Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

koentje

koentje

02-09-2010 om 17:09

Broer in vechtscheiding

mijn broer zijn vrouw is ingetrokken bij haar vriend. Het huis waar mijn broer nu nog woont is een koophuis. Mijn vraag:
Moet zijn ex blijven meebetalen aan de kosten van het huis(hypotheek, gas, water, licht)?
Zo ja, geldt dit ook nog als mijn broer andere sloten op de deuren zet omdatzij te pas en te onpas binnen komt wandelen?

Wie of wat kan mijn broer helpen zijn financiele zaken op een rijtje te zetten? Kan MW er dat doen, of moet dat een advocaat zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

02-09-2010 om 17:09

Natuurlijk

staat het huis op hun beider naam.

Ongewenste logeerpartij

zolang er juridisch verder niets geregeld is is de verhuizing van de vriendin van je broer te beschouwen als een (door broer wellicht ongewenste) logeerpartij. Huis staat nog op beider naam, dus voor de hypotheekschuld is zij ook nog aansprakelijk. Als broer het niet kan betalen is ze zelfs helemaal daarvoor aansprakelijk.
Gas, water, licht, dat weet ik niet. Kontrakt staat volgens mij meestal op één naam en horen bij het huis. Dus ik denk dat dat lastig wordt. Zeker als je de sloten gaat veranderen. Hooguit zou broer het bij kunnen houden en bij de definitieve echtscheiding kunnen inbrengen als schuld van haar ten opzichte van hem.
De woonlasten kan broer wel in rekening brengen bij het berekenen van zijn draagkracht, mocht er sprake zijn van alimentatieverplichtingen (kinderen?).

Hulp bij zijn financiën, dat ligt eraan waar het over gaat. Advocaten kunnen alleen de wettelijke basis regelen (dus scheiding of voorlopige voorziening) maar niet het huishoudboekje. Het huishoudboekje kan maatschappelijk werk wellicht mee helpen en ander zo spoedig mogelijk richting schuldhulpverlening ter voorkoming van erge schulden.
Maar wellicht heeft je broer er nu meer aan om eerst enkele maanden wat rust te krijgen (maak je niet druk, we regelen dat wel samen met jou, komt goed) en de eerste stappen op de juridische weg naar echtscheiding te zetten, bijvoorbeeld door voorlopige voorzieningen aan te vragen.

Tsjor

Tinus_p

Tinus_p

05-09-2010 om 17:09

Advocaat

Als de sfeer erg verziekt is, kun je beter via een advocaat voorlopige voorzieningen aanvragen. dan is het woonrecht duidelijk (en dan mag je idd nieuwe sloten op de deur zetten), en is ook duidelijk wie wat betaalt.

koentje

koentje

06-09-2010 om 10:09

Oke,

bedankt...
De sfeer is inderdaad erg verziekt. De vrouw is inmiddels haar vriendje zat en verwacht nu van mijn broer dat hij maar weer ruimte maakt in huis, voor haar.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.