Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
complexe financiële situatie | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

janet

janet

27-09-2015 om 10:09

complexe financiële situatie

Ik ben 2 jaar gescheiden. Heb 3 kinderen en werk. Ik kan rondkomen omdat ik heel zuinig leef. Het gaat goed met de kinderen. Vader betaald niks. Hij heeft al jarenlang een eigen bedrijf wat zwaar verliesgevend is. Dat betekent dat hij is vrijgesteld van alimentatie.
Maar:
Hij ontvangt elk jaar een groot geldbedrag van zijn familie. Dit geld gaat compleet op aan het bedrijf. Hij ontvangt dit bedrag ook omdat hij om dat geld vraagt voor zijn bedrijf, anders gaat hij failliet en dat wil hij niet. Soms is het een schenking soms een lening.
Hoe vinden jullie dit; ik vind eigenlijk dat als hij van die riante bedragen krijgt dat er ook iets naar de kinderen kan gaan. Nu betaald hij niks, maar aan de andere kant heeft hij alles nodig voor de schuldeisers. Het bedrijf weg doen wil hij niet.
Ik hoor graag wat meningen wat jullie hiervan vinden

Hortensia

Hortensia

27-09-2015 om 10:09

niks aan te doen

Deze man heeft zijn prioriteiten gesteld en die liggen duidelijk niet bij de kinderen. Dat is op zijn zachtst gezegd jammer. Vooral omdat dat bedrijf op mij overkomt als een hopeloze zaak.

Jij en ik hadden waarschijnlijk andere prioriteiten gesteld die meer met de kinderen te maken hebben.

Je kunt er verder weinig aan of tegen doen, behalve je erbij neerleggen en hopen dat hij er dan wel op een andere manier voor de kinderen kan zijn.

Maar het is tenenkrommend frustrerend. (situatie is hier net even anders maar ik herken wel de frustraties rondom die prioriteiten wel/niet bij de kinderen)

Droom

Het lijkt alsof je ex-man in een droom leeft: ooit hij zoveel geld verdienen met zijn bedrijfje, dat hij ook voor de kinderen kan zorgen. Dat hij nu de realiteit niet onder ogen ziet is duidelijk: het bedrijf is niet winstgevend, hij zorgt niet voor de kinderen etc. Ik denk dat het niet zozeer een kwestie van prioriteiten is als wel een kwestie van realiteitsbesef.
Zijn familie helpt hem om de droom vast te houden. Hij kan, juist vanwege de droom, niet bij zijn familie aankloppen om geld te vragen voor alimentatie voor de kinderen. Immers: zijn bedrijf zal hem ooit dat geld gaan geven. Dus als de familie nu maar investeert in het bedrijf.....dan komt het ooit goed. Denkt hij waarschijnlijk. Droomt hij.
Waarschijnlijk was het bedrijf ook al verliesgevend toen jullie nog samen waren. Misschien was dat wel de reden dat je gescheiden bent: hij bracht niets in, hij kostte alleen maar geld, jouw geld. Een scheiding verandert daar niets aan. Je kunt niet in een keer na een scheiding denken dat hij nu wel geld aan jou en de kinderen gaat betalen.
Ik zou het anders benaderen: je bent van een grote onkostenpost verlost, die komt nu voor rekening van de familie. En daarmee is jouw geld weer geld voor jou en kinderen. Jij zorgt voor jezelf en de kinderen, maar nu zonder die grote verliespost. Dat is al heelw at.

Tsjor

Amare

Amare

27-09-2015 om 13:09

kunnen of moeten?

'Soms is het een schenking soms een lening. Anders gaat hij failliet en dat wil hij niet.'

Als hij het geld nodig heeft om te voorkomen dat hij failliet gaat, valt er niet zo veel aan de kinderen te geven. Als iemand een negatief inkomen heeft, is dat geld toch feitelijk helemaal niet beschikbaar? En al helemaal niet als het om leningen gaat.

