Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Beste vriendin van mij heeft ex uitgenodigd voor vakantie....

Zoals de titel zegt. Mijn beste vriendin (woont in Frankrijk tegenwoordig) heeft mijn ex-man uitgenodigd om een lang weekend bij haar te komen logeren om sameen te gaan skien, en ik voel me daar enorm ongemakkelijk bij. Ze zijn nooit, in de tijd dat we nog getrouwd waren (en mijn beste vriendin ook, zij is nu ook gescheiden) enorm close geweest, ondanks het feit dat ik en mijn vriendin bijna dagelijks bij elkaar over de vloer kwamen. Sinds haar terugkeer naar Frankrijk hebben ze een paar keer (dat ik weet) gechat op Internet over de moeilijkheden van gescheiden zijn, en ik heb nooit kwaad achter gezocht. Ik heb tegen beide gezegd dat ik het enorm moeilijk mee heb, om meerdere reden. Ten eerste denk ik dat het een soort "rotstreek" van mijn ex is, met wie ik voor de erest een redelijk verstandhouding heb en een goede na-scheiding, maar die zelf niet voor de scheiding gekozen heeft, het was mijn wens om het huwelijk te verbreken. Toen ik hem vertelde dat ik het moeilijk vond, was zijn reactie (in net wat beleefdere termen: "Boeien, val dood, we zijn gescheiden". Ik heb uiteindelijk veel meer moeite met het feit dat mijn vriendin blijkbaar toenadering zoekt naar mijn ex, ook al is het "puur vriendschappelijk" (haar woorden). Ze heeft medelijden met hem, kan goed met hem praten, en ze houden allebei van skien. Maar ergens vind ik het helemaal niet kunnen. Bovendien heb ik altijd erg privé gesprekken gevoerd met mijn vriendin over mijn huwelijk, zelfs over onze seksleven, nu over mijn vriend en intime dingen. En ik vind het op zijn minst zeer vervelend. Ik heb haar dit allemaal verteld, ze was verbaasd, ging even nadenken zei ze, en praten met een goede vriend van hem. En andere goede vriendin van mij reageerde met "Zijn ze allebei gek geworden, zoiets doe je niet, vooral niet als vriendin met de ex van je beste vriendin"... Ik weet het even niet, maar ik heb het er moeilijk mee.
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-02-2013 om 23:02

Dit is verraad

Het is jammer dat je vriendin deze keuze gemaakt heeft, ik kan me voorstellen dat dit voelt als een mes in je rug.

Ik denk dat uit het feit dat je vriendin dit alleen al overweegt mag opmaken dat haar loyaliteit niet bij jou ligt. Tuurlijk zijn het allebei volwassenen en heb jij niks in te brengen, maar echte vriendin doen zoiets niet. Ik vind het een rotstreek van je vriendin.

barb

barb

27-02-2013 om 23:02

Moeilijk

enerzijds, zou dit een soort wraak kunnen zijn omdat jij snel weer aan het daten was of snel een relatie kreeg? Zo van: jij bekommerde je toen om jezelf en nu doe ik dat ook?
In feite heeft hij uiteraard gelijk, het is nu zijn leven.

Toch zou ik er ook niet blij mee zijn. De vraag is alleen moet je er iets van vinden.
Ik denk toch wel. Zeker omdat je vriendin blijkbaar een dubbelrol heeft gespeeld in het bieden van een luisterend oor. Dat is al niet handig geweest.
Als je vriendin zo van skien houdt had ze daar uiteraard iedereen voor kunnen vragen.
Uiteraard vonden ze elkaar met begrip in hun chats. Dan is de ander al snel een perfect luisteraar die alllleeessss van je begrijpt en zo ontstaat een ideaalbeeld slechts gebaseerd op een wederzijds doormaken van een scheiding.
Ik zou heel snel klaar zijn met dat soort vrienden, in gedachten exman een vingertje omhoog geven en je verder richten op je huidige relatie.
Niet makkelijk, want het wringt natuurlijk, maar al krijgen ze een relatie...je staat toch machteloos.

Sinilind

Sinilind

28-02-2013 om 07:02 Topicstarter

Gisteravond

Heb ik het met een andere vriendin besproken,die haar ook goed ken. Die andere vriendin zei niet verbaasd te zijn, omdat mijn vriendin tegen haar gezegd zou hebben, in de tijd dat mijn man en ik nog getrouwd waren, dat mijn man echt een zwakte voor haar had... Het werpt natuurlijk een andere blik op het verhaal... Ik heb mijn exman op de hoogte gebracht, verder moet hij doen wat hij wil want we zijn inderdaad gescheiden, en het contact met mijn Franse vriendin heb ik verbroken. Met zulke vrienden heb ik geen vijanden meer nodig...
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

28-02-2013 om 09:02

Eh..

