Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Rob

Rob

21-10-2018 om 07:10

Co ouderschap en kinderalimentatie

Paddington

Paddington

24-10-2018 om 12:10

Tjsor

Dus jij denkt werkelijk dat het ruzien stopt als je geen mogelijkheid hebt om een herberekening te laten doen? Dat lijkt mij heel erg kortzichtig. Daarbij krijg ik bij jou heel erg het gevoel dat jij het heel erg vervelend zou vinden als jouw ex-partner zou weten wat jouw inkomen is. Wat is daar zo erg aan?

Ruzies kunnen echt overal door worden veroorzaakt, een kind die een keer met een scheur in een broek loopt in de tijd bij de andere ouder. Maar ook dat de ene ouder naar Spanje op vakantie gaat met de kinderen en de andere ouder geen vakantie met de kinderen kan betalen.

Daarom geef ik aan dat het niets uitmaakt of je een herberekening kan laten doen. Het belangrijkste is dat je emotioneel los komt van elkaar. De ruzies die er zijn tussen ex-partner gaan zelden om de reden die wordt gegeven aan de buitenwereld.

Voor sommige mensen is het werkelijk niet mogelijk om aan € 25,- extra per maand te komen. Armoede in Nederland bestaat nog steeds. Dat jij deze mensen niet in je omgeving hebt en niet kan begrijpen dat dit werkelijk gebeurt, is fijn voor jou. Dat betekent dat jij mentaal en fysiek in staat bent om uitstekend voor jezelf te zorgen. Helaas zijn er ook groepen mensen die dat niet kunnen. Daarbij blijkt dat armoede ervoor zorgt dat je intelligentie significant minder is. Op een of andere manier neemt het gebrek aan geld zoveel breinkracht in gebruik dat men niet meer in staat is om breder te kijken en te zoeken naar creatieve oplossingen.

In mijn ogen is het daarom heel goed dat men de mogelijkheid heeft om een herberekening aan te vragen. Gelukkig zijn de meeste advocaten en rechters redelijke en weldenkende mensen en zullen ze niet iemand helpen die elke paar maanden een herberekening wil.

Aan de andere kant, als iemand emotioneel los is van zijn/haar ex-partner dan is zo'n persoon ook in staat om te bepalen of het werkelijk zin heeft om
een herberekening te laten doen. Of dat het werkelijk op dat moment de beste keuze is voor de kinderen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-10-2018 om 12:10

Maar...

Ik heb toch echt altijd begrepen dat verandering in inkomen alleen niet voldoende is voor een herberekening, tenzij de alimentatieplichtige een aanpassing wil vanwege gedaalde draagkracht. En die wordt dan alleen toegewezen als de daling in inkomen niet aan zijn schuld te wijten is. Andere situatie is wellicht als de alimentatie beperkt werd door de draagkracht van de betaler en die gaat samenwonen, waardoor zijn draagkracht wellicht voldoende wordt om de behoefte aan k.a. te betalen.
Maar dus niet als je ex een leuke promotie krijgt, dat je denkt daar ook wat van mee te pikken.

Anders

' Daarbij krijg ik bij jou heel erg het gevoel dat jij het heel erg vervelend zou vinden als jouw ex-partner zou weten wat jouw inkomen is. Wat is daar zo erg aan? ' Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik ook maar had moeten bedenken dat ik het inkomen van mijn ex zou willen kunnen moeten mogen zien. Ik vind dat een ongezonde binding.

' Ruzies kunnen echt overal door worden veroorzaakt, een kind die een keer met een scheur in een broek loopt in de tijd bij de andere ouder. Maar ook dat de ene ouder naar Spanje op vakantie gaat met de kinderen en de andere ouder geen vakantie met de kinderen kan betalen.' Als je denkt dat je na de scheiding nog recht hebt op dezelfde vakantie als je ex, dan krijg je inderdaad onvrede en ruzie. Als je accepteert dat het leven verder gaat, dan maak je er thuis het beste van en laat je je eigen leven niet verzieken door jaloezie.

' Voor sommige mensen is het werkelijk niet mogelijk om aan € 25,- extra per maand te komen. Armoede in Nederland bestaat nog steeds. Dat jij deze mensen niet in je omgeving hebt en niet kan begrijpen dat dit werkelijk gebeurt, is fijn voor jou.' Het is wel djuidelijk dat je niet weet wat voor mensen er in mijn omgeving zijn.
Rond een echtscheiding gaat het toch zo: eerst wordt bepaald wat ieders inkomen is en wat ieders draagkracht is. Op basis daarvan wordt bepaald wat ieder dan kan bijdragen aan de behoeften van de kinderen; en mogelijk dat er dan nog over en weer partneralimentatie moet/kan worden betaald.
Als een van de ouders niet genoeg heeft aan inkomen+alimentatie kan zij bijstand aanvragen. Als er kinderen zijn kan daar kinderbijslag, kindgebonden budget en alleenstaande-ouder-korting bijkomen, evenals zorgtoeslag en huurtoeslag. Dat zou alles bij elkaar een leefbaar inkomen moeten geven (ongeveer 2000 euro). Op het moment van de scheiding worden die berekeningen allemaal gemaakt. Dan is het toch klaar? Alleen als je moet begtalen en je inkomen daalt drastisch, dan kan het zijn dat je zelfs die 25 euro niet meer kunt missen. Daar zijn uitspraken van een rechter over, dan kan het zelfs met terugwerkende kracht op nihil worden gesteld.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.