Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

amk

amk

31-05-2010 om 19:05

Dilemma [hoe vertel ik het mijn ex]

Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk in Gezellug wel gelezen hebben heb ik sindskort een nieuwe Lief.

De belangrijkste mensen in mijn omgeving weten dat inmiddels wel (denk aan ouders en goede vrienden), maar wanneer, en hoe vertel ik het mijn ex?
Het contact tussen mij en ex is prima en we bespreken ook veel meer dan alleen onze dochter, maar dit vind ik toch wel een lastig onderwerp.

Graag jullie advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En je dochter..

Zou dat niet een beetje gelijk op kunnen gaan, of wil je ex wezenlijk eerder inlichten?

Kan me voorstellen dat je nog even wilt wachten. Uit mijn ervaringen met echtscheidingen (toen ik bij de rechtswinkel werkte) heb ik toch wel opgemaakt dat er vaak een hoop veranderde tussen ex-en, ook als de nieuwe Lieven zich op de achtergrond hielden. Als het nu net zo lekker gaat zou ik ook wat schroom hebben.

Misschien als het onvermijdbaar wordt, bijvoorbeeld bij de vakantie?

amk

amk

31-05-2010 om 21:05

Dochterlief

is misschien nog wat jong, maar die ziet Lief natuurlijk wel eens. Ze is ook dol op 'm gezien de indiaanen kreten als hij aanbelt. Hoe we het met haar willen doen hebben we wel in kaart. Op dit moment is hij een goede vriend die regelmatig (denk 1x in de maand of zo) langs komt om te eten of iets leuks te doen.

Die vakantie is idd het probleem. Kijk als de verhalen van dochterlief vragen oproepen bij mijn ex, zal ik die naar waarheid beantwoorden. Maar om nu te bellen met de mededeling he, ik moet je wat vertellen bladiebladiebla is toch weer heel iets anders. Of om het zijdelings te melden in haar dagboek lijkt me ook niet de juiste manier. Maar hoe dan wel?

Hmmm

Ik zou wachten.
Stel dat je de zomervakantie red, dan heb je weer een jaar langer om de Gelegenheid te vinden.

Onderhand begin ik te vermoeden dat jouw ex er misschien geen tel over nadenkt als je het vertelt, dat we hier voor niets indianenscenario's zitten te verzinnen.. zul je altijd zien..

Als je nou gewoon wacht tot de Gelegenheid zich voordoet en als hij dan zegt "waarom zeg je dat nu pas" dan leg je uit dat het een beetje lang duurde voor de Gelegenheid kwam? Ik zie om me heen ook wel dat meisjes van de basisschoolleeftijd er laaaaang over doen voordat ze vragen gaan stellen. Ze kunnen er gewoon aan gewend zijn dat er eens een vriend langskomt..

Vic

Vic

31-05-2010 om 22:05

Vertellen

Denk je dat je ex het op prijs stelt als je het vertelt? Volgens mij heb je ook al een vakantie geboekt met je nieuwe lief (leuk!), dus tegen die tijd ontkom je er ook niet aan lijkt me. Ik zou het wel vertellen. Misschien heeft hij al zijn vermoedens omdat je dochter al wat heeft verteld over die leuke meneer die af en toe komt eten. Dan is het toch prettiger om vragen voor te zijn.

krin

krin

01-06-2010 om 11:06

Relatie

Je hebt een goede, open relatie met je ex, toch? Wat lijkt je prettiger, voor jezelf, dat het hem ter ore komt via je dochter of een andere omweg, of dat je het zelf vertelt? In het laatste geval zou ik het gewoon binnenkort vertellen. Dan heb je het maar gehad en kun je ook niet per ongeluk je dochter het gevoel geven dat het een geheim is.
Waar zit je weerstand? Kun je zijn reactie niet goed inschatten?
Ik heb geen ervaring met een ex met gedeeld kind, maar ik weet nog wel dat toen ik mijn ex vertelde dat ik een vriend had, hij vooral vreselijk blij voor me was (en, zoals hij later vertelde, ook opgelucht. Dat ik weer goed terechtgekomen was, zeg maar.)

krin

krin

01-06-2010 om 11:06

Bovendien

zou het gezien de omstandigheden in mijn ogen vrij hypocriet van hem zijn (in mijn ogen) als hij opeens moeite zou hebben met een potentiële bonusvader voor jullie dochter. Jullie hebben al bewezen dat het soepel kan lopen, met een ex met nieuwe vrouw en kinderen. Dan moet het andersom toch ook kunnen?