Dus wat wil je nu precies van je ex-man 'krijgen'?

bieb63

bieb63

27-09-2015 om 14:09

Dat denk ik ook

Als het bedrijf verliesgevend is, heeft hij nauwelijks middelen om te bestaan/leven. Dat zal op minimaal niveau zijn. Als hij geld krijgt/leent van zijn ouders, dan is dat om nog enigszins iets te redden (voor zover dat mogelijk is). En mócht het bedrijf door deze schenkingen/leningen tzt alsnog winstgevend worden, dan is er ook weer geld voor alimentatie voor de kinderen.... Zo kun je het ook zien.
Het enige andere alternatief is dat hij z'n bedrijf verkoopt en een baan in loondienst zoekt. Maar ja, een verliesgevend bedrijf levert weinig op en van de schulden is hij ook niet zomaar af. En kan hij een baan vinden? Met een inkomen waar hij wél alimentatie van kan betalen?

janet

janet

27-09-2015 om 17:09

reactie

Bedankt voor de reactie's. Het is inderdaad een droom waar hij in leeft. Een baan zoeken in loondienst zal hem waarschijnlijk niet lukken. Maar hij zal wel veel meer geld hebben als hij het bedrijf wegdoet. Maar dat wil hij niet.
Het idee is zo irritant. Dat ik elk dubbeltje omdraai en dat hij eigenlijk heel veel geld heeft maar alles in het bedrijf stopt. Het idee ook dat al het familiegeld van zijn familie naar hem gaat en hij opmaakt terwijl zijn kinderen niks ervan krijgen is ook een rotgedachte.
Als je het bekijkt vanuit het standpunt van zijn ouders, ik denk dat als ik dit zou meemaken met mijn zoon dan zou ik bijvoorbeeld ook eens wat aan de kleinkinderen geven of zo ipv de bodemloze put. Stel we kijken 10 jaar verder:
Dan hebben mijn kinderen een sobere jeugd gehad met weinig vakanties, uitjes enz. Maar ondertussen is er wel een paar ton uitgekeerd wat allemaal in dat bedrijf gaat.
Ik kan dat niet zo goed plaatsen. Tsjor heeft wel gelijk en zet mij met 2 benen op de grond maar toch...

+ Brunette +

+ Brunette +

27-09-2015 om 18:09

Eens met Tsjor

Zeer irritant allemaal maar je kunt er niets aan doen.

janet

Maar hoezo heeft hij meer geld als hij het bedrijf wegdoet? Het bedrijf levert niets op, en wordt feitelijk drijvende gehouden met schenkingen van de familie. Als hij daarmee stopt krijgt hij ook het geld van de familie niet. En dat bedrijf is dan weg, en dan? Dan vliegen de kippen hem ook niet gebraden in de mond, neem ik aan. Een baan in loondienst zoeken zal hem niet lukken, zeg je zelf. Dan heeft hij dus geen inkomsten uit zijn bedrijf en hij heeft geen inkomsten uit loon. Aangezien hij niet van de wind kan leven zal hij dan bij de gemeente moeten aankloppen voor een bijstandsuitkering (want voor iets anders komt hij niet in aanmerking). En van de bijstand kan je ook geen alimentatie betalen.

Jammer maar helaas.

Als je zou denken dat hij wel een goede kans had op een baan in loondienst zou het voor jou financieel verstandig kunnen zijn om te zien hoe je dat bedrijf failliet kunt laten gaan. Maar als dat een eenmanszaak is blijft hij in dat geval met een bult schulden zitten en dan heeft hij - zelfs al heeft hij een baan - nog altijd geen geld om alimentatie te betalen.

Kortom: hij heeft geen geld. Niet met dat bedrijf, maar ook niet zonder dat bedrijf. Dat hij feitelijk kennelijk wel geld uitgeeft is zuur, maar hij heeft het niet.

Groeten,

Temet

janet

janet

27-09-2015 om 20:09

reactie

Dank voor reactie.

Ik denk als bedrijf weg is hij nog wel steeds geld van zijn familie gaat ontvangen, nu onder t mom van: anders failliet. Dan onder t mom van: kan geen werk vinden. Stel dat dat 50.000 per jaar is ongeveer, dan kom ik weer met dezelfde hamvraag:
De kinderen hebben er niks aan en in hoeverre is dat fair en hoe moet ik daar tegenaan kijken en mee omgaan.

Je rijk rekenen

Je hebt best kans dat deze familie niet nog meer geld zal willen geven omdat er meer kinderen zijn. En ik denk ook dat het gevoelig ligt als je exman bovenop geld voor zijn bedrijf ook nog geld voor alimentatie vraagt.
Mocht je exman na verkoop inderdaad een inkomen krijgen dat aangevuld wordt tot 50.000 euro dan is het dan tijd om alimentatie te vragen, zonodig via de rechtbank. Maar voor die tijd ben je zelf niet helemaal realistisch bezig.
Ik zou liever kijken hoe je het contact kunt verbeteren tussen je kinderen en de familie van je exman. Logeerpartijtjes kunnen ook onverwacht financieel voordeel opleveren aan vakanties en giften. Rechtstreeks dan.
en ik maak me sterk als de kinderen bij je man zijn dat hij ook mogelijk weleens iets voor ze zou doen. als ze bij hem zijn.

klara

klara

27-09-2015 om 20:09

hoe weet jij

dat eigenlijk zo precies, van die schenkingen? En als het om leningen gaat dan is het toch geen geld dat ook aan de kinderen besteed kan worden?