Even tegen de stroom in: kun je op die manier trouw eisen van een vriendin? Ze is van oorsprong jouw vriendin, maar is in de loop van de jaren jullie vriendin geworden (van jou en ex). Ze is volwassen, heeft haar eigen leven, mag haar eigen vrienden kiezen.
Ik begrijp heel goed dat het rot voelt, je verhouding met haar verandert hierdoor en dat is moeilijk. Maar verraad? Vriendin als vijand? Ik vind dat overdreven.
Het zijn ook maar mensen, hoor, exen. En vriendinnen. Die hoeven niet hun leven lang rekening te blijven houden met jou (en jij dus ook niet met hen). Je lijkt je gepakt te voelen, maar het heeft eigenlijk gewoon niets met jou te maken.
Maar goed, ik kan me indenken dat de vriendschap nu te ongemakkelijk voelt. Aan de andere kant kun je je afvragen wat het zwaarst weegt, jouw (vast tijdelijke) ongemak of een jarenlange vriendschap.

Sinilind

Sinilind

28-02-2013 om 10:02 Topicstarter

Krin

De schoen wringt omdat (zo ik al zei) nooit clise met elkaar zijn geweest, mijn ex zei zelf een paar keer dat hij haar een "wispelturige bitch" vond. Hij mag van mening veranderen, ze mogen zelf een relatie krijgen of met elkaar naar bed gaan, maar het mag duidelijk zijn voor mij dat de vriendschap niet bestaand is tegen dit. Ik vind dat exen van vrienden verboden terrein zijn eigenlijk, het is net schoonfamilie. Nogmaals ze mogen natuurlijk bevriend zijn of zelfs meer maar ik hoef het niet goed te vinden. En dat mijn vriendin, ondanks het ongemak en het verdriet dat ik tegen haar zei te voelen, toch doorzet met hun plannen, is voor mij reden om te stoppen met de vriendschap. Er zijn bovendien een paar andere dingen voorgevallen in de afgelopen jaren die nu in een andere licht geplaatst worden maar het zou te lang zijn om er nu over te vertellen.

MariaV

MariaV

28-02-2013 om 10:02

Ik snap het hoor sini

Als je eerst je hart hebt uitgestort bij deze dame over je ex, de scheiding en je nieuwe liefde, en dan dit te horen krijgt, snap ik heel goed hoe ontzettend ongemakkelijk dat voelt. En dat ze de plannen niet verandert nadat jij heb aangegeven hoeveel moeite je ermee hebt, siert haar niet. Ik zou ook weinig zin meer hebben in zo'n vriendschap.

Maylise

Maylise

28-02-2013 om 11:02

Verraad

Natuurlijk is dat verraad. Als het je beste vriendin is dan hoort ze gewoon achter je te staan. Als ze zogenaamd vriendschappelijke banden met je ex aan gaat halen dan zit daar natuurlijk wat achter. Dat doet ze echt niet alleen omdat ze allebei skiën leuk vinden.
Hoeveel pijn het ook zo doen ik zou inderdaad ook geen vrienden meer kunnen zijn met deze persoon.
Een vriendin die je niet kunt vertrouwen is geen echte vriendin.
Ik zou het trouwens wel verschrikkelijk moeilijk vinden. Het doet ontzettend veel pijn als een vriendschap op deze manier moet eindigen

amk

amk

28-02-2013 om 11:02

Beeld van een vriendschap

Er wordt heel wat ingevuld voor de vriendin.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Sini het wel als haar beste vriendin beschouwde, maar dat die vriendin dat niet zo heeft en dus heel anders in de vriendschap stond.

Ik heb zelf ook zo'n akkefietje meegemaakt. De persoon in kwestie zag mij als zijn 'vriendin', althans het zou in zijn ogen niet lang meer duren voor wij als stel door het leven zouden gaan. (hij was ons nageslacht al aan het plannen zogezegd) Zelf vond ik het een heel waarde volle vriendschap maar ook niet meer dan dat en het zou zeker niet meer worden dan dat. Hij was 1 van mijn vrienden, niet eens mijn beste vriend, gewoon 1 van de vele. Dat heb ik hem op meerdere momenten meegedeeld.
Toen ik melde dat ik een relatie had met iemand, ging hij volledig uit zijn plaat dat ik hem bedrogen had.

Wellicht was dit ook een vriendschap waar beide partijen heel anders in staan.

