Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bijstand en onderhoudsplicht

Mijn ex-man en ik zijn al jaren gescheiden. Inmiddels ben ik hertrouwd en heeft hij een latrelatie.
Hij is zijn baan kwijtgeraakt, en ontvangt al geruime tijd een UWV uitkering. Deze eindigt volgend jaar.
Als ik het goed begrepen heb, zal onze gemeente na ontvangst van zijn verzoek om bijstand dan bij mij uitkomen omdat ik onderhoudsplichtig ben jegens hem.

Hoe kan ik uitrekenen over welk bedrag het dan gaat? Er is tot nu toe nooit sprake geweest van partneralimentatie, dat wilden we niet. (In eerste instantie zou dat dan gegaan zijn om betalingen van hem aan mij)
Ook nu wil mijn ex geen partneralimentatie, maar ik begrijp dat de gemeente dit zal gaan afdwingen.

Tot zijn ontslag betaalde hij wel kinderalimentatie, maar nu in overleg niet meer. Dat kunnen mijn huidige man en ik wel opvangen.
Maar als ik honderden euros partneralimentatie moet gaan betalen, komen wij ook niet meer rond. Ik maak me hier grote zorgen over, heeft er iemand ervaring of advies?

Christel

Christel

10-05-2016 om 09:05

Kan je hier iets mee?

Op deze pagina http://nu.evendit.nl/financien/bijstandsverhaal-hoe-zit-het-echt/ vond ik het volgende:

Als je na echtscheiding geen of weinig partneralimentatie hoeft te betalen

Stel dat je met je ex hebt afgesproken dat je geen of maar heel weinig alimentatie hoeft te betalen, dan kan de gemeente bij jou aankloppen voor bijstandsverhaal. De gemeente heeft namelijk niets te maken met wat je onderling afspreekt! Ook niet als je die onderlinge afspraak voor de rechtbank of voor de notaris hebt laten vastleggen.

Alleen als je volgens het recht (dus los van onderlinge afspraken) niet alimentatieplichtig bent, dan heeft de gemeente dus geen grond om de bijstand op jou te verhalen.

Jullie hebben nooit partneralimentatie betaald en als dat had moeten gebeuren was het aan jou geweest (als ik je goed begrijp). Dat zou toch betekenen dat de gemeente niets op jou kan verhalen.

Frezzel

Frezzel

10-05-2016 om 09:05 Topicstarter

Wel alimentatieplichtig denk ik

Ik denk niet dat het wat uitmaakt of de alimentatie behoefte eerst andersom was.
In het stuk wat jij quote staat ook al dat de gemeente alleen niet kan verhalen als er volgens de wet geen verplichting is, en die is er denk ik wel.

Triva

Triva

10-05-2016 om 09:05

christel

Nee de PA zou in eerste instantie van hem aan haar zijn geweest maar 'hem' is zijn baan kwijt geraakt.

Frezzel: je hebt het nu over een situatie die pas over anderhalf jaar kan gaan plaatsvinden. Ik hoop dat hij er alles aan doet om een baan te vinden, dus ook naar alle uitzendbureau's gaan enzo?

knurf

knurf

10-05-2016 om 10:05

Volgens mij niet

Volgens mij verhaalt de gemeente alleen als de bijstandsuitkering een direct gevolg van de scheiding is. Niet als iemand jaren later zijn baan kwijt raakt. Zo was het in ieder geval bij mij toen mijn ex tijdelijk in de bijstand belande.

Noet

Noet

verhalen

alleen als de inkomensdaling een gevolg is van de echtscheiding.

Als hij al jaren gewoon zijn broek heeft kunnen ophouden is het duidelijk geen gevolg van de echtscheiding en kunnen ze niet bij jou verhalen.

Je zegt ook al jaren gescheiden. Is dat meer dan 12 jaar, dan is er al geen alimentatieplicht meer en kunnen ze ook niet bij je verhalen.

bloemetje

bloemetje

binnen 12 jaar

Ik heb er helemaal geen verstand van, maar online vond ik dit. De eerste 12 jaar zou er nog verhaald kunnen worden:

http://www.scheidslijn.nl/partneralimentatie-en-de-bijstand

Beertje

Beertje

Knurf

Ik hoop dat Knurf gelijk heeft. Want ergens zou het toch ook wel van de zotte zijn. Ben je jaren gescheiden en mag je nog opdraaien voor je ex als hij/zij een baan verliest. Toen wij gingen scheiden was ik huisvrouw en mijn toenmalige man raakte tijdens de echtscheiding werkeloos. Daarmee is er door de rechtbank beslist dat wij beide ook in de toekomst nooit partneralimentatie van elkaar kunnen eisen. Wel heeft hij een deel van mijn bijstand moeten terugbetalen aan de gemeente. Maar hoe dat precies zat weet ik niet dat ging volledig buiten mij om.

Sterkte

Frezzel

Frezzel

10-05-2016 om 11:05 Topicstarter

Noet

We zijn 7 jaar geleden gescheiden, dus als ik moet gaan betalen, dan nog tot 2021...

Noet, weet je dat zeker, dat de bijstand een direct gevolg van de echtscheiding moet zijn? Ik lees steeds dat het de hele periode van 12 jaar is.
Als jij gelijk hebt, slaap ik een stuk beter vannacht!

Noet

Noet

10-05-2016 om 11:05

zie ervaring Knurf

Knurf schreef het er vlak boven ook, zelfs uit eigen ervaring.

Er moet tijdens de scheiding een alimentatieplicht zijn uitgesproken.
Die is er niet want hij had juist aan jouw moeten betalen schrijf je.
Dat betekend dat je niet alimentatieplichtig bent naar hem.

zie hier het betreffende wets artikel:
http://collegebundel.nl/participatiewet/artikel62b

Hij heeft het ook 7 jaar gered zonder bijstand en mogelijk blijft dat zo want nu krijgt hij ww en daarna mogelijk weer een baan. Hij heeft laten zien voldoende verdiencapaciteit te hebben.

Ik zou rustig gaan slapen, kans is heel klein dat ze bij jullie kunnen en zullen verhalen.

Frezzel

Frezzel

10-05-2016 om 21:05 Topicstarter

Kleine kans

Bedankt voor je reactie Noet.

Mijn ex heeft zit al geruime tijd in de WW, en doet er alles aan om werk te vinden. Begin volgend jaar eindigt zijn recht op WW en moet hij dus bijstand aanvragen. Dat komt toch wel dichtbij.
Ik hoop inderdaad helemaal niks te horen van de gemeente, in ieder geval ben ik wel gerustgesteld.

Toch maar even wakker blijven

op internet zijn ook andere verhalen te vinden. Bijvoorbeeld bij 'scheidslijn':
'Op het moment dat iemand binnen 12 jaar na de scheidingsdatum een bijstandsuitkering aanvraagt, zal de Sociale Dienst proberen om een zo veel mogelijk van de bijstandsuitkering te verhalen op de laatste ex-partner waarmee de uitkeringsgerechtigde was gehuwd of een geregistreerd partnerschap had (geldt dus niet voor overige samenlevingsverbanden). Het deel dat de ex-partner aan partneralimentatie betaalt, wordt volledig gekort op de uitkering.
Ook al hebben partners in het convenant afgesproken dat ze elkaar over en weer geen partneralimentatie hoeven te betalen (wordt in de vakliteratuur “nihilbeding” genoemd), dan nog wordt er verhaald bij de ex-partner. De verhaalswetgeving staat namelijk boven de afspraken die jij en je partner gemaakt hebben. Als je een bijstandsuitkering aan wil vragen moet je bewijs hebben dat je ex-partner geen partner- of kinderalimentatie kan betalen. Voor € 12,50 kun je zelf de hoogte van de partneralimentatie berekenen. '

Ik zou dus maar even wakker blijven.

Tsjor

Niet overal

Ik betaal hier niet mee aan de bijstandsuitkering van ex. Het zal van de gemeente afhangen denk ik wat het beleid is.

Participatiewet

de gemeentes hebben inderdaad meer ruimte gekregen om zelf beleid te maken. Bij een programma over deurwaarders was onlangs een man waarvan de auto in beslag genomen werd, omdat hij een grote schuld aan de gemeente niet betaalde, ging om bijstand van zijn ex. die man was woedend. Maar ik neem aan dat dit geen sekse-specifieke maatregel is, zo van mannen moeten voor vrouwen betalen, maar vrouwen niet voor mannen. Als jij niet betaalt, dan betaalt de gemeenschap voor hem. Ik heb daar in principe geen moeite mee, maar ik vind dat het dan voor iedereen moet gelden.

tsjor

raar

Ik vind het een vreemde gedachte dat als op moment van scheiding geen onderhoudsplicht is vastgesteld, dat je dan later alsnog zou moeten betalen voor je ex.
Tijdens je huwelijk maak je afspraken over wie er voor wie zorgt. Na scheiding heb je er geen enkele invloed op als je ex-partner besluit zijn/haar baan op te zeggen en van een uitkering wil leven.
Mocht een gemeente in zo'n geval de bijstandsuitkering op mij willen verhalen, dan zou ik er wel een rechtszaak van willen maken.

Frezzel

Frezzel

11-05-2016 om 09:05 Topicstarter

willekeur

Het komt er dus op neer dat iedere gemeente, dus ook de onze, op basis van eigen richtlijnen besluit om partneralimentatie wel of niet te verhalen in geval van bijstand.
En dat we pas weten waar we aan toe zijn als het zover is. Geen prettige gedachte.

Alkes, ik denk dat je niet in aanmerking komt voor WW of bijstand als je zelf je baan opzegt, omdat het dan om 'verwijtbare werkloosheid' gaat.
Verder ben ik het wel met je eens, en vind ik het ook heel zuur. Ik ben degene die destijds heeft afgezien van partneralimentatie, en nu, 7 jaar later, moet ik wellicht gaan betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.