Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paul
19-05-2013 om 18:05
Besteding kinderalimentatie
Hallo allemaal,
Ik (vader) betaal maandelijks kinderalimentatie aan mijn ex. Ik krijg echter de indruk dat dat geld aan van alles en nog wat opgaat, behalve aan de zaken die we afgesproken hebben (met name kinderkleding).
Ik snap dat niet alles 100% direct aanwijsbaar naar de kinderen gaat, maar ik mag toch tenminste verwachten dat voor het bedrag dat ik overmaak mijn kinderen er niet als voddebalen bijlopen. De afgelopen jaren heb ik noodgedwongen al spullen bij moeten kopen, terwijl volgens de afspraken zij moet zorgen voor kleding. Voor mij dus een extra kostenpost boven op de alimentatie.
Bestaat er een recht op verantwoording? Welke maatregelen kan ik nemen om de kinderalimentatie te laten landen waar dat moet - bij de kinderen?
Voor de duidelijkheid: ik probeer niet onder alimentatiebetaling uit te komen.
Dank voor jullie reactie.
Paul

Vic
19-05-2013 om 20:05
Kan niet
Het principe van alimentatie betalen is dat de betaler betaalt en de ontvanger uitgeeft. Tenzij je heel duidelijke afspraken hebt gemaakt in je convenant kan je ex het geld uitgeven zoals zij dat wil.
Betaal je veel en/of heb je financiële ruimte om af en toe eens kleding voor ze te kopen?

stiefmiep
19-05-2013 om 22:05
Herkenbaar
Mijn man had een vergelijkbare irritatie. Omdat het wonen 50/50 was heeft hij voorgesteld om bij hem eigen kleding te kopen en over te stappen op een kindrekening voor kosten voor school en hobby's etc.
Overigens was t hier zo dat voor de kindrekening de kleren alleen vodderig waren als kind hier was, trok ze m speciaal de oudste kleren voor aan . Heb ik meer gescheiden moeders over gehoord, dat ze die strategie toepassen. Bij haar was de kleding gewoon prima.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tsjor
19-05-2013 om 22:05
Kosten
Ik weet niet goed hoe de alimentatie is berekend. Je mag ervan uit gaan, dat de zorg voor kinderen niet alleen zit in zichtbare kostenposten, zoals kinderkleding. Het gaat ook om de kosten van de kamer, energie, telefoon, verwarming, eten en drinken, kapotte fiets, kadootje voor de juf etc.
Nee, daar hoef je geen verantwoording over af te leggen. Je moet ook niet willen dat jij daar als ex-partner je zo intensief mee moet bemoeien.
Ik heb de kinderalimentatie altijd gebruikt voor de dagelijkse boodschappen en de kinderbijslag voor kleding. Maar merkkleding kon ik daarvan niet kopen. Mijn ex-man kocht (extra) soms dure kleding voor de kinderen (winterjas, schoenen) en de gadgets (mobiele telefoon, laptop/computer).
Ik kan niet in jouw en haar portemonnee kijken en ik weet niet hoe de zorg verdeeld is. Maar als je ervan uit gaat dat kinderalimentatie ook gebruikt wordt voor de 'normale' kosten, en bedenkt dat je eventuele kinderkleding voor je kinderen koopt (en niet voor je ex), dan moet je enerzijds accepteren dat je die kinderalimentatie kwijt bent en anderzijds zonder enige wroeging kijken wat je eventueel extra kunt doen voor je kinderen.
Ik weet dat er ook vrouwen zijn die van de kinderalimentatie een beauty-behandeling ondergaan en de kinderen echt niets geven. Maar dat zijn uitzonderingen. Denk je dat je ex zo'n uitzondering is? Ben je dan niet blij dat je van haar af bent?
Tsjor

Paul
20-05-2013 om 11:05
Dank je voor jullie reacties
Allen,
Dank voor de reacties. De zorg is bij ons 50/50 verdeeld (co-ouderschap), daanaast betaal ik dus kinderalimentatie. Van dat bedrag, zo is de afspraak, worden school, sportkosten en kleding betaald.
Ik heb wel ruimte om iets extra's voor de kinderen te doen. Het gevaar schuilt hem dan daarin dat ex erop gaat rekenen dat ik het ontbreken van bijvoorbeeld winterschoenen toch wel ga oplossen. Daardoor ga ik dus zaken betalen die volgens afspraak uit de alimentatie zouden moeten komen, voor mij kosten op kosten. Dat gebeurt me nu gewoon te vaak. Zomerschoenen, ondergoed, dat soort zaken moet ik steeds vaker alsnog aanschaffen. En omdat de kinderen wekelijks wisselen zie ik goede kleding verdwijnen, ik moet echt benadrukken dat die kleiding weer terug moet komen.
Zaken die ik zelf betaal zijn bijvoorbeeld skispullen omdat de kinderen met mij gaan skien. Vind ik logisch.
Natuurlijk snap ik dat de alimentatie ook voor algemene zaken ingezet wordt. Maar ik krijg nu de indruk dat ik haar auto laat rijden en haar sigaretten betaal terwijl de kinderen daar de dupe van zijn. Ik denk daarom ook dat het storten van een bedrag om een gezamenlijke kinderrekening nooit zal gebeuren...
Groeten,
Paul