Dat je de vriendschap dan verbreekt kan ik begrijpen, maar je kunt de ander niet zomaar van verraad beschuldigen. Wellicht heeft de vriendin het nooit uitgesproken dat zij anders in de vriendschap stond, maar (geleerd van Tinus): Assumption is the mother of all Fuck-ups.

Eventueel

Kun je haar nog vragen om te respecteren dat jij haar in vertrouwen hebt verteld, en daar niet alles van door te brieven. En dan afstand nemen, en er geen energie meer in steken.
Wel echt balen ja. Maar wrs heeft het veel minder met jou te maken dan hoe het nu voor jou voelt..

Sinilind

Sinilind

28-02-2013 om 18:02 Topicstarter

Ik ken X (die vriendin) al 18 jaar, alles samen meegemaakt, geboorte van de kinderen, ziektes, verdriet en blijdschap, onze scheidingen. 2 handen op een buik, ook nog versterkt door het feit dat we 2 Françaises in NL waren en op loopafstand van elkaar (bewust!) woonden. Het feit dat we elkaars beste vriendinnen waren was ook van beide kanten uitgesproken. Des te bitterder nu natuurlijk. Het feit dat ze terug is gegaan naar Frankrijk heeft wel een geografische afstand gecreëerd, waarvan ik dacht dat het alleen maar geografisch was. Voor de redt bleven we close, paar keer per week een paar uur op MsN, bellen, vakanties samen. Dus nee, ik denk niet dat mijn gevoelens van "beste vriendin" denkbeeldig waren, ook niet van haar kant.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-02-2013 om 19:02

En bovendien

Zelfs al zouden de bff gevoelens niet wederzijds zijn, dan nog kan het als verraad voelen. Het gaat om Sini en wat zij hiervan moet vinden. Nou dat lijk mij duidelijk, dit is geen echte vriendschap. Als een willekeurige vriendin mij zoiets zou flikken zou ik ook de vriendschap verbreken, en als een van mijn beste vriendinnen me zoiets zou flikken zou ik de vriendschap verbreken en er stuk van zijn. Meer opties zouden er voor mij niet zijn. Vriendschap en met ex rommelen gaat moeilijk samen.

prink

prink

28-02-2013 om 20:02

Sini

Ik zou de eer aan mezelf houden en niet te hoog van de toren blazen. Natuurlijk ben je teleurgesteld in je vriendin. Het zijn net mensen, vriendinnen. Is er nooit iemand teleurgesteld geweest in jou?

Sinilind

Sinilind

28-02-2013 om 21:02 Topicstarter

Prink alias?

onbekend alias, oude bekende in een nieuw jasje? Vast wel beste Prink, ik ben geen heldin. Maar zoiets heb ik nog niemand geflikt.

prink

prink

28-02-2013 om 21:02

Ik kom hier al vaker.

Marga

Marga

28-02-2013 om 23:02

Maar

als jullie zulke hartsvriendinnen waren, zou ze je toch moeten vertellen dat ze je ex leuk vond, of dat ze hem uit ging nodigen? Ik bedoel, begrijp ik goed dat je ex de laatste tijd meer contact met haar had dan jijzelf. Of hadden jullie gewoon contact en had ze in dezelfde tijd ook contact met je ex terwijl ze het daar niet met jou over had? Dan vind ik de vriendschap al sowieso niet zoveel (meer) voorstellen. Of heb jij haar vorige week nog gesproken en hoor je nu opeens dit? Dat kan ik me voorstellen dat het als verraad voelt.
En hoe zit het met je ex? Jullie zijn toch vriendschappelijk uit elkaar gegaan? waarom zou hij je dan nu toch een streek willen leveren?