En bovendien (2)

Ging de scheiding toch van hem uit en heeft al jarenlang een andere partner? Ik bedoel als jij nu een maand geleden van hem wilde scheiden en nu ineens een andere partner zou hebben, zou ik je schroomvalligheid wel kunnen voorstellen.
Vind het wel goed dat jij en je nieuwe lief het zo voorzichtig introduceren bij je dochter.

MR

amk

amk

01-06-2010 om 18:06

Weerstand en andere reacties

Zit 'm in het nog maar kort zijn van de relatie met Lief. Hoewel het zeker niet zo voelt, en het er ook niet naar uit ziet dat het van korte duur zou zijn. Moet ik elke ‘scharrel’ melden, dat denk ik niet, maar dit voelt niet als een scharrel. Maar het is echt nog maar kort, nu bijna 2 maanden.
Ik denk dat mijn ex het wel op prijsstelt als ik het vertel. Net als ik het fijn vind om wat van zijn wel en wee te weten zoals bv werk dingen etc. Maar dit voelt dan net weer te intiem. We zijn tenslotte gescheiden. Over een aantal weken ga ik idd op vakantie met Lief. Ik denk op dit moment dat dan gewoon vertel met wie ik op vakantie ga. Dan zijn we ruim een maand verder. 3 maanden voelt al veel meer als 2 maanden.
Tegen dochterlief hebben we ook niets gezegd over dingen wel of niet mogen zeggen. Ze mag alles tegen haar vader vertellen. Juist om te voorkomen dat ze het idee krijgt dat ze niet alles tegen ons beiden kan vertellen.
Aanleiding creëren gaat niet lukken, ex is niet zo sociaal handig dat hij het fenomeen hint snapt. Zelfs als ik mijn haar van blond naar rood zou verven zou hij daar nog geen opmerking over maken.

Bedankt voor het meedenken, als jullie nog meer ideeen hebben laat maar weten. Het geeft mij in elk geval richting.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-06-2010 om 19:06

Tijdsduur

Waarom zou je je ex moeten vertellen hoe lang jullie relatie gaande is? "Sinds enige tijd' lijkt me mooi zat. En gewoon terloops vertellen is prima, waarom niet via het schriftje? Zoiets als 'Dochter heeft een leuke dag gehad met X, sinds enige tijd mijn vriend. X is overigens ook degene met wie ik volgende maand een weekje op vakantie ga.'

Nu weet ik het

..we gaan lootjes trekken en de gelukkige mag namens het OOL-legioen amkex bellen om het te vertellen.

Datum doen we ook met loten.
Mooi geregeld toch?

amk

amk

01-06-2010 om 21:06

Izar en yta

dat is het precies. Je probeert het wat meer zakelijk te houden. Nu weet mijn ex best wel hoe de vork in de steel zit als ik meld dat ik met Lief op vakantie ga.

Ik ga mijn ex ook niet melden hoe lang het al is, dat gaat 'm geen fluit aan. Het schrift van dochter is niet voor dit soort mededelingen, dat gaat echt alleen over haar wel en wee, wat ze heeft gedaan op een dag, grappige opmerkingen, hoe laat naar bed, wat gegeten, dat soort dingen. Dus geen boodschappen naar elkaar over hoe laat zwemles etc. Dat doen we direct naar elkaar.

Ik denk dat ik er wel uit ben. Op het moment dat ik mijn vakantieadres doorgeef aan ex meld ik ook met wie ik ga en wat de relatie daarmee is. Dat zal ongeveer een week voor vertrek zijn. Geeft hem ook weer tijd om nog vragen te stellen als hij dat wil.

zolang je nog twijfelt, omdat het nog te pril is om er veel tamtam over te maken, heb je toch genoeg reden om het nog voor je te houden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.