stiefmiep
20-05-2013 om 12:05
Ook zonder kindrekening
Kun je voorstellen dat de kinderen bij jou hun eigen garderobe hebben. En dan de alimentatie bijstellen op het feit dat jij iets meer kosten maakt door zelf kleding te kopen. Zo kunnen beide ouders zelf bepalen hoe de kinderen er bij hun bijlopen en heb jij geen kosten op kosten. Misschien is de moeder wel geïrriteerd als jij extra dingen koopt omdat zij dat als kritiek ervaart? Misschien komt ze slecht rond met haar geld? Ik weet het iig niet maar mijn ervaring is dat deze manier wel rust geeft.

MarSy
20-05-2013 om 14:05
Eigen kleding
Zo zie ik het in de omgeving, kind heeft kleding bij elke ouder, op de wisseldag gaat vaak kleding aan waarvan het niet erg is als het verdwijnt...

Tijgeroog
20-05-2013 om 20:05
Kleding
Of op de wisseldag de kleding aantrekken waarmee ze gekomen zijn, dan gaan die dus ook weer terug naar de moeder. Zo krijg je ook niet te horen dat je kleding achterhoudt, en krijgen ze na verloop van tijd misschien zelfs betere kleding aan als ze komen.

tsjor
21-05-2013 om 00:05
Ik begrijp iets niet
Als je de zorg 50/50 deelt, dan is de kinderalimentatie dus alleen voor specifieke dingen, zoals clubjes, kleding etc.
Ik weet niet of je goed kunt overleggen met je ex. Anders zou ik denken: een aparte rekening, en/of, waarmee alles digitaal betaald wordt, beiden inzage en eventueel een keer per drie maanden overleg over de besteding (wat moet er komende maanden worden gekocht). Eventueel ook kinderbijslag daarop zetten.
Anders is het partneralimentatie, toch?
Het gevoel dat zij de auto ervan rijdt en sigaretten rookt, en dat jij dat betaalt, dat is een rotgevoel. Dat moet je bij jezelf weg zien te krijgen, want je zou niet willen dat jullie beiden over en weer als exen op die manier elkaar in de gaten hielden. Dan moet jij ook verantwoorden hoe het kan dat jij op skivakantie kunt met de kinderen. Dat wil je toch niet, na een scheiding?
Tsjor

Avalon
21-05-2013 om 09:05
Paul
Weet je zeker dat je kinderen die spullen niet hebben. Of zie jij ze alleen niet ( nemen/krijgen de kinderen hun te kleine, oude spullen mee naar pa?)
Verder praktisch inderdaad, de spullen waarin ze komen de volgende dag in de wasmachine en weer aan als ze weg gaan. Ook al betekend dat dat ze zich 5 minuten voordat ze weggaan nog moeten omkleden.
Bij elke ouder een eigen garderobe.

Paul
23-05-2013 om 15:05
Dank jullie
Dank jullie allen voor de input, ik ga er eens op broeden.
Maar Tsjor, precies wat jij zegt, ik heb nu het idee dat ik partneralimentatie betaal terwijl dat niet zo is afgesproken. En dat de kinderen daar de dupe van zijn. Van het bedrag dat ik jaarlijks aan alimentatie overmaak kun je een aardige garderobe aanschaffen...
Garderobe apart lijkt mij trouwens wat lastig. De oudtsen zijn stevige pubers die hun favoriete kleding graag meenemen. Dat zou een cultuuromslag betekenen. Nog even los van het feit dat ex waarschijnlijk niet akkoord gaat met verlaging van de ali ten gunste van kleding. Ik heb al geprobeerd om de oudste aan een constructie met maandelijks kleedgeld te helpen, maar ook dat was niet haalbaar.
Het is een vervelend gevoel. Broeden dus maar. Dank jullie.
Paul

Sinilind
23-05-2013 om 18:05
Paul
Bij mijn vriend precies hetzelfde, 2 kinderen die niet altijd hebben wat nodig is en een ex die allerlei kosten van de kinderalimentatie betaalt. Mijn vriend heeft nu helaas de "kleren van Mama uit bij aankomst en weer aan bij vertrek" moeten toepassen. De kinderen (jonge pubers) vinden het niet leuk maar het is na een jaar eindeloos discussiëren en ruziën de enige werkbare oplossing gebleken.
Sini