Sinilind

Sinilind

01-03-2013 om 07:03 Topicstarter

Ja prink

ik weet het en volgens mij ben je Knurf
Sinilind

Sinilind

Sinilind

01-03-2013 om 07:03 Topicstarter

Marga

het wordt steeds ingewikkelder. We hebben een gemeenschappelijke vriendin (ook een Française in Nederland)
die ze ook vaak spreekt omdat ze voor hetzelfde internationale bedrijf werken. Sinds eergisteren heb ik een paar keer contact gehad met die andere vriendin in Nederland, en blijkt dat mijn hartsvriendin haar heel erg andere dingen heeft verteld dan aan mij. Er bestaan dus twee verschillende versies van het leven en de gevoelens van X. , eentje dat ik gehoord heb en eentje dat de andere vriendin heeft gehoord al die jaren. Ik ben nu steeds meer in de war omdat ik absoluut niet meer weet wat de waarheid is, wat ik jarenlang heb gehoord of wat X al jaren aan die andere vriendin verteld heeft. We hebben het niet over minimale verschillen maar over liefdesverhaal, verhalen over de jeugd en laatst over de dood van de moeder van X die dus op 2 hele verschillende manieren gestorven blijkt te zijn, bij mij van in coma raken na een hersenbloeding alleen en bij andere vriendin van een hartaanval waar mijn vriendin en haar broer zouden geweest zijn. Het gaat dus nu veel verder dan alleen het verhaal met mijn ex...
Maar wat mijn ex-man betreft, tja, blijkbaar heeft hij toch meer moeite met onze scheiding dan ik aanvankelijk dacht omdat hij nooit zijn gevoelens laat zien. Ik was diegene die na jaren ploeteren besloot de stekker eruit te trekken en hij legde zich erbij neer maar langzamerhand begin ik de indruk te krijgen dat onder zijn altijd zo koelen en onverschillige oppervlakte veel borrelt :-(
Sinilind

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2013 om 09:03

Sini

Tja, dan wordt het allemaal te veelomvattend om als buitenstaander nog iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik vind overigens wel dat je ex geen verantwoording hoeft af te leggen over met wie hij omgaat. Het is je ex.

Sinilind

Sinilind

01-03-2013 om 09:03 Topicstarter

Klopt het begint langzamerhand een heel andere wending te nemen. Maar mijn ex mag idd omgaan met wie hij wil. Het probleem wat ik heb is niet dat mijn ex omgaat met mijn vriendin, maar dat mijn vriendin omgaat met mijn exman.

Sini

Ik snap je gevoel wel. Ik zou het er ongetwijfeld ook moeilijk mee hebben als de hartsvriendin bij wie ik mijn hart uitgebreid had uitgestort (ook over relatieproblemen en scheiding) nu met mijn ex omging. Zoals je zelf al treffend zegt: het is geen probleem dat ex met haar omgaat, maar dat zij met ex omgaat. Maar je kunt er weinig aan veranderen, vermoed ik. Hopen dat zij geen dingen overbrieft die jij in vertrouwen hebt verteld en voor de rest afstand nemen, denk ik. En het kan ook nog altijd zo zijn dat het echt alleen een platonische vriendschap is. Maar ik zou de vriendschap in dit geval een stuk naar beneden schroeven en wellicht bewust laten verwateren. Sterkte!

dippie

dippie

01-03-2013 om 14:03

Sini

Wat een rotstreek!!
Ik ben het idd met je eens dat "vrienden" van je ex af moeten blijven dat hoort niet zo.. ook al is het he ex en hebben jullie niks meer moet ze er nog vanaf blijven omdat ze toch met jou die vriendschap nog heeft..

Ik zit er zelf ook midden in. en heb dus ook met mijn "vriendin" gebroken. Mijn ex wou scheiden omdat hij zogezegt aan zich zelf wou werken. en 2 weken nadat hij de scheiding had aangevraagt heeft hij al iets met haar.. (nu 4 mnden) en dan niet willen snappen dat ik boos ben.. ze konden ook altijd goed praten.. ben er zo klaar mee, ik weet zelf dat ik hier sterker uit ga komen. en hoop dat dat bij jou ook het geval is..
heel veel sterkte..

Caitlynn

Caitlynn

01-03-2013 om 14:03

Inderdaad

Ik begrijp absoluut dat dit een naar gevoel geeft, als iemand die je met hart en ziel vertrouwd, een onbetrouwbaar stuk vreten blijkt te zijn. Maar probeer je er alsjeblieft niet zo heel druk over te maken, beide mensen zijn dat helemaal niet waard en ze doen toch gewoon waar ze zin in hebben, zonder dat ze jouw mening vragen. Sterkte hoor!

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2013 om 15:03

In aanvulling op het voorafgaande

Such is life, and it gets sucher every day.

Het leven is hard, maar een baksteen ook.

JansjeRommy

JansjeRommy

02-03-2013 om 10:03

Naar

Super naar dit verhaal. Maar ja, over je vriendin haar contacten ga je niet en over die van je ex ook niet. Dus laat ze zitten en stop je energie in iets anders. Zonde van je energie om je erin te gaan verdiepen en het een en ander te gaan uitzoeken, dat zijn ze niet waard. Hoe moeilijk ook, sta erboven zou ik zeggen.

Nuchtere Niek

Nuchtere Niek

02-03-2013 om 16:03

Heel andere visie

Je hebt een goede relatie met ex, jij wilde scheiden. Kan je niet gewoon blij zijn voor ze? Of het nou vriendschap wordt of meer? Kijk, van die mannen die zogenaamd rust willen en twee weken later een relatie blijken te hebben, dat sucks. Maar er zit hier zoveel tijd tussen...

Niek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.