Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kim

Kim

19-09-2018 om 13:09

Co ouderschap opnieuw indelen

Goedendag,

Ik zit momenteel met een dilemma waar ik graag meerdere gezichtspunten van zou horen.

Vanaf dat mijn, inmiddels 7 jaar oude, middelste zoon 2.5 was heb ik een co ouderschap met mijn ex.
In het begin was hij de dinsdag bij mijn ex en mijn ex kwam de donderdag bij mij thuis zorgen voor mijn oudste zoon en zijn zoon. Dat waren mijn werkdagen.
En om de weekenden was hij bij zijn vader (ik werk om het weekend een zaterdag of zondag).
De overige dagen was zl bij mij. Zo waren er geen extra kosten voor naschoolde opvang.
Ik ontvang geen alimentatie (ex zijn inkomen is minimaal).
Sinds 3.5 jaar neemt mijn nieuwe partner de donderdagen voor zijn rekening en is mijn zoontje de ene week op dinsdag en de andere week op woensdag, dan zijn ze ipv 3 uur om 12 uur vrij, naar zijn vader (en dan nog om het weekend)

Na een reorganisatie op mijn werk moet ik nu de maandagen en de donderdagavonden werken.
Ik zou graag het co ouderschap herzien.
Mijn partner kan voorlopig de zorg op maandag op zich nemen.
Maar ik zie liever dat mijn ex die dag op zich neemt ipv de dinsdag.
Hij wil dat niet maar wil ons ook niet tegemoetkomen met een bijdrage in de zorg. Hij vind het vanzelfsprekend dat mijn partner de zorg op zich neemt.

Maar met deze regeling zie ik mijn zoontje te weinig omdat nu de doordeweekse zorgdag op en dag is dat hij vrij is.

Nu heeft mijn ex volgens mij wel de mogelijkheid om te zorgen op de maandag of donderdag maar wil hij dat niet. Hij wil het liefst elke woensdag en om het weekend.
ik zie dat als de pret dagen. Dagen dat je juist extra leuke dingen kan doen omdat de kinderen vroeg uit zijn van school.
Hij vind het vanzelfsprekend dat van de 5 doordeweekse dagen hij er maar 1 op zich neemt. En hij wil en kan ons ook niet financieel tegemoetkomen.

In mijn ogen wil hij dus veel bepalen maar geen verantwoordelijkheid nemen.
Mijn partner en ik brengen en halen mijn zoontje naar zwemles of logopedie. Op de dagen dat mijn zoontje zwemles heeft wil hij hem niet brengen dus slaat hij lessen over (die ik betaal) In de toekomst wil hij op scouting maar mijn ex zal hem daar in het weekend niet naartoe willen brengen (hij woont 20 minuten rijden van onze woonplaats).

Een beetje wel de lusten maar niet de lasten verhaal.

Kan ik mijn ex dwingen om andere dagen de zorg op zich te nemen. Of dat ik in zijn zorg weekend de zaterdag weet voor mijn rekening neem omdat ik na de reorganisatie mijn zoontje een dag en avond minder zie?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Tis misschien wat ingewikkeld.

Mvg

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2018 om 14:09

Financieel

Waarom moet je ex jullie dan financieel tegemoet komen?
Ik zou een regeling maken waarin je nieuwe partner niet officieel als zorger meedoet. Voor mijn jongste is de regeling ongeveer gelijk, maar dan donderdag als vaste doordeweekse dag en om het weekend. Ik werk zelf vijf dagen dus had voor drie dagen opvang (vrijdag werkte in thuis, tot 15.00).
Vader heeft meer lusten en ik meer lasten, maar dat is nu eenmaal zoals het is. Ik hoor niet anders om me heen. Je kunt je ex niet dwingen.

Kim

Kim

19-09-2018 om 14:09

Tegemoet komen

Bedankt voor je reactie.

Omdat als mijn partner weer meer gaat werken onze zoon naar een naschoolse zou gaan wat ook geld kost.
Nu is dat niet nodig maar straks hopelijk wel.

Ex kan nu 4 dagen doordeweeks werken en inkomen genereren. Hij wil de zorg niet eerlijk verdelen. De vakanties wil hij wel altijd 50/50

Begrijp ik goed dat wat jij voorstelde is dat hij dan nu al naar een naschoolse zou gaan ipv naar huis waar mijn partner voor hem zorgt?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2018 om 15:09

Ik bedoelde dat de ouders de primaire verantwoordelijken zijn. Als jij op jouw zorgdagen de zorg aan je partner overlaat ipv zelf of de bso is dat toch ook prima. Ik zou niet naar je ex benoemen dat je partner die rol heeft. Daar zou ik zelf niet in geïnteresseerd zijn als ouder. Ik weet dat mijn kind op zus en zo dag bij vader is, en heb er vertrouwen in dat hij betrouwbare oppassen inschakelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.