+ Brunette +

+ Brunette +

27-09-2015 om 21:09

Bijstand

Als hij bijstand zou krijgen, zou de sociale dienst dat dan op jou kunnen verhalen? Of geldt dat alleen als er alimentatie in het spel is?

Nog een droom?

'Ik denk als bedrijf weg is hij nog wel steeds geld van zijn familie gaat ontvangen, nu onder t mom van: anders failliet. Dan onder t mom van: kan geen werk vinden. Stel dat dat 50.000 per jaar is ongeveer, dan kom ik weer met dezelfde hamvraag.'
Leef jij nu ook niet in een droom? Denk je echt dat de familie hem 50.000 euro per jaar zou geven als hij niet werkt?
Mocht dat al zo zijn, dan zou hij zeker geen uitkering krijgen.
En als het wel is, dan mag je zeker gaan klagen over gebrek aan alimentatie, bij hem. Niet bij je schoonfamilie. Zij hoeven niet voor je kinderen alimentatie te betalen, evenmin als jouw familie dat moet doen.
Je praat jezelf een depressie aan: 'Dan hebben mijn kinderen een sobere jeugd gehad met weinig vakanties, uitjes enz. Maar ondertussen is er wel een paar ton uitgekeerd wat allemaal in dat bedrijf gaat. Ik kan dat niet zo goed plaatsen.' Ja, maar die paar ton is ná de scheiding aan een bedrijf uitgegeven. Niet aan vakanties en uitjes. Als je graag wil dat je kinderen een minder sobere jeugd hebben, dan zul je zelf moeten kijken wat je kunt doen om meer geld te verdienen. Overigens kunnen kinderen toch een leuke jeugd hebben, ligt eraan hoe je ermee omgaat. Er zijn voor kinderen heel wat potjes, activiteiten en andere low-budgetdingen die plezier opleveren.

Tsjor

Moni

Moni

Belastingvrij schenken

Zijn ouders mogen per jaar ca 5.000 euro belastingvrij schenken. Lijkt me sterk dat ze meer schenken want dan verdwijnt een deel richting de belasting.
Lenen mag ook. Maar 45.000 euro lenen is nog steeds heel veel.

Weet je zeker dat dit verhaal klopt?

janet

janet

reactie

Bedankt voor de reactie's.
We zijn nooit getrouwd geweest. Sociale dienst kan niks op mij verhalen. Hoe ik het weet daar heb ik mijn bronnen voor. En ik leef niet in een droom. Hij krijgt echt geld, ook dan.
Blijft toch vreemd dat ik alles alleen betaal, terwijl hij veel geld heeft maar het aan een bedrijf besteed. Ik kan juridisch nu niks doen omdat hij negatief inkomen heeft, maar als het bedrijf weg is dan maar een advocaat erop? Die kan hem dan verplichten om zijn familie inkomsten te laten zien of zo.
Het blijft vreemd.
Iemand krijgt een royaal bedrag per jaar en geeft het uit aan een bedrijf. Doordat hij beslist om het daar aan uit te geven hoeft hij niks meer voor zijn kinderen te betalen.

Stel jullie zitten in zo'n situatie: je betaald alles alleen terwijl je weet dat vader riante bedragen krijgt en alles in het bedrijf stopt. Dat is toch irritant?

janet

janet

moni

Het verhaal klopt echt. Er is veel geld in die familie en familie woont ver weg van ons.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-09-2015 om 22:09

Dat kan Janet

Maar dat geld is niet van jou, maar van de familie van de vader van je kinderen. Jij hebt daar geen recht op en je kinderen nu ook niet. Soms zijn er dingen die je maar beter niet kunt weten. Dit lijkt er een van te zijn. Voor jou is enkel van belang dat hij op geen enkele manier in staat is om bij te dragen in het levensonderhoud van de kinderen. Je kunt niet azen op het geld dat van zijn familie is.

Is er wel een band tussen de kinderen en hun vader?

kortingen

Jij bent ook degene die, afhankelijk van je inkomen, toeslagen krijgt als eenoudertoeslag en kindgebonden budget, naast de kinderbijslag.

Amare

Amare

28-09-2015 om 07:09

'Stel dat dat 50.000 per jaar is ongeveer'

Laat losssssss. Je kunt er niks aan veranderen, het vreet nu energie. Jij en de kinderen gaan niet dood van de honger dus houdt erover op. Soms is het leven niet eerlijk, nou en?

Paddington

Paddington

28-09-2015 om 07:09

@Janet

Ik denk dat jij je er gewoon bij neer moet leggen. Het is nu eenmaal niet anders. Ik zit ook in een situatie dat ik elk dubbeltje moet omdraaien, het is zelfs zo dat ik noodgedwongen met mijn dochter bij mijn ouders woon. Leuk, nee, absoluut niet. Is het eerlijk ook niet. Meneer woont in een dure huurwoning, heeft nog een woning in Duitsland een vriendin die al ruim een jaar niet werkt maar wel allerlei luxes verwacht, zoals weekendjes weg enz. Ik krijg geen cent van hem. Hij heeft zichzelf in allerlei bochten gewrongen om voor elkaar te krijgen dat ik de schoolboeken van onze dochter maar betaal. Ondanks dat ik het financieel al zwaar heb. Hij zou het moeten betalen, daar de hoofdverblijfplaats van onze dochter bij hem is.

Ik probeer het maar los te laten. Ik weet dat ik er alles aan doe wat in mijn macht ligt om mijn dochter toch nog een leuke jeugd te geven. Dat haar vader haar minder belangrijk vindt dan dat hij zijn vriendin en haar kinderen vindt, begint ze door te krijgen. Daar hoef ik helemaal niets aan te doen.

Wees dankbaar voor het feit dat je rond kunt komen met je kinderen. Geniet van alle mooie momenten en laat de rest los.

Jamie

Jamie

28-09-2015 om 08:09

Paddington en Janet

Komen jullie kinderen/komt jullie kind nog wel bij de vader?

Paddington

Paddington

28-09-2015 om 09:09

Wij hebben

een 50/50 regeling. Dus ja, mijn kind komt nog bij haar vader. Officieel heeft zij haar hoofdverblijfplaats bij hem. Helaas maakt dat voor mijn ex niets uit en is er door de rechter vastgesteld dat ik geen KA kan betalen. Mijn ex blijft volhouden en ik weiger mijn kind nog meer slachtoffer te laten worden van haar vader.

Ik trek wel een grens naar hem toe. Vorige keer wilde hij geld van ons kind voor schoenen die hij betaald had. Mijn kind krijgt bij mij kleedgeld en dat wilde hij hebben. Ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat hij dat niet hoeft te verwachten, daar mijn kind het vorige paar schoenen al had betaald.

situatie

Het is zoals het is: in deze situatie kun je je niets eisen en heb je nergens recht op. Nu kun je dat vreselijk oneerlijk vinden en je er eindeloos druk om maken, maar wat helpt dat? Niets, integendeel, je gooit er alleen maar energie mee weg en al dat negatieve gevoel straal je ook uit. Daar schiet jij niets mee op en je kinderen al helemaal niet.

Als je perse iets wilt "doen", is het enige wat je kunt de band tussen je kinderen en de familie van je ex te verbeteren/bevorderen. Dat lijkt me sowieso fijn voor je kinderen. En wie weet levert dat ooit nog ergens wat op (financieel gezien) al zou ik vooral nergens op rekenen en zou dat ook je doel niet moeten zijn.

Onderhoudsplicht

De onderhoudsplicht stopt niet bij de verwekker, vader of biologisch ouder. Ook schoonouders (oma's en opa's) hebben een onderhoudsplicht naar hun kinderen en kleinkinderen.
Wanneer zijn ouders zoveel vermogen hebben om in de zaak van hun zoon bij te dragen, kun je via een advocaat ook vragen dat zij bijspringen in de kosten van de kinderen van je ex.
Ik denk dat hier wel meer aan de hand is, aangezien de rechter heeft aangegeven dat hij geen alimentatie hoeft te betalen.

Noet

Noet

28-09-2015 om 13:09

Anneke

waar haal jij dat vandaan? welke wettekst?
In Belgie is dit wel het geval daar staat het expliciet genoemd in de wet, in Nl niet.
De nederlandse wet heeft het alleen over ouders en kinderen, niet over kleinkinderen. De onderhoudsverplichting is overigens wederzijds, dus ook van kinderen naar ouders als deze geen inkomen hebben.

Amare

Amare

28-09-2015 om 16:09

brrr gelukkig niet Anneke

'Wanneer zijn ouders zoveel vermogen hebben om in de zaak van hun zoon bij te dragen, kun je via een advocaat ook vragen dat zij bijspringen in de kosten van de kinderen van je ex.'

Vragen staat vrij. Maar je zult geen rechter vinden die dat toewijst. En terecht, paps is meerderjarig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.