus vragen wat ze daarvan vindt en hoe ze het ziet.

Dit in het kader van: als je het kooitje openlaat hoeft het vogeltje niet weg te vliegen. En naast haar staan, zij aan zij op zoek naar een oplossing, of een tijdelijke oplossing, ook al doet ze lelijk.
Kun je daar wat mee?

mieke

mieke

19-08-2016 om 17:08

bij vader

Kan het? Is het mogelijk dat je dochter fulltime bij haar vader gaat wonen? Als de dat graag wil en het kan waarom dan niet?

Jullie kunnen dan weer rustig aan jullie relatie werken. Dochter kan naar jou toe komen om te eten of een nachtje te blijven slapen.

Heb je het haar wel eens gevraagd wat ze het liefste zou willen? Als ze zegt dat ze bij haar vader wil wonen en het kan niet dan kan je dat ook met haar bespreken. Nu blijft het blijkbaar in haar hoofd hangen dat ze dat wil en jij denkt dat ze daarom zo vervelend doet.

Ydnew

Ydnew

20-08-2016 om 06:08

Dochter die het moeilijk heeft na scheiding

Haar vader stookt haar op tegen mij
en dan gaat het om de dagelijkse dingen zoals niet willen eten omdat ze het niet lekker vind
2x per dag Willen douchen
Niet op tijd naar bed willen gaan enz
En daar begint ze hele heftige discussies over
Laatst liet ze vallen dat ze bepaalde dingen van papa moet doen als ze bij mij is
Ook vertelde ze dat ze dingen van mij weet en zodra ze het mij verteld dat ik aangifte tegen haar ga doen bij de politie
ZE zitten fifty-fifty aan uren in de week bij beiden
Laatst vroeg hij hoe het gegaan was in de paar dagen bij mij
Ik gaf aan dat het niet lekker gelopen was
Ik bij haar heb aangegeven dat als ze niet meer te handelen is ik straf ga inzetten
Ze krijgt een waarschuwing en vervolgens heeft ze de hele dag geen internet meer
Dus vader kwam poolshoogte nemen
En vroeg hoe hij dan de hele dag met haar in contact kan komen
Ik zei dat hij dat aan haar moest vragen
Sindsdien is het 2 weken rustig rondom haar gedrag
Totdat hij het volgende weer heeft verzonnen

Kelly

Kelly

22-08-2016 om 00:08

Jouw huis jouw regels

Wat een vervelende situatie tussen jou en je dochter! Als ik in jou schoenen stond dan was ik in gesprek gegaan met mijn dochter. Haar vertellen dat deze periode voor iedereen lastig is en dus ook voor je dochter. Dat je dit begrijpt, maar dat dit niet betekent dat zij nu de regels kan gaan bepalen. Je houdt ontzettend veel van haar, maar deze situatie kan niet zo langer doorgaan. Vanaf nu gelden er regels, bv bedtijd, aantal keren dat ze mag douchen en wanneer (bv niet meer na 20.00 douchen.) Dat ze bv iedere woensdag mag kiezen wat er gegeten wordt, dat er niet wordt gescholden, indien dit wel gebeurt hier consequenties op volgen. Je schrijft dat je dochter 13 is. Dit betekent dat ze ouder is dan 12 en dus inspraak heeft op het feit bij wie ze is. Het klinkt makkelijker dan het is om te zeggen dat ze niet verplicht bij je hoeft te komen, maar dat dit vrijblijvend is. Als ze geen zin heeft om bij jou te zijn, dan hoeft dit niet. Ik denk dat het goed is om hierin een bepaalde afstand te creëren en het los te laten. Je dochter raakt in de puberteit en dit in combinatie met de scheiding kan ik mij voorstellen dat dochter zich soms gefrustreerd voelt en zich dan bij jou uit op een negatieve manier. Blijf wel met haar in gesprek. Laat niet alles toe en besef ze is je partner / vriendin niet. Je bent haar moeder en het is jou huis dus gelden daar jou regels. Ik hoop dat je er samen uitkomt! Sterkte gewenst in deze moeilijke tijd!

Check de website van Villapinedo.nl

Een website door kinderen die in een scheidingssituatie zitten en hoe zij zaken beleven. Er is ook een boek voor de ouders, te leen in de bieb. Wij hebben dit gelezen. Onderstaand de brief die op mij veel indruk heeft gemaakt.

Sterkt en wijsheid toegewenst.

Aan alle gescheiden ouders van Nederland

Met deze brief willen wij jullie laten weten hoe wij ons voelen. `Wij ‘ zijn de 70.000 kinderen per jaar die op een dag te horen krijgen dat hun ouders uit elkaar gaan.

Op die dag stort onze wereld in. Alles wat veilig en vertrouwd was wordt ineens anders. Veel van ons moeten verhuizen, naar een andere school, wennen aan jullie nieuwe liefdes en in het ergste geval 1 van de ouders heel erg missen. En dat doet pijn.

We willen Zó graag allebei onze ouders in ons leven. Twee ouders die van ons houden en ons groot zien worden. Twee ouders die staan te juichen langs de lijn, trots zijn als we goeie cijfers halen en alles willen weten over ons eerste gebroken hart. Die samen op de eerste rij zitten als we examen doen en liefdevol hun eerste kleinkind vasthouden.

Weten jullie wel hoeveel verdriet we soms stiekem hebben? Als we de boodschapper moeten zijn. Als we moeten luisteren naar de gemene dingen die jullie over elkaar zeggen. Als we zien dat jullie elkaar negeren waar we bij zijn.

Weten jullie wel hoe moeilijk het is om van jullie allebei te houden, terwijl dat soms van 1 van jullie niet mag? Dat we dan maar niks zeggen over hoe leuk het weekend was?

We voelen ons verscheurd tussen de twee mensen waar we zoveel van houden. We voelen ons schuldig als we het leuk hebben bij de ander. We voelen ons verantwoordelijk voor jullie geluk. Meestal zijn jullie zelf na een tijdje weer gelukkiger. Maar voor ons is dat vaak niet zo makkelijk.

Sommigen van ons houden er de rest van hun leven last van.

Dus mogen we jullie een paar dingen vragen?
-> Laat ons alsjeblieft geen kant kiezen
-> Maak geen ruzie waar we bij zijn
-> Zeg geen slechte dingen over elkaar tegen ons
-> Geef ons de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie
-> Luister echt naar wat we te zeggen hebben
-> Geef ons de ruimte om van jullie allebei te houden
-> Vergeet niet dat jullie samen voor ons hebben gekozen.

Een scheiding voelt als een veilig huis dat ineens helemaal verbouwd wordt. Muren eruit, nieuwe vloerbedekking, ander behang. Eerst is het 1 grote puinhoop en dan komt er heel langzaam iets moois tevoorschijn. Laat ons rustig mee verven en vraag ons wat we van het uitzicht vinden.

Zo bouwen we met jullie samen aan een nieuw huis. Met hier en daar een barst of een kapotte dakpan. Maar wel warm, veilig en stevig. Een plek waar wij ons weer THUIS voelen.

De sleutel hebben jullie net gekregen.

Namens alle jongeren van Villa Pinedo

-X-

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.