Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stiefmam
12-07-2016 om 09:07
de kinderen en de vakantie
Omdat de vakantie er weer aan zit te komen en de kinderen van gescheiden ouders dan een paar weken bij de ene ouder zijn en daarna een paar weken bij de andere ouder zijn vroeg ik mij het volgende af: Hoe hebben jullie met de kinderen als ze bij de andere ouder zijn contact en hoeveel contact is dan normaal ? als het kind of kinderen aangeeft jou te missen kom je dan ook langs voor een kopje koffie om je kind te zien, of blijft t alleen bij bellen en zoja hoe vaak ?

Taruh
12-07-2016 om 10:07
Niet
ik heb geen contact met mijn dochter als ze bij haar vader is. Tenzij ze zelf aangeeft daar behoefte aan te hebben en dan zal haar vader dat faciliteren. Dan zal er ge-appt worden en niet gebeld.
Voor mijn dochter zijn het min of meer gescheiden werelden. Als ik contact ga zoeken gaat ze mij missen terwijl ze daar anders helemaal geen last van heeft.
En even een kopje koffie doen zit er niet in, ze zijn op vakantie in het buitenland. Of bij Opa en Oma (van stiefmoeders kant) aan de andere kant van het land.
Wel krijg ik van mijn ex regelmatig appjes met foto's. En ook van Oma krijg ik appjes.

Paddington
Appjes
en soms een telefoontje, ligt eraan waar ze is.
Bij ons ook twee hele gescheiden werelden, ook beide heel anders. Dochter kan er gelukkig goed mee omgaan.
Bij mijn vriend zo'n beetje hetzelfde met zijn kinderen. Zijn ex-partner wil graag zelf mogen bellen, dat houdt vriend af, vanwege het heimwee verhaal. Helaas vind ex-partner van vriend dat heel moeilijk om te accepteren. Wij geven de kinderen altijd de gelegenheid om zelf contact op te nemen.

Beertje
Mijn mening
Ik pleit voor geen contact!!
Mijn jongste heeft heimwee naar mij. Altijd een drama iedere vakantie ook bij opa en oma. Als zij aangeeft mij te willen bellen mag ze dat maar liever niet. Ze hoort mijn stem en wil dan naar huis.Dan moet ik mopperen dat nu ook voor de andere het niet gezellig is dat er een drama gemaakt wordt. Dan gaat het daarna altijd goed.
Vorig jaar zijn wij drie weken naar Frankrijk geweest. Met alle kinderen ook mijn 3 bonus kids. Toen we aankwamen zei oudste bonus kindje ik moet nu mama bellen want dat moet. Mama had de kinderen gezegd regelmatig te moeten bellen. Ik was daar erg boos over en mijn vriend ook. Als je tegen je kinderen gaat zeggen "ik zal je erg missen we bellen vaak" komt het niet goed. De kinderen voelen zich dan schuldig naar die bewuste ouder dat ze weg gaan. Mijn vriend heeft gevraagd aan zijn kids of ze zelf de behoefte hadden om te bellen en het antwoord was nee, wij willen op verkenning was de reden zeiden ze. Vervolgens heeft moeder ons dagelijks gebeld en geappt, drie weken lang. Hiermee heeft ze de vakantie voor 7 personen behoorlijk verpest! Wij willen op vakantie genieten van rust en ons gezin en hebben dan geen behoefte aan een ouder die vooral zichzelf zielig vindt door het gemis van de kinderen.De afspraak is nu ze mogen altijd bellen als ze dat zelf wensen.
En ja ook ik vind het moeilijk als mijn kids 2 weken bij de vader zijn hoor. Zeker omdat ze op een nachtje per maand na altijd bij ons verblijven en alleen in de zomer er 2 weken naar toe gaan. Maar ik zoek zelf geen contact.

Paddington
Ligt ook aan het
kind zat ik mij te bedenken.
Dochter weet dat ik haar de tijd gun met haar vader. Ze heeft niet het gevoel dat ik vind dat ze moet bellen. Soms is een berichtje met een kusjes emoticon al genoeg.
Bij de middelste van mijn vriend is de behoeft om zijn moeder te bellen voornamelijk erg groot als hij is aangesproken op bepaald gedrag. Als hij zijn moeder dan zou bellen, is hij 3 dagen van slag, terwijl hij met een uurtje weer is bijgetrokken als hij geen contact heeft. Op zo'n moment houden we contact dus af.
Kijk dus naar de kinderen en overleg (indien mogelijk) met je ex-partner.

Stiefmam
12-07-2016 om 12:07
Het lastige....
Bij ons zelf is het kindje van mn vriend die als ze dus ook word aangesproken op bepaald gedrag dr moeder wil bellen maar voor de rest gaat t prima en is het niet dat ze dr moeder even wil zien.
Maar moeder zelf geeft aan t kind enorm te missen en op de koffie te willen komen terwijl vriend en ik hier eigenlijk niet op zitten te wachten. Ook belt ze bijna elke dag in de vakantie. Dit vind ik niet prettig. Het dochtertje van mijn vriend mag van mij echt wel met dr moeder bellen en vind ik ook helemaal niet erg. Maar ik merk aan haar dat wanneer haar moeder steeds belt ze er van slag van raakt. En als er alleen contact met het dochtertje van mn vriend wanneer dochtertje aangeeft haar moeder te willen bellen dat het een stuk beter gaat Iemand tips hiervoor?

Taruh
12-07-2016 om 12:07
pas gescheiden?
Hoe lang zijn ze uit elkaar en hoe oud is het kind.
Als ze op speaking terms zijn verder is het zinvol om hier zo ergens rond kerst eens een gesprek tussen beide ouders aan te weiden. Dan is deze vakantie lang genoeg geleden en de komende vakantie nog vergenoeg weg om aan het idee te kunnen wennen.
Het is voor de meesten ook niet niks je kind zo maar 2-3 weken af te staan terwijl je het normaal veel om je heen hebt en jij alle verantwoording moet dragen.
Laat dit echt een gesprek zijn tussen de ouders zonder kind of aanhang erbij.

verhuiswagen
12-07-2016 om 13:07
Leerzaam
Jeetje wat een leerzaam topic is dit! Mijn tienerkinderen bellen mij nooit als ze bij vader zijn. Ik vraag daar wel eens om, maar ze doen t niet of willen t niet. Ik betrok dat altijd erg op mijzelf; voelde het als n afwijzing naar mij toe. Nu ik lees over ' gescheiden werelden' en kinderen die er van slag door raken snap ik het wel.
Mijn kinderen bellen hun vader wel altijd als ze op vakantie zijn met mij. Dat mogen ze ook, ik zeg t ook actief ' wil je misschien papa bellen dat je veilig aangekomen bent?'. Is dat misschien niet slim om te doen?
En hoe zien jullie dit gebeuren (het missen van wederzijdse ouders) terugkomen in jullie gescheiden ouderschap door t jaar heen?

Taruh
12-07-2016 om 13:07
missen buiten de vakantie = moe
als mijn dochter haar vader mist buiten de vakantie is ze meestal moe, of ze is boos op mij.
Andersom is dat ook het geval.
Verder mist ze 'm niet erg want ze ziet 'm 2 dagen van de week (do/vrij) en dan de weekenden om en om. (vrij/ma)
Dan is er weinig tijd om hem te missen door alle activiteiten: school, trainen, zwemmen, nog meer trainen (max 4x per week).

Fani8308
13-07-2016 om 09:07
Bij ons
Wil de moeder van mijn bonus zoons om de 2a3 dagen bellen met ze. En dit ook van te voren in een mail vastleggen met dag en tijd. Deze zomer wordt het 5e jaar dat ze uit elkaar zijn.
Het eerste jaar zijn we er mee akkoord gegaan maar de jongste reageerde ook erg emotioneel. Heimwee.
Daarna hebben we ook gezegd dat ze beter niet kan bellen, maar wel even appen om te vragen hoe het gaat oid.
Ze is het daar niet mee eens en zegt dat wij het contact onthouden en weigeren.
Daarbij komt dat het afspreken van dag en tijd natuurlijk helemaal niet werkt in vakantietijd.
Als ze zelf willen bellen mag dat uiteraard wel, maar niet savond net voor het naar bed gaan, daar krijgen ze ook last van.
Als ze met haar weg zijn krijgen we af en toe een foto via de app.
Als mijn dochter bij haar vader is (3 weken) is er af en toe contact, en soms komt ze tussendoor een nachtje bij mij slapen. We hebben co-ouderschap dus ze is het helemaal niet gewend om zolang bij een van ons te zijn. En wij ook niet zonder haar maar moet wel in haar belang zijn natuurlijk, niet te veel heen en weer gesleep. Gelukkig hebben we goed contact.

Paddington
Kunnen de ouders
geen concrete afspraken maken? Bijvoorbeeld dat ze op woensdag en zaterdag mag bellen en jullie verder met rust laat?

Vesper Lynd
Weinig
Mijn oudste belde helemaal nooit als ze met haar vader op vakantie is (ze zijn al drie jaar niet geweest). Ik kreeg hooguit eens een sms'je. Jongste belt altijd als er iets gebeurd is, blauwe plekken en schaafwonden, erg opbeurend Ik laat het aan hen over hoeveel ze me willen spreken, en bel dus niet zelf. Nu ze allebei een telefoon hebben stuur ik wel eens een berichtje als ik wat te zeggen heb.

Sinilind
13-07-2016 om 11:07
Als kind het zelf wil
Kind is 14 en vertrekt binnenkort voor 10 dagen met pa en stiefma naar Schotland. Ik verwacht niets maar als het zoals afgelopen jaren gaat zal hij waarschijnlijk een paar keer leuke foto's sturen via whatsapp als hij wifi heeft. Hij heeft ook niet meer de leeftijd dat hij mij gaat missen. Andersom ook als hij bij mij is whapt hij weleens naarpa en stiefma. Het scheelt uiteraard wel dat ex en zijn vriendin en ik en mijn vriend "on very good speaking terms" zijn.
Sini

swaen
13-07-2016 om 13:07
Contact
Mijn dochter is 11 en we zijn al sinds haar 6de uit uit elkaar. Ze heeft ronduit een bloedhekel aan bellen naar de andere ouder. In de vakanties maar ook tijdens de gewone weken. Ik vind dat geen enkel probleem. Ik mis haar ook erger als ik haar wél spreek. Bellen doen we dus niet. Haar vader stuurt mij wel af en toe een appje en fotos. Ik doe dat andersom ook en dat stellen we allebei erg op prijs.
Mijn stiefzonen MOETEN iedere dag om 18.00 STIPT bellen van hun moeder. Ongeacht wat we op dat moment aan het doen zijn en of het wel uitkomt. Bellen ze niet heeft moeder er de pest in. Ze geeft ook fotos van zichzelf mee en handgeschreven briefjes waarop staat dat ze zo enorm van ze houdt. Die telefoontjes zijn voor de jongens echt een soort plichtmatigheid, en die fotos met briefjes liggen vaak na 24 uur al ergens onder bed stof te happen. Overigens eist ze ook van hun vader dat ie iedere dag belt om 18.00 als de kinderen met haar weg zijn. Dat doet ie niet. De jongens bellen hem wel soms, maar dat is alleen als er iets aan de hand is.
Mijn insteek is: laat die kinderen lekker vakantie vieren en probeer als thuisblijvende ouder niet zo aan ze te trekken. Dat is echt veel meer ontspannen voor ze.

Stiefmam
13-07-2016 om 18:07
Om op de vraag van Paddington te antwoorden.Nee hier zijn geen concrete afspraken over gemaakt. Ook heb ik de tips die ik hier las voorgesteld aan vriend. ( het kind alleen laten wanneer t zelf wil en dat aangeeft, en dus niet steeds de andere ouder te laten bellen.) Maar dit zag hij zelf niet zitten omdat hij zijn dochter dan ook niet kan bellen als ze bij moeder is.
Probeer het iedereen naar zijn zin te maken en ervoor te zorgen dat iedereen zich goed voelt. Maar door het continue gebel van ex naar dochter als ze bij ons is raakt ze van slag. En vriend keurt dus het voorstel zoals hierboven gezegd niet goed. Wat moet ik doen ?

Paddington
14-07-2016 om 08:07
Aangeven
dat hoe hij het wil het niet werkt. Dat er dus een tussenweg moet komen. Niet elke dag maar een paar vaste momenten die dan door beide ouders gerespecteerd en geaccepteerd moeten worden.
Mocht het echt niet werken, dan zet je de telefoon van dochter uit. Het meisje kan dan zelf beslissen op welk moment deze weer aangaat en hoe lang. Als moeder dan gaat bellen naar vader, dan kan vader het oplossen. Dochter heeft er dan het minste last van. Vader doet er dan wel goed aan om even van dochter weg te lopen als moeder weer eens belt.

Beertje
14-07-2016 om 10:07
Paddington
Ik denk dat dochter er geen heeft ze is 5.Maar wel goed plan met kids die een tel hebben.

Niki73
18-07-2016 om 12:07
Bij ons
Mijn kinderen (einde lagere en begin middelbare school) bellen of appen me als ze daar zin in hebben, in de praktijk is dat ongeveer eens per week. Verder zet vader wel eens wat op Facebook, dus zo zie ik een beetje wat ze doen, al weet ik dat ruzies en verveling daar niet zullen verschijnen. Ik neem zelf vrijwel nooit contact op, eigenlijk alleen als er een dringende reden is. Ineens vraag ik me af of ik een ontaarde moeder ben. Maar nee, ze vermaken zich.
De moeder van mijn stiefkind appt elke dag meermaals, op "slechte dagen" zelfs tientallen keren, dat wordt door mijn stiefkind als storend ervaren. Ze zet steeds vaker haar telefoon uit. Mijn partner vindt het vele contact vervelend en voelt zich gecontroleerd. Mij maakt het niet zoveel uit, de intensiteit van het contact moet ze zelf maar met haar moeder bespreken, vind ik. Er is altijd de keuze om niet of sumier te reageren.

Beertje
21-07-2016 om 13:07
Niki73
Ja daar heb je gelijk in het is dan een keuze van het kind. Maar wel storend als je als ouder en stiefouder de hele dag geappt en gebeld wordt. Dan ben je toch meer bezig met dat dan echt genieten van je vakantie....

Paddington
21-07-2016 om 14:07
Telefoons kunnen uit
Neem een extra nummer waarmee je voor familie en vrienden bereikbaar bent, houd het huidige nummer voor contact met ex.
Bij veel telefoons is er ook een speciale stand, 'niet storen' kun je zelf bepaalde zaken instellen. Dus dat je tussen een bepaalde tijd geen telefoontjes of berichtjes van een bepaald nummer wilt ontvangen. Op die manier heb je er geen last van.

Alkes
23-07-2016 om 20:07
mijn kinderen
Mijn oudste (17) appt of belt nooit naar de andere ouder als hij bij de ene ouder is. Mijn jongste (14) af en toe. Mijn ex en ik appen elkaar tijdens vakantie meest basale berichten ('goed aangekomen" 'komen zaterdag waarschijnlijk eind middag terug") Dat bevalt hier prima. Xeker vergeleken met tijden waarin ex juist heel veel behoefte aan contact had en dat door iedereen minder prettig werd ervaren.
Ik denk niet dat kinderen mij missen als ze bij hun vader zijn. Of omgekeerd. Ik vind dat eigenlijk ook een prettige gedachte. Dat ze zich zo ok voelen dat ze de andere ouder niet missen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.