Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ant_Jan

Ant_Jan

23-03-2016 om 08:03

Bewijzen dat ik de vader ben bij dokter

Hai,

Ik heb een vraag die misschien best simpel lijkt, maar het niet is (voor mij).

Ik heb bepaalde rechten als gescheiden vader, en daarbij heb ik soms natuurlijk nodig dat ik kan aantonen de vader te zijn. De moeder kan dat natuurlijk ook aangeven, maar die heeft er moeite mee om mij te erkennen in mijn rol.

TOen de scheiding plaatsvond waren we coöuders en op basis hiervan is er een ouderschapsplan gemaakt. Ik heb mijn kind ook bij de geboorte (vanzelfsprekend) erkent en heb dus dezelfde rechten (en plichten) voor ons kind.

Maar nu het tussen de moeder en mij tot een nulpunt is gedaald heb ik het voor een bepaalde situatie nodig dat ik kan aantonen de gezaghebbende vader te zijn. Als ik in het verleden slordig ben geweest met administratie. Is dit opvraagbaar ergens, en zo ja waar?

V@@s

V@@s

23-03-2016 om 09:03

gezagsregister

Volgens mij moet je dan een uittreksel opvragen bij het centraal gezagsregister bij de rechtbank.

V@@s

V@@s

erkennen

Overigens als jullie niet getrouwd waren en jij hebt je kind alleen erkent, dan heb je geen gezag. (blijft dat jij nog steeds recht hebt op informatie trouwens).

Noet

Noet

gemeente

Hiervoor moet je een aanvraag doen uit het gezagsregister. Dit doe je bij de rechtbank en is kostenloos.
http://www.kinderontvoering.org/voorlichting/informatie/erkenning-en-gezag.html
Hier staat de route uitgelegd.

Met alleen erkenning heb je ovrigens nog geen gezag over je kind en dus ook niet dezelfde rechten als een moeder die automatisch gezag heeft. Alleen als je kind binnen een huwelijk of geregistreed partnerschap geboren wordt heb je automatisch dezelfde rechten en plichten.

V@@s

V@@s

als je alleen erkent hebt

Dan heb je volgens mij een geboorteakte nodig van je kind om te bewijzen dat je haar vader bent. Ik vraag me alleen af of je die aan kunt vragen als je geen gezag hebt.4

Een geboorteakte vraag je aan bij de gemeente waar je kind geboren is.

Ant_Jan

Ant_Jan

Gezag...

Hai bedankt allemaal. Ik denk dat het wel goed is. Het kind is tijdens ons huwelijk geboren en erkent. Bij de scheiding is het gezag vastgelegd, alleen het administratieve adres is het hare.

Christel

Christel

23-03-2016 om 15:03

je erkent een kind dat tijdens een huwelijk geboren is toch niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.