Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Dilemma hobby zoon | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Patriesie

Patriesie

23-08-2019 om 18:08

Dilemma hobby zoon

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 10:08

Tijgeroog

Ik vraag me nu opeens af of het legaal is om een inbreker met diezelfde knuppel je huis uit te timmeren. Nee toch? Als ik als agent in uitgaansgebied zou rondlopen en ik zie iemand met een honkbalknuppel, zou ik daar toch eens een praatje mee aanknopen en zijn id willen zien (en gegevens noteren). Het is best een opvallend attribuut voor een avondje stappen tenslotte. Je bent slim als agent als je je pappenheimers kent .

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 10:08

Best leuk om het eens te zijn )

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2019 om 11:08

Kaaskopje

Ik geloof dat je die inbreker sowieso niet je huis uit mag timmeren met (excessief) geweld, alleen in geval van zelfverdediging. Maar ik weet niet precies hoe dat zit.

Een honkbalknuppel op straat is in bepaalde situaties verboden, je mag 'm niet meenemen als je gaat stappen, of naar een demonstratie gaat of... maar als je 'm samen met je honkbalhandschoen in je rugtas hebt zitten op weg naar het sportveld is het geen probleem. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een keukenmes (hoewel die naast je honkbalhandschoen in je tas ook weer een rare indruk maakt...)

"Wapens van categorie IV
Er zijn een aantal wapens waarvoor geldt dat meerderjarigen ze mogen bezitten. Maar sommige handelingen ermee zijn verboden, zoals het dragen ervan op de openbare weg. Het gaat bijvoorbeeld om:
• zwaarden
• degens
• wapenstokken
• bepaalde luchtdrukwapens
• harpoenen
• kruisbogen
Ook voorwerpen die niet bedoeld zijn als wapen, maar wel zo worden gebruikt, vallen onder omstandigheden onder categorie IV. Denk aan een honkbalknuppel die kan worden gebruikt tijdens een demonstratie, of een keukenmes dat kan worden gebruikt tijdens een gevecht."
https://www.justis.nl/producten/wwm/welke-soorten-wapens-zijn-verboden/

Eppos

Eppos

30-08-2019 om 14:08

Patriesie

Wat goed dat het zo kan. Hopelijk ben je opgelucht en wie weet ga je zelf mee kijken en nog eens proberen.

Wens je veel geluk met de heren. ;)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 11:08

Tijgeroog

Een voorwerp wat je als wapen kunt gebruiken, veroorzaakt in de verkeerde handen meestal minder doden dan met een wapen met kogels. Hoe erg ook als er een of twee door sneuvelen, is de noodzaak om messen en kruisbogen daarom te verbieden minder groot. Zakmessen zijn niet standaard toegestaan. Er moet een goede reden voor zijn. Vuurwapens zijn in verkeerde handen liggend, veel 'doeltreffender'. Daarom zou niemand er mee over straat mogen, vind ik. En ook niet in een kluisje thuis mogen bewaren. Tenzij er een toegestane reden voor is, bijvoorbeeld voor de jacht. Of je dat persoonlijk een goede reden vindt, hangt af van je mening over de jacht, maar dat staat hier nu buiten.

Scoutingouder

Scoutingouder

31-08-2019 om 11:08

Zakmessen

vallen niet onder de Wet Wapens en munitie als ze maar één snijkant hebben en het lemmet in opengeklapte toestand korter dan 28 cm is. Soms mag je zo'n mes toch niet bij je hebben, bijvoorbeeld in uitgaansgebied, een horecagelegenheid of een stadion.

of een school

Bij mijn dochter op het speciaal onderwijs werd gecontroleerd en waren messen verboden. Ik schilde het fruit van dochter maar vooraf en deed het in een zakje in haar broodblik want een mesje meegeven lukte wel een keer ongezien maar toen ik hier van hoorde droeg ik daar ook liever niet aan bij.
Ik ben daar een beetje ambivalent in maar ik zou wapens als sport bij mijn kinderen zeker niet goed vinden. Uiteindelijk kun je niet alles voorkomen, maar je hoeft jezelf het ook niet zo moeilijk te maken.
Bij autisme heb je vaak problemen met emotieregulatie, een gevoel kan heel snel toppen. Nu is het zo dat er wel eens een (afgesproken) deuk in een kast gaat of er vliegt iets door de lucht (niet op mensen gericht), maar hoe gaat dat als er een wapen in huis is? Misschien is het verband er niet, maar ik zou dat niet waarderen.
En hopelijk mogen die wapens alleen in de schietclub blijven want thuis zou ik er zeker geeneen tolereren.
Maar ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat je het juist wel entameert omdat een jongere dan leert om zijn gevoelense bij zo'n ding te hanteren.

Maar overal zou ik er echt heelemaal niet bij staan te juichen als de heren 'gezellig' samen naar de schietclub gaan. Aan de andere kant geeft dat natuurlijk wel weer de mogelijkheid voor hopelijk een wat meer volwassen bespiegeling onderling over het gebruik van wapens als er volwassenen meegaan.

Ik heb het een jongere ook weleens beslist ontraden. Angsten en een mes willen dat soort lijkt me niet geschikt. Misschien als ik de motivatie begrijp. Maar dit zou me echt verontrusten.

Inderdaad, we hebben het geweldsmonopolie bij de overheid gelegd om elkaar tegen elkaar te beschermen. En dat is geen lolletje.

Ik heb nog een speldje van een gebroken geweertje. Lenen?:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 14:08

Annej

Die ligt hier vast ook nog ergens, van man. Pacifistische jongens bestaan ook. 😀 Hij is sindsdien wel iets opgeschoven naar een light vorm.

Ava

Ava

31-08-2019 om 14:08

Kaaskopje, concentratie

Concentratie, als reden om te gaan schieten, snap ik ergens wel. Het vasthouden van iets in beide handen zorgt dat beide hersenhelften moeten samenwerken, wat voor een hogere concentratie kan zorgen. En dan met name bij jongens. Mannen, jongens hebben minder verbindingen tussen hun hersenhelften. Een reden waarom ze moeilijk uit een eenmaal bereikte concentratie komen en moeilijker in concentratie komen, vooral dus als de activiteit in de andere hersenhelft zit. Vrouwen hebben meer verbindingen tussen hersenhelften en combineren met meer gemak functies uit beide bij een taak.

Bij darten hou je een pijl met maar een hand vast, bij schieten (tennis, hockey) twee.
Schieten is misschien wel stoer maar het is niet als of je dat op straat of in je tuin even mag voordoen. Dan kan je beter een motor kopen.

Wij hebben een paar luchtbuksen in huis en de kinderen vinden het erg leuk om daarmee te schieten. Heel eerlijk gezegd heb ik liever dat ze in de tuin aan het schieten zijn, dan dat ze op de bank hangen en een schietspel op de computer doen.
Schieten is gewoon erg leuk, het is echt wel een vaardigheid.
En ja, de kinderen kennen de regels uitstekend en weten dat daar NOOIT vanaf geweken mag worden. Dat betekent namelijk meteen een ban op alle vormen van schieten voor zolang ze nog thuis wonen.
Ik ben er ook niet bang voor dat ze er geweldadig van zullen worden. Ik vind het zelf ook leuk om op een doeltje te schieten maar ik zou nog geen dood vogeltje durven raken....

Mareide

Mareide

31-08-2019 om 20:08

Ik vind het een mooie sport

Is het alleen om het echte wapen of is een schietsport als airsoft in de tegenstanders-ogen hetzelfde? Mijn zoon schiet bij airsoften met een replica, waar ook strenge regels aan verbonden zijn.

*Moet ook achter slot en grendel.
*Mag niet zichtbaar gebruikt worden buiten airsoftterrein.
*Mag niet met grote omweg(langs andere vrienden gaan) vervoert worden naar airsoftterrein
*VOG aanvragen
*lid zijn van airsoftvereniging

Patriesie

Patriesie

01-09-2019 om 01:09

Eppos

Dank je wel!!

Triva

Triva

01-09-2019 om 10:09

Kaaskopje

"En ook niet in een kluisje thuis mogen bewaren. Tenzij er een toegestane reden voor is, bijvoorbeeld voor de jacht. Of je dat persoonlijk een goede reden vindt, hangt af van je mening over de jacht, maar dat staat hier nu buiten."

En met jachtgeweren in huis is het 100% zeker dat die niet voor het schieten op mensen worden gebruikt? Wat een onzin.

Wij hebben hier diverse bogen en pijlen in huis. En een bijl. Dochter heeft bij haar vader een luchtdrukpistool of zoiets. Tot nu toe heeft ze niemand vermoord.

Zelf heb ik flink wat koks- en vleesmessen in huis. Het is nog niet in me opgekomen om bij een ruzie naar binnen te rennen en een van die wapens te pakken.

Doden door vuurwapens

https://nos.nl/artikel/2121663-laagste-aantal-doden-door-misdrijf-in-20-jaar.html

Het aantal doden door vuurwapens is veel lager dan het aantal doden door verwurging of door een mes. Vuurwapens worden vooral gebruikt bij afrekeningen in het criminele circuit.

Triva

Triva

01-09-2019 om 12:09

Knurf

Het gaat natuurlijk om de bekende schietpartijen in binnen- en buitenland. Je kunt met een vuurwapen veel eenvoudiger meerdere mensen tegelijk doden dan met een mes. Dat snap ik ook nog wel.

Van de week eens gekeken naar de schietvereniging in de buurt, 300 leden, volgens mij hebben ze vuurwapens bij de vereniging (je kunt kiezen uit verschillende wapens)

Ik heb altijd gezegd dat vuurwapen voor de hobby of op de vereniging moeten blijven of thuis zonder munitie. Ik begrijp dat je, voor je sport, je eigen wapen wilt hebben, zeker als je op een hoog niveau speelt maar waarom verbieden ze het gewoon niet dat je munitie vervoert? Dat moet je gewoon op elke vereniging moeten kunnen kopen in plaats van dat je dat ook thuis mag hebben (wel gescheiden bewaren).

Valt tegen Knurf

"In 13 procent van de gevallen ging het om een afrekening in het criminele circuit. "

Je gebruikt het Amerikaanse argument: mensen vermoorden elkaar niet wapens.

Tegelijk denk ik zelf dat het helpt dat de cultuur hier in Nederland wapens thuis, wapengebruik door particulieren, afwijst.

Natuurlijk kun je er zelf voor kiezen om daar aan voorbij te gaan. Het gaat natuurlijk echt niet altijd fout. Maar op grote schaal, als algemeen gebruik van wapens, zie Amerika, is het wel een drama.

Nee AnneJ

'Je gebruikt het Amerikaanse argument: '

'Tegelijk denk ik zelf dat het helpt dat de cultuur hier in Nederland wapens thuis, wapengebruik door particulieren, afwijst.'

JIJ gebruikt Amerika. Door de schietpartijen dáár wil je Nederland op voorhand veranderen. Wat onzinnig is. Sportschieten is heel wat anders dan de Amerikaanse regel dat iedereen een vuurwapen mag